1. Reynolds Forty Six: Gode og forholdsvis stive hjul uten de helt store aerofordelene. Med 46mm profil og ståleiker er det et hjul som er relativt lite følsomt for sidevind til høyprofilshjul å være. Forholdsvis lett hjulsett også samt bra kvalitet på alle komponenter og hjulbygg. Bremsebane i karbon som gjør hjulet mindre egnet til regnværssykling.
2. Cosmic Carbon SLR: Litt dypere enn Forty Six men har eiker i karbon som nok gjør det hakket dårligere på aerofronten. Men er veldig bra som allroundhjul med bremsebane i aluminium med Exalit. Kvaliteten på hjula er enda et knepp høyere enn Forty Six. Har også en fantastisk bra lyd og meget bra utseende. Dette er mine allroundhjul for året så jeg er vel partisk på utseendefronten

3. R-SYS SLR: Letteste hjulet av alle her. Exalit bramsebane som gir forutsigbar bremsekraft uansett forhold, vått eller tørt. Har TraComp-eiker både foran og bak bortsett fra drivsiden, noe som vel gir de minst aero eikene/hjulene av alle fire her. Jeg er allergisk mot TraComp da jeg mener det ikke gir noe pluss i et hjulsett bortsett fra tømmerstokker til eiker men mange liker utseende og synes det er tøft så all ære til de. Disse hjulene er for slike personer.
5. Ksyrium SLR: Samme hjulene som R-Sys SLR bortsett fra at det er brede alueiker i forhjulet istedenfor TraComp-eiker noe som gjør det til et bedre hjul i mine øyne. Her er det mye smak og behag om man velger R-Sys eller Ksyrium.
5. Ksyrium Elite: Knallbra allroundhjul med ståleiker og lavprofilfelger i aluminium. Ikke noe fancy, bare robuste og holdbare uten å veie et tonn.
For meg hadde valget vært greit da jeg har tenkt rundt de problemstillingene og tatt et valg: Jeg er Campaist, elsker CC SLR og synes Aeroad er den tøffeste sykkelen som har kommet fra Tyskland på lenge om noen sinne.
Du stiller derimot mange motpoler mot hverandre og du bør strengt tatt ta valget på ramma og ikke hjulene da det er mye mindre forskjell på hjul enn rammegeometri. De er også enklere å leve med hjul som ikke er 100% hva man har lyst på kontra en sykkel som ikke passer.
Min 2 kroner en lørdagsettermiddag i pinsesolen...