Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Hjelp/råd til å tilpasse litt for stor sykkel?

Hjelp/råd til å tilpasse litt for stor sykkel? #1405227 22/05/2012 20:53
Viggi Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Hadde en fin gammel Peugeot - racer da jeg var yngre, men har av en eller annen uforståelig grunn kvittet meg den. 
Har i flere år ønsket meg en racer igjen,  og har nylig gått til anskaffelse av en Nakamura Persuit 6.0 (2011-modell).
Er storfornøyd med sykkelen. Den er rask og responsiv, og føler den nærmest flyr over asfalten, men føler samtidig at den er litt stor for meg. 

Fikk dessverre  ikke prøvd sykkelen før kjøp, siden den befant seg hos intersport i Kristiansand, men gikk ut ifra at str 48 ville passe meg med en  høyde på 160. Har byttet stem fra 9 cm til 7cm , og det hjalp en god del, men føler fortsatt at den er litt stor. 
 Vurderer derfor også å bytte styre til et smalere ett, med litt mindre dyp bue og mindre reach. Det som sitter på er 42 cm bredt, og 15 cm dyp (senter-senter). Vet ikke helt hvordan jeg skal måle reach? 
Har målt skuldrene mine, og ble litt skuffet over å finne ut at de kun er 34 cm! (til ca senter skulder)

Vurderer følgende alternativer:

http://www.cyclecomponents.com/cgi-bin/a...kr&Visn=Std

http://www.specialized.com/no/en/bc/SBCEqProduct.jsp?spid=64467

http://bontrager.com/model/09192

Er litt usikker på om jeg i det hele tatt får tak i styrene til Bontrager og Specialized. Har ikke sjekket med importør ennå. 
Har egentlig litt lyst på Ritchey styret, både pga utseende og fordi det virker som om delen av buen hvor hendene hviler, er mer rettet ut, som er litt mer lik det jeg har nå, men den kommer i bredde 38 cm som minste bredde, og burde vel egentlig heller hatt 36 cm? Hvor mye har det å si?
Noen som har andre ( bedre?) tips til styre?  

Ønsket i utgangspunkt setet litt lenger bakover for å få samme seteposisjon som på terrengsykkelen, men det er dessverre ikke mulig. Ikke noe setback, og et festemekanisme som gir lite plass for justeringer. Men har etter en del turer funnet ut at jeg har et greit tråkk slik setet står nå. Kanskje fordi man sitter mer foroverbøyd?

Har også et spørsmål ang utveksling. Har en standard FSA gossamer BB30 krank 39/53 med 11/25 kasett bak. Har lest litt om det her på forumet, og forstått at det fort kan bli litt tyngre i bratte oppoverbakker enn med kompaktkrank. Trodde først ikke det kom til å bli  noe problem for meg, men det var fordi jeg ennå ikke hadde syklet en sånn bakke. Det har jeg nå, og ønsket med der og da veldig tilbake til terrengsykkelen med veldig mye lettere gir. Hvor mye er det å hente ved å bytte fra standard- til kompaktkrank? Må man da også bytte kassett? Blir fort et par ekstra tusenlapper, og da bør det virkelig være verdt det. 

Er veldig grønn når det kommer til racer og håper noen kan hjelpe meg litt her
;-)

Hilsen, Vigdis

Vigdis
-
What goes up...

Re: Hjelp/råd til å tilpasse litt for stor sykkel? [Re: Viggi] #1405241 22/05/2012 21:00
G
Gaga Offline
Veteran
Veteran
G
for å svare på det siste spørsmålet først: det er kanskje billigere å bytte kassett enn krank. 11-28 finnes vel hos Shimano - og du har vel 13-29 og slikt også.

Re: Hjelp/råd til å tilpasse litt for stor sykkel? [Re: Viggi] #1405530 23/05/2012 08:40
thamg Offline
Ivrig
Ivrig
Det beste er vel strengt talt å kjøpe en ny sykkel som passer.
Med mindre du har brukt sykkelen svært lenge, burde butikken ta den tilbake og gi deg en i riktig størrelse. En skikkelig sykkelbutikk ville iallefall gjøre dette - om Intersport Kristiansand er det, har jeg ingen formening om.

