Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

TRONDHEIMSFJORDEN RUNDT- "vidunder trenings-tips"?

TRONDHEIMSFJORDEN RUNDT- "vidunder trenings-tips"? #1407694 26/05/2012 07:06
Birken`beiner Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Har du noen vidunder av et trenings tips til "Trondheimsfjorden rundt" som du vet er effektiv og funker så del det gjerne med meg! (selv om det er kort tid igjen til rittet)

Skal sykle rittet for første gang og gruer meg, blir sikkert mye blodsmak underveis. Håper på å fullføre uten å bli tatt av..

Jeg sykler i utg.pkt. alene.
Andre gode tips ift dette rittet mottas også med stor takk!

Re: TRONDHEIMSFJORDEN RUNDT- "vidunder trenings-tips"? [Re: Birken`beiner] #1408426 27/05/2012 19:57
I
Il Grasso Offline
Fersking
Fersking
I
Tror det er heller vanskelig å bli i knallform på 14 dager, med mindre du spiser det samme kjøttet som Contador ICON_SMILE

Jeg ville gjort følgende:

Få inn en langtur på 4-5 timer i starten av denne uka, og en neste helg for å gjøre kroppen vandt til å sitte på sykkelen over såpass lang tid som det tar å sykle rundt fjorden.

Kjør også to intervalløkter på 4x4-5 min i uka for å øke den aerobe kapasiteten. Forsøk å ligg på minimum 92% av HF-maks i dragene. Dette vil gjøre deg i stand til å ha en lavere puls når du ligger med gruppen din på rittet, og bruker dermed mindre krefter.

Dropp styrketrening da det vil gi deg tunge å stive bein som vil gå ut over syklingen de to siste ukene før rittet.

Re: TRONDHEIMSFJORDEN RUNDT- "vidunder trenings-tips"? [Re: Il Grasso] #1408488 27/05/2012 22:05
Birken`beiner Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Sitat: Il Grasso
Tror det er heller vanskelig å bli i knallform på 14 dager, med mindre du spiser det samme kjøttet som Contador ICON_SMILE

Jeg ville gjort følgende:

Få inn en langtur på 4-5 timer i starten av denne uka, og en neste helg for å gjøre kroppen vandt til å sitte på sykkelen over såpass lang tid som det tar å sykle rundt fjorden.

Kjør også to intervalløkter på 4x4-5 min i uka for å øke den aerobe kapasiteten. Forsøk å ligg på minimum 92% av HF-maks i dragene. Dette vil gjøre deg i stand til å ha en lavere puls når du ligger med gruppen din på rittet, og bruker dermed mindre krefter.

Dropp styrketrening da det vil gi deg tunge å stive bein som vil gå ut over syklingen de to siste ukene før rittet.

Joda, joda, Trondheimsfjorden rundt er ikke noe du stiller uforberedt til.. (Det med vidunder-tips var vel litt mer sarkastisk ment.. bigsmile

Jeg har for så vidt kjørt ganske mye langturer og Landeveisbirken venter neste søndag (170 km). Har trent mye intervaller gjennom vinteren og våren, så det er heller ikke det største problemet (tror jeg)
Problemet er bakker.
Det er dèt jeg er minst flink til og det er det Trondheimsfjorden er spekket med...
Så det er der jeg skulle hatt noen vidunder tips. ICON_LAUGH

Velkommen til forumet, forresten. ICON_WINK

Re: TRONDHEIMSFJORDEN RUNDT- "vidunder trenings-tips"? [Re: Birken`beiner] #1408594 28/05/2012 09:21
Morteen Offline
Avhengig
Avhengig
Vidunder tipset er å ikke sykle alene på rittet.

Re: TRONDHEIMSFJORDEN RUNDT- "vidunder trenings-tips"? [Re: Birken`beiner] #1408610 28/05/2012 09:42
I
Il Grasso Offline
Fersking
Fersking
I
Takk for det ICON_SMILE

Bakkene er også min største utfordring. Merket framgang på slutten av forrige sesong etter å ha kjørt en del styrketråkk i bratte motbakker. Begynte også å bli bevisst på å sitte på setet opp bakkene for å ikke bruke ekstra beinkraft for å holde kroppsvekta oppe. Leste en artikkel om på at man bruker 10-12% mer energi, og at pulsen øker med ca 8% dersom man står opp bakkene.

En tidligere "bakke-tråd": http://terrengsykkel.no/ubb/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=1201590

Du får ha lykke til!

Re: TRONDHEIMSFJORDEN RUNDT- "vidunder trenings-tips"? [Re: Birken`beiner] #1409448 29/05/2012 08:59
G
Gaga Offline
Veteran
Veteran
G
Starter jo med en finfin bakke ved Leksvik, etter det er det ganske småkupert på Inderøya samt til slutt ute på Ekne/Frosta. De lange flatene mellom Inderøy og Ekne kan røyne på om det blåser litt - så spesielt der kan det være fint å ha noen å dele vindskjerming med ;-) Jeg prøver å ikke kjøre meg fullstendig sur i bakkene - samt ha en god kadens etter bakkene for å få vasket ut melkesyra fortest mulig.

Lykke til ICON_SMILE

Moderator  support