Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2

Hardt vs rolig

Hardt vs rolig #1408214 27/05/2012 12:16
A
ananasc Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
A
Det er mye uenigheter i media rundt rolige vs intensive økter, noe som gjør at det er lett å bli forvirret for en stakkars mosjonist. Hvor forsiktig må man trene så lenge man holder seg under 10 timer i uken? Personlig trener jeg 5-6 ganger i uken, selv om timeantallet kun ligger mellom 6-8 timer. Hvordan ser denne ordningen ut:

-3 intensive økter
-2/3 rolige økter

Kan jeg med fordel gå opp på intensive økter? Bør jeg gå ned? Målet er som mosjonister flest; få mest mulig ut av øktene og prestere bedre på sykkelritt ICON_SMILE

Re: Hardt vs rolig [Re: ananasc] #1408256 27/05/2012 14:23
rog Offline
Entusiast
Entusiast
Hva føler du selv? Man trenger de rolige øktene for å komme seg etter de intensive øktene. Men føler man at bena er gode er det jo bare kjøre på.

http://app.strava.com/athletes

Canyon Spectral CF 9.0 SL
Re: Hardt vs rolig [Re: ananasc] #1408274 27/05/2012 15:49
A
ananasc Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
A
Det er det jeg tenker på. Når man sitter med overskudd og gode bein er det fristende å ta en hardøkt til.

Re: Hardt vs rolig [Re: ananasc] #1408290 27/05/2012 16:12
Lurifax Offline
Besatt
Besatt
Flere av våre gode skiløpere, og kanskje en av de fremste - Alsgaard bruker rog sin formel. Han har så klart en plan over trening, mengde og intensitet, men han lytter alltid til kroppen sin og trener ut fra hvordan han føler seg.
Han har jo mer enn bevist at han har gjort noe riktig :-)
Kjøre hardt er greit så lenge kroppen er med, stritter bena i mot og formelig skriker på hvile så bør man lytte, ta det med ro, vispe lett rundt og samle seg til neste go-dag

Man skulle nesten hatt en sticky veiledningstråd for mosjonister.

Vil påstå at det er andre "regler" for oss som er i fullt arbeid, har familie +++ i tillegg til treningen. Også har man selvsagt individuelle forskjeller. Du kan tåle sykt mye mer enn meg / visa versa.

Re: Hardt vs rolig [Re: ananasc] #1408319 27/05/2012 17:00
H
hnastrup Offline
Ivrig
Ivrig
H
Normalt er jeg en fan av å lytte til kroppen, men noen ganger må man også bare godta at man har en dårlig dag og kjøre hardt likevel. Om jeg skulle ha tatt det rolig hver gang jeg hadde følt meg sliten nå denne måneden ville jeg omtrent ikke hatt en eneste hardøkt. Først nå den siste halve uken har jeg begynt å føle meg bra igjen og farten på syklinga er mye bedre enn for en måned siden.

Re: Hardt vs rolig [Re: ananasc] #1408322 27/05/2012 17:04
B
bjerkseth Offline
Besatt
Besatt
B
Trikset med antall intervalløkter per uke er at tallet ikke må være likt hver uke. Ligger selv på 1-5 intervaller per uke, og da er det som oftest 2-3 men annerledes i perioder.

Instagram: @oivindbjerkseth
Re: Hardt vs rolig [Re: ananasc] #1408465 27/05/2012 20:59
Lurifax Offline
Besatt
Besatt
ponka00, hvordan vet du at du ikke hadde vært full av trøkk og "fit" for ei knalløkt om du f.eks. hadde hatt tålmodighet og kjørt rolig og kanskje restitusjon et par dager før du knallet til på nytt med dragene?

Har du testet dette når du har perioder med dårlige dager?

For ordens skyld vil jeg presisere at dette er ment av nysgjerrighet og ikke for å provosere.

