Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 9 av 9 1 2 3 4 5 6 7 8 9

Hva synes sykkelfolket om streikinga om dagen?

Re: Hva synes sykkelfolket om streikinga om dagen? [Re: Dan] #1432368 26/06/2012 08:57
P
PedroS Offline
Entusiast
Entusiast
P
Nei, i grunnen ikke. Arbeidsmiljølovens bestemmelser gjelder også for dem slik at det ikke blir drevet rovdrift på arbeidstakerne. Som sagt null sympati eller fortåelse.

PedroS
Re: Hva synes sykkelfolket om streikinga om dagen? [Re: PedroS] #1432378 26/06/2012 09:04
jens fredrik Offline
Besatt
Besatt
Sitat: PedroS
Nei, i grunnen ikke. Arbeidsmiljølovens bestemmelser gjelder også for dem slik at det ikke blir drevet rovdrift på arbeidstakerne. Som sagt null sympati eller fortåelse.

Knegg, jeg tenker som så: Hvis det er så utrolig fett å være oljearbeider, hvorfor jobber ikke alle i Nordsjøen?

For min del tjener jeg gjerne halvparten, men har mulighet til å spise middag med familien min hver ettermiddag i uken. Dessuten er det skikkelig komfy og trygt på kontoret mitt.

Njæ, oljearbeiderne streiker for å få en større del av overskuddet til bedriften de jobber for. Det er en helt fair sak og noe "alle" industriarbeidere har gjort i hundre år.

Re: Hva synes sykkelfolket om streikinga om dagen? [Re: PedroS] #1432426 26/06/2012 10:02
silverwrx Offline
Besatt
Besatt
pkt 2: Krever pensjonsalder 62 år med full opptjening, dvs 66 % av sluttlønn. Hvilken lønnstakergruppe har det i dagens samfunn?

Har ikke Politiet 62år pensjonsalder?

Neida de har 57års pensjonsalder. Flyvere 55år.. Om det er med full opptjening er jeg usikker på.

Har to venner som jobber i nordsjøen, og jobbet her i oslo, de gikk fra "tilsvarende" jobb på land i og nesten triplet lønnen og dramatisk økte fritiden. Han ene har barn, der gikk konen gikk fra å være lærer i oslo, til å gå hjemme med unger (under skolealder). Når far er hjemme så reiser familien. Toppers!

Re: Hva synes sykkelfolket om streikinga om dagen? [Re: jens fredrik] #1432485 26/06/2012 10:54
moster Offline
Medlem
Medlem
[/quote]For min del tjener jeg gjerne halvparten, men har mulighet til å spise middag med familien min hver ettermiddag i uken. Dessuten er det skikkelig komfy og trygt på kontoret mitt. [/quote]

Å så er det skikkelig dårlig med sykkelterreng på Nordsjøen da...eller har dem sånn terrengsykkelsimulator?

Re: Hva synes sykkelfolket om streikinga om dagen? [Re: moster] #1432573 26/06/2012 12:25
silverwrx Offline
Besatt
Besatt
Sitat: moster
[/quote]For min del tjener jeg gjerne halvparten, men har mulighet til å spise middag med familien min hver ettermiddag i uken. Dessuten er det skikkelig komfy og trygt på kontoret mitt.

Å så er det skikkelig dårlig med sykkelterreng på Nordsjøen da...eller har dem sånn terrengsykkelsimulator? [/quote]

Hvor mange ferieuker har du i løpet av en år til å dra på annet enn de vanlige helgeturene?

Jobber du i nordsjøen har du endel friuker. Jeg tipper og du har mulighet til å se barna og familen MER i våken tilstand enn om du har en vanlig 8-16 jobb. Om du ønsker akkurat det er jo noe annet ICON_WINK

Re: Hva synes sykkelfolket om streikinga om dagen? [Re: laurids] #1433146 27/06/2012 07:06
A
AllanHov Offline
Avhengig
Avhengig
A
Jeg jobber offshore og må gjøre et forsøk på å balansere inntrykket media har gitt.

1. Den såkalte gullpensjonen vi krever (dvs muligheten for å pensjonere seg ved 62 år med 66 % lønn mot normalt 60 %) er en avtale vi Statoilansatte har hatt med bedriften siden 1998. Tidligere i vår så ble avtalen trukket tilbake av Statoils ledelse grunnet "endringene i samfunnet (lever lengre og må jobbe lengre)". Avtalene gjaldt samtlige av de Statoilansatte uten om de knappe 1000 direktørene som har individuelle pensjonsavtaler.

