|
Hveæ er mest gale? Laksefiskere eller syklister
|
Hveæ er mest gale? Laksefiskere eller syklister
01/06/2012 18:31
|
Hebbelill
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
NRK 1 akkurat nå.
Sykt at noen bruker så mye ressurser på noe som ikke trenger å gi resultater.
Sykler man opp, er man tross alt garantert resultater i form av nedturen.
Eller?
|
|
|
Re: Hveæ er mest gale? Laksefiskere eller syklister
[Re: Hebbelill]
01/06/2012 18:33
|
Hæ?
Navnet skjemmer ingen.
|
Navnet skjemmer ingen.
Tja, hvis nedtur er et resultat, er jo disse laksegærningene garantert resultat også på ene eller andre måten? Suksess eller nedtur, lizzom. 
Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM! Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!
|
|
|
01/06/2012 19:01
|
SKT1
Medlem
|
Medlem
For oss som er både laksefiskere og syklister gir denne tråden ingen mening i det hele tatt
|
|
|
01/06/2012 19:03
|
SimonS
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hmm,tror det er på tide å ta en time hos psykolog.
Har drevet på med laksefiske og sportsfiske siden jeg var 5-6 år(binder fluer og alt sånn der),terrengsykling siden tidlig 90-tall,samt hobby fotografering og filming siden jeg var 13. Faen jeg må være steike tullat,bare å legge seg rett inn,eller begynne med makrame...
Samme faen,ikke noe smaker som en iskald pils etter en sykkeltur,eller fisketur. Så rabiat som jeg er så har jeg faktisk kombinert begge aktivitetene flere ganger(har stenger som går i sekken vettu).
Skål for de som gjør noe annet enn å sitte inne og se på TV kveld etter kveld.
*IPA seff...
|
|
|
01/06/2012 19:12
|
Hebbelill
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
TV er ikke ideelt, helt enig i det, men fiskere som for tredje år på rad bruker flere døgn i en elv uten resultat og fortsatt er like glad, det er jo ikke bra.
Skulle de være så heldig å lande noe, så setter de det ut igjen...
|
|
|
01/06/2012 19:18
|
Hebbelill
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Beklager forøvrig skrivefeilen i emnefeltet. Mobilskriving er ikke lett...
|
|
|
01/06/2012 19:22
|
SimonS
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
men fiskere som for tredje år på rad bruker flere døgn i en elv uten resultat og fortsatt er like glad, det er jo ikke bra.
Skulle de være så heldig å lande noe, så setter de det ut igjen... Når jeg kommer fra tur flott fangst,så bruker jeg alltid å si noe slikt til resten av gjengen: Æ stod dær å ante fred å ingen fare,og trur du faen ikkej den her idioten ødela alt og høgg på,nei det her orke æ ikkje mer.Helt meningsløst kanskje,men det er faktisk ikke bare det å få fisk som er poenget,det er jo noen som har fiska sammen siden de var 10-12 år,andre jobber ekstra og tar seg fri fra en stressende jobb,man opplever natur,skuldrene senker seg,man leker seg litt med stanga(ikke tenk koffert!). Rett og slett noe man gjør fordi at man liker det,og da har faktisk ikke andre sine meninger om temaet noe å si. Vil man ha billig fisk går man i butikken.
Redigert av SimonS; 01/06/2012 19:23.
|
|
|
[Re: SimonS]
01/06/2012 19:25
|
-Jan
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Så rabiat som jeg er så har jeg faktisk kombinert begge aktivitetene flere ganger
Sitte på rulla ved elvebredda, mens du venter på at laksen bit?
|
|
|
[Re: -Jan]
01/06/2012 19:29
|
SimonS
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Så rabiat som jeg er så har jeg faktisk kombinert begge aktivitetene flere ganger
Sitte på rulla ved elvebredda, mens du venter på at laksen bit? Ja,har du ikke hørt om lakserulle?
|
|
|
02/06/2012 07:52
|
rockphotog
Besatt
|
Besatt
Enig med SimonS. Syklister og fiskere er UTE. Det er etter min mening alltid bedre enn å være inne.
