Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Bilkjøp prosess

Bilkjøp prosess #1411873 31/05/2012 13:47
Hefferlegs Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
O store forum!

Jeg skal kjøpe bil privat og har ikke gjort dette på ca 10 år og husker dermed ikke alt som må fylles ut osv.

Noen som nettopp har vært gjennom dette som kan gi meg en liten pekepinn.

Jeg har også finansiering på plass, men er det sånn at man først fyller ut kontrakten som man så sender til banken før de sender penger til selgeren. Det igjen betyr vel at jeg må vente en ukes tid fra signering til jeg kan hoppe inn i den nye kjerra.

Sånn, kjør debatt ICON_SMILE

Shut up, legs!!
Re: Bilkjøp prosess [Re: Hefferlegs] #1411889 31/05/2012 13:57
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Jeg fikk en bankremisse(!) som betaling for min bil da jeg solgte. Sørg for å få brukt f.eks. NAF sin standardkontrakt, så er det meste i boks. Hør med banken hvis du skal lånefinansiere med sikkerhet i bilen.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Bilkjøp prosess [Re: Hefferlegs] #1411921 31/05/2012 14:24
RaymondJ Offline
Veteran
Veteran
En ufravikelig regel jeg har ved kjøp og salg av bil privat (blitt noen oppigjennom), nøkler og penger skifter ALLTID eiere samtidig. Bankremisse er perfekt så fort det dreier seg om noe mer enn noen få titusen lapper.

Jeg lukker et øye og ser halvt, jeg lukker begge og ser alt!
Re: Bilkjøp prosess [Re: baronKanon] #1411925 31/05/2012 14:33
silverwrx Offline
Besatt
Besatt
Ja du må signere lånepapirer før bilen registreres på deg; samtidighetskrav i panteloven (lån MÅ tas opp før man blir eier av bilen).

Ellers har Terra Finans papirløse billån (først i norge)allerede i fjor. Må tegnes gjennom din lokale sparebank, eller søk via finn.no direkte. Signerer alt papirløst i nettbank, elektronisk tinglysning osv. Jeg kjøpte meg bobil i mars, avtalte sum med kjøper onsdag, ringte bank torsdag, signerte torsdag kveld i nettbank, bilforhandler registrerte bilen på meg fredag, og fløy å hentet den på lørdag. DnB Finans har og en løsning lansert ett år etter. Papirløs signering er fremtiden mhp bilfinans (og bolig nå etterhvert).

Ellers som ved uten forhandler:
- naf kjøpekontrakt
- stol på magefølelse mhp selger
- sjekk bil
- skjekk heftelser på www.brreg.no
- jeg sjekker chassinummer og førstegangsreg i vognkort hos www.mekonomen.no
- bankremisse om selger er langt unna, eller wire transfer om selger bruker samme bank (og jeg er selger, min bank får ikke slettet oppdrag). Dersom alt skal finansieres v han som kjøper får jeg bekreftelse fra finansselkapet at alt er ok og at de vil utbetale når feks bil er omreg. Elcon betaler ut før omreg kun på salgsmelding (de eneste, enklere for deg som kjøper og selger).

Sjekker og ID på selger, at det er samme som eier. Spesilet viktig så gunstig som jeg kjøper bilene mine ICON_WINK

Banken BØR ha kjøpekontrakten før de lager dokumentene, og de MÅ ha kjøpekontrakten for å utbetale billånet.

Lar den og stå dobbelforsikret, dersom det skulle være noe når kjøper drar av sted, ekstra forsikring for meg som selger, forsikringselskapet tar den ut på omreg dato i etterkant uansett.

Jeg liker ikke bankremisse, for jeg har vært borte i at jeg måtte kjøre opp til utstederbank for å få den innløst, da min bank DnB, som jeg var kunde i, ikke ville innløse, pga de hadde retningslinjer på 50.000.- grense på innløsninger. Da sto jeg der med en bil som var levert, og en remisse som var uinnløselig. Ta seg fri fra jobb, kjøre tre timer, innløse og kjøre tilbake. PITA.

Har vel sikkert 100 andre tips, men dette var hurtigversjonen. Er vel rundet over 50stk privateide bilær (24stk subaru), og betalt noen kroner i omregistreringsavgift.

Re: Bilkjøp prosess [Re: silverwrx] #1412615 01/06/2012 07:55
Johnny Yuma Offline
Avhengig
Avhengig
Sitat: silverwrx
Jeg liker ikke bankremisse, for jeg har vært borte i at jeg måtte kjøre opp til utstederbank for å få den innløst, da min bank DnB, som jeg var kunde i, ikke ville innløse, pga de hadde retningslinjer på 50.000.- grense på innløsninger. Da sto jeg der med en bil som var levert, og en remisse som var uinnløselig. Ta seg fri fra jobb, kjøre tre timer, innløse og kjøre tilbake. PITA.

Er du sikker på at du ikke har blitt ekspedert av en som ikke helt har skjønt sine retningslinjer?
Remisse er jo godt som gull...Eller skulle du løse den ut i cash?

Re: Bilkjøp prosess [Re: Hefferlegs] #1412625 01/06/2012 08:07
T
Tobben63 Offline
Entusiast
Entusiast
T
Jeg brukte Remisse sist jeg kjøpte bil (Bobil). Tok flyet fra Bergen til Gardermoen hvor jeg traff selger. Vi kjørte til Hamar (der han bodde) for å ordne med remisse i banken hans. Men de kunne ikke godta den, den var feil utfylt. Heldigvis var det en liten filial av min bank der som klarte å rette opp feilen på remissen. Hadde ikke den filialen vert der hadde sansynligvis hele handelen gått i vasken/ blitt utsatt med ekstra flykostnader for meg.
Se til at remisse er rett utfylt (få en annen bankfunksjonær til å sjekke den).

Jeg er ikke født med ski på beina. Jeg er i beste fall født med en sofapute bak nakken!
Re: Bilkjøp prosess [Re: Hefferlegs] #1412640 01/06/2012 08:18
Johnny Yuma Offline
Avhengig
Avhengig
Ja, det er viktig at remissen er riktig utfylt, og det må man sjekke når man mottar den. Gjør man det, skal det ikke være noe problem.

Re: Bilkjøp prosess [Re: Hefferlegs] #1412665 01/06/2012 08:34
Hefferlegs Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
Ja, da var bilen kjøpt (kjøpekontrakt signert) og alt forgått riktig for seg.

Takk for hjelpen, o store forum orakler!

Shut up, legs!!
Re: Bilkjøp prosess [Re: Hefferlegs] #1412671 01/06/2012 08:38
Raymond Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Da er det vel på tide å si hva slags bil det ble? ICON_SMILE

Grattis med ny doning uansett!

Re: Bilkjøp prosess [Re: Hefferlegs] #1412849 01/06/2012 11:28
Hefferlegs Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
Mitsubishi Outlander ICON_SMILE

blir en liten forandring fra Yaris Verso'n som har vært min trofaste arbeidshest i snart 10 år nå.

Shut up, legs!!
Re: Bilkjøp prosess [Re: Hefferlegs] #1412948 01/06/2012 12:29
Dexter Offline
Ivrig
Ivrig
Er det ikke alltid en koffert med små umerkede sedler, som leveres under en bro om natten?

Ahh det var våpenhandel det, blander alltid de to.

Re: Bilkjøp prosess [Re: Hefferlegs] #1415121 04/06/2012 11:51
Hefferlegs Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
Jo, men på papiret må det jo gjøres ordentlig. ICON_SMILE

Shut up, legs!!

Moderator  support