Flere av OL-syklene ble kjørt med 1x10 men med den nye kranken og drevet for å unngå at kjedet hoppet av. Den store kassetten ble ikke vurdert nødvendig i OL-løypa.
Ah, lurt.
Ser ut som Nino kjørte 11, hvis jeg teller riktig. Med autentisk OL-støv også faktisk :-D
Interessant nok at Fontana også valgte å kjøre med kjedefører foran...
The XX1 crankset uses a 76mm BCD in case you’re wondering.
Afaik så bruker XX 120/80mm BCD, så det funker nok ikke Pedalsyre.
Det ser litt ut som at XX1 kranken benytter samme system som X0 kranken for innfestning av spidern. Hvilket skulle bety at XX1 spidern og drev og kan passe på X0 (og X9, AKA, S1400 og S2200) kranken hvis man får tak på spidern. Men ikke på XX
Det blir bra, da kan jeg lakkere litt skifter og bakgir så ingen ser jeg kjører sram.. hehe..
Lukter heftig 27,5 her.. Tune og Innolite kommer med lette clincher hjul, ax har lett pariser alternativ. Den lengste stive DT gaffelen tror jeg blir svært bra til grusritta, men trenger en lett demper til de med terreng..
Det blir bra, da kan jeg lakkere litt skifter og bakgir så ingen ser jeg kjører sram.. hehe..
Lukter heftig 27,5 her.. Tune og Innolite kommer med lette clincher hjul, ax har lett pariser alternativ. Den lengste stive DT gaffelen tror jeg blir svært bra til grusritta, men trenger en lett demper til de med terreng..
På kjøret igjen med andre ord!
Men noe av poenget med XX1 spideren, er jo at det skal være lett å bytte drev. Her må du ha av hele kranken og bruke spesialverktøy, hver gang man skal skifte størrelse. For drevbytting, må man regne med mer av på 1x
For ikke å snakke evt. tilpassninger av kjedelinje
Redigert av GardS; 06/09/201210:19.
Energihuset Merida Norsk Organisasjon for Terrengsykling NOTS
Å ta av kranken er svært lite jobb så det går veldig fint.. Så kan man rengjøre/smøre kranklageret samtidig.
Ser ikke for meg at jeg kommer til å bytte så mye drev heller.
du har kanskje rett i det. Med 10-42 bak, så dekker det brukbart.
Vi har testet litt med 1x9 med 11-34 på noen ritt i år og har endt opp med litt feil spenn enkelte ganger. så et kjapt drevbytte etter gjennomkjøring, kunne vært ønskelig. Men som sagt 10-42 er et mye større spenn enn 11-34. for 2013 er planen 2x10 og 1x10 med 11-36 bak. Har også planer om å teste denne fra Widgit , kanskje i kombinasjon med XX1 bak.
Energihuset Merida Norsk Organisasjon for Terrengsykling NOTS
Ikke mye pes hvis du allerede har DT eller Hope nav. Å bytte boss går på noen minutter
Jeg vet det, men med flere sykler og mange hjulsett som brukes imellom blir det litt pes da det ikke var tenkt å ha XX1 på alle syklene. Ganske dårlig med DT nav og.
Du som har blitt så opptatt av kvalitet og funksjon, burde vel strengt tatt ikke hatt noe annet eller DT swiss nav
Scott Scale SL 29 Scott Foil Premium Ibis Mojo HD C
Ikke mye pes hvis du allerede har DT eller Hope nav. Å bytte boss går på noen minutter
Jeg vet det, men med flere sykler og mange hjulsett som brukes imellom blir det litt pes da det ikke var tenkt å ha XX1 på alle syklene. Ganske dårlig med DT nav og.
Du som har blitt så opptatt av kvalitet og funksjon, burde vel strengt tatt ikke hatt noe annet eller DT swiss nav
Hehe.. Har et sett med 180 nav, og de brukes med xtr skiver de, med mindre det er føre for letthjula med extralite nav..
Men er det noen av dere som vurderer XX1 som en fullverdig løsning for en som primært sykler marathonritt? Blir stegene mellom girene for store, eller er det forholdsvis likt et 2x10 oppsett?
Erfaringer er vel litt tidlig, all den tid ingen har prøvd dette enda. Men jeg har iallefall tenkt å bruke XX1 som primærgruppe på maratonritt neste år. Ser at det kan passe meg helt perfekt. Selv om det sikkert innimellom kan være litt stort hopp mellom noen gir. Men i mine øyne blir det både lett og tungt nok