Du har redusert lengden på stem til absolutt minimum (etter mitt syn). Kort stem gjør sykkelen mer nervøs og mindre retningsstabil.
Jeg gikk ned fra 11 til 10 cm, og merket ganske betydelig forskjell på det..

Setback på setepinne ville gjøre sykkelen enda mer for stor, så det tror jeg ikke er veien å gå.
Er du sikker på at det er noe galt med seteposisjonen (i forhold til terrengsykkelen)?
En tommelfingerregel sier at dersom du sitter normalt på setet med beina på pedalene i kl 9 og 3 (altså horisontal krankarm) skal det gå en loddlinje fra framsiden av kneet og gjennom pedalakslingen. Dette kan du sjekke selv med en snor med en liten vekt i enden. (Det er selvsagt lov å justere framover og bakover i forhold til dette, men det er en indikasjon på riktig innstilling/størrelse på sykkelen)
Det er jo selvfølgelig lengden på lårbenet, og ikke den totale kroppslengden, som avgjør dette forholdet.
Om du allikevel skal/vil ha setback, må du køpe en pinne som har det (C4, (som din sykkel har?), leveres ikke med setback såvidt jeg vet - men det finnes utallige andre pinner på markedet - i alle størrelser, vektklasser, materialer og prisklasser).

Styret du har virker uansett for bredt. Jeg er 193cm og bruker et 44cm styre. Folk er jo selvfølgelig bygd forskjellig, men det ville overraske meg om du som jente med dine 160 cm skulle ha noe bredere enn 38cm.
Rart igrunnen at en såpass liten sykkel kommer levert med et såpass bredt styre..?
Som minimum burde butikken du kjøpe sykkelen i kunne levere deg et styre som er litt mer passe - ideelt sett også en hel sykkel som er mer passe (se første kommentar).

Når det gjelder krank: Igjen er det skuffende at butikken leverer deg standardkrank. Det er sikkert mange meninger om dette, men JEG mener at de fleste norske mosjonister skal ha kompaktkrank. Det burde heller være slik at de som er helt sikre på at de skal ha noe annet måtte be om dette spesielt.
Som forrige taler skriver, er det billigere og lettere å bare sette på en annen kassett (11-28) - forutsatt at bakgiret ditt er kompatibelt med dette. Kassetter er jo dessuten (i større grad en krank) forbruksvare, og må byttes med jevne mellomrom uansett.
Selv er jeg fornøyd med "pose og sekk", dvs. kompaktkrank og 11-28 kassett.

Redigert av thamg; 23/05/2012 08:46.
Re: Hjelp/råd til å tilpasse litt for stor sykkel? [Re: Viggi] #1405613 23/05/2012 09:38
Mr Pink Offline
Avhengig
Avhengig
Min penere halvdel på 163 cm har en Nakamura Pursuit 4.0 i størrelse 46. Jeg har geometritabell over 2011-modellene fra Nakamura, og denne har samme effektive overrørslengden som din (525 mm) i størrelse 48 (som er den minste størrelsen for modellen din), men leveres med 80 mm stem.

Hun syntes at den var litt lang, så jeg lette litt rundt etter styrer med kort reach og endte opp med et billig Pro PLT Compact II i bredde 38. Har sett litt ulike mål for reachen på dette styret, men denne omtalen oppgir i hvert fall 65 mm: http://road.cc/content/review/26135-pro-plt-compact-drop-bars. Det var i alle mye kortere enn styret som satt på originalt (som jeg ikke ser bort fra har samme fasong som styret på sykkelen din). Jeg kjøpte det fra Cyclecomponents for en billig penge (produktbildet på siden deres viser ikke rett styre).

Andre styrer som kan kanskje kan legges til listen din er 3T Ergonova og Deda Zero 100.

Jeg har dårlig kondis, men elendig teknikk.
Re: Hjelp/råd til å tilpasse litt for stor sykkel? [Re: thamg] #1406116 23/05/2012 21:57
Viggi Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Grunnen til at jeg ikke kunne bytte i en annen størrelse, var fordi dette var den minste størrelsen den kom i, i tillegg til at det var en overligger fra ifjor. Syntes 13.000,- var en fin pris for en splitter ny sykkel som i utgangspunkt hadde kostet 22.000,- Nå er jo årets modell litt rimeligere, men føler allikevel det var et bra kjøp. Muligheten at den kanskje ikke passet, var en sjanse jeg måtte ta, men regnet med jeg ville klare å selge den videre, om den virkelig ikke passet meg.
Er såpass fornøyd med den, at jeg absolutt ønsker å beholde sykkelen, men den trenger dessverre og tilpasses litt, ja.

