Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Ryggsmerter

Ryggsmerter #1410049 29/05/2012 18:59
A
aircanada Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
A
Kjøpte min første racer i høst, og har benyttet den hovedsaklig til 1-2 timers turer i nærområdet.
Stort sett meget fornøyd med Specialized`en..men har hatt et par lengre turer 3t+ (ikke 6t+nei) hvor jeg opplever at ryggen slår seg skikkelig vrang. Har fått tilbakemelding om at sittestillingen ser grei ut. Har ikke tenkt tanken på bike-fitting (Nordvest-landet) enda, men mulig det må til?!?!?

Til min "unnskyldning" må jeg si at jeg har leddgikt, og at sittestillingen jo er endel mer agressiv enn på min terrengsykkel som jeg er uendelig mer vant til.

Veldig usikker på hvordan jeg skal angripe dette. Burde jeg prøve spacere først?

Konstruktiv tilbakemelding settes pris på!

Re: Ryggsmerter [Re: aircanada] #1410088 29/05/2012 19:38
DavidS Offline
Ivrig
Ivrig
Uten å komme med et fasit-svar er dette nyttig lesning: Competetive Cyclists Three Stules of Fit
Sitter med et inntrykk av at mange sportsbutikker pusher såkalt competetive fit sykler på den gjengse syklist.
Foruten riktig geometri og innstilling for deg, din fysikk og ditt nivå, så kommer det seg sikkert med trening og innkjøring.

Rust? Fordi det rimer på dust.
Re: Ryggsmerter [Re: aircanada] #1410167 29/05/2012 20:46
MortenML Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Lettere å hjelpe hvis du får noen til å ta bilde av deg fra siden når du sitter normalt på sykkelen med hendene på hoods og i bukken.

/mitch

Tunge gir og høy frekvens - slår aldr feil.
Re: Ryggsmerter [Re: aircanada] #1413525 02/06/2012 10:58
H
haaplost Offline
Entusiast
Entusiast
H
Sitat: aircanada

Til min "unnskyldning" må jeg si at jeg har leddgikt, og at sittestillingen jo er endel mer agressiv enn på min terrengsykkel som jeg er uendelig mer vant til.

Veldig usikker på hvordan jeg skal angripe dette. Burde jeg prøve spacere først?

spm 1. Opplever du spesielle problemer når du bruker terrengsykkelen, eller går det stort sett greit?

spm 2. Hvor i ryggen er det mest plagsomt etter en lengre racertur?

Hvis det stort sett er greit med terrengsykkelen, så bruk den som mal. Prøv med samme setehøyde og se så hvor mye forskjell det er i høyden fra setet ned til styret på syklene.

spm 3. Har du prøvd å snu stemmet på raceren slik at det peker mer oppover? Det kan fort utgjøre 2-3 centimeter.

(hvis du ikke er sikker på hvordan dette gjøres, så få noen til å hjelpe deg slik at tingene settes orentlig på plass igjen, inklusive stramming av skruen for styrelageret).

spm 4. Har du ikke spesielle problemer på turene på 1-2 timer med raceren?
Hvi nei, så ligger nok i alle fall noe v problemet i at du nok blir for statisk på sykkelen over lang tid. Du samler opp et press / anstrengelse som tilslutt blir for mye og det blir vondt.

Ville prøvd det med å ta målene fra terrengsykkelen - snu stemmet og prøve.

Bikefitting?
Problemet er at dette bygger på at man er "frisk".
Å justere for gikt er vanskelig om man ikke kjenner ditt giktnivå konkret.

Jeg har selv slitt en autoimmun tilstand, da særlig nakke, skuldre og de store tyggmusklene. Jeg kan godt sitte såkalt idéelt på raceren, men blir da maroder (mørbanket) etter en lengre tur. Derfor har jeg måttet justere for dette med styret høyere og med kortere stem. Noe annet som er nødvendig er å skifte stilling langt hyppigere enn normalt - være litt urolig på sykkelen.

Med slike tilstander som vi snakker om så er sykkeltilpassning ofte et evigvarende eksperiment hvor man må søke det som gir minst problemer.

Re: Ryggsmerter [Re: DavidS] #1415416 04/06/2012 16:45
H
haaplost Offline
Entusiast
Entusiast
H
Sitat: DavidS

Sitter med et inntrykk av at mange sportsbutikker pusher såkalt competetive fit sykler på den gjengse syklist.

En undersøkelse gjort i USA viste noe interessant.
Butikkene anbefalte stort sett mindre og mindre rammer jo dyrere sykkel man ville kjøpe...

Re: Ryggsmerter [Re: aircanada] #1415585 04/06/2012 19:22
T
TomB Offline
Fersking
Fersking
T
Sykkelen din må passe i størrelse det er første bud!
jeg bruker ca 100mil på racern på våren før jeg sitter konfortabelt på den , har du ikke trent styrke på overkropp spesielt mage/rygg vil det ta lengere tid eller lang tid før du sitter behaglig.
vis du bare har tenkt å ta en tur på racer nå og da vil du mest sansynlig aldri sitte spesielt bra på den uannsett , da vil jeg eller bruke MTB med mere oppreist sitte stilling
Racer sykkel er til for å brukes og det aktivt da vil du kunne tillpasse kroppen på den , det blir som å kjøpe seg en "Dress" den må passe akkurat ;-)

Re: Ryggsmerter [Re: TomB] #1415932 05/06/2012 08:36
A
aircanada Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
A
Spm 1. Når jeg bruker terrengsykkelen kjenner jeg ikke noe til plagene i ryggen. Har bevisst ikke brukt sykkelen siden første turene i år, og fokusert kun på raceren.

