|
|
Hva synes sykkelfolket om streikinga om dagen?
|
Re: Hva synes sykkelfolket om streikinga om dagen?
[Re: gare]
04/06/2012 08:48
|
kao
Ivrig
|
Ivrig
Godt poeng, og jeg har jo forsåvidt antydet at jeg tror det er noe å spare, men er usikker på hvor mye man kan spare på kommunesammenslåinger. Jeg er uten videre sikker på at man kan klare seg veldig godt uten fylkeskommunene, men det er fortsatt noen som må passe på fylkesveiene og videregående skole, er det mer igjen som fylkene holder på med da?
Kollektivtrafikk. Men man er ikke nødvendigvis avhengig av fylkeskommunen for å administrere den.
|
|
|
[Re: Tex]
04/06/2012 18:39
|
Tex
Besatt
|
Besatt
..... og mitt tips: Dette er uansett i sluttfasen. UNIO- streiken er over i løpet av dagen. Eller senest i morgen.
Ja der tok jeg visst feil. Men gi det et par dager til ..... så får jeg nok rett til slutt 
|
|
|
[Re: laurids]
04/06/2012 19:24
|
chippo
Entusiast
|
Entusiast
Det eneste Unio oppnår med dette er å tømme streikekassa si og miste den lille støtten og forståelsen de har igjen blant befolkningen. Streik er et såpass sterkt virkemiddel at det virker meningsløst å ta det i bruk for noen hundrelapper. Synes også det er litt irriterende at de sammenlikner lønnen med privat sektor men glemmer de andre godene som har forvitret i privat sektor mens de er beholdt i offentlig sektor.
|
|
|
05/06/2012 07:55
|
Christian
Uflaks
|
Uflaks
DN: "Streik på trass": "Den tryggheten offentlig ansatte har, har en verdi. Den bør derfor også ha en pris i form av lavere lønn enn sammenlignbare jobber i privat sektor. Akkurat som gunstige pensjonsordninger, permisjonsordninger etc. Offentlig ansatte hadde ifjor en gjennomsnittlig månedslønn på 37.000 kroner, mens månedslønnen for privatansatte var på 38.600 kroner. Johannesen begrunner de høye lønnskravene med at grupper i private bedrifter som han vil sammenligne seg med, har fått mer de siste ti årene. Det er nesten alltid mulig å finne noen som har fått mer. Det er viktig at staten er i stand til å tiltrekke seg nok kvalifisert arbeidskraft. Det betyr imidlertid ikke at vi må betale statsvitere mer fordi oljeindustrien mangler ingeniører. Men det er det som er i ferd med å skje." http://www.dn.no/forsiden/kommentarer/article2410678.ece
|
|
|
05/06/2012 10:05
|
Christian
Uflaks
|
Uflaks
Og enda litt mer, i Aftenposten: "De om lag 800 000 ansatte i offentlig sektor er dyre i drift for skattebetalerne. Ikke bare krever de høy og stadig høyere lønn; de har også ekstremt lukrative pensjonsordninger. «Regjeringen nekter å gi våre medlemmer i offentlig sektor samme lønnsutvikling som i privat sektor», oppgir Unio med over 300 000 medlemmer som grunnen til at de streiker. Det vitner om manglende forståelse for hvilken rolle offentlig sektor har og hvordan den finansieres. Som ansatt i offentlig sektor er du uoppsigelig, du har gjerne komfortabel arbeidstid og mange har også en fleksibel arbeidssituasjon. I tillegg har offentlig ansatte pensjoner, folk i privat sektor bare kan drømme om. Hvis en privat ansatt skal ha en tilsvarende pensjonsordning, må de betale for den selv. I tillegg må de over skatteseddelen betale for de offentlig ansatte sin pensjon. Det er ganske enkelt usolidarisk, og ikke bærekraftig over tid. Å være offentlig ansatt er noe annet enn å være privat ansatt, og det skal reflekteres i lønnsforholdene." https://www.aftenposten.no/meninger/Gradige-offentlige-ansatte-6843543.html
|
|
|
08/06/2012 12:59
|
Tex
Besatt
|
Besatt
Vekterstreiken -
Overhørte følgende:
"Ja, det er jo ikke så ofte folk i en yrkesgruppe streiker lenger enn utdannelsestiden til yrket...."
