Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Luft i dekk under flyreise

Luft i dekk under flyreise #1404980 22/05/2012 15:24
H
hrukin Online OP
Besatt
OP Online
Besatt
H
Trenger jeg slippe ut trykk av dekket (racer) når sykkelen skal ut å fly. Har dessverre ikke booket business til sykkelen så den må ligge i cargo rommet. Er det noe problem å ha co2 patroner i cargorommet.

Squadra Amarone Ciclismo e Vini

Re: Luft i dekk under flyreise [Re: hrukin] #1404990 22/05/2012 15:42
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Trykket øker maks med 1 bar uansett, og lasterommet i et passasjerfly er vel uansett i trykkabinen. Ikke noe å tenke på. ...men hvis du vil være helt betrygget er det jo enkelt å fylle 1 bar mindre enn det du vet dekkene tåler.

Re: Luft i dekk under flyreise [Re: hrukin] #1404992 22/05/2012 15:50
sverreb Offline
Besatt
Besatt
CO2 patroner er ikke lov på fly overhode så vidt jeg vet.
Du trenger ikke ta luften ut av dekkene, du får bare ca 0.2-0.3 bar ekstra trykkforskjell.
Lasterommet er en del av trykkabinen.

Re: Luft i dekk under flyreise [Re: hrukin] #1405140 22/05/2012 19:41
H
hrukin Online OP
Besatt
OP Online
Besatt
H
Spurte sas om CO2 patroner og det var lov å ta med seg. Se utskrift av logg som jeg skal ta med i tilfelle det blir trøbbel.

Netop Live Guide noreply@netop.com
9:06 PM (32 minutes ago)

to me
Du snakker med Anne
Velkommen til SAS Reisesenter
- hva kan jeg hjelpe med?
Anne: Hei!
Hva kan jeg hjelpe til med?
Du skrev: Kan jeg ta med co2 patroner som man bruker til å pumpe opp sykkeldekk med som enten bagasje eller håndbagasje
Anne: et øyeblik så sjekker jeg
Anne: hvor mange er det snakk om+
Anne: ?
Du skrev: 3 stk 16grams patroner
Du skrev: skal fly til milano, italia hvis det har noe å si
Anne: legg det i innsjekket bagasje for sikkerhets skyld, men tror også at du kan ta med i håndbagasjen. Litt uklare regler der
Du skrev: ok da legger jeg det i innsjekket bagasje, takk for hjelpen
Anne: Bare hyggelig. Velkommen tilbake til oss.

Re: Luft i dekk under flyreise [Re: hrukin] #1405230 22/05/2012 20:54
Alpers Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Det er høyst ymse hvordan dette praktiseres. Jeg har opplevd å få patroner beslaglagt, både fra innsjekket bagasje, og fra håndbagasje.

På den annen side, jeg har flere ganger fått det ombord, både i innsjekket bagasje og håndbagasje.

Eneste du vet er at du ikke vet hva som kommer til å skje. Møter du en vrang vakt i innsjekkingen vil jeg ikke tro chatlogen din er mye til hjelp.

Henrik Alpers
Redaktør | Landevei
landevei.no
@landevei
@henrikalpers

Re: Luft i dekk under flyreise [Re: hrukin] #1405375 23/05/2012 05:58
shakudu Offline
Entusiast
Entusiast
I værste fall får du jo sikkert tak i CO2 patroner i Milano...

Re: Luft i dekk under flyreise [Re: hrukin] #1405410 23/05/2012 06:58
H
hrukin Online OP
Besatt
OP Online
Besatt
H
Klart, møter jeg en vekter som har strøket 4 ganger til opptak til politihøyskolen og 2 ganger til fengselsskolen kan det bli tøft, men det kan jo hjelpe på mot tvilerne. Og jeg har jo handlet i god tro så jeg blir nok ikke lagt i jern.....

Får vel sikkert kjøpt det i Italia også da det er standard gjenger, og om de skulle ta patronene så er ikke det noen krise.

Re: Luft i dekk under flyreise [Re: hrukin] #1405441 23/05/2012 07:30
T
Torshov-Simen Offline
Besatt
Besatt
T
Reglene er forsåvidt klare, men praktiseres som mange har påpekt, svært ulikt.

Regelen er i utgangspunktet at alle trykkbeholdere er forbudt både i håndbagasje og innsjekket bagasje, men hva som defineres som trykkbeholder er det liten enighet om.