Re: Hardt vs rolig [Re: ananasc] #1408467 27/05/2012 21:03
A
ananasc Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
A
Ja, sikkert ikke dumt. Har 2 intervaller pr uke, i tillegg 2 rolige I1 turer. Utover dette varierer det med 1 til 2 intensive økter (enten distanse, fartslek eller testløp). Forsøker å sove mye og spise godt, og virker så langt til å gå greit. (Generell styrke holder jeg utenfor regnskapet ICON_SMILE ) Håper dette får fart på sykkelformen! ICON_SMILE

Redigert av ananasc; 27/05/2012 21:04.
Re: Hardt vs rolig [Re: ananasc] #1410004 29/05/2012 18:20
Lurifax Offline
Besatt
Besatt
I år har jeg løpt mye i vinter, dette har gitt en ganske stor forbedring av form. Sykkelformen er også god i år.
Siden jeg da la ned så mange timer i vinter på løping så forsøker jeg nå å løpe en - to turer i uken også på sommeren. Jeg tar da harde økter på løpeturene (opplever det enklere å fullføre ei hardøkt når jeg løper enn når jeg sitter på setet)

For de av oss som ikke er i toppen, så har jeg veldig tro på å kombinere løp/sykkel. For tidsklemma sin del så er også løping med på å kutte ned på tidsforbruket. Ei god løpeøkt for min del er på ca 50 minutter +. For å få samme effekt på sykkelen føler jeg selv at jeg må opp i to timers økter.

Opplever også at det er litt forskjellige muskler i sving, så man kan trene ganske hard på sykkelen også, altså litt mindre restitusjon å tenke på for min del.

Kjører ikke så mye 4x4 for min del, men kjører lange drag i sone 3. Er godt inne i sone 4 i motene på disse dragene, men altså ikke 4x4.

Usikker på om dette er overførbart til godt trente / meget godt trente folk. Men varisjon i treningen virker å gi bedre overskudd økt ytelse. Bedrer løpsformen fortsatt også.

Re: Hardt vs rolig [Re: ananasc] #1410190 29/05/2012 21:03
L
Lille Lance Offline
Entusiast
Entusiast
L
Kroppen klarer ikke absorbere mer enn 2-3 intervalløkter pr uke. Kjøres det mer rekker ikke kroppen å restituere.

Re: Hardt vs rolig [Re: Lurifax] #1410420 30/05/2012 08:22
Rønnern Offline
Skrotnisse
Skrotnisse
Sitat: Lurifax
ponka00, hvordan vet du at du ikke hadde vært full av trøkk og "fit" for ei knalløkt om du f.eks. hadde hatt tålmodighet og kjørt rolig og kanskje restitusjon et par dager før du knallet til på nytt med dragene?

Nå er jeg ikke ponka00, men har samme erfaring som ham. For to år siden ble det mye rolig/passe fort fordi jeg alltid "følte" meg sliten. Etter nok en skuffende sesong, bestemte jeg meg for at nok fikk være nok og fikk jeg ikke fremgang, skulle jeg legge rittsykling på hylla.

Så i stedet for alltid å høre på den hypokonderkroppen min, så kjørte jeg hardt på dager jeg hadde planlagt å kjøre hardt og merket med det at noen ganger løsnet det skikkelig etter en hardøkt hvor jeg egentlig følte meg sliten.

Og dette har jeg fortsatt med. Senest i dag, hvor jeg nok har kjørt mye i en god periode og ble slått ut med magevondt i to dager etter TSR. Følte meg ikke pigg når jeg stod opp i dag, men hadde bestemt meg for å kjøre hardt og klinka til fra start. Tungt, tungt, men det løsna etter hvert og hentet overraskende en KOM på Strava og generelt sett føler jeg meg helt konge her jeg nå sitter på jobben. Hjem i dag så blir det naturlig intervall basert på Strava-segmenter.

Hva jeg gjør i morgen, er litt avhengig av svar på turen hjem fra jobb i dag. Men har veldig lyst på en hardøkt til før VMR.

