Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Noen som har greie på hvilepuls?

Noen som har greie på hvilepuls? #1406370 24/05/2012 09:03
T
tonesam Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
T
Logget pulsen min en natt i februar, og en natt nå nylig. Hvilepulsen, er det den laveste pulsen man kommer ned i? Selv om man bare er der bittelitt?

Her er mine logger. Kan jeg konkludere med at hvilepulsen har sunket fra 46 til 43?

Selvutnevnt sinke
Re: Noen som har greie på hvilepuls? [Re: tonesam] #1406418 24/05/2012 09:46
A
Anders93 Offline
Entusiast
Entusiast
A
Ha pulsklokken og belte liggende på nattbordet, og mål pulsen rett etter at du har våknet, mens du ligger å slapper av.

Re: Noen som har greie på hvilepuls? [Re: tonesam] #1406564 24/05/2012 12:04
M
mroek Offline
Ivrig
Ivrig
M
Det er helt kurant å sove med pulsbeltet slik hun har gjort, men det å pukke ut minste registrerte verdi er for unøyaktig. Jeg ville sagt at hvilepulsen din er ca 48-50 bpm i begge grafene. Sporadiske variasjoner er en dårlig indikator, og forslaget til anonymous13 er ikke dumt. Du kan også ta en snittverdi i et område der pulsen er relativt stabil (og ligger lavt).

Re: Noen som har greie på hvilepuls? [Re: tonesam] #1406565 24/05/2012 12:07
Jacobsen Offline
Ringrev
Ringrev
Tror nok mroek er inne på noe over her. De største og minste utslagene er som regel ikke noe særlig å se på. Se heller på et stabilt snitt.

Re: Noen som har greie på hvilepuls? [Re: tonesam] #1406892 24/05/2012 21:03
P
Parkert Offline
Medlem
Medlem
P
Jeg har vel egentlig ikke så mye greie på dette - men å forsøke å måle "absolutt" hvilepuls har kanskje ikke så mye for seg dersom det krever dette "nivået" av analyse hver gang..

Hensikten med å måle hvilepuls er vel å ha en indikator på restitusjon og sykdom? Poenget mitt er kanskje at en dårlig test forteller mye mer enn en god test. Hvis det skal ha noe for seg å måle hvilepuls må man ergo gjøre det relativt ofte.

Hva med å heller satse på en enklere metode, og så måle hvilepulsen på samme måte hver gang? Da blir resultatene sammenlignbare og kan brukes til noe fornuftig.

Jeg har installert en applikasjon som heter "instant heart rate" på min iPhone (sett fingeren på kameralinsen og telefonen måler fargeforandring ved pulsslag (pga kapillærfylling)) og måler hvilepuls etter at jeg har våknet men fortsatt ligger i senga.

Re: Noen som har greie på hvilepuls? [Re: tonesam] #1407042 25/05/2012 07:18
T
tonesam Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
T
Jeg ønsket å måle hvilepulsen på nytt fordi jeg syntes pulsen oppførte seg så rart på tur nå nylig. Når jeg stopper opp av en eller annen grunn og blir stående stille en liten stund så pleier pulsen å falle ganske raskt ned til 60 og kanskje under det til og med på en god dag. Men denne dagen så holdt den seg rundt 100. Jeg ønsket å finne ut om jeg hadde økt noe veldig i hvilepuls. Skal sykle ritt på lørdag og ble litt bekymra. Men den har vel hevrtfall ikke økt. Ble litt overraska over at både "absolutt" hvilepuls og snittet over hele natta var lavere enn i februar. Var bare det.

Selvutnevnt sinke
Re: Noen som har greie på hvilepuls? [Re: tonesam] #1407066 25/05/2012 07:49
B
Bullseye Offline
Nytt medlem
Nytt medlem
B
Er ganske normalt hvis man er i relativt ung alder å få hjertebank og litt ustabil puls i blant. Men hvis dette skjer ofte, bør du sjekke det hos lege. ICON_WINK
Kan jo ha vært noe med stressnivå osv osv å gjøre.
Lykke til i helga!

Re: Noen som har greie på hvilepuls? [Re: tonesam] #1407154 25/05/2012 09:40
G
gbrig Offline
Entusiast
Entusiast
G
Har testet på samme måte med pulsbelte på om natten. Laveste var 44, men noen få topper gav et snitt på 46.
Er da rett hvilepuls 44 eller 46? Snittet har forøvrig gått ned fra 52 på en tilsvarende måling for ett år siden.
Kan jeg trekke noen konklusjoner ut av denne type måling?

