Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 9 1 2 3 4 5 6 7 8 9

Hva synes sykkelfolket om streikinga om dagen?

Hva synes sykkelfolket om streikinga om dagen? #1411548 31/05/2012 10:16
L
laurids Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
L
Jeg må ærlig innrømme jeg ikke har satt meg inn i detaljene rundt dette, men på meg virker det som om det er snakk om småpenger -og at folk flest(tm) er fryktelig opptatte av krav og rettigheter, framfor god arbeidsmoral og hva de selv kan gjøre for å gjøre seg attraktive arbeidstakere med det som det måtte innebære av goder som f.eks lønnstillegg?

Jeg tenker at jeg er jammen glad for at jeg ikke er arbeidsgiver i Norge...

Er jeg helt på jordet her eller?

/J

I won't drink and dial anymore.
Re: Hva synes sykkelfolket om streikinga om dagen? [Re: laurids] #1411560 31/05/2012 10:21
Fossi Offline
Avhengig
Avhengig
Hvis det bare er småpenger det er snakk om, hva er da problemet med å gi dem disse småpengene da? En del av yrkesgruppene som streiker nå er jo i ferd med å bli akterutseilt lønnsmessig i forhold til mye av den private næringen. Jeg syns det er flott at folk står litt på kravene innimellom.

Bikeless no more

If you ain't a cowboy,
you ain't nothing.
Re: Hva synes sykkelfolket om streikinga om dagen? [Re: Fossi] #1411589 31/05/2012 10:38
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Hvis stat og kommune kunne gjort noe med det sinnsyke sykefraværet sitt, hadde det vært mer enn nok penger til lønnsøkning for de som faktisk jobber.

I tillegg bør offentlig ansatte skjønne at det er nytteløst å streike når arbeidsgiver tjener på at de streiker.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Hva synes sykkelfolket om streikinga om dagen? [Re: GeirK] #1411605 31/05/2012 10:48
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Sitat: GeirK

I tillegg bør offentlig ansatte skjønne at det er nytteløst å streike når arbeidsgiver tjener på at de streiker.

Möjligt att jag inte förstår vad du menar men tjener stat och kommun på att inte arbetet i offentlig sektor utföres? Det låter som att du tycker att arbetet som de som streikar gör är onödigt.

Re: Hva synes sykkelfolket om streikinga om dagen? [Re: fredriks] #1411608 31/05/2012 10:51
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

- Robert Green Ingersoll
Re: Hva synes sykkelfolket om streikinga om dagen? [Re: fredriks] #1411610 31/05/2012 10:51
A
anonym5 Offline
Anonym5
Anonym5
A
Jeg så nettopp 3 streikevakter på shopping. Kodak-moment på lik linje på «Kjærleik til norsk mat».

Inntrykket som fagforeningene gir er at lønna skal opp av grådighets- og misunnelsesgrunner.

Det jeg vet er at det i barnehagene blant annet streikes for bedre vikarordninger. DET stiller jeg meg helt bak.

Fagforeningene har et markedsføringsproblem, spesielt når lederen er rik og fetert.

Anonym5
Re: Hva synes sykkelfolket om streikinga om dagen? [Re: laurids] #1411628 31/05/2012 10:59
L
laurids Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
L
Dessuten får man ikke mye sympati av å plage folk (slik en streik gjør).

Likhet for alle? Folk er jo ikke like. Mange er flinke og står på og får jobben gjort. Andre er late og like mye borte fra jobb som de faktisk jobber. Dersom du skulle leie en snekker: ville du valgt den som kom når han skulle, og fikk jobben gjort, eller ville du valgt den som syter og klager og som heller vil streike enn å jobbe en ekstra dag slik at du fikk gjort det som trengtes?

Det er flere grunner til at ansatte i offentlig sektor blir akterutseilt av privat ansatte. Bl.a at de fleste offentlige instanser er fryktelig ineffektive. Stort sykefravær og slett arbeidsmoral er ihvertfall av de første ordene jeg tenker på i denne sammenhengen.

/j
-som selv er offentlig ansatt, men som melder seg ut av forbundet dersom han blir forsøkt tatt ut i streik.

Re: Hva synes sykkelfolket om streikinga om dagen? [Re: anonym5] #1411633 31/05/2012 11:01
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Jeg synes det er teit at de tar ut folk som ikke vil tjene noe som helst på det.
Jeg har to kompiser som allerede har hatt lokale oppgjør og er tatt ut i streik nå. De vil ikke få ei krone ut av dette oppgjøret. De har heller ikke kolleger med uønskede og lave stillingsbrøker eller er belemret med sosial dumping.

