Så du kjørte 1x10 med xt med clutch? Testet du uten clutch også - var vel det som fulgte med sykkelen? Lurer på å bytte kranken for å kjøre 1x10 med vanlig xt gir bak (ihvertfall til jeg får kjøpt nye hjul). Vil det virke uten clutch?
Re: 1x11 XX1 gruppe fra SRAM - svakt 11-delt kjede
[Re: Bård K]
#155887817/02/201321:23
Så du kjørte 1x10 med xt med clutch? Testet du uten clutch også - var vel det som fulgte med sykkelen? Lurer på å bytte kranken for å kjøre 1x10 med vanlig xt gir bak (ihvertfall til jeg får kjøpt nye hjul). Vil det virke uten clutch?
Det er clutsj på det XT-giret som følger med.
Re: 1x11 XX1 gruppe fra SRAM - svakt 11-delt kjede
[Re: RazeFaze]
#155888017/02/201321:25
Ganske markant og merkbar forskjell i meter forflytning per krankomdreining med andre ord. Da holder jeg på påstanden om at XX1 er bedre egnet til maratonritt på 29er enn 26er;-) Tallene tilsier jo også at XX1 vil fungere bra på 26er!
Og Cube Stereo HPC 140 Race hadde virkelig kledd XX1. Er bare snakk om å finne rett kranklager. Du trenger i såfall GXP gruppen. Les mer i linken
Har det kommet noen 10 delte kassettet med 10-36/38 el.l.? Kan gjøre det mer akuelt å kjøre 1x10.
Nei, i alle fall ikke blant de lett tilgjengelige standardkassettene. Både SRAMs og Shimanos kassetter begynner på 11t som minste, og ingen av dem har større enn 36t som største på de tidelte.
Tipper 2014 tidligst. Var jo en sesong minst før 2x10 X0 og X9 kom etter XX.
Skal vel ikke helt se bort i fra at Shimano kommer med 11 delt snart også. Ville ikke blitt kjempe overasket selv om jeg tipper elektrisk kommer først fra den kanten.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
Har det kommet noen 10 delte kassettet med 10-36/38 el.l.? Kan gjøre det mer akuelt å kjøre 1x10.
Nei, i alle fall ikke blant de lett tilgjengelige standardkassettene. Både SRAMs og Shimanos kassetter begynner på 11t som minste, og ingen av dem har større enn 36t som største på de tidelte.
Her er en luring som lager 11-40 av en vanlig tidelt kassett. Ikke veier det grusomt mye heller, og for de store tannhjula bak bør det kanskje holde med aluminium?
Men jeg har ikke helt forstått om en kan kjøre med XX1-klinge foran uten kjedefører dersom en har vanlig gir bak? For eksempel X.0 eller XX? Vil det funke eller må en ha kjedefører med vanlig bakgir?
Da kan du faktisk like gjerne kjøpe en XX1 kassett.
Men bra at noen prøver seg.
Mja, dette er vel å strekke det litt. Hvis en har en sykkel satt opp med tidelt og ønsker en brukbar løsning for 1x10 så blir jo veien fram litt kortere enn full XX1-oppgradering. Får vel ikke XX1 kassett, nytt hjul (eventuelt nytt boss), XX1 bakgir, kjede og XX1 skifter for samme prisen?
Her kan du ta den kassetten du eventuelt har, bytte de fire største tannhjula og sette det rett på det tidelte systemet du har, og så kjøre f.eks 38t foran og 11-40 bak. Det er ikke det dummeste jeg har hørt for eksempel til en fulldempa 29er. Det blir litt større forskjell på de fem letteste girene enn på XX1, men ikke så veldig mye. Største sprang mellom to gir på en XX1 eller XX kassett er 17%, her blir største sprang 19%. Skjønner ikke at denne forskjellen er så stor at det ene blir genialt og det andre meningsløst.
Om du påstår at dagens gripshift løsninger er bedre enn vanlige fingersjaltere, mener jeg du tar feil! Dessuten er det litt jobb med å få tilpasset holkene riktig til gripshift samt at man må vri hånda på styret for å gire. Dette er smak og behag deluxe, men trøbbel med gripshift er en gjenganger på jobb, ikke samme mengde problemer med fingersjaltere.
Jeg kan selv ikke forestille meg noen av mine terrengsykler med gripshift. Er fortsatt noe trøbbel med dette, med et fantastisk unntak i Sram XO 9-delt som funker som bare fy.
Jeg synes det høres litt drøyt ut å betale 1200+mva for "jallamekk", men som du sier, sammenlignet med full XX1 blir det jo ikke så ille da. Hvis det funker.. Takler et hvilket som helst bakgir 40-drev?
Heller litt tyngre gir og 36 bak enn den sykt stygge kassetten der.. Hadde faktisk plan om og teste disse xx1 greiene, men triggeren er i rest på ubestemt tid så da blir det ikke. Men kranken er montert og med xtr clutchgir blir det vel bra det og selv om 32-36 nok vil bli tungt nok på en stisykkel...
Heller litt tyngre gir og 36 bak enn den sykt stygge kassetten der.. Hadde faktisk plan om og teste disse xx1 greiene, men triggeren er i rest på ubestemt tid så da blir det ikke. Men kranken er montert og med xtr clutchgir blir det vel bra det og selv om 32-36 nok vil bli tungt nok på en stisykkel...
Kjører samme utveksling på 29er stisykkel. Rakk 4-5 turer. E.marka i fjor før snøen kom. Må bare være bensterk... Dra til :-) Spent på hvordan de første turene blir, evnt om 2x må på igjen.
-------------------- Happy Trails! Jørgen
Re: 1x11 XX1 gruppe fra SRAM!
[Re: HNK]
#157164517/03/201321:10
Om du påstår at dagens gripshift løsninger er bedre enn vanlige fingersjaltere, mener jeg du tar feil! Dessuten er det litt jobb med å få tilpasset holkene riktig til gripshift samt at man må vri hånda på styret for å gire. Dette er smak og behag deluxe, men trøbbel med gripshift er en gjenganger på jobb, ikke samme mengde problemer med fingersjaltere.
Jeg kan selv ikke forestille meg noen av mine terrengsykler med gripshift. Er fortsatt noe trøbbel med dette, med et fantastisk unntak i Sram XO 9-delt som funker som bare fy.
Feil enligt vem? Finnes det rett og feil i om trigger eller twisters er best? Trigger er greit på 2x10 og du føler de ikke når du ikke bruker de. Men till 1x9, 1x10 og 1x11 er Twister konge, når du kommer till en bakke og vill gire til lett gir vrid du bare på handen och de kan gire rett antal gir istedet for og trykke en masse ganger på ditt triggerhendler.
XX1 oh Twister er perfekt, sparer litt vekt på kortere håndtak med