Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 2 1 2

Hvor langt skal man strekke seg for å "buy local"?

Re: Hvor langt skal man strekke seg for å "buy local"? [Re: GeirK] #1411666 31/05/2012 11:18
Alpers Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: GeirK
Jeg gjør det samme fordi jeg er for et fritt marked, men jeg forstår i motsetning til enkelte her, hvorfor ting er som de er.

+1

@baronkanon, det er fordi de jobber i fred, uten at det står kunder og drar i dem hele dagen.

Henrik Alpers
Redaktør | Landevei
landevei.no
@landevei
@henrikalpers

Re: Hvor langt skal man strekke seg for å "buy local"? [Re: RazeFaze] #1411670 31/05/2012 11:22
B
bjerkseth Offline
Besatt
Besatt
B
Sitat: RazeFaze
Sitat: bjerkseth
Norske sykkelbutikker kunne hatt mye hyggeligere priser om de ansatte hadde akseptert å jobbe for den samme lønna som lagerarbeiderne på CRC har.

Hva tjener en ansatt i norsk butikk, og hva tjener en lagerarbeider hos CRC?

Aner ikke hva gutta på CRC tjener. Men jeg tviler på at de skal ha 150 kr/t + 14,1 % arbeidsgiveravgift + 10,2 % feriepenger.

Instagram: @oivindbjerkseth
Re: Hvor langt skal man strekke seg for å "buy local"? [Re: MuddyBear] #1411674 31/05/2012 11:22
Åsmund Olsen Offline
Ringrev
Ringrev
Er det bare jeg som ser for meg at lageret hos CRC er automatisert?

It's never gonna be mainstream like football.
-Cav

Lørenskog CK
Re: Hvor langt skal man strekke seg for å "buy local"? [Re: bjerkseth] #1411685 31/05/2012 11:29
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Norske sykkelbutikker kunne hatt mye hyggeligere priser om de ansatte hadde akseptert å jobbe for den samme lønna som lagerarbeiderne på CRC har.

Hva tjener en ansatt i norsk butikk, og hva tjener en lagerarbeider hos CRC?

Aner ikke hva gutta på CRC tjener. Men jeg tviler på at de skal ha 150 kr/t + 14,1 % arbeidsgiveravgift + 10,2 % feriepenger.

Feriepengene er ikke noe du legger til, de er inkludert i grunnlønna. Det er skatten du ikke betaler på feriepengene som gjør at du får mer på den lønna.

Hva ligger denne tvilen i?
Veldig pastant påstand du kommer med helt uten belegg.
Jeg kjenner ikke lønnsnivået til lagerarbeidere i UK heller, så jeg lar vær å mene noe om det.

Det er nok også riktigere å sammenligne med en lagerarbeider i Norge. Om du plukker setepinner eller epler spiller ingen rolle.

Begge er likevel langt fra å være et "kunnskapsyrke" som det å jobbe i en spesialbutikkk for sykkel egentlig bør være.

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Hvor langt skal man strekke seg for å "buy local"? [Re: Alpers] #1411708 31/05/2012 11:36
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Sitat: Åsmund Olsen
Er det bare jeg som ser for meg at lageret hos CRC er automatisert?
Den er det i aller høyeste grad:
http://www.pinkbike.com/video/195823/
Sitat: Alpers
@baronkanon, det er fordi de jobber i fred, uten at det står kunder og drar i dem hele dagen.
Nemlig.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Hvor langt skal man strekke seg for å "buy local"? [Re: GeirK] #1411766 31/05/2012 12:10
jodajoda Offline
Ringrev
Ringrev
Jeg skal love deg at dersom det fantes en måte å drive mer lønnsomt på med langt lavere utsalgspris, så hadde noen gjort det!

Veldig mange gjør nettopp det.
Lokale dealer'n er en Sport 1. Kjeden burde være stor nok til å ha forhandlingskort i nærheten av XXL, men nope.