Det er det kjernen til konflikten og jeg er rimelig sikker på at enhver arbeidstaker ville blitt provosert av slik oppførsel av ledelsen. Hadde ledelsen kuttet i sin egen pensjon i tillegg så hadde jeg faktisk godtatt det, men så lenge de selv får lønnstillegg på 20 % årlig så har jeg ingenting i mot å gi de litt motstand.

Vi kan selvsagt diskutere hvorfor vi skal ha muligheten til å pensjonere oss ved 62 år (med høyere pensjon enn "alle" andre), men mange av jobbene her ute er harde og gir enn helt annen slitasje enn kontorjobber. Jeg har sett mange kollegaer som har pensjonert seg ved 62 år fordi kroppen ikke har klart mer. Skader fra kjemikalier, hørselsskader og bein/hofte/ryggslitasje grunnet fysisk hardt arbeid er veldig vanlig.

2. Lønnen vår er god, men langt ifra så gunstig som det er fremstilt. Jeg har en grunnlønn inkludert alle tillegg (50 tusen ekstra for å jobbe halvparten av arbeidstiden nattskift) på 610 kr. Pga grunn av min nattskiftjobbing så er jeg blant de som kommer best ut lønnsmessig. Resten av lønnen kommer primært fra overtidsjobbing og da sier det seg selv at jeg må jobbe hinsides mye overtid for å tjene 1 mill. Det er nettopp det mange har måtte gjøre pga bevisst underbemanning. Det har vært rovdrift av personell som har gjort gjennomsnittslønnen så høy.

Det er tydeligvis viktig å være kritisk til det som står i media for mye av det som har kommet frem de siste dagene har vært fullstendig løgn. Først tjener vi 1 mill, så er vi tilbudt 20 - 30 k i lønnstillegg som de påstår er 5 % (jeg trodde 5 % av 1 mill var 50 k???). Jeg leste til og med i DN at vi krevde 20 % lønnstillegg og 40 % pensjonstillegg. Det sier seg selv at med 30000 ansatte og en pensjonsavtale som koster 35 mill i året at beløpene ikke er i nærheten av en slik størrelsesorden.

Synd ikke fagforeningen har vært på banen tidligere og gått ut i media hva den egentlige grunnen til konflikten er.

www.triallan.com Veien til Ironman Hawaii.
Re: Hva synes sykkelfolket om streikinga om dagen? [Re: AllanHov] #1433200 27/06/2012 08:05
P
PedroS Offline
Entusiast
Entusiast
P
Dette er og blir nok et provoserende innlegg i debatten fra en gruppe bortskjemte mennesker som ikke kjenner sin besøkelsestid.
1) Dere får akseptere at pensjonen blir endret som alle oss andre som arbeider i næringslivet. Pensjon er ikke en del av tariffavtalen. Dette er fastslått i tvungen lønnsnevnd, både for oljearbeidere og for ansatte i finansnæringen. Så glem det!
2) Alle bransjer har noen mennesker som har fremforhandlet individuelle avtaler. Dette må fagbevegelsen bare akseptere. Vi har alle en egen valgevne og kan velge å bli toppsjef. MEN det forutsetter at man kvalifiserer seg for dette gjennom utdanning utover fagbrev og relevant arbeiderfaring.
3) Dersom det er så slitsom å arbeide ute på feltet så er det bare å ta seg arbeid et annet sted. Det er ingen som ingen som tvinger noen til å arbeide der ute. Nok en gang er det pengene som rår og fantastisk attraktive lønninger som gjør at folk ønsker å arbeide på sokkelen. Jeg har dessuten problemer med å se at en som for eksempel sitter i et kontrollrom har en mer slitsom arbeidsdag enn sykepleier.
3) Dere har dessverre tapt kampen i media grunnet fagbevegelsens klaging på vegne av en meget priviligert arbeidstakergruppe. Dere henter ingen sympati i befolkningen når dere syter og har en mill. i snittlønn og påfører det norske samfunnet store tap ved en streik

PedroS
Re: Hva synes sykkelfolket om streikinga om dagen? [Re: PedroS] #1433244 27/06/2012 08:42
H
hrukin Online
Besatt
Besatt
H
Skjønner ikke hvorfor du referer til millionlønn, skal du referere til lønn må du referere til lønn uten overtid og den er vel rundt 650000 i snitt. Du har sikkert ikke vært offshore, men hvor mange tror du at sitter i et kontrollrom av alle som jobber der.