Geir B
Re: Noen som har greie på hvilepuls? [Re: tonesam] #1407168 25/05/2012 10:06
Lurifax Offline
Besatt
Besatt
trultemor, det at pulsen ikke roet seg kan ha mange årsaker. Søvn, hvor hardt du har kjørt frem til du stoppet, treningsmengde i forkant osv. Tror ikke jeg ville vært bekymret hvis pulsen roet seg normalt i etterkant av treningen.

men som alltid, har du ubehag, følelsen av at noe ikke stemmer, ta en legesjekk.

Re: Noen som har greie på hvilepuls? [Re: tonesam] #1408164 27/05/2012 09:31
H
Helium1 Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
H
Akkurat når det gjelder hvilepuls under trening vil jeg si at det er normalt at pulsen holder seg lett forhøyet etter en god trening. Dvs at det er urealistisk å forvente hvilepuls ned mot normalen mitt under en trening. 100 i puls er normalt hvis du har gitt gjernet litt.

Nattpuls gir en grei indikator men prøv å finne gjennomsnittspuls. Jeg vet ikke hvaslags pulsklokkeutstyr du har men på Polar får man ihvertfall gjennomsnittspuls. Som jeg sa så er hvilepuls forhøyet etter en treningsdag og kan være det før du er fullt restituert så en puls du har målt natten etter en treningsøkt er ikke riktig

Redigert av Helium1; 27/05/2012 09:34.
Re: Noen som har greie på hvilepuls? [Re: tonesam] #1409234 28/05/2012 23:38
T
tonesam Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
T
Takk for svar alle sammen. ICON_SMILE

Det gikk greit på rittet forresten. Ikke noe å si på formen hvertfall. Mye som gikk galt, men alt tatt i betraktning er jeg dog fornøyd med egen prestasjon, selv om jeg brukte et kvarter lenger tid enn i fjor.

Selvutnevnt sinke
Re: Noen som har greie på hvilepuls? [Re: tonesam] #1409236 29/05/2012 01:13
OnATop Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Jeg tror ikke du skal være så opptatt av om hvilepulsen din er 46 eller 43 eller whatever. Etter min erfaring er puls veldig individuelt og forteller ikke alt om fysisk form. Vel, kanskje en rask retur fra høy til lavere puls ved pauser og stopp under en økt er en brukbar indikator. Men det er så mange faktorer som spiller inn (både mentale og fysiske, bassilusker, mat og drikke, etc), så jeg ville ikke legge for mye i disse to målingene. Du gjorde det greitt i konkurranse - flott! Anbefaler at du gjør VO2max og Laktatmålinger for å finne bedre dat på din formutvikling.

En gang var jeg forut for min tid.....
Re: Noen som har greie på hvilepuls? [Re: tonesam] #1409240 29/05/2012 02:12
T
tonesam Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
T
Det jeg i utgangspunktet ville finne ut er om jeg hadde økt 40 slag i hvilepuls. Da hadde det vel vært noe galt. Men det hadde jeg ikke. Det hadde faktisk sunket (dog minimalt) og dette overrasket meg. Men jeg har ikke hengt meg opp i det. Men litt artig å sjekke litt sånn innimellom. Målinger er gøy.

Selvutnevnt sinke
Re: Noen som har greie på hvilepuls? [Re: tonesam] #1409346 29/05/2012 07:49
Lurifax Offline
Besatt
Besatt
Forstår hva du mener, og egentlig hva du ser etter. Men gitt at du målte "dropp" av puls under aktivitet så blir ikke dette helt det samme som å måle hvilepuls gjennom en natt.

Mine svar er relatert til ditt innlegg nummer 2, og det tror jeg de fleste andre også har svart på.

Så gitt at det er dette "avviket" du ble oppmerksom på så ville jeg ikke lagt for mye i dette. Det er helt normalt å variere rundt slikt. Søvn, hvor hardt har du presset deg under aktivitet (kan kjennes likt ut når man holder på, men er avhengig av når du trente forrige økt, søvn, stress ++++)

Om det derimot var slik at nattmålingene dine hadde variert med 40 slag så ville jeg gjort noen tester.