Det er noe med kravet om at utdanning skal lønne seg og kravet om at vektere skal ha industriarbeiderlønn (eller politilønn, som noen mente var rimelig)som ikke går helt i hop.
|
|
|
08/06/2012 13:28
|
Rockefoten
Ivrig
|
Ivrig
Hvis vektere får politilønn blir det sikker bra med søkere til Politihøyskolen tenker jeg.
I've got a bike, you can ride it if you like. It's got a basket, a bell that rings And things to make it look good. I'd give it to you if I could, but I borrowed it.
|
|
|
08/06/2012 14:22
|
A4-Biorobot
Entusiast
|
Entusiast
Jeg plages ikke av streiken, men jeg skjønner frustrasjonen til de som har små barn, og som må betale skatt for at offentlige pamper skal få holde seg borte fra jobb uten at arbeidsgiver ansetter nye. Jeg vil at alle skal få så lav lønn som mulig, med unntak av egen yrkesgruppe, jeg skal få så urimelig mye som det går an. Fordi det er det som er rettferdig, alt jeg har fordel av blir på en merkelig måte rettferdig.
Byttet profil, ny er "Bioroboten"
|
|
|
[Re: A4-Biorobot]
08/06/2012 14:23
|
Lektoren
Besatt
|
Besatt
Jeg vil at alle skal få så lav lønn som mulig, med unntak av egen yrkesgruppe, jeg skal få så urimelig mye som det går an. Fordi det er det som er rettferdig, alt jeg har fordel av blir på en merkelig måte rettferdig.
+1
|
|
|
08/06/2012 15:12
|
hagen1978
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Ser man på mange disukusjoner på div nettsteder så virker det som mange synes det burde være sånn. Osgå er det vel sna¨kk om og ha en lønn man kan leve av selv om ikke alle var de smarteste på skolen
Redigert av hagen1978; 08/06/2012 15:14.
|
|
|
08/06/2012 15:46
|
Rockefoten
Ivrig
|
Ivrig
Folk synes vel i utgangspunktet at alle fortjener mer fordi at det da kanskje drypper på de selv neste gang, men de glemmer at det er visse mekanismer som er viktige i et samfunn. F.eks at noen gidder å bli politi.
Redigert av Rockefoten; 08/06/2012 15:47.
I've got a bike, you can ride it if you like. It's got a basket, a bell that rings And things to make it look good. I'd give it to you if I could, but I borrowed it.
|
|
|
09/06/2012 05:59
|
PålGnål
Veteran
|
Veteran
Føler folket at sikkerhetssjekken på flyplasser virkelig er viktig og betryggende?
På tide å begynne å trene igjen...
|
|
|
09/06/2012 06:36
|
hagen1978
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Om man ser hva som har skjedd for noen år siden uten sikkerhet så vil jeg da si det...
|
|
|
[Re: PålGnål]
09/06/2012 08:29
|
Dan
More than words
|
More than words
Føler folket at sikkerhetssjekken på flyplasser virkelig er viktig og betryggende? Ja, den stopper tullinger, selv om den kanskje ikke ville stoppe skikkelig seriøse terrorister. Med tanke på hvor mange flere tullinger det finnes (se kommentarene på VGnett for referanser) enn terrorister så er det ganske bra at sikkerhetskontrollen finnes, selv om den er litt pain akkurat når man står der med buksene såvidt hengende på hoftene og beltet på båndet. 
|
|
|
[Re: Dan]
09/06/2012 08:53
|
Anders A-R
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
 Helt utrolig hvor vanskelig enkelte har for å følge enkle instruksjoner om hva som er lov og IKKE lov. Stakkars vektere som må drive voksenopplæring hver eneste dag. (Når jeg tenker meg om så burde de kanskje FÅ høyere lønn...)
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
|
|
|
09/06/2012 10:31
|
Tor Arne
Besatt
|
Besatt
På Facebook var det en som skrev "Gratulerer, vektere. Dere har nå dstreiket lengre enn utdanningen deres." og da var det selvfølgelig en vekter som skrev at vektere har fem års utdanning og fagbrev og like mye utdannelse som andre håndtverkere osv.
Da lurer jeg på en ting. Hvor stor andel av de streikende vekterne har fagbrev? Ikke at det er noe galt med å være vekter, men jeg kjenner igjen de fleste som jobber i sikkerhetskontrollen på flyplassen her fra andre steder, noen har sluttet på min arbeidsplass, og ingen av de har gått i årevis på skole for å bli vektere, de har havnet der mens de har venta på en "bedre" jobb.
