Rotor BSA30 kranklageret er laget for kompatibilitet mellom Rotors 3D+ krank (30mm aksling) og alt fra BSA, BB30, PF30 og BBRight krankhus. BBRight brukes på f.eks Open (MTB), i tillegg til Cervélo på landevei (selvfølgelig).
BBRight legger på 11mm på et standard 68mm krankhus.
BBRight BB Shell er altså 79mm.
BB30/PF30 XX1-kranken er 73mm kompatibel (PF30 er 68/73mm), og da er akslingen i utgangspunktet 6mm for kort (ref. BBRight kompatibilitet og 68mm krankhus uten spacere (-5mm) på Cielo-rammen).
Fjerner man alt av preloadjustering på NDS-krankarmen (stor plastmutter, hylse med gjenger til mutteren osv) ble resultatet i følge Claes Henrik/Blade helt perfekt med riktig montert krank (faktisk uten bruk av tynne BB30 shims el. lignende).
Har kjørt ca. 6 måneder med BSA30 Ceramic lagret fra Rotor med en 3D+ krank, og det har holdt bra. Har med hensikt ikke gjort noe med vedlikehold/smøring for å se holdbarheten. Det har vært mye sykling i våt/gjørmete forhold. Når jeg byttet om til XX1 kranken nå, ser jeg at nds lagret er litt luggete. Etter litt rensing og pakking med fett igjen ble det 90 %. Noe av problemet var at det var kommet vann inn i krankhuset, hvor det ikke er noe dreneringshull på Cielo'n. Siden lagrene ikke har noe innvendig tetning annet enn dustseal'n, har da noe fuktighet kommet inn her. Så viktig å bruke godt med fett rundt lagrene og aksling! Har et par Ceramic Speed coated lagre på vei, som skal erstatte Enduro lagrene i skålene. Kommer til å jevnlig skru av kranken og tørke av og putte på nytt fett inne i skålene, tar jo bare 5 min.
Jeg har ikke lest hele tråden, så det er mulig dette har blitt besvart men jeg spør alikevel....
Skal vi bruker kjedefører? og hvor stort framdrev til ritt som TS og ultra?
Jeg kommer til å sykle enduro uten fører til å begynne med. Blir spennende om det holder i Hafjell, men kommer til å ha en kjedefører i bakhånd for slik bruk.
Hammerschmidt og XX kasett bak, eller full XX1 gruppe til grov stisykling? Hammerschmidt'en er tung, men har veldig lyst å prøve - de få jeg har møtt som har dette, skryter godt av denne. Har syklet med 1x10 i år, men savner lettere utveksling til noen kneiker. Vil XX1 10-42 være være nok til å gi meg den lettere utvekslingen jeg er ute etter? Setter pris på alle tips!
Re: 1x11 XX1 gruppe fra SRAM!
[Re: RobG]
#153363213/12/201209:34
Har bestilt nytt boss så dette kan blir spennende på en 10kg enduro sykkel.
Mener 34 bør være et veldig greit kompromiss på et teknisk maratonritt som Ultra ja. 34-10 rekker en bit på grusstrekkene og på 29", 34-42 kan bli litt tungt opp noen knekkere, men stort sett greit vil jeg tro.
Hammerschmidt har vel et største mulige tannhjul på 24. 24-42, det blir lett det.
Ser at jeg uttalte meg litt forvirrende, det jeg lurte på var om 1x11, altså XX1 32T krank sammen med 10-42 kasett vil gi meg tilstrekkelig range, eller må jeg ty til det alternative oppsettet med hammerschmidt krank og XX 10-36 kasett? Vet ikke om hammerscmidten er kompatibel med 1x11? Men du har jo helt rett i det, det hadde blitt en god range det
Fantastisk - den tabellen gav meg endel svar. I år har jeg hatt letteste utveksling på 0,944, og med XX1 32T, så vil jeg få 0,762 som letteste som er ca 20% lettere. Tror nok det hjelper meg endel i kneikene..og ikke minst - sparer vel en halvkilo med dødvekt:) Takker!
Har bestemt meg for å gå for denne gruppen. Har XTR kranksett nå, hvilke av de forskjellige kranksettene i XX1 universet passer best da? r2-Bike.de lister opp fire typer....
Er slikt jeg ikke skjønner meg på
Re: 1x11 XX1 gruppe fra SRAM!
[Re: HNK]
#153486617/12/201215:55
Har bestemt meg for å gå for denne gruppen. Har XTR kranksett nå, hvilke av de forskjellige kranksettene i XX1 universet passer best da? r2-Bike.de lister opp fire typer....
Er slikt jeg ikke skjønner meg på
Gi oss en link til rammen/sykkelen din så skal du nok få hjelp.