Mvh Ronnie "The Runner"
www.lck.no
Re: Hardt vs rolig [Re: Lille Lance] #1410670 30/05/2012 12:39
A
anonym5 Offline
Anonym5
Anonym5
A
Sitat: Lille Lance
Kroppen klarer ikke absorbere mer enn 2-3 intervalløkter pr uke. Kjøres det mer rekker ikke kroppen å restituere.

Og all den forskningen som ligger bak dette kan jeg lese om hvor?

Anonym5
Re: Hardt vs rolig [Re: Lurifax] #1410674 30/05/2012 12:46
H
hnastrup Offline
Ivrig
Ivrig
H
Sitat: Lurifax

For ordens skyld vil jeg presisere at dette er ment av nysgjerrighet og ikke for å provosere.

Forrige sesong var det slik. Følte jeg meg dårlig var det enten en rolig økt eller hviledag. Til slutt var det ikke i nærheten av nok hardøkter og antallet rolige dager kontra hardøkter var skremmende mye.

I år har jeg valgt å kjøre hardøkter selv på dager jeg ikke føler meg topp. Resultatet er at jeg har mye mer fart i år, til tross for at jeg har fått vintertreningen og halve mai ødelagt av skader og sykdom.

Det er fremdeles viktig å høre på signalene kroppen gir. Om du etter første intervalldraget kjenner at det er helt uaktuellt med noe mer er det ofte best å ta resten av økten rolig og hvile neste dag også.

Re: Hardt vs rolig [Re: ananasc] #1410756 30/05/2012 14:46
A
ananasc Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
A
For egendel ligger ikke problemet i at jeg er slapp. Som regel føler jeg meg restituert og fin, og lurer dermed på hvor mange hardøkter kroppen tåler på en uke. Passer på at jeg enkelte uker har flere hardøkter enn andre uker, andre færre.

Har som regel en kortintervall, en til to langintervall, og en tempoøkt med varierende intensitet(konkurransefart). Dette blir da 3-4 hardøkter. De resterende to øktene blir rolig I1 turer.

Sammenlignet med forskjellige bøker/artikler/uttalelser fra forskere o.l skal det meste av tiden foregå i sone1. På forumet her sier en del at hvis man trener under 10 timer er det bare å kjøre på med intensiv trening. Selv er jeg vel litt skeptisk til det selv om kroppen sier ja. Noen som har noen erfaringer rundt dette?

Re: Hardt vs rolig [Re: anonym5] #1411130 30/05/2012 21:50
L
Lille Lance Offline
Entusiast
Entusiast
L
Sitat: pontiff

Hvor mange hardøkter tror du Hushovd har pr uke?

Re: Hardt vs rolig [Re: Lille Lance] #1411142 30/05/2012 22:01
olechr Offline
More than words
More than words

Alt fra ingen til 7

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Hardt vs rolig [Re: olechr] #1411181 31/05/2012 00:27
H
Huberto Offline
Medlem
Medlem
H
Kjører langintervall i sone 3 opp mot 4 en gang i uka og kortintervall. Lurer på om det blir feil å sykle rolig/halvhardt et par timer etter dette eller om det heller ødelegger formen.

Re: Hardt vs rolig [Re: ananasc] #1411184 31/05/2012 04:00
stosu Offline
Besatt
Besatt
halvhardt blir helt feil. Du bryter du ned kroppen utrolig mye mer, men rolig tror jeg kun er bra. Du lærer kroppen å være ute en stund, samt at du får vaska en del slaggstoffer ut av beina. Selv har jeg ofte 1-1,5 times nedkjøring etter intervalløkter for å vaske skikkelig ut av beina