Jeg skjønner ikke helt hvorfor de skal streike, noe de selv heller ikke gjør.

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Hva synes sykkelfolket om streikinga om dagen? [Re: laurids] #1411634 31/05/2012 11:01
Fossi Offline
Avhengig
Avhengig
Jeg ser for meg at de pengene kommunene sparer i lønnsutgifter forsvinner pent ut igjen i økte utgifter i forbindelse med streiken.

Bikeless no more

If you ain't a cowboy,
you ain't nothing.
Re: Hva synes sykkelfolket om streikinga om dagen? [Re: GeirK] #1411635 31/05/2012 11:01
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Alltså sparar de eftersom de slipper att betala ut lön. Att saker och ting i offentlig sektor också bör göras eller måste göras senare spellar altså ingen roll i räknestykket.

Är inte stat och kommun dumma när de anställer folk? Tänk vad mycket de kunde tjäna på att inte anställa folk. Tex får man ju inga intäkter från skolor så undrar varför de ens bryr sig om dem?

Re: Hva synes sykkelfolket om streikinga om dagen? [Re: laurids] #1411639 31/05/2012 11:04
L
Lektoren Offline
Besatt
Besatt
L
Det var ikke så lurt at frontfagene fikk et så godt oppgjør i år. Det ville sikkert ha vært lurest på mange måter med et nulloppgjør, med tanke på at økonomien i Europa er som den er. Men så ble det altså en ramme på 4,1 % - før den lokale lønnsglidningen har kommet i gang (som gjerne gir et par prosent ekstra). Det burde ikke overraske noen at offentlig ansatte ikke vil finne seg i at lønnsgapet fortsetter å øke, enten det er tid for moderasjon eller rom for gode lønnstillegg.

Men ingen liker streik. På den annen side: Folk vil gjerne ha betalt for jobben de gjør, også.

Re: Hva synes sykkelfolket om streikinga om dagen? [Re: fredriks] #1411642 31/05/2012 11:05
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Hva er det personalet i barnehagen skal gjøre for å ta igjen den barnepassen de ikke gjorde under streiken?

- Robert Green Ingersoll
Re: Hva synes sykkelfolket om streikinga om dagen? [Re: laurids] #1411645 31/05/2012 11:06
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Sitat: laurids

Det er flere grunner til at ansatte i offentlig sektor blir akterutseilt av privat ansatte. Bl.a at de fleste offentlige instanser er fryktelig ineffektive. Stort sykefravær og slett arbeidsmoral er ihvertfall av de første ordene jeg tenker på i denne sammenhengen.

Jag har en känsla av att offentlig sektor är så pass stor att det är svårt att generalisera om dem. Det finns nog ett par lärare som jobbar på rätt bra trots att de är offentligt ansatta för att ta ett exempel på en viktig grupp.

Re: Hva synes sykkelfolket om streikinga om dagen? [Re: laurids] #1411647 31/05/2012 11:08
Loki Offline
Besatt
Besatt
Hva betyr frontfag? Lønnsglidning, hva er det?

He took the road less travelled, but somehow won out in the end
Re: Hva synes sykkelfolket om streikinga om dagen? [Re: laurids] #1411652 31/05/2012 11:10
EiW Offline
Ringrev
Ringrev
Det er viktig å sikre at f.eks. læreryrket fremstår som såpass attraktivt at dyktige folk har lyst til å jobbe innenfor det. Hvis streiken kan bidra til å øke læreryrkets status, ved at lærernes vilkår forbedres, er jeg nogenlunde positiv. Men jeg tviler på at streiken bidrar så veldig i de baner. Og da er streik en trøblete affære når både skole og barnehage er stengt og både jeg og kona er i full jobb.

Re: Hva synes sykkelfolket om streikinga om dagen? [Re: GeirK] #1411658 31/05/2012 11:15
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Vad är det sopptömmarna ska göra för att ta igjen det de inte gjorde under streiken?

Alla behöver nog inte ta igjen allt men några grupper behöver göra det.

Men som sagt. Om man bara ser utgifterna så kan väl kommunen lägga ned sin verksammhet.