Ps Jobber selv i en servicebedrift offshore

Squadra Amarone Ciclismo e Vini

Re: Hva synes sykkelfolket om streikinga om dagen? [Re: laurids] #1433319 27/06/2012 09:33
Ketle Offline
Ivrig
Ivrig
Eldste trikset i boka er å sammenligne sin grunnlønn med andres. I offentlige og bedrifter eid av staten utgjør ofte tilleggene en ganske stor andel av lønna. Blir som en selger skal klage på at han bare tjenser 350 i grunnlønn, når den reelle lønna utgjør godt over 500 inkludert så og si garantere bonuser.

Mange har ikke noen tillegg og svært liten mulighet for å jobbe mye overtid selv om de skulle ønske dette. Høyt utdannede har ofte en fast lønn pga ledende eller fri stilling (arbeidslivets mest misbrukte stillingsbetegnelse), ergo ingen tillegg.

Re: Hva synes sykkelfolket om streikinga om dagen? [Re: laurids] #1433354 27/06/2012 10:01
H
hrukin Online
Besatt
Besatt
H
Istedet for overtid kan man jo bare ta en ekstrajobb hvis man synes man tjener for lite i forhold til andre som jobber mye overtid. Får dog ikke like mye pr time, men det hjelper på.

Når det gjelder grunnlønna så er det som oftest den lønnsøkningen blir regnet på så derfor blir den ofte dratt frem. Ofte er også tilleggene såkalte ulempetilleg slik som nattarbeid og helgearbeid. Man kan ikke sammenligne det med bonuser for en selger.

Re: Hva synes sykkelfolket om streikinga om dagen? [Re: laurids] #1433611 27/06/2012 15:34
Ketle Offline
Ivrig
Ivrig
Nei, en bonus må man faktisk jobbe for ICON_TONGUE

Re: Hva synes sykkelfolket om streikinga om dagen? [Re: Ketle] #1433661 27/06/2012 17:26
H
hrukin Online
Besatt
Besatt
H
Yepp man må jobbe for det, men det er ikke et tillegg for en faktisk ulempe man har i forhold til et vanlig arbeidsforhold.

Re: Hva synes sykkelfolket om streikinga om dagen? [Re: PedroS] #1433727 27/06/2012 19:17
A4-Biorobot Offline
Entusiast
Entusiast
Dette er og blir nok et provoserende innlegg i debatten fra en gruppe bortskjemte mennesker som ikke kjenner sin besøkelsestid.
1) Dere får akseptere at pensjonen blir endret som alle oss andre som arbeider i næringslivet. Pensjon er ikke en del av tariffavtalen. Dette er fastslått i tvungen lønnsnevnd, både for oljearbeidere og for ansatte i finansnæringen. Så glem det!
2) Alle bransjer har noen mennesker som har fremforhandlet individuelle avtaler. Dette må fagbevegelsen bare akseptere. Vi har alle en egen valgevne og kan velge å bli toppsjef. MEN det forutsetter at man kvalifiserer seg for dette gjennom utdanning utover fagbrev og relevant arbeiderfaring.
3) Dersom det er så slitsom å arbeide ute på feltet så er det bare å ta seg arbeid et annet sted. Det er ingen som ingen som tvinger noen til å arbeide der ute. Nok en gang er det pengene som rår og fantastisk attraktive lønninger som gjør at folk ønsker å arbeide på sokkelen. Jeg har dessuten problemer med å se at en som for eksempel sitter i et kontrollrom har en mer slitsom arbeidsdag enn sykepleier.
3) Dere har dessverre tapt kampen i media grunnet fagbevegelsens klaging på vegne av en meget priviligert arbeidstakergruppe. Dere henter ingen sympati i befolkningen når dere syter og har en mill. i snittlønn og påfører det norske samfunnet store tap ved en streik

Ja, dette er og blir din synsing, og dine meninger kan oljearbeiderene fint drite i.

Det er heller ikke bare "bare" å få seg jobb et annet sted.

Når ble det noe argument at andre yrkesgrupper jobber mer for dårligere lønn? Er det en slags regel at man må la være å kjempe for mer lønn, om det skulle finnes andre grupper som en forumbruker mener jobber hardere?

Byttet profil, ny er "Bioroboten"
Re: Hva synes sykkelfolket om streikinga om dagen? [Re: laurids] #1433760 27/06/2012 19:45
Ketle Offline
Ivrig
Ivrig
Skjønner egentlig ikke hvorfor lønningene i offshore presses nedover når et selskap får inn 2000 søknader på 4 stillinger. Har en mistanke om at det har noe med fagforeninger å gjøre.

