Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Alternativ til intervall,,,,,

Alternativ til intervall,,,,, #1409901 29/05/2012 16:04
Laban Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
Har bestemt at sykkel skal være kos og morro med sti og lange fine turer. Har rett og slett mistet litt av motivasjonen til å trene hardt på sykkel. Så for en god stund fremover (har også pågått en stund) blir det null intervall på sykkel.

Heldigvis liker jeg godt å løpe, gjerne hardt og tøft, men ikke intervall. Kan ikke fordra å løpe opp og ned samme bakke 10 ganger eller løpe x antall minutt/sett på løpemaskin. Jeg løper så og si bare i skogen og i fjellet, så mulighetene for å trene knallhardt er jo der.

Spørsmålet er bare hvor mye eller om man taper på å løpe fartslek i terrenget og motbakkeløping kontra ren intervalltrening? Noen andre ideer til morsom og hard trening som ikke har så alt for faste former?

"You should never underestimate the predictability of stupidity."
Re: Alternativ til intervall,,,,, [Re: Laban] #1409934 29/05/2012 16:55
T
Torp Offline
Avhengig
Avhengig
T
Mitt råtips er at dette blir ren vinn-vinn for deg - bedre form og mer moro. Du vil jo få massevis av naturlige intervaller når du er på sti, både på sykkel og på beina

Re: Alternativ til intervall,,,,, [Re: Laban] #1409969 29/05/2012 17:34
K
Klatraran Offline
Fersking
Fersking
K
Kan jo prøve en hardøkt på kenyansk vis. De løper nå fra de fleste, så vil tro det skal fungere:

Økt1:
Jogg ut og bli varm i kroppen. Øk tempoet gradvis til du finner et tempo du føler du kan holde en hel time uten at du stivner i muskulaturen. Løp i 45-60 minutter, avhengig av treningsgrunnlag (NB! Hvor godt trent er du?). På en slik økt må du aldri over melkesyreterskelen, men føl at du puster godt. Pulsklokke kan være et nyttig verktøy for å holde kontroll på intensiteten. Terskelintensitet ligger omtrent i området 85-90% av makspuls, men den subjektive følelsen av ikke å stivne i beina er det viktigste. Avslutt med 5 min lett nedjogg.

Re: Alternativ til intervall,,,,, [Re: Laban] #1410010 29/05/2012 18:23
Lurifax Offline
Besatt
Besatt
Les min hardt/vs rolig Laban :-) Var jo her jeg kunne skrevet mitt innlegg. Tror du vil bli positivt overrasket over erfaringene jeg har gjort meg.

http://terrengsykkel.no/ubb/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=1408214#Post1408214

Redigert av Lurifax; 29/05/2012 18:24.

Re: Alternativ til intervall,,,,, [Re: Klatraran] #1410046 29/05/2012 18:58
Laban Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
Sitat: Klatraran
Kan jo prøve en hardøkt på kenyansk vis. De løper nå fra de fleste, så vil tro det skal fungere:

Økt1:
Jogg ut og bli varm i kroppen. Øk tempoet gradvis til du finner et tempo du føler du kan holde en hel time uten at du stivner i muskulaturen. Løp i 45-60 minutter, avhengig av treningsgrunnlag (NB! Hvor godt trent er du?). På en slik økt må du aldri over melkesyreterskelen, men føl at du puster godt. Pulsklokke kan være et nyttig verktøy for å holde kontroll på intensiteten. Terskelintensitet ligger omtrent i området 85-90% av makspuls, men den subjektive følelsen av ikke å stivne i beina er det viktigste. Avslutt med 5 min lett nedjogg.

Er ikke kjempetrent sånn sett. Når jeg løper i terrenget pleier jeg å løpe mellom 1-2 timer avhengi av intensitet. Løper jeg motbakke tar det mellom 20-40 min i relativt full guffe, med rolig jogg ned igjen fra fjellet. En vanlig "fartslek/naturlig intervalløkt" kjører jeg i alle motbakker og løper ellers middels rolig, tid her er ca 1 time.

Pulsklokke har jeg ikke. Har vurdert det pga gps så kaaanskje.