Nå skal jeg ut! Med kamera! Musikkfest Oslo :-)
"To prepare for a race there is nothing better than a good pheasant, some champagne and a woman." -- Jacques Anquetil
|
|
|
02/06/2012 20:20
|
Brusdalen
Ivrig
|
Ivrig
Hva med oss som har motbakke på vei hjem, og ofte mot eller sidevind? Hvorfor gjør vi dette mot oss selv?
|
|
|
02/06/2012 20:45
|
JayTe
Ringrev
|
Ringrev
Siden jeg har vært lidenskaplig laksefisker siden pre tenåring og nyfrelst syklist, føler jeg meg kvalifisert for å svare på dette. Laksefiskere er desidert mest gale! Eller spesielt fluefiskere, og da særlig "søringer" og svensker.
De betaler gladelig prisen av en high-end sykkel bare for å sikre seg retten til å fiske. Oppå det hele kommer reise, overnatting og ikke minst 4 nye stenger med tilbehør hvert år. Fiske varer i bare 3 måneder, resten av året dagdrømmer de om det.
Uansett er det like artig hvert jævla år å kaste skjorta av de!!
Any idiot can run a marathon, it takes a special idiot to run an ultramarathon
|
|
|
04/06/2012 00:35
|
Lappi
Fersking
|
Fersking
Hebbelill, hvem som er mest gale er vel kanskje litt vanskelig å avgjøre. Tror det blir ganske likt egentlig. Som på sykkelsiden så har sportfiskesiden også en blanding av litt interesserte og veldig interesserte folk, og blant de ivrigste så tror jeg "galskapen" når like høyt.
Jeg regner med du ikke er spesielt fiskeinteressert, jeg har drevet med fluefiske siden starten av barneskolen, sykling derimot har jeg derimot ikke drevet så veldig mye med enda (blir nok en del framover nå som jeg skal gå til innkjøp av stisykkel) det er to vidt forskjellige ting. Fisking og fluefiske spesielt handler det om å "lure" naturen, jeg driver hovedsaklig med ørretfiske men laks er gøy i ny og ne det også. Det jeg synes er så fantastisk med fluefiske er at man aldri vet hva som kommer til å skje. Man sitter gjerne flere timer foran bindestikka, titter på kart over topografi og gjør research før en skikkelig fisketur. Forberedelsene starter lang tid i forveien, når man først kommer fram til fiskeplassen må man trå varsomt, gjerne sitte en god stund å studere elva/vannet, hvilke insekter er i lufta? Hvor står fisken? Hvordan kan jeg best stille meg i forhold til omgivelsene for å komme ut, uten å skremme fisken? Etter dette må du velge hva du skal sette på, det artigste er tørrflue, da ser man flua flyter på overflaten. Det øyeblikket fisken tar flua er en av de beste opplevelsene jeg som fisker har, adrenalinet pumper, alt som gjelder nå er å få fisken trygt i hoven. Og er det litt størrelse på fisken smaker det virkelig godt med en øl eller noe annet godt etterpå. Turen kan vare et par timer, en dag eller en uke. Én fisk kan gjøre en ukes tur til en opplevelse du aldri glemmer. Det med at mange slipper fisken ut igjen er nettopp for at du selv, eller andre kan få samme opplevelsen senere. Er man i ei lita elv, eller et lite vann så kan mye skade skje ved å ta opp en av de store fiskene. Disse fiskene hjelper på å regulere mangfoldet i området, hvis alle tar med seg fiskene sine hjem kan plassen bli overbefolket noe som resulterer i at der man før kunne finne drømmefisken sin, er det bare småfisk igjen. Fiske er viktig for å regulere populasjonen akkurat som jakt er, det er bra for naturen men alt med måte.
Fisking er ikke for alle, tålmodighet er en dyd, men hvis du aldri har prøvd så anbefaler jeg det på det dypeste!
MVH Lappi.
|
|
|
|
|