Til min "unnskyldning" må jeg si at jeg har leddgikt, og at sittestillingen jo er endel mer agressiv enn på min terrengsykkel som jeg er uendelig mer vant til.
Veldig usikker på hvordan jeg skal angripe dette. Burde jeg prøve spacere først?
spm 1. Opplever du spesielle problemer når du bruker terrengsykkelen, eller går det stort sett greit?
spm 2. Hvor i ryggen er det mest plagsomt etter en lengre racertur?
Hvis det stort sett er greit med terrengsykkelen, så bruk den som mal. Prøv med samme setehøyde og se så hvor mye forskjell det er i høyden fra setet ned til styret på syklene.
spm 3. Har du prøvd å snu stemmet på raceren slik at det peker mer oppover? Det kan fort utgjøre 2-3 centimeter.
(hvis du ikke er sikker på hvordan dette gjøres, så få noen til å hjelpe deg slik at tingene settes orentlig på plass igjen, inklusive stramming av skruen for styrelageret).
spm 4. Har du ikke spesielle problemer på turene på 1-2 timer med raceren?
Hvi nei, så ligger nok i alle fall noe v problemet i at du nok blir for statisk på sykkelen over lang tid. Du samler opp et press / anstrengelse som tilslutt blir for mye og det blir vondt.
Ville prøvd det med å ta målene fra terrengsykkelen - snu stemmet og prøve.
Bikefitting?
Problemet er at dette bygger på at man er "frisk".
Å justere for gikt er vanskelig om man ikke kjenner ditt giktnivå konkret.
Jeg har selv slitt en autoimmun tilstand, da særlig nakke, skuldre og de store tyggmusklene. Jeg kan godt sitte såkalt idéelt på raceren, men blir da maroder (mørbanket) etter en lengre tur. Derfor har jeg måttet justere for dette med styret høyere og med kortere stem. Noe annet som er nødvendig er å skifte stilling langt hyppigere enn normalt - være litt urolig på sykkelen.
Med slike tilstander som vi snakker om så er sykkeltilpassning ofte et evigvarende eksperiment hvor man må søke det som gir minst problemer.