Nå er jeg innhabil i saken her, men kan prøve å forklare min mening så objektivt som mulig.
Rammene som sitter på begge syklene er like. begge kjører 3x9 drivverk og begge er lette.
Det som utgjør forskjellen i størst grad er gir, bremser, gaffel og hjul
T4 har XT gir med deore hendler, hvor T3 har sram XO. Forskjellen på disse er ofte basert på følelse og hva man er vant til. (Personlig er jeg mest glad i Shimano.)
T4 har manitou minute 100mm gaffel som ikke har mulighet for montering av remote lockout og som ikke er å anbefale om du skal kjøre hardt, ettersom den vil følles myk(spesielt når du bremser) T3 har en Manitou R7 Pro, mulighet for
Remote lockout og noe stivere, den føles også noe mer Plush!
Bremsene på T4 er Hayez (husker ikke modell) som funker bra men har ikke like mye bit som Formula rx som står på T3.
Hjulene til T3 er Ztr alpine på C4 nav med maskin-lager. lette og stive hjul med maksryttervekt på va 90kg (siste oppgidte tall fra gresvig) Hjulene på T4 ståler mere juling men veier mere og har kulelager, noe som medfører mer og vanskeligere vedlikehold.
Om du skal ha en trenings/rittsykkel så gå for T3,
Om det er en til og fra jobben og lett trening/rittsykkel du er ute etter, så gå for T4.
Her hadde du litt fakta og litt egene meninger. Håper det hjelper deg på vei.