Har flere ganger på reise med håndball og ballspill-lag opplevd å måtte tappe ut luften av medbrakte baller ettersom det har blitt definert som trykkbeholder...
Skal man følge den logikken må du tappe ut luften i dekkene og kjøpe C02 på ankomststedet for å være på den sikre siden.

Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
Re: Luft i dekk under flyreise [Re: Torshov-Simen] #1405466 23/05/2012 07:55
dagbj Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Sitat: Torshov-Simen

Har flere ganger på reise med håndball og ballspill-lag opplevd å måtte tappe ut luften av medbrakte baller ettersom det har blitt definert som trykkbeholder...
Skal man følge den logikken må du tappe ut luften i dekkene og kjøpe C02 på ankomststedet for å være på den sikre siden.

Kult! Da kan en vel regne med snarlig slutt på salg av sjampis og kullsyreholdig leskedrikk på flyplassene?
Følger vi dette lengre, ryker vel spriten også fra tax-free'en.

Særlig. skull

Sjekk ut Open Streetmap for fribrukskart!
Re: Luft i dekk under flyreise [Re: hrukin] #1405476 23/05/2012 08:07
O
Ole Offline
More than words
More than words
O
Man kan jo lure på hva alle posene med 43% taxfree-sprit i kabinen gjør med innemiljøet i tilfelle krasjlanding. Først sprittåke som gjør alle litt øre, og så plutselig blå og nesten usynlige flammer i hele kabinen.

Ole.

Re: Luft i dekk under flyreise [Re: Ole] #1405975 23/05/2012 19:25
StigB Offline
Señor
Señor
Det enkleste er vel å begynne i denne enden.

http://www.luftfartstilsynet.no/avdelinger/Security/article1110.ece

http://www.luftfartstilsynet.no/avdelinger/Security/article1112.ece

Alltids greit å forholde seg til regelverket. Når det gjelder vektere i sikkerhetskontrollpunkter følger de et regelverk de er satt til å forvalte. Om noen føler seg forulempet kan man sende et avvik. I disse punktene er det bare å følge de instruksjonene som gis. En diskusjon eller sågar flåsete bemerkninger om "smellbongbonger" kan i verste fall føre til noen timer for seg selv et sted med glatte vegger for å roe ned tempen.

Stisykling.no

Det er plass til alle, om vi bare tar hensyn til hverandre.

< TOC >

Re: Luft i dekk under flyreise [Re: hrukin] #1409819 29/05/2012 14:48
L
Lanterne Rouge Offline
Fersking
Fersking
L
Flysikkerhet er et stikkord. Hele flyet er en slags trykkabin. Det lekker som en sil på bakken, men da det stiger tetter det seg i tråd med trykket. Luft i dekkene på sykkel er strengt forbudt,og alt av trykkbeholdere blir tømt av flyplasspersonalet før det blir lastet om bord. Dykkeflasker feks blir tømt hele tiden. Problemet er ikke den ene naturlige baret trykkforskjell, men problemet oppstår om i det øyeblikket det skjer et uhell og trykkabinen svikter. Da smeller CO patronene dine i verste fall, og er du riktig uheldig så ligger de lagret ved siden av " farlig gods" som er lastet lovlig om bord i flyet. Men for guds skyld. Bare last CO patronene dine og snakk nedlatende om folk som sørger for din og andre sin sikkerhet når du flyr. Livet til de 130 andre personene på flyet er vel ikke så farlig så lenge du kan spare 20 kroner på en CO patron. Kanskje alle de " idiotiske" reglene på flyplassen kan være en av årsaken til at fly er den tryggeste måten å reise på?

Frode Hansen
Re: Luft i dekk under flyreise [Re: Lanterne Rouge] #1409837 29/05/2012 14:58
Alpers Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Det var da voldsomt til krutt da? Det er en vesens forskjell på en Co2-patron med 8 bar, og en dykkertank med 300 bar. Eksploderer 16 gram med Co2 under 8 bars trykk gjør det absolutt ingen skade, den klarer knapt å lage hull i en bomullsgenser.

En dykkertank derimot, blir noe litt annet. Da skal plutselig 3000 liter luft ut på en gang, altså et luftvolum tilsvarende 15 oljefat. Når slike ulykker skjer i hjemmet river det gjerne veggene fra hverandre på et hus, og klart ingen vil at slik skal skje i luften.

Alle de gangene et sykkeldekk har eksplodert i hendene mine, er jeg svært lite bekymret for at noe slikt skulle kunne føre til en ulykke i luften.

