Og takk for GPS sporet Simen, hvis ikke hadde jeg rotet meg vekk et titalls ganger! Deler av runden går på blankskurt fjell hvor det ikke er lett å følge stien.

Startet grytidlig fra Kristiansand og kjørte til Heimdal ved Gautefall. Fant bomveien til Husvassvannet, betalte 50kr og parkerte bilen i begynnelsen av vannet. Kartet viste en sti herifra som kom innpå den lange runden rundt Canvas. Etter 1.5km og 120 høydemeter kom jeg innpå stien Simen syklet og fortsatte runden "mot klokken" slik anbefalt.
Den vidgjetne 30m hengebroa henger over kløften under der det står "Åsmunddal" på kartet. Nedkjøringen til Canvas Hotel gikk på blankskurt granitt som ga monstergrep. Vel nede var det var folk på Canvas Hotel. Disse hadde stengt muligheten til å sykle igjennom ved å henge opp et "Privat Område" så jeg måtte finne en vei rundt. De var kanskje lei av trafikk av tilreisende stisyklister?
Stien østover var temmelig myrete og våt da det har kommet 30mm nedbør i område siste uke iflg Yr.no. Klatringen opp til Stolvassnuten besto av mye skyving og bæring, men utsikten når jeg kom opp var verd strevet.

Nedkjøringen vestover fra Stolvassnut er rosinen i pølsa! 100 høydemeter på tilnærmet bare blankskurt fjell som bølger nedover.
En ting som overrasket meg var nesten total mangel på stein! Dette ga mulighet for å krysse bevokste områder ved å sykle tvers igjennom lyngen uten på gå over styret. De mange trekonstruksjonene gjorde kryssning av bekker og kløfter til en fornøyelse, selv om det gjenstår en del klopper på de våteste myrene.
Det blir flere turer hit :-)