Re: Hva synes sykkelfolket om streikinga om dagen? [Re: laurids] #1411661 31/05/2012 11:15
Fossi Offline
Avhengig
Avhengig
Ser ikke for meg at de som jobber i barnehage må ha barna der døgnet rundt hele første uka etter at streiken er over, men du av alle GeirK bør jo se(Ref. innlegget om griseri i byen) at for eksempel Trondheim Bydrift har litt jobb å ta igjen når de er ferdige med å streike. Det kommer nok til å bli satt inn overtid og ekstramannskaper for å komme over kneika. Det samme gjelder på trafikkstasjoner, renholdstjenester og lignende.

Bikeless no more

If you ain't a cowboy,
you ain't nothing.
Re: Hva synes sykkelfolket om streikinga om dagen? [Re: laurids] #1411663 31/05/2012 11:15
A
anonym5 Offline
Anonym5
Anonym5
A
Likhet for alle?

Jeg lurer på hva som skjer hvis man spør streikende statsansatte om de er villige til å oppgi pensjonsordningene sine for å få lik lønn som de i privat sektor?

Anonym5
Re: Hva synes sykkelfolket om streikinga om dagen? [Re: laurids] #1411671 31/05/2012 11:22
NjuK Offline
Ivrig
Ivrig
Utfordringen er at lederlønninger har økt med 10-20%, mens de på gulvet ønsker en økning på 4%.
Min mening er at timingen er dårlig, deler av Europa er på konkursens rand, mens vi skal ha mere?

Den dagen du er fornøyd, da kan du legge opp.
Re: Hva synes sykkelfolket om streikinga om dagen? [Re: Fossi] #1411672 31/05/2012 11:22
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Jeg kommer forresten til å klage på barnehageregningen denne måneden og så selv trekke fra de tjenestene jeg ikke har fått. Andre oppfordres til å gjøre det samme.

- Robert Green Ingersoll
Re: Hva synes sykkelfolket om streikinga om dagen? [Re: NjuK] #1411680 31/05/2012 11:26
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: NjuK
Utfordringen er at lederlønninger har økt med 10-20%, mens de på gulvet ønsker en økning på 4%.
Min mening er at timingen er dårlig, deler av Europa er på konkursens rand, mens vi skal ha mere?

Hvis man synes det er et problem, er det jo bare å bli leder

Når skal bygdefolket nekte å bo på bygda inntil de har fått samme vekst i boligbeksten som byfolket?

- Robert Green Ingersoll
Re: Hva synes sykkelfolket om streikinga om dagen? [Re: GeirK] #1411684 31/05/2012 11:29
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Det du linkar till är ju en ren beräkning av hur mycket kommen tjänar när de inte behöver betala ut löner och har inget att göra med om de behöver betala mer för att komma igång igjen efter streiken och det var ju just det som Fossi skrev om.

Men lägg ned skolan och tjäna pengar! Lägg ned bydriften och tjäna pengar!

Re: Hva synes sykkelfolket om streikinga om dagen? [Re: fredriks] #1411691 31/05/2012 11:32
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: fredriks

Men lägg ned skolan och tjäna pengar! Lägg ned bydriften och tjäna pengar!

"Legge ned" og "ta noen uker pause" er to forskjellige ting. Den ekstrapolasjonen får du ta ansvar for selv.

Det tar heller ikke sju arbeidsverk å hente inn den søpla som hoper seg opp i løpet av en uke med søppelstreik.

- Robert Green Ingersoll
Re: Hva synes sykkelfolket om streikinga om dagen? [Re: fredriks] #1411770 31/05/2012 12:12
L
laurids Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
L
Sitat: fredriks

Jag har en känsla av att offentlig sektor är så pass stor att det är svårt att generalisera om dem. Det finns nog ett par lärare som jobbar på rätt bra trots att de är offentligt ansatta för att ta ett exempel på en viktig grupp.

Joda. Men nettopp derfor synes jeg det vanskelig kan forsvares at man kan generalisere og si at alle offentlig ansatte skal ha 4,5% lønnsøkning.. Eller hur?

Re: Hva synes sykkelfolket om streikinga om dagen? [Re: GeirK] #1411771 31/05/2012 12:13
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Jeg kommer forresten til å klage på barnehageregningen denne måneden og så selv trekke fra de tjenestene jeg ikke har fått. Andre oppfordres til å gjøre det samme.