Men alle prøver vel som alle andre å tjene mest mulig penger ICON_GRIN

Re: Hvor langt skal man strekke seg for å "buy local"? [Re: MuddyBear] #1411794 31/05/2012 12:24
Pink floyd Offline
Ringrev
Ringrev
Kan virke som at det i Norge til tider er galt å tjene penger.

Hvorfor skal andre ikke tjene like mye som meg, og da blir også kostnadene høyere, så problemet er vel mest lønns spiralen her i Norge.

Vi vil alle overleve på bekostning av andre, så en litt urimelig egoisme.

Jeg handler der det passer jeg, de som gir meg service og det jeg trenger, noen ganger fra nettbutikker andre ganger lokalt.

Og er villig til å betale noe mer om jeg føler jeg får en god og fair service.

B

Hvorfor har kamikaze-piloter hjelm?
Re: Hvor langt skal man strekke seg for å "buy local"? [Re: MuddyBear] #1411802 31/05/2012 12:32
Johnny Yuma Offline
Avhengig
Avhengig
Jeg vil på det sterkeste oppfordre til å gi tips til de som jobber i sykkelbutikk. Ingen grunn til å ikke honorere vennlig ekspedisjon og god service der, på samme måte som når du kjøper en halvliter på Aker-bryggan.

Re: Hvor langt skal man strekke seg for å "buy local"? [Re: baronKanon] #1411813 31/05/2012 12:47
J
jørgm Offline
Ringrev
Ringrev
J
Sitat: baronKanon
Den er det i aller høyeste grad:
http://www.pinkbike.com/video/195823/

Det så da ganske manuelt ut spør du meg, med plukk-trucker og folk som tasser rundt mellom hyllene.

Dette kaller jeg automatisert i høy grad (og fryktelig fascinerende).

Redigert av jørgm; 31/05/2012 12:47. Rediger grunn: quote-helvete
Re: Hvor langt skal man strekke seg for å "buy local"? [Re: GeirK] #1411845 31/05/2012 13:18
MuddyBear Offline OP
Måsabjønn
OP Offline
Måsabjønn
Jeg gjør det samme fordi jeg er for et fritt marked, men jeg forstår i motsetning til enkelte her, hvorfor ting er som de er.

Du har i hvert fall en sterk tro på at du forstår det.
For min del tror jeg det er mange faktorer som spiller inn; og at av og til gir det uheldige utfall. Det finnes butikker som drives meget godt, hvor eierne har fornøyde kunder og tjener godt. så har man andre, som går i null over tid, med mindre fornøyde kunder. Påstanden min øverst var at det å ta noe som virker grov overpris, på en liten del fra en "desperat" kunde, bidrar kun til at jeg steiler og får et negativt inntrykk av bruikkken, mens de tjener relativt lite på det. Det slår meg som mindre god drift.

Det blandes fryktelig i diskusjon om pris i denne tråden.
- Jeg har hele tiden lagt til moms på priser jeg oppgir; de som nevner det, er altså på viddene.
- når det argumenteres for høyere priser i Norge, brukes det et kronebeløp når summen er liten, og prosent når den er stor. Hvorfor gjør man det? høres fint ut å si: "det er jo knapt en drink"; men det blir jo fort mange drinker på sånne smådeler.
- Finnes det noen butikker i landet som har et komplett utvalg girører? Girøret jeg skulle ha, var for en sykkel av året, som Raske Sykler fører selv; er det for drøyt å tro de skal ha sånne på lager?

Re: Hvor langt skal man strekke seg for å "buy local"? [Re: MuddyBear] #1411850 31/05/2012 13:23
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Sitat: MuddyBear
Girøret jeg skulle ha, var for en sykkel av året, som Raske Sykler fører selv; er det for drøyt å tro de skal ha sånne på lager?

Nei, det er ikke for drøyt å tro det :-)
Det hadde jeg også forventet.