Kan hende jeg kan øke stemlegden til 80 mm, om et nytt styre gir meg passe kort reach, for synes jo det ser litt snaut ut med 70 mm på racer. ICON_WINK

Seteposisjon er nå slik at kneet mitt går ca 1 1/2 cm foran aksen i pedalen. Måler da som alltid, med tråd med lodd i, som henger ned over forsiden på kneet mitt, med pedalarmene i horisontal posisjon, ja ICON_WINK. På terrengsykkelen har jeg kneet mitt ca 5 mm bak aksen. Trodde det ville bli et problem ift styrke i tråkket, men det gjør det, rart nok, overhodet ikke, så endrer foreløpig ikke noe på det.

Hvor mye blir forskjellen mellom 11/25 og 11/28 kasset? Blir jo bare 3 tenner forskjell på letteste gir? Vil det gi noen tydelig merkbar forskjell?

Vigdis
-
What goes up...

Re: Hjelp/råd til å tilpasse litt for stor sykkel? [Re: Viggi] #1406305 24/05/2012 08:09
gare Offline
More than words
More than words
Først av alt tror jeg du vil profitere på å bytte til kompaktkrank, men bytter du bare kassett vil de tre tennene du snakker om utgjøre en ganske stor forskjell.
Gitt at mine beregninger er korrekte(jeg tar høyde for at de ikke er det)vil byttet til en kassett med 28 tenner som letteste gir gi deg ca. 11% lettere enn det du har i dag.
Om jeg nå har rotet med prosentregningen kan jeg forsikre om at forskjellen er reell. Eller, den var det i hvertfall for meg. Det beste alternativet ditt er nok uansett å bytte til kompaktkrank(det burde du fått i butikken)og ikke minst bør du sjekke hvor lange krankarmer det er på sykkelen din.

At ikke kneleddet ditt faller i lodd med pedalakslingen betyr nada så lenge du synes du sykler bra på sykkelen.

Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
Re: Hjelp/råd til å tilpasse litt for stor sykkel? [Re: Viggi] #1406363 24/05/2012 08:53
Valentino Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Gir min tilslutning til gares råd om å velge kompaktkrank.
Dedas RHM-styrer (01, 02, Zero 100, o.a.) er fine, og RHM 01 kan man få så smalt som 38cm utside-utside, men med 75/128mm reach/drop de ikke så korte og grunne som PRO-styret Pink refererer til.

Anbefaler denne for å lære om racerstyregeometrier:
http://ruedatropical.com/2009/03/road-drop-bar-geometry/

Et styreframspring skal kun sørge for at styret kommer på riktig sted. Deda Zero1 kan du få så kort som 60mm og grafikken er "vendbar".

Redigert av Valentino; 24/05/2012 09:01.

Kjetil Bjarne Wallentinsen Haaland
Attaché culturel à Landevei et landevei.no.
Moderateur på Landeveisforumet
Facebook Twitter: @landevei
Re: Hjelp/råd til å tilpasse litt for stor sykkel? [Re: Valentino] #1431292 24/06/2012 22:21
Viggi Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Et lite spørsmål: som jeg skrev tidligere, så har jeg en senter-senter skulderbredde på ca 34-35 cm. Jeg har nå i flere måneder syklet med et 42 cm bredt styre, som jeg har blitt godt vant med, selv om jeg vet at det er alt for bredt for meg. Vil ikke et smalere styre gi meg mindre kontroll og en mer nervøs sykkel? Vil det være bedre å ikke gå helt ned til en styrebredde på 36, men heller holde meg til 38 cm for litt mer følelse av kontroll?

Vigdis
-
What goes up...

Re: Hjelp/råd til å tilpasse litt for stor sykkel? [Re: Viggi] #1431302 24/06/2012 22:51
Valentino Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Hva med en kombinasjon; et styre som er bredere i bukken enn ved bremsehendlene? 3T Ergonova f.eks?

Kjetil Bjarne Wallentinsen Haaland
Attaché culturel à Landevei et landevei.no.
Moderateur på Landeveisforumet
Facebook Twitter: @landevei

Moderator  support, Valentino