Re: Noen som har greie på hvilepuls? [Re: tonesam] #1409433 29/05/2012 08:49
olechr Offline
More than words
More than words
Sitat: trultemor
Jeg ønsket å måle hvilepulsen på nytt fordi jeg syntes pulsen oppførte seg så rart på tur nå nylig. Når jeg stopper opp av en eller annen grunn og blir stående stille en liten stund så pleier pulsen å falle ganske raskt ned til 60 og kanskje under det til og med på en god dag. Men denne dagen så holdt den seg rundt 100. Jeg ønsket å finne ut om jeg hadde økt noe veldig i hvilepuls. Skal sykle ritt på lørdag og ble litt bekymra. Men den har vel hevrtfall ikke økt. Ble litt overraska over at både "absolutt" hvilepuls og snittet over hele natta var lavere enn i februar. Var bare det.

Det er gjerne slik når man er sliten. Selv syntes jeg å se hvor fort pulsen faller er en veldig god målestokk på formen min og hvor godt restitutert jeg er.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Noen som har greie på hvilepuls? [Re: tonesam] #1409524 29/05/2012 10:03
K
Krank1 Offline
Entusiast
Entusiast
K
Ang hvilepuls.

Det blir sagt mye om dette temaet. At genetiske forhold avgjør hvor lav/høy den er og at man derfor ikke kan klassifisere personer etter hvor god form de er i basert på hvilepuls osv.
Det er forsåvidt greit, det jeg derimot lurer på er:
Kan man bruke hvilepuls som en personlig indikator på om formen blir bedre eller dårligere?
La oss fks si jeg har en hvilepuls på 50 slag i minuttet i dag. Hvis jeg til høsten måler denne til fks 47, har jeg da kommet i bedre form eller er sier denne målingen meg ikke noe annet en at hvilepulsen har sunket av en eller annen grunn?

Redigert av Krank1; 29/05/2012 10:04.
Re: Noen som har greie på hvilepuls? [Re: tonesam] #1409553 29/05/2012 10:25
P
Parkert Offline
Medlem
Medlem
P
Sitat: Krank1

La oss fks si jeg har en hvilepuls på 50 slag i minuttet i dag. Hvis jeg til høsten måler denne til fks 47, har jeg da kommet i bedre form eller er sier denne målingen meg ikke noe annet en at hvilepulsen har sunket av en eller annen grunn?

Det betyr at den har sunket av en eller annen grunn. Dersom man måler jevnlig vil du kunne mene mer om hvorfor den har sunket. Er det så enkelt som at du er fullt ut restituert, eller er det en gradvis endring over tid som kan indikere at du har blitt i bedre form?

Generelt er hvilepulsmåling en svært elendig formindikator. Hva med å teste tiden du bruker opp den bakken i nabolaget jevnlig i stedet? Da har du en mer funksjonell indikator på form...

Igjen, mitt poeng når det gjelder hvilepuls er at en DÅRLIG test forteller MYE MER enn en god test (at pulsen er lavere enn sist)...

Hvilepuls som av en eller annen grunn plutselig er HØYERE enn den var sist (dersom man måler jevnlig) forteller flere ting:
- Du er ikke restituert.
- Du er, eller begynner å bli, syk.
= Treningen i dag utgår eller blir rolig i stedet for planen som sier hardt.

Noe mer enn dette mener jeg ikke hvilepuls er brukanes til..

Derfor: Mål jevnlig og på en enkel og funksjonell måte (foreslo iPhone med puls-app som enkelt brukes før man står opp av senga. Testen tar 20 sek og er nøyaktig dersom man gjør det likt fra gang til gang).

Et eksempel:

Hvilepulsen min var i morges 40 (er nede på 36 fullt restituert), omtrent som forventet gitt konkurranse i går. Hadde pulsen vært enda høyere (45+) ville jeg nok vurdert å ta bort intervalløkten som er planlagt på onsdag.. Treningen i dag blir kun visping/restitusjon.

Redigert av Parkert; 29/05/2012 10:26.
Re: Noen som har greie på hvilepuls? [Re: tonesam] #1409844 29/05/2012 15:03
E
espensh Offline
Medlem
Medlem
E
For min egen del har hvilepuls ingen ting å si, jeg har så å si hatt uendret hvilepuls i alle år, og den er ikke lav..

jeg klarer ikke å måle under 60 slag ved tidlig morgen, sen kveld, ved avslapping osv, er vel midt på 55 tallet på soving, lenge siden jeg har testet!

men uansett. de siste 4 årene har jeg blitt veldig veldig mye sprekere, men hvilepulsen har vært totalt uendret!

må dog sies att jeg har hatt rytmeforstyrrelse og jeg har utført ablasjon på det, etter snakk med hjertelegen, sa legen, att noen har bare høy hvilepuls, noen har lav, noen kan trene den raskt, noen sakte, og noen aldri ned! så det er nok veldig individuelt.

men jeg har maks på 200 og hvile på 60. altså jeg har ett spekter på 140 slag å jobbe på,

men for eksempel, gustav larson har en hvilepuls på 28 og en maxpuls på 192. da har han 164 slag å jobbe på!

så kontra har han ett bredere spekter å jobbe på eller blir dette feil ?