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Hvor langt skal man strekke seg for å "buy local"? [Re: RazeFaze] #1411855 31/05/2012 13:31
B
bjerkseth Offline
Besatt
Besatt
B
Jeg kjenner ikke lønnsnivået til lagerarbeidere i UK heller, så jeg lar vær å mene noe om det.

Jeg vet jo naturlig nok ikke hva man tjener på lageret til CRC, men man har jo Big Mac-indeksen å gå ut ifra, og det er vel ingen grunn til å tro at lagerarbeider er et høyinntektsyrke i England?

Instagram: @oivindbjerkseth
Re: Hvor langt skal man strekke seg for å "buy local"? [Re: bjerkseth] #1411862 31/05/2012 13:35
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Er 150kroner timen høyinntektsyrke i Norge?
Hva koster en lagerarbeider til sammenligning i Norge tro?

Neida, det er nok en sjanse for at de er billige ja, men jeg tror det er andre årsaker til at CRC kan selge såpass billig som de gjør. Blant annet at de er ENORME og kjøper større kvanta enn noen andre, samt at jeg tipper lager-areal er ganske rimelige borti der, sånn med tanke på nedgangen i økonomien de siste årene. Også har de ikek butikk... og butikklokaler er betydelig dyrere enn lager, sånn normalt sett.

Det sier jo litt om prisnivået deres når tilogmed amerikanere og candadiere bruker dem som pris-referanse istedenfor å handle i sine respektive hjemland :-)

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Hvor langt skal man strekke seg for å "buy local"? [Re: MuddyBear] #1411874 31/05/2012 13:48
ScottRacing Offline
Ringrev
Ringrev
Jeg kjøper minimalt hos mine lokale sports- sykkelbutikker,
ekspeditørene kan generelt mindre enn meg,
gir feil råd og er dyrere enn nettbutikker.

Kjøper det meste på nett; CRC eller Bikeshop dog noe hos XXL.

Æresmedlem i KrampeKameratene
Re: Hvor langt skal man strekke seg for å "buy local"? [Re: bjerkseth] #1411920 31/05/2012 14:19
Pink floyd Offline
Ringrev
Ringrev

Jeg vet jo naturlig nok ikke hva man tjener på lageret til CRC, men man har jo Big Mac-indeksen å gå ut ifra, og det er vel ingen grunn til å tro at lagerarbeider er et høyinntektsyrke i England?

Tror CRC ligger i Nord Irland, ble litt overrasket da jeg sjekket det en gang.

Eller var det i selve Irland, får sjekke en gang til, men ihvertfall ikke England.

Hvorfor har kamikaze-piloter hjelm?
Re: Hvor langt skal man strekke seg for å "buy local"? [Re: Pink floyd] #1411935 31/05/2012 14:42
MuddyBear Offline OP
Måsabjønn
OP Offline
Måsabjønn
Sitat: Pink floyd

Tror CRC ligger i Nord Irland, ble litt overrasket da jeg sjekket det en gang.

Eller var det i selve Irland, får sjekke en gang til, men ihvertfall ikke England.

De startet i en liten bygd i Nord Irland... ikke langt fra der jeg gikk på skole et år ICON_SMILE

Re: Hvor langt skal man strekke seg for å "buy local"? [Re: MuddyBear] #1411999 31/05/2012 15:54
FHanserud Offline
Avhengig
Avhengig
Trackingen til DHL på pakken jeg har på vei fra CRC for øyeblikket sier at den ble plukket opp i Belfast, Nord-Irland.

Re: Hvor langt skal man strekke seg for å "buy local"? [Re: MuddyBear] #1412016 31/05/2012 16:20
SimonS Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Så lenge man blir møtt av en helt sinnssyk pris på enkelte varer,ja da kjøper ikke jeg lokalt.
Men siden vi også har fått XXL her oppe i det kalde Nord så bestiller jeg faktisk deler derfra nå.
De gir jo nesten nettpris på mye,mens de andre lokale sjappene faktisk ofte har en pris som er 3 ganger så høy(XT krank til 1500,kassett 500 hos XXL,mens en annen lokal sjappe skulle ha over 3500 for krank og 1200 for kassett).