Redigert av Tor Arne; 09/06/2012 11:24.
|
|
|
[Re: Tor Arne]
09/06/2012 10:51
|
Dan
More than words
|
More than words
På Facebook var det en som skrev "Gratulerer, vektere. Dere har nå dstreiket lengre enn utdanningen deres." og da var det selvfølgelig en vekter som skrev at vektere har fem års utdanning og fagbrev og like mye utdannelse som andre håndtverkere osv. Din facebookvenn har nok rett. Tydeligvis er grunnutdannelsen for vektere på 90 timer. Men jeg synes jo det er for galt at disse yrkene skal ha mer betalt. Det er jo mye bedre at vi får brukt våre penger på elektronikk fra Taiwan og plastleker fra Kina, som vi kaster i søpla etter et par år, enn at vi skal gi disse personene en høyere lønn og dermed kunne kreve lenger og bedre utdannelse av dem. Det å bli uskyldig kastet av bussen eller lagt på mage på Karl Johan er tross alt en liten pris for å få lov til å ha en fet 52-tommers 3D-tv.
|
|
|
09/06/2012 11:11
|
Sykkelbob
Besatt
|
Besatt
Men har egentlig lønna til vektere noe med innkjøp av plastleker fra Taiwan å gjøre? Jeg synes det bør være soleklart at utdannelse skal lønne seg, og det er bakvendt å tro at utdanningen til vektere blir veldig mye bedre av at de får kranglet til seg et par prosent høyere lønn.
Generelt har jeg lite sansen for opplegget med at streiking bygger på at evnen til å lage faenskap for andre ved å sette seg på ræva, skal ha større utslag på lønnsutviklingen enn verdien/nytten man tilfører i selve yrket.
Det er enkelte yrkesgrupper vi som samfunn burde være mer opptatt av å balansere opp, deriblant sykepleiere men også barnearbeidere/førskolelærere/barneskoleansatte. Dette bør ikke være reserveyrker man tar når man ikke får jobb noe annet sted. Det nytter ikke når andre yrkesgrupper som klarer å skape mer kødd for folk ved å streike (for eksempel sjåfører, vektere osv) skal utkonkurrere dem.
|
|
|
[Re: Sykkelbob]
09/06/2012 13:05
|
Dan
More than words
|
More than words
Men har egentlig lønna til vektere noe med innkjøp av plastleker fra Taiwan å gjøre? Jeg synes det bør være soleklart at utdannelse skal lønne seg, og det er bakvendt å tro at utdanningen til vektere blir veldig mye bedre av at de får kranglet til seg et par prosent høyere lønn. Hvis man lager en god vekterutdanning på et par år og gir de som har fullført den en høyere lønn så vil det selvfølgelig gi bedre vektere. Kostnaden må tas ut på høyere skatt (for vektere i det offentlige) og høyere priser (for vektere i det private). Disse kostnadene er det alle vi andre som må betale og det gjør jeg gledelig, selv om det betyr at jeg må nøye meg med min 32-tommers LCD-TV i ti år til.
|
|
|
09/06/2012 13:21
|
Sykkelbob
Besatt
|
Besatt
Skjønte det. Det jeg sa var at det var en baklengs argumentasjon å mene at å legge på et par prosent på lønna nå vil føre til det du sier.
Det du snakker om er egentlig å skape et helt annet produkt. Stort sett velger ikke folk yrke etter lønna først og fremst. Dersom vekteryrket skal trekke såpass mange fler et det blir konkurranse om plassene som bare kan vinnes ved mer utdannelse, så skal den lønnsforskjellen være saftig.
Det du snakker om må skje i denne rekkefølgen: Først må det være aksept i markedet om et behov for et nytt nivå vektere, som har en tydelig bedre og mer avansert utdanning. Deretter må denne utdanningen tilbys med lovnader om at dette utdanningsnivået gir et annet lønnstrinn. Du klarer ikke å starte denne kjeden av hendelser vi å gi vekterne litt ekstra lommepenger. Men det er en yndet påstand i streikesammenheng at dette vil kunne skje.
Personlig tror jeg folk flest sliter med høyt kostnadsnivå i Norge og at få kommersielle aktører tror at de vil klare å forsvare en ytterligere prisøkning på sine produkter og tjenester ved å argumentere for at vektertjenesten er bedre(dyrere).
|
|
|
09/06/2012 13:32
|
Dan
More than words
|
More than words
Jeg er helt enig i rekkefølgen og jeg støtter på ingen måte denne streiken. Derimot er jeg tilhenger av at vi i vårt konsumsjonssamfunn burde bli bedre på å konsumere tjenester enn å konsumere gjenstander. Det er jo mye bedre for miljøet og gir oss et bedre samfunn.