Det er ikke starten som er for hard, det er avslutningen som er for dårlig

Re: Hardt vs rolig [Re: ananasc] #1411351 31/05/2012 08:03
B
BjKj Offline
Ringrev
Ringrev
B
Så har Oddvar Brå blitt flimmeroperert. Selveste myrintervalmannen. Det er og påvist en overhyppighet av slikt hos birkebeinere etc. Så er spørsmålet: Hvorfor trener man? Er det for å prestere, eller for å komme i god bruksform og bli der, lenge? Min lille teori er at vedvarende hardkjør over tiår skrubber på langsiktig helsegevinst. Mulig Alsgaards tilnærming slikt sett er sunnere - helsemessig? Jeg er ikke i nærheten av treningsmengder eller intensitet som skulle få lamper til å blinke, but it makes you wonder
Mvh

Re: Hardt vs rolig [Re: olechr] #1411357 31/05/2012 08:09
L
Lille Lance Offline
Entusiast
Entusiast
L
Sitat: olechr

Alt fra ingen til 7

Mener du at Hushovd en gang i blant har en uke der har kjørt 7 intervall i sone 4 eller 5?

Det jeg har snappet opp (og det er sikkert ikke kategorisert som innspill til Nobelprisen i trening, men likevel ...) er at "...og en annen fysisk grense som gjelder regelmessig trening over lang tid, er at kroppen klarer å absorbere inntil 16t trening (inkl roolig langtur) og 2,5 intervalløkter pr uke". Vi er vel 90% mosjonister på dette forumet, så disse anbefalingene er vel ikke så gærne for de fleste av oss?

Re: Hardt vs rolig [Re: BjKj] #1411463 31/05/2012 09:21
stosu Offline
Besatt
Besatt
Sitat: BjKj
Så har Oddvar Brå blitt flimmeroperert. Selveste myrintervalmannen. Det er og påvist en overhyppighet av slikt hos birkebeinere etc. Så er spørsmålet: Hvorfor trener man? Er det for å prestere, eller for å komme i god bruksform og bli der, lenge? Min lille teori er at vedvarende hardkjør over tiår skrubber på langsiktig helsegevinst. Mulig Alsgaards tilnærming slikt sett er sunnere - helsemessig? Jeg er ikke i nærheten av treningsmengder eller intensitet som skulle få lamper til å blinke, but it makes you wonder
Mvh

Oddvar Brå er 61 år, og det er vel ikke unormalt at folk over 60 kan få problemer med hjertet dersom de er arvelig belastet med slikt.

For min egen del trener jeg fordi det er gøy, og vil mye heller dø som en 70-åring som har trent mye enn å dø som en 70-åring som har est ut i alle bauger og kanter pga. sofa-sliting og godteri-spising.

Alt er livsfarlig dersom konsentrasjonen er høy nok. Nå må folk slutte å tro på alt de leser.

Re: Hardt vs rolig [Re: ananasc] #1411474 31/05/2012 09:30
Lurifax Offline
Besatt
Besatt
Er vel ikke slik at man må velge å enten ese ut eller å kjøre masse 4 x 4 økter, det tråden går på er jo om man kan få en god effekt av å trene langturer over tid (gitt man HAR tid) og få en god progresjon fremfor å trene kort og hardt.

Utover dette er jeg enig med deg, heller bikke om fort å gæli under ei økt enn å ende opp som slabbedask. (noe jeg faktisk veit hva det vil si å være) Never again!

Redigert av Lurifax; 31/05/2012 09:33.

Re: Hardt vs rolig [Re: ananasc] #1411500 31/05/2012 09:45
olechr Offline
More than words
More than words
Selvsagt har Thor 7 hardøkter i uka. Alle de halvstore etapperittene har man mange økter på rad. Ritt er hardøkter det også. Særlig landevei kjører man mye ritt og får hardtreningen der. Så blir det mer rolig og langt imellom

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Hardt vs rolig [Re: Lille Lance] #1411514 31/05/2012 09:57
A
anonym5 Offline
Anonym5
Anonym5
A
"...og en annen fysisk grense som gjelder regelmessig trening over lang tid, er at kroppen klarer å absorbere inntil 16t trening (inkl roolig langtur) og 2,5 intervalløkter pr uke".

