Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 2 1 2

Hardt vs rolig

Re: Hardt vs rolig [Re: ananasc] #1411742 31/05/2012 11:51
Lurifax Offline
Besatt
Besatt
ananasc: Du er inne på det jeg mener hadde vært en flott og viktig sticky tråd. Hvordan trene sunt og godt som mosjonist.

Altså noe ala:

<5 timer i uken: 2 økter på 4 x 4 + en langtur, evt rittempo i 1t30 min.

>5 <10 timer i uken: samme pluss mer langt???

osv, da kunne man lagt inn svar på hvordan egen trening osv fungerer.

Mange av oss sitter og ser på TV, leser bøker +++ enkelte kopierer nok mye av det proffa gjør - blindt. Er dette sunt og riktig for en mosjonist med x antall timer?

Som trådstarter så tror jeg veldig mange av oss trener opptil 5-6 dager i uken, men kanskje ikke mer enn 1 time hver dag.
Da er mengden likefullt under 10 timer med god margin, men belastningen spres over flere dager.
Vil tro man fint kan trene seg ned, eller trene dårlig ved å trene slik (jeg har merket at jeg har veldig tunge dager innimellom når jeg trener slik)

I en slik tråd kunne de som har litt peiling veiledet og rettledet mange av oss til en mer effektiv trenings-hverdag tror jeg.

Redigert av Lurifax; 31/05/2012 11:52.

Re: Hardt vs rolig [Re: ananasc] #1412856 01/06/2012 11:31
A
ananasc Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
A
Du har et poeng der Lurifax.

Kan man ha bolker med noen uker med sone3 intervaller, og ikke I4? Eller bør man ha minst en I4 for å opprettholde VO2 maks?

Re: Hardt vs rolig [Re: ananasc] #1413576 02/06/2012 13:24
H
Hekta-MTB Offline
Ivrig
Ivrig
H
Uansett om du trener 3 eller 7 hardøkter i uka har du en restitusjonskonto som du må svare for etter hardtreninga. Før eller siden må du restituere. Kjører du for lenge med å ikke lytte til kroppen tror jeg neppe du får den responsen du ønsker. Man kan bolke altså med hardt og rolig.
Vi restituerer oss forskjellig men for min del er det alltid 1 dags hvile/restitusjon etter en 4x4 økt f.eks. Etter et hardt maratonritt på underkant av 3 timer bruker jeg minst 4 dager før jeg er noenlunde igjen.
Om det er lurt å trene knallhardt med 400 watt på draga når du vanligvis ligger på 450 watt, tja...

Side 2 av 2 1 2

Moderator  support