Hvis man ser verdenssamfunnet som en liten steinalderlandsby så er det bedre at vi gir mat og husly til en som går rundt og skremmer vekk ulver fra området enn at vi gir mat og husly til en som sitter og spikker et eller annet som vi ikke egentlig trenger men som vi synes er gøy å ha, helt til vi blir spist av en ulv.
|
|
|
09/06/2012 14:32
|
Sykkelbob
Besatt
|
Besatt
Ser poenget ditt. Jeg ville foretrukket å ruste opp polititjenesten betraktelig (og gjerne et noe mer effektivt rettsvesen) slik at vårt samfunn, bygget på personlig frihet og ansvar, kan opprettholdes uten at for mange folk begynner å gjøre ugagn.
Lærere, folk som passer på ungene våre, sykepersonell, og polit er vel blant de gruppene du ønsker å tilgodese med mer belønnign for viktig jobb.
Flertallet av vekterne har vel som jobb å passe på andres kommersielle interesser.
|
|
|
09/06/2012 15:34
|
Dan
More than words
|
More than words
Flertallet av vekterne har vel som jobb å passe på andres kommersielle interesser. "Andres"? For alle oss som ikke jobber i det offentlige så er det komersielle interesser som betaler lønnen vår, så at vektere for eksempel sørger for at det blir vanskeligere å bryte seg inn og stjele arbeidsredskapene mine ser i hvert fall jeg som positivt. 
|
|
|
26/06/2012 06:03
|
moster
Medlem
|
Medlem
Da er det oljearbeiderne som streiker. Hva synes folk om det? Er vel ingen som bryr seg fordi det ikke får noen konsekvenser for den vanlige borger, penger har jo landet nok av så... Jeg har ikke satt meg veldig godt inn i saken men min første tanke er at de er i overkant kravstore.
|
|
|
26/06/2012 06:09
|
Ketle
Ivrig
|
Ivrig
Eneste jeg har forståelse for er at de er forbanna i Statoil pga at ledelsen innvilger seg selv en gullpensjon mens alle andre får kutt. De andre kravene er hinsides.
|
|
|
[Re: ]
26/06/2012 07:40
|
Dan
More than words
|
More than words
Hehe, selv talsmannen sliter med å finne noe bedre argumenter "Det har vi krav på, det er ingen som streiker for oss" og enn "Hvis vi ikke streiker, så blir det ikke gjort". "Det streiker seg ikke sjæl." "Nei, vi må streike vi, men først er det en femminutters."
|
|
|
26/06/2012 08:14
|
Espen
More than words
|
More than words
Hørte at streiken koster over 100 mill om dagen. Kravet koster 35 i året.
Hvor mange dager har streiken pågått?
e
|
|
|
26/06/2012 08:32
|
PedroS
Entusiast
|
Entusiast
Jeg har null forståelse og ingen sympati med de streikende Statoil-oljearbeiderne. Hvorfor? Fordi: 1) De har NOK 1 mill. i gjennomsnittlig lønn (og da har store deler av populasjonen lite utdanning utover fagbrev) 2) Krever pensjonsalder 62 år med full opptjening, dvs 66 % av sluttlønn. Hvilken lønnstakergruppe har det i dagens samfunn? 3) En arbeidsrotasjon som betyr to uker på fire uker av. Når de er på jobb arbeider de 12 timer. Det betyr at de arbeider om lag 1400 timer i året mot et normalårsverk på drøyt 1600 timer.
Hvis ikke dette er en bortskjemt lønntakergruppe med en særdeles militant fagbevegelse så vet ikke jeg.
Redigert av PedroS; 26/06/2012 08:50.
PedroS
|
|
|
[Re: PedroS]
26/06/2012 08:41
|
Dan
More than words
|
More than words
Uten å ta stilling ellers i saken så er det vel slik at punkt 1 og punkt 3 er delvis gjensidig ekskluderende? Det som gjør at de har 1 million i snittlønn er at de jobber ekstraskift, som altså gjør at de ikke har to uker på/fire uker av. De som jobber strikt to uker på/fire uker av kommer ikke opp i en million. Snittlønnen uten ekstraskift ligger på 600-et-eller-annet-tusen mener jeg å ha hørt på radio.
|
|
|
|
|