Tommel opp for service og pris hos XXL lokalt ihvertfall.

Vintage mtb,ikke noe annet
Spotify link:Trance and more..
Re: Hvor langt skal man strekke seg for å "buy local"? [Re: SimonS] #1412042 31/05/2012 16:59
femte_gir Offline
Besatt
Besatt
Koster XT krank 1500 kr hos XXL?!! Det var like billig som hos CC inkl. frakt.

Re: Hvor langt skal man strekke seg for å "buy local"? [Re: GeirK] #1412051 31/05/2012 17:14
P
Punzel Offline
Avhengig
Avhengig
P
Hehe, jeg skulle kanskje vært litt tydeligere - det jeg skrev skulle ikke nødvendigvis oppfattes som et (helt) seriøst forslag. Men, jeg syns som trådstarteren at prisene på enkelte (mange) ting er for dyrt. Når jeg påpekte dette fikk jeg ofte høre at det rett og slett er markedet som bestemmer og at folk er nok villig å betale. Når er jo trådstarteren en del av markedet og han valgte ikke å betale - jeg gjør oftere og oftere det samme og velger å betale mye mindre for noen deler ved å bestille fra utlandet.
Jeg er helt sikker at mange skjønner og aksepterer nogenlunde høyere priser. Men, blir det mye dyrere å kjøpe fra butikken så må det å kjøpe lokalt har en annen fordel. Den er nok service i en eller annen form(god råd, at jeg får delen direkte uten ventetid, at jeg slipper å søke og bestille selv, ...).
Det tar helt sikker tid å bestille varer og selve varene er jo ikke gratis for butikkene heller. Men, jeg håper nok at butikkene får varene billiger enn vi som kunder (ellers så må dem nok virkelig begynne forhandlinger med utenlandske nettbutikker istedenfor bruke importørene). Dersom butikkene da vil enten gjøre en kjempegevinst eller har så dyre lokalleie og timepris på ansatte at delene blir veldig (urimelig?) dyrt, så blir jo butikkene til et sted for folk som "ikke har et valg" om dem vil bruke sykkelen... (Merk at jeg overdriver litt for å får frem poenget.) Og dette blir for dumt, siden det fleste har vel lyst til å kjøpe lokalt?
Som sagt, litt høyere priser er forståelig og greit, men noen priser blir rett og slett for høyt.
På andre ting er jo Norge på nesten samme prisnivå som andre europeiske land og da snakker vi varer som også importeres og selges i butikker...

Re: Hvor langt skal man strekke seg for å "buy local"? [Re: femte_gir] #1412067 31/05/2012 17:34
SimonS Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: femte_gir

Jeg fikk den prisen på en 9-delt XT krank ja.
Om alle butikker gir den prisen vet jeg ikke,men jeg bestilte krank,kassett og 9 delte girskiftere,og oppnådde tilnærmet nettpris etter en del snakk med han som bestilte delene for meg(pakkeprisen ble ganske bra).

Tok bare 4-5 dager før jeg hadde kranken også.

Redigert av SimonS; 31/05/2012 17:36.

Vintage mtb,ikke noe annet
Spotify link:Trance and more..
Re: Hvor langt skal man strekke seg for å "buy local"? [Re: femte_gir] #1412079 31/05/2012 17:47
hennir Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Sitat: femte_gir

Veil. på xt krank i norge ligger på rett rundt 1700,- såvidt jeg husker, så noen syke priser er det ikke.

LTVL Captain
Re: Hvor langt skal man strekke seg for å "buy local"? [Re: MuddyBear] #1412118 31/05/2012 18:37
M
magnusc Offline
Ivrig
Ivrig
M
Etter hva jeg erfarer så har CRC hevet prisene sine ganske mye i det siste slik at de (inkl moms og tollbehandling) i de fleste sammenhenger ikke lenger er billigere enn de billigste norske butikker.

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Side 2 av 2 1 2

Moderator  support