Noen ganger, selv i luftfarstindustrien, er det lov å bruke både hodet og skjønn. Ser ikke helt hvorfor brennevin er helt descent å ha ombord, mens en neglesaks alltid blir beslaglagt.

Henrik Alpers
Redaktør | Landevei
landevei.no
@landevei
@henrikalpers

Re: Luft i dekk under flyreise [Re: hrukin] #1409838 29/05/2012 14:58
sverreb Offline
Besatt
Besatt
En bar trykkforskjell er det du får om trykkabinen sprekker og flyet er kommet til geosynkron bane. Worst case trykkforskjell om trykkabinen sprekker i normal høyde er vel rundt 0.5-0.7 bar

Jeg ville vært mer bekymret for diverse ikke-trykksatte væskebeholdere som kan begynne å koke i slike tilfeller.

Jeg sier ingenting på at trykkbeholdere som dykkertanker eller CO2 beholdere er forbudt siden energien som slippes løs ved feil (Uansett årsak) er betydelig. Det er derimot ikke tilfelle med et sykkeldekk.

Re: Luft i dekk under flyreise [Re: Alpers] #1409841 29/05/2012 15:00
sverreb Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Alpers
Det var da voldsomt til krutt da? Det er en vesens forskjell på en Co2-patron med 8 bar, og en dykkertank med 300 bar. Eksploderer 16 gram med Co2 under 8 bars trykk gjør det absolutt ingen skade, den klarer knapt å lage hull i en bomullsgenser.

CO2 patronen har nok vesentlig mer enn 8 bar trykk. Er ellers temmelig enig i at CO2 patronen er en ganske beskjeden trussel. (Men ett sted må grensen gå)

Re: Luft i dekk under flyreise [Re: hrukin] #1409846 29/05/2012 15:05
Alpers Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Har den det? Den klarer jo ikke å levere høyere trykk, uansett volum?

Henrik Alpers
Redaktør | Landevei
landevei.no
@landevei
@henrikalpers

Re: Luft i dekk under flyreise [Re: hrukin] #1409856 29/05/2012 15:22
L
Lanterne Rouge Offline
Fersking
Fersking
L
Ja her var det mange som vet best. Jeg regner med de interne opplæringene i flyselskapene bare er tull og tøys,så bare fortsett å vit best. God reise!

Frode Hansen
Re: Luft i dekk under flyreise [Re: Lanterne Rouge] #1409869 29/05/2012 15:33
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Sitat: Lanterne Rouge
Ja her var det mange som vet best. Jeg regner med de interne opplæringene i flyselskapene bare er tull og tøys,så bare fortsett å vit best. God reise!
Mange sikkerhetsrutiner er laget med god margin, samt med mulighet for at hvem som helst skal kunne håndheve dem uten spørsmål. Ved å sette en hard grense, slipper man glidende overganger mellom hva som er sikkert og hva som akkurat er farlig. Da slipper man kverulanter med doktorgrad i fysikk som mener at DENNE trykkbeholderen er jo ikke farlig...

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Luft i dekk under flyreise [Re: Alpers] #1409885 29/05/2012 15:54
sam Offline
Avhengig
Avhengig

Ledning:

Er ikke gassen i væskeform i beholderen da?

Redigert av sam; 29/05/2012 15:54.

CK Fix
Re: Luft i dekk under flyreise [Re: Torshov-Simen] #1409888 29/05/2012 15:57
Ketle Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Torshov-Simen

Ha, ha. Hodene deres hadde vel eksplodert før ballene utgjorde en fare.

Det er svært ulik praktisering på hvor strenge man er på ulike flyplasser. Flesland er en av de værste.

Re: Luft i dekk under flyreise [Re: sam] #1409897 29/05/2012 16:00
sam Offline
Avhengig
Avhengig
Løsningen finnes her

CK Fix
Re: Luft i dekk under flyreise [Re: hrukin] #1409902 29/05/2012 16:06
H
hrukin Online OP
Besatt
OP Online
Besatt
H
Ja da var jeg hjemme igjen fra Italia og jeg reiste med 3 stk CO2 patroner etter å ha fått det godkjent av SAS. I Milano, Malpensa, måtte jeg derimot tappe ut luft av dekkene noe jeg da selvfølgelig gjorde.