Re: Alternativ til intervall,,,,, [Re: Laban] #1410381 30/05/2012 07:50
Dexter Offline
Ivrig
Ivrig
Du må ikke definere det som en intervalløkt. Hvis du løper en rask tur i kupert terreng (evt sykler) så er det likebra intervalltrening som opp og ned samme bakken x antall ganger.

Re: Alternativ til intervall,,,,, [Re: Dexter] #1410430 30/05/2012 08:31
I
imag Offline
Ivrig
Ivrig
I
+1

Effektiv høyintensitetstrening MÅ ikke være geografisk repetitiv...

Re: Alternativ til intervall,,,,, [Re: Laban] #1410521 30/05/2012 09:44
K
Klatraran Offline
Fersking
Fersking
K
I bunn og grunn er det vel den totale tiden i I3 og I4 (høyintensiv trening) som teller? Får man gjort dette på andre måter enn intervaller, så er det vel nesten så godt som gull?

Re: Alternativ til intervall,,,,, [Re: Klatraran] #1410585 30/05/2012 11:02
matshako Offline
Avhengig
Avhengig
Jeg sykler ofte intervaller, men så og si aldri samme terreng på alle intervallene. Opp og ned er, som du sier, triste greier. Så anbefaler å finne en løype eller lignende med flere egnede steder å kjøre drag. F.eks variasjoner av samme bakke, fra begge sider av en topp osv. Og alle intervaller trenger ikke være i bakke. Å kjøre f.eks 4x4 i en vanlig langturløype er like bra trening som opp og ned bakken du har sykla 1000 ganger før.

Re: Alternativ til intervall,,,,, [Re: Laban] #1410587 30/05/2012 11:02
Juffe Offline
Besatt
Besatt
Strukturere intervaller er etter mitt syn ment for å;

1) Gi en målbar oversikt over hvordan forholdet mellom parametre som puls, watt, hastighet etc utvikler seg over tid med samme forutsetninger.

2) Være en god erstatning for den virkelige verden der morsomt, kuppert terreng, rykk i felt med tilhørende spurter etc ikke er å oppdrive. Med andre ord, god innendørstrening.

3) Være en god motivator for de som finner motivasjon av den forutsigbare og trygge rammen som ligger i en planlagt intervalltrening. Til tross for at like mange andre finner motivasjon av det motsatte.

4) Ha noe å skylde på dersom treningen ikke virker ("ikke rart jeg kom inn på 216-plass, kjørte bare 3x10min intervaller i hele vinter. Etc.).

'...once more, and more intensity!'
Re: Alternativ til intervall,,,,, [Re: Laban] #1410635 30/05/2012 12:02
W
wirre Offline
Avhengig
Avhengig
W
Jeg syns folk maser alt for mye om intervall, og maser om å kjøre 3x9 og 4x4 osv.. Personlig foretrekker jeg å trå på i bakkene når jeg er ute. Kjører generelt hardt hele tiden, men sjelden opp og ned samme bakken gamg på gang, og ikke noe strukturert regime... I følge mange kunne jeg sikkert vært i bedre form hvis jeg hadde strukturert meg bedre, men da hadde jeg ikke giddi å sykkle. Det skal da være gøy også!

Feit og i dårlig form..
Re: Alternativ til intervall,,,,, [Re: Juffe] #1410829 30/05/2012 16:15
Laban Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
Sitat: Juffe
Strukturere intervaller er etter mitt syn ment for å;

1) Gi en målbar oversikt over hvordan forholdet mellom parametre som puls, watt, hastighet etc utvikler seg over tid med samme forutsetninger.

2) Være en god erstatning for den virkelige verden der morsomt, kuppert terreng, rykk i felt med tilhørende spurter etc ikke er å oppdrive. Med andre ord, god innendørstrening.

3) Være en god motivator for de som finner motivasjon av den forutsigbare og trygge rammen som ligger i en planlagt intervalltrening. Til tross for at like mange andre finner motivasjon av det motsatte.

4) Ha noe å skylde på dersom treningen ikke virker ("ikke rart jeg kom inn på 216-plass, kjørte bare 3x10min intervaller i hele vinter. Etc.).

yes

Moderator  support