Ja du må signere lånepapirer før bilen registreres på deg; samtidighetskrav i panteloven (lån MÅ tas opp før man blir eier av bilen).
Ellers har Terra Finans papirløse billån (først i norge)allerede i fjor. Må tegnes gjennom din lokale sparebank, eller søk via finn.no direkte. Signerer alt papirløst i nettbank, elektronisk tinglysning osv. Jeg kjøpte meg bobil i mars, avtalte sum med kjøper onsdag, ringte bank torsdag, signerte torsdag kveld i nettbank, bilforhandler registrerte bilen på meg fredag, og fløy å hentet den på lørdag. DnB Finans har og en løsning lansert ett år etter. Papirløs signering er fremtiden mhp bilfinans (og bolig nå etterhvert).
Ellers som ved uten forhandler:
- naf kjøpekontrakt
- stol på magefølelse mhp selger
- sjekk bil
- skjekk heftelser på
www.brreg.no- jeg sjekker chassinummer og førstegangsreg i vognkort hos
www.mekonomen.no- bankremisse om selger er langt unna, eller wire transfer om selger bruker samme bank (og jeg er selger, min bank får ikke slettet oppdrag). Dersom alt skal finansieres v han som kjøper får jeg bekreftelse fra finansselkapet at alt er ok og at de vil utbetale når feks bil er omreg. Elcon betaler ut før omreg kun på salgsmelding (de eneste, enklere for deg som kjøper og selger).
Sjekker og ID på selger, at det er samme som eier. Spesilet viktig så gunstig som jeg kjøper bilene mine

Banken BØR ha kjøpekontrakten før de lager dokumentene, og de MÅ ha kjøpekontrakten for å utbetale billånet.
Lar den og stå dobbelforsikret, dersom det skulle være noe når kjøper drar av sted, ekstra forsikring for meg som selger, forsikringselskapet tar den ut på omreg dato i etterkant uansett.
Jeg liker ikke bankremisse, for jeg har vært borte i at jeg måtte kjøre opp til utstederbank for å få den innløst, da min bank DnB, som jeg var kunde i, ikke ville innløse, pga de hadde retningslinjer på 50.000.- grense på innløsninger. Da sto jeg der med en bil som var levert, og en remisse som var uinnløselig. Ta seg fri fra jobb, kjøre tre timer, innløse og kjøre tilbake. PITA.
Har vel sikkert 100 andre tips, men dette var hurtigversjonen. Er vel rundet over 50stk privateide bilær (24stk subaru), og betalt noen kroner i omregistreringsavgift.