Jeg har spurt kommunen om dette, og Tk sier at vi får refundert penger for de dagene barnehagen er stengt. For de dagene barnehagen er åpen, men med redusert tilbud, må vi betale fullpris. Jeg er ikke enig i det, all den tid den tjenesten jeg betaler for ("pedagogisk opplegg i barnehagen") ikke leveres iht avtalen. Kommunen mener åpenbart at en "tilsynsordning" med ufaglærte er like godt som et fullverdig pedagogisk opplegg, så det blir spennende å se.

Re: Hva synes sykkelfolket om streikinga om dagen? [Re: Øyvind V] #1411778 31/05/2012 12:17
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Øyvind V

Jeg har spurt kommunen om dette, og Tk sier at vi får refundert penger for de dagene barnehagen er stengt. For de dagene barnehagen er åpen, men med redusert tilbud, må vi betale fullpris. Jeg er ikke enig i det, all den tid den tjenesten jeg betaler for ("pedagogisk opplegg i barnehagen") ikke leveres iht avtalen. Kommunen mener åpenbart at en "tilsynsordning" med ufaglærte er like godt som et fullverdig pedagogisk opplegg, så det blir spennende å se.

Den kampen tror jeg at jeg tar. Dessuten nekter jeg å låne kommunen penger i den tiden de ikke leverer det jeg har krav på.

- Robert Green Ingersoll
Re: Hva synes sykkelfolket om streikinga om dagen? [Re: GeirK] #1411788 31/05/2012 12:22
Øyvind V Offline
More than words
More than words

Den kampen tror jeg at jeg tar. Dessuten nekter jeg å låne kommunen penger i den tiden de ikke leverer det jeg har krav på.

Den kampen skal jeg også ta. Tk henviser til KS, som sier (skriver) at "KS kan ikke se at foresatte har krav på reduksjon i foreldrebetalingen når tilbudet opprettholdes, men med en noe annen bemanning. Dersom tilbudet opphører skal de ikke betale noe. Et delvis tilbud i tid bør gi forholdsmessig reduksjon".

Tk mener at så lenge barnehagen er åpen, så skal man betale. Men tilbudet man betaler for er jo vitterligen ikke opprettholdt. Litt spesielt om kommunen mener at ufaglærte i en tilsynsordning gjør en tilsvarende jobb som faglærte pedagoger.

Hele korrespondansen med Tk på Fjesboka her: https://www.facebook.com/trondheimkommune/posts/10150992667172324?ref=notif&notif_t=feed_comment

Re: Hva synes sykkelfolket om streikinga om dagen? [Re: laurids] #1411790 31/05/2012 12:23
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Likhet for alle? Folk er jo ikke like. Mange er flinke og står på og får jobben gjort. Andre er late og like mye borte fra jobb som de faktisk jobber. Dersom du skulle leie en snekker: ville du valgt den som kom når han skulle, og fikk jobben gjort, eller ville du valgt den som syter og klager og som heller vil streike enn å jobbe en ekstra dag slik at du fikk gjort det som trengtes?

Akkurat der har fagforeningene bommet grovt i mine øyne. Det historiske fokuset var vel mer "like rettigheter" - som nå har blitt forvridd til "likt for alle". Det er jo en umulig oppgave. Alle er ikke like, og ikke alle har de samme oppgavene. Og noen oppgaver ER viktigere og mer krevende enn andre.

A - fagforeningsmann, men med litt andre prioriteringer.

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: Hva synes sykkelfolket om streikinga om dagen? [Re: Øyvind V] #1411809 31/05/2012 12:42
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F

Tk mener at så lenge barnehagen er åpen, så skal man betale. Men tilbudet man betaler for er jo vitterligen ikke opprettholdt. Litt spesielt om kommunen mener at ufaglærte i en tilsynsordning gjør en tilsvarende jobb som faglærte pedagoger.

Det stod också i informationen vi fick att det bara var barnepass och inte barnehage vi kunde lämna barnen till. Så full betalning för de dagarna borde bli fel. Nu blev det bara en dag med begrensat utbud för oss så jag kommer göra en sak om just detta.

Re: Hva synes sykkelfolket om streikinga om dagen? [Re: laurids] #1411811 31/05/2012 12:46
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Kan hålla med om det men jag vet egentligen alldeles för lite om streiken för att ha någon direkt åsikt om detaljerna.

Det första jag hörde om streiken var från ped ledarna i barnehagen och de tycker jag har en bra sak men jag börjar också bli väldigt trött på streiken då den påverkar oss hårt.

Side 1 av 9 1 2 3 4 5 6 7 8 9

Moderator  support