Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Canyon.com og nye hjul

Canyon.com og nye hjul #1407516 25/05/2012 19:31
J
Jan_Ullrich Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
J
Jeg har en Ridley Orion som er moden for utskifting iløpet av sesongen. Jeg har mer eller mindre konkludert med å bestille fra Canyon.com. Noe av problemstillingen er at jeg kjøpte et par nye FFWD F6R i fjor høst, som ikke har rullet mange milene. Da man gjerne får mye hjul for pengene ved kjøp av ny sykkel vurderer jeg å selge disse for å få nye konkurransehjul, bør nevnes at jeg får igjen nesten like mye for F6R som jeg betalte for de. Rammene det står mellom er Aeroad og Ultimate CL SLX, så om noen har erfaringer med disse mottas det også med takk. Alternativene er som følger:

1. Aeroad CF 9.0 SL (Reynolds Fourty Six Clincher & Sram Red) - €4599
2. Aeroad CF 9.0 PRO (Mavic Cosmic Carbon SLR - Campa Record) - €4499

Ved alternativ 1 og 2 selges F6R, og jeg lurer på hvordan de to alternativene er sammenlignet med F6R og hverandre? Jeg har i utgangspunktet ingenting å utsette på de, så det er utelukkende for å kunne få bedre hjul "billig".

3. Ultimate CF SLX 9.0 LTD (Mavic R-Sys SLR - Campa Super Record) - €4599
4. Ultimate CF SLX 9.0 PRO (Mavic Ksyrium SLR - Campa Record) - €3799

Også 3 og 4 blir nye konkurransehjul, men da ikke høyprofil. Jeg forstår at det blir vanskelig å sammenligne, men hvis noen har erfaringer mottas de med takk.

5. Ultimate CF SLX 8.0 (Mavic Ksyrium Elite - Shimano Dura Ace) - €2899

Det siste alternativet er å beholde F6R og selge Ksyrium Elite eller bruke de som treningshjul, dette er et hjulsett jeg har erfaring med. Det ble et langt innlegg, men det er altså hjulsettene jeg lurer mest på, men synspunkter på rammene ønskes også.

Vet noen forøvrig vet noe om mulighetene for rabatter på Canyon.com i form av vouchers? 10-15% utgjør jo litt på slike summer.

Re: Canyon.com og nye hjul [Re: Jan_Ullrich] #1407581 25/05/2012 20:42
anderz Offline
Besatt
Besatt
Hva er kriteriene for å bytte hjul? Vil du ha mer aerodynamiske hjul, letter hjul, kanttråd istedenfor pariser eller er det utseende som spiller mest inn? F6R har andre kvaliteter enn alle disse hjulene som Canyon kommer med så du bør ha gjort deg noen tanker rundt det.
Campagnolo mot Shimano eller SRAM er jo også noe du bør tenke over hva du helst har lyst på.

Re: Canyon.com og nye hjul [Re: Jan_Ullrich] #1407619 25/05/2012 21:16
J
Jan_Ullrich Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
J
Det er jo meget betimelige spørsmål. Når det gjelder høyprofilsett har jeg ikke prøvd annet ennet F6R, så jeg vet ikke helt hva jeg leter etter. De ble i sin tid kjøpt mye pga vekt og pris. Kriteriet for å bytte er at det er "bedre", og som du påpeker er hjulene gode på forskjellige områder. Men det skal brukes til allround konkurranser, turritt og solskinnsturer. Det eneste jeg kanskje har erfart negativt med F6R er at profilen i alle fall er høyt nok. Men nå har jeg til gjengjeld et par American Classic Aero 420 som også kan brukes der høyere profil ikke egnet.

Når det gjelder komponenter er jeg overbevist om at jeg blir fonøyd uansett. Shimano er det jeg er vant til, Campa er det mest eksotiske, mens 2012-gruppen av Red får utrolig mye skryt.

Re: Canyon.com og nye hjul [Re: Jan_Ullrich] #1407866 26/05/2012 16:32
anderz Offline
Besatt
Besatt
1. Reynolds Forty Six: Gode og forholdsvis stive hjul uten de helt store aerofordelene. Med 46mm profil og ståleiker er det et hjul som er relativt lite følsomt for sidevind til høyprofilshjul å være. Forholdsvis lett hjulsett også samt bra kvalitet på alle komponenter og hjulbygg. Bremsebane i karbon som gjør hjulet mindre egnet til regnværssykling.
2. Cosmic Carbon SLR: Litt dypere enn Forty Six men har eiker i karbon som nok gjør det hakket dårligere på aerofronten. Men er veldig bra som allroundhjul med bremsebane i aluminium med Exalit. Kvaliteten på hjula er enda et knepp høyere enn Forty Six. Har også en fantastisk bra lyd og meget bra utseende. Dette er mine allroundhjul for året så jeg er vel partisk på utseendefronten ICON_SMILE
3. R-SYS SLR: Letteste hjulet av alle her. Exalit bramsebane som gir forutsigbar bremsekraft uansett forhold, vått eller tørt. Har TraComp-eiker både foran og bak bortsett fra drivsiden, noe som vel gir de minst aero eikene/hjulene av alle fire her. Jeg er allergisk mot TraComp da jeg mener det ikke gir noe pluss i et hjulsett bortsett fra tømmerstokker til eiker men mange liker utseende og synes det er tøft så all ære til de. Disse hjulene er for slike personer.
5. Ksyrium SLR: Samme hjulene som R-Sys SLR bortsett fra at det er brede alueiker i forhjulet istedenfor TraComp-eiker noe som gjør det til et bedre hjul i mine øyne. Her er det mye smak og behag om man velger R-Sys eller Ksyrium.
5. Ksyrium Elite: Knallbra allroundhjul med ståleiker og lavprofilfelger i aluminium. Ikke noe fancy, bare robuste og holdbare uten å veie et tonn.

For meg hadde valget vært greit da jeg har tenkt rundt de problemstillingene og tatt et valg: Jeg er Campaist, elsker CC SLR og synes Aeroad er den tøffeste sykkelen som har kommet fra Tyskland på lenge om noen sinne.
Du stiller derimot mange motpoler mot hverandre og du bør strengt tatt ta valget på ramma og ikke hjulene da det er mye mindre forskjell på hjul enn rammegeometri. De er også enklere å leve med hjul som ikke er 100% hva man har lyst på kontra en sykkel som ikke passer.

Min 2 kroner en lørdagsettermiddag i pinsesolen...

Re: Canyon.com og nye hjul [Re: Jan_Ullrich] #1408156 27/05/2012 09:22
J
Jan_Ullrich Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
J
Riktig. Takker for meget utfyllende svar om hjulene:) Enig i at jeg heller bør velge ut fra ramma forsåvidt. Det eneste er eventuelt om jeg bør selge mine FFWD F6R, og da utelukke alternativ 5. Jeg vil nesten få igjen det jeg betalte, så har vel kanskje ikke så mye å tape uansett?

Når det gjelder rammegeometri så er jeg ingen ekspert. Jeg føler dog min nåværende Orion-ramme passer meg meget bra. Det skal da sies at jeg bare har hatt to racere, så sånn sett har jeg ikke noe å sammenlikne den med. Når jeg sammenliknet geometrien så fant jeg ut at Ultimate er mer lik den enn Aeroad på de fleste punktene. Men for all del så kan det hende at Aeroad passer meg bedre da jeg som tidligere nevnt ikke har noe særlig til sammenlinkingsgrunnlag.

Moderator  support, Valentino