Re: Hva synes sykkelfolket om streikinga om dagen? [Re: laurids] #1433920 28/06/2012 05:50
U
Unparalleled Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
U
Hvis prisen for å borre opp så mye olje som vi gjør i dag er en ukontrollert lønnsvekst, bør vi bremse utvinningen umiddelbart. Den svekkede konkurransekraften som følger av dette vil være så kostbar for landet at en eventuell avkastning fra oljefondet(som neppe vil være i nærheten av verdistigningen til oljen der den ligger nå) ikke vil være i nærheten av å kompensere for dette.

All respekt til de som jobber harde skift der ute, men på samme måte som hjelpe/sykepleiere aldri vil kunne få en lønn som på noen måte reflekterer verdien i deres arbeid, vil det heller ikke være riktig å gi en yrkesgruppe så store lønninger som vi ser i dag.

Den innenlandske etterspørselen som disse lønningene genererer tar fokuset vekk fra den virkelige konkurransesituasjonen vi har i Europa i dag, samt at den igjen trekker opp lønninger i de bransjene som dekker denne etterspørselen. Dermed får vi en lønnsvekst spiral. Det hjelper ikke å tjene godt sammenlignet med alle andre i europa, når du må by på samme hus som noen som direkte eller indirekte jobber "i olja".

Vi har det så bra her i landet(med noen unntak) at det eneste som genererer et behov for høyere lønn er at naboen får høyere lønn.

At ansatte i oljenæringen kjemper for å beholde de godene de har, er til en hvis grad forstålig, men det betyr ikke at det er forsvarlig at en så stor gruppe har disse godene.

Re: Hva synes sykkelfolket om streikinga om dagen? [Re: A4-Biorobot] #1433922 28/06/2012 05:56
P
PedroS Offline
Entusiast
Entusiast
P
Selvfølgelig kan oljearbeiderne gi blaffen i mine meninger. Jeg som enkeltperson er uinteressant. Det som er problemet er at denne bortskjemte arbeidstakergruppen er i ferd med å bli særdeles upopulær i befolkningen. Maken til umusikalitet er det lenge siden jeg har opplevd. Når økonomisk redaktør i NRK (en institusjon som er meget pro fagbevegelse) begår karakterdrap av denne gruppen og deres tillitsvalgte på Dagsrevyen så sier det det meste. Men for all del kjør på. Og nei, jeg synser ikke bare og har underbygget mine påstander med en del talleksempler. Og jo,det er bare å få seg arbeid et annet sted. Det er kun 3 % arbeidsledighet i dette landet så den som ikke klarer å få seg jobb et annet sted må være rimelig udugelig og bør vel heller ikke være i jobb på sokkelen heller. Kilde, SSB: "Sysselsetjinga auka med 21 000 personar frå januar til april 2012. Dei arbeidslause utgjorde 3 prosent av arbeidsstyrken i april". Nå melder jeg meg ut av denne polemikken. Som du så presist påpeker er mine meninger ikke relevante i denne sammenheng.

PedroS
Re: Hva synes sykkelfolket om streikinga om dagen? [Re: laurids] #1433958 28/06/2012 07:06
H
hrukin Online
Besatt
Besatt
H
Du må huske at også begrepet oljearbeider er bredt. Ikke alle som tjener like godt som det som fremstilles. Mange i serviceselskapene som ikke tjener så veldig mye mere i forhold til en industriarbeiderlønn på land.

Det er mange malere, stillasarbeidere, mekanikere osv som faktisk det er mange av der ute. Ellers er mye av den rare lønnstatistikken der ute ødelagt av en utstrakt brukt av konsulenter som enkelte tjener veldig godt. De kan selvfølgelig sparkes ut når det måtte passe og har derfor dette innbakt i lønnen. Nå har vel aktivitetsnivået vært så høyt at de aller fleste har sittet trygt.

Re: Hva synes sykkelfolket om streikinga om dagen? [Re: laurids] #1435410 29/06/2012 22:24
J
jantore Offline
Entusiast
Entusiast
J
Jeg jobber i olja, og vi er ikke bortskjemte i det hele tatt. I fjor jobbet jeg 76 dager og jeg tjente ikke mer enn 1.85 mill???? Da er det jo en skandale at de vil kutte ned på pensjonen min. Dessuten må jeg jo få lov til å pensjonere meg ved 62 år. Hvis ikke, orker jeg ikke å opprettholde alle de 7 årlige turene jeg har til Thailand, mauritsius, osv. Nei, nå har jeg ikke tid å skrive mer, må hente den nye Q7'en min på service...

Re: Hva synes sykkelfolket om streikinga om dagen? [Re: laurids] #1435427 30/06/2012 01:39
J
jantore Offline
Entusiast
Entusiast
J

Side 9 av 9 1 2 3 4 5 6 7 8 9

Moderator  support