Re: Noen som har greie på hvilepuls? [Re: Lurifax] #1410085 29/05/2012 19:37
T
tonesam Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
T
Sitat: Lurifax
Forstår hva du mener, og egentlig hva du ser etter. Men gitt at du målte "dropp" av puls under aktivitet så blir ikke dette helt det samme som å måle hvilepuls gjennom en natt.

Mine svar er relatert til ditt innlegg nummer 2, og det tror jeg de fleste andre også har svart på.

Så gitt at det er dette "avviket" du ble oppmerksom på så ville jeg ikke lagt for mye i dette. Det er helt normalt å variere rundt slikt. Søvn, hvor hardt har du presset deg under aktivitet (kan kjennes likt ut når man holder på, men er avhengig av når du trente forrige økt, søvn, stress ++++)

Om det derimot var slik at nattmålingene dine hadde variert med 40 slag så ville jeg gjort noen tester.

Jeg målte jo ikke dropp-puls på trening, det var kun en ren observasjon, siden den PLEIER å falle 40 slag mer. Jeg også skjønner jo at man ikke måler hvilepuls på trening ;)Men du er nok ikke på noe ang søvn osv, for jeg hadde hatt en crappy natt, spiser og drikker generelt dårlig, pluss at jeg har hatt en peride nå med myyye på gang oppi hodet. Men nattpulsen var normal ihvertfall ICON_SMILE

Selvutnevnt sinke
Re: Noen som har greie på hvilepuls? [Re: tonesam] #1410108 29/05/2012 19:57
Lurifax Offline
Besatt
Besatt
Det var det jeg trodde, derfor tenkte jeg det var lurt å nevne dette. Har opplevd dette opptil flere ganger selv, og spesielt ved dårlig søvn. Du kan derfor konkludere med at alt er ok så lenge du ellers er fit for fight :-)

Re: Noen som har greie på hvilepuls? [Re: Krank1] #1410763 30/05/2012 14:55
Leif_H Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: Krank1
Ang hvilepuls.

Det er forsåvidt greit, det jeg derimot lurer på er:
Kan man bruke hvilepuls som en personlig indikator på om formen blir bedre eller dårligere?

Ja hvis hvilepulsen er redusert har du kommet i bedre form. Da trenger hjertet slå færre ganger for å forsyne kroppen med oxygen i hvile. Tror at du merker dette veldig godt hvis du går fra utrent til trent. Er du gjennomtrent tror jeg ikke at du skal forvente noen reduksjon i hvilepuls.

Det er mange som måler hvilepulsen om morgen og bruker den som en indikator på om en er overtrent eller ikke. Hvis hvilepulsen øker er en overtrent. Da er det smart å slappe av litt på treningen noen dager.

Re: Noen som har greie på hvilepuls? [Re: tonesam] #1411241 31/05/2012 06:40
silverwrx Offline
Besatt
Besatt
Følte meg litt ekstra slapp en dag for en mnd eller to siden. Var ikke i slag (nesten besvimte på morran). Dro på legevakten og der logget 38 i puls med 6punkt pulssensor, så jeg ble sendt i ambulanse til AHUS og hjerteavdelingen, gikk med telemetri i 2dager, hjerte EKG hvile og belastning EKG (prøv å få til 130+ i puls med ørti slanger og 1m bevegelsesomkrets uten mølle og sykkel!) og puls/blodtrykktester.

På sykehuset fant vi og ut at selv når jeg står opp av senga, går til badet, løfter hånda pusser tenna er fortsatt hvilepuls 38! En knebøy og da skvetter puls opp, så den responderer fint. Men kroppen jobber veldig lett sa legen.

Slappheten hos legevakt var trolig lavt blodsukker på 0,8, men ørti tester etterpå viser helt normale verdier.

Enden på visa er en skriftlig bekreftelse på at man er i godform, og at hvilepuls er 38. Og spise enda oftere.

Makspulsen er 188, og med hvile på 38 er det 150 slag å jobbe på. Men tror ikke det har noe å si med arbeidsomerådet, viktigere er hvor raskt pulsen faller. Da har du overskudd og kroppen er i forkant av ny belastning.

Moderator  support