Spm 2. Det er i korsryggen smertene kommer etterhvert.

Syklene har samme rammestr. (dog forskjellige merker. Terreng: Scott, Racer: Specialized). Har gått over sittestillingen (høyde) men ikke høydeforholdet sete/styre.

Spm 3. Har til nå ikke prøvd å snu stemmet/bytte til kortere stem. Det er mulig jeg må prøve noe i den retningen dersom jeg ikke opplever at ryggen blir bedre etterhvert .
Det kan rett og slett være at sittestillingen blir for aggressiv for meg (spesielt i bukken).

Spm 4. Jeg har opplevd smerter også på kortere turer, men er ikke sikker på om dette kan skyldes dagsform (helsemessig har jeg mine gode og mindre gode dager), eller som du skriver.. at det er sittestillingen min som blir for statisk over lang tid.
For eksempel hadde jeg en 1,5t tur i går (10varmegrader) hvor jeg ikke kjente noe som helst i ryggen, ikke senere på kvelden heller. Mulig det var fordi mitt fokus var mer rettet mot å forbanne værgudene (!)

Jeg vil forøvrig takke deg for et meget konstruktivt innlegg Haaplost!

Til TomB: Jeg har ikke 100 mil på raceren enda i år...jeg håper at du har rett og at kroppen vil "tilpasse" seg i allefall litt. Har gått på treningssenter i hele vinter, kombinert litt styrketrening med kondisjon/spinning.

Re: Ryggsmerter [Re: aircanada] #1416616 05/06/2012 20:22
H
haaplost Offline
Entusiast
Entusiast
H
Sitat: aircanada
Spm 1. Når jeg bruker terrengsykkelen kjenner jeg ikke noe til plagene i ryggen.

spm2:
Mål høydeforskjellen mellom sete og styre.
Men her er det også litt å tenke på.
På MTB har du jo kun én høyde på styret, om du ikke har noe tillegg til et standardstyre.
På racer har du 3 vesentlige stillinger
- helt øverst oppe
- holde på håndtakene
- bukken
Lengdemessig blir det også litt forskjell, holer du øverst og nærmest deg på raceren er nok det betydelig kortere enn på MTB'n.

Men korsryggsmerter på racer er ofte enten for mye ustrekt kombinert med for langt ned --- eller at styret kommer for nærme slik at man blir sittende bakpå med for mye tyngde.
Men det sistnevnte gir ofte også vondt i sidene på kroppen nede mot korsryggen (man synker for mye sammen med for lite strekk).

spm3.
Jeg har selv snudd det opp ned og fått litt kortere avstand og høyere styre og kan da slappe av på sykkelen.
Blir det for langt fram og ned blir det oftest stivt som en pinne og binder alt som heter muskler.

spm4.
jepp.
Giktiske plager gir ofte veldig varierende dagsform.
Dessuten er det slik at når man har gode dager føler man seg helt suveren og tar kanskje for mye i, men slik er det bare.

For statisk gir ofte problemer ja.
Da jeg var som værst plaget stivnet jeg til i sofaen og måtte klatre med henda på lårene for å komme meg opp fra den etter 1 times tid. Men ok under trening når kroppen ble brukt og man ikke satt likeens hele tiden.

MEN - ikke gi opp!

Re: Ryggsmerter [Re: aircanada] #1416862 06/06/2012 07:24
P
poopfeast420 Offline
Medlem
Medlem
P
Hvilke smerter er det snakk om? Jeg har også hatt problem med korsryggen på landeveissykkel(har litt fortsatt). Mitt problem var at jeg ble så "trøtt" i korsryggen etter kun en liten stund(20 min) på racersykkelen, men dette gikk over hvis jeg tok en pause og gikk helt bort etter trening. Hvis jeg anstrengte meg(f.eks opp en bakke) kjente jeg det i ryggen med en gang.

Det som har funket for meg er å begynne med bevegelighetstrening og da særlig av hofteleddsbøyer. Er gammel fotballspiller og jobber på kontor så er helt latterlig stiv i kroppen og det har hjulpet megamye med å tøye ut ordentlig nesten hver dag i uken.

Hadde min lengste tur på søndag til nå på ca tre og en halv time. Kjente milde antydninger, men ryggen har blitt helt vanvittig mye bedre og jeg skal bare fortsette å tøye ut. Er jo kjedelig, men det er så vanvittig verdt det.

Når jeg tøyer ut holder jeg i 60 sek+. Driver en del med styrke av kjernemuskulatur i tillegg.

Har jo ikke anelse om dette er problemet ditt, men bevegelighet og styrke i kjernemuskulatur er uansett "hur viktigt som helst".

Redigert av poopfeast420; 06/06/2012 07:26.

Moderator  support, Valentino