Dette leser jeg som at kroppen kan ha problemer med mange intervalløkter over en lengre tidsperiode, et høyt totalt timeantall og lang tid i intensiv sone.

Dette er ikke det samme som å si at kroppen ikke tåler flere enn 3 intervalløkter i uka.

Anonym5
Re: Hardt vs rolig [Re: ananasc] #1411530 31/05/2012 10:05
stosu Offline
Besatt
Besatt
hvorfor trene enten masse 4x4 ELLER masse mengde? Hvorfor ikke litt av hvert avhengig av sesong og årstid?
Personlig synes jeg man får best progresjon over kort sikt av harde økter, men over lang sikt tror jeg progresjonen blir best av lange turer helt til man møter metningspunktet og må omstrukturere treninga.

Re: Hardt vs rolig [Re: ananasc] #1411542 31/05/2012 10:13
Lurifax Offline
Besatt
Besatt
En god blanding funker for meg, synes likevel en diskusjon rundt emnet er helt greit :-) sikkert masse å lære for mange av oss.

Du er i og for seg inne på noe av dette selv ved at du skriver over lang sikt tror jeg progresjonen blir best av lange turer.
Det er vel ikke verre enn at flere i tråden undres på om man kan komme i relativt sett - god form ved å trene mengde fremfor hardt.
Hvis det også er litt sunnere så _kan_ det jo være veien å gå for oss "oldisa" med mer tid enn småbarnsforeldre.

Toppidretten sprenger grenser hele tiden, så der tror jeg tiden er forbi for lenge siden når man tenker på å nå høyt opp. Da MÅ man nok kjøre hardt også.

Re: Hardt vs rolig [Re: ananasc] #1411546 31/05/2012 10:15
Lurifax Offline
Besatt
Besatt
olechr: Du er en toppidrettsutøver. Ville tro du visste om det, dersom det fantes en utøver innen Terrengsykling som når opp ved å trene mer mengde enn hardøkter.

Re: Hardt vs rolig [Re: anonym5] #1411556 31/05/2012 10:20
L
Lille Lance Offline
Entusiast
Entusiast
L
"...og en annen fysisk grense som gjelder regelmessig trening over lang tid, er at kroppen klarer å absorbere inntil 16t trening (inkl roolig langtur) og 2,5 intervalløkter pr uke".

Dette leser jeg som at kroppen kan ha problemer med mange intervalløkter over en lengre tidsperiode, et høyt totalt timeantall og lang tid i intensiv sone.

Dette er ikke det samme som å si at kroppen ikke tåler flere enn 3 intervalløkter i uka.

Enig!

Re: Hardt vs rolig [Re: Lurifax] #1411597 31/05/2012 10:45
B
BjKj Offline
Ringrev
Ringrev
B
Har tittet litt innom Manengens blogg fra tid til annen. Ikke det at han ikke kjører hard OGSÅ, men den mannen kjører i alle fall mye LANGturer.

Mvh

Re: Hardt vs rolig [Re: ananasc] #1411699 31/05/2012 11:34
A
ananasc Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
A
Problemet med å se på "proffene" er at de har et langt større timeantall enn mange av mosjonistene. Hvis vi som trener under 10 timer i uken (eller 5) skal ha like stor prosent roligøkter, tror jeg progresjonen blir dårligere enn hva den kunne vært. For egendel har jeg ikke kommet på et nivå jeg begynner å "stagnere", derfor opplever jeg hardøkter som gull i hverdagen. Roligturer opplever jeg mer som bonus-turer for restitusjon, arbeidsøkonomi og rett og slett; få noen mil i beinene. Jeg mener da ikke å slenge seg på 4x4 trenden, men kjøre varierende hardøkter.

Side 1 av 2 1 2

Moderator  support