Re: Luft i dekk under flyreise [Re: Lanterne Rouge] #1409906 29/05/2012 16:11
H
hrukin Online OP
Besatt
OP Online
Besatt
H
Sitat: Lanterne Rouge
Flysikkerhet er et stikkord. Hele flyet er en slags trykkabin. Det lekker som en sil på bakken, men da det stiger tetter det seg i tråd med trykket. Luft i dekkene på sykkel er strengt forbudt,og alt av trykkbeholdere blir tømt av flyplasspersonalet før det blir lastet om bord. Dykkeflasker feks blir tømt hele tiden. Problemet er ikke den ene naturlige baret trykkforskjell, men problemet oppstår om i det øyeblikket det skjer et uhell og trykkabinen svikter. Da smeller CO patronene dine i verste fall, og er du riktig uheldig så ligger de lagret ved siden av " farlig gods" som er lastet lovlig om bord i flyet. Men for guds skyld. Bare last CO patronene dine og snakk nedlatende om folk som sørger for din og andre sin sikkerhet når du flyr. Livet til de 130 andre personene på flyet er vel ikke så farlig så lenge du kan spare 20 kroner på en CO patron. Kanskje alle de " idiotiske" reglene på flyplassen kan være en av årsaken til at fly er den tryggeste måten å reise på?

Har ikke problemer med å kjøpe nye CO2 patroner, men når jeg etter henvendelse til SAS før avreise får klarsignal til å ta med noen patroner har jeg etter mitt skjønn ikke gjort noe galt.

Re: Luft i dekk under flyreise [Re: sam] #1409959 29/05/2012 17:24
Alpers Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: sam

Ledning:

Er ikke gassen i væskeform i beholderen da?

Jo, men den trenger ikke ha mer enn 8 bar av den grunn?

Henrik Alpers
Redaktør | Landevei
landevei.no
@landevei
@henrikalpers

Re: Luft i dekk under flyreise [Re: hrukin] #1409984 29/05/2012 17:59
O
Ole Offline
More than words
More than words
O
Ved 20 grader Celcius, har CO2 har et kokepunkt på ca 58 bar. En CO2-patron kan dermed maks inneholde 58 bar trykk ved 20 grader. Da har man flytende CO2 i patronen. Så fort man stikker hull på patronen, begynner CO2'en å koke, og patronen leverer konstant trykk ut på 58 bar helt till all CO2'en har kokt bort. Hva trykket blir utenfor patronen er selvfølgelig gitt av volumet som skal fylles opp. Har man et dekk med 10 ganger så stort volum som CO2-patronen, får man 5.8 bar.

At en CO2-patron skal være følsom for trykkvariasjoner innenfor en halv bar er helt usannsynlig. For å gjøre det enkelt for seg, har flyselskapene bestemt at trykkbeholdere er forbudt, ferdig med det. Store sykkeldekk med mye trykk kan fore opp under en brann. Om noe, ville en lekk CO2-patron hjelpe til med å slukke en brann.

Redigert av Ole; 29/05/2012 18:00.
Re: Luft i dekk under flyreise [Re: hrukin] #1409997 29/05/2012 18:12
L
Lanterne Rouge Offline
Fersking
Fersking
L
Nå er det vel slik at det er ingen som lager slike regler i hensikt å gjøre livet surt for folk. Uten at jeg i farten kommer på hvilken ulykke det var, så var det for noen år siden en stor flyulykke som kostet mange menneskeliv på grunn av ulykke med trykksat utstyr i lasterommet. Etter slike hendelser blir det innført nye rettningslinjer og regler for å forhindre at slike ulykker skal skje igjen. Man kan gjerne sitte å mene at den ene reglen er mer idiotisk enn den andre, men reglene er laget i god hensikt. Som en sier her, vil det alltid være kverulanter som har doktorgrad i både det ene og det andre, men det finnes ikke ressurser i flyselskapene eller på bakken til å ta alle disse diskusjonene. Derfor er det utviklet felles kjøreregler som skal ha til hensikt og ivareta de reisenes interesser. At det finnes noen naturlige anarkister som alltid skal vite bedre, og aldri kunne rette seg etter regelverk til felles beste, vil man dessverre aldri komme unna. Heldigvis er nok summen av alle disse meningsløse reglene nok årsaken til at fly er verdens tryggeste reiseform.

Frode Hansen
Re: Luft i dekk under flyreise [Re: Lanterne Rouge] #1419273 08/06/2012 21:18
StigB Offline
Señor
Señor

Regelverket er linket lenger opp, det er bare å lese.

Når det gjelder dangerous goods som flyfrakt i frakter er det beheftet med et strengt regelverk. I en ordinær passasjermaskin er regelverket enda strengere, men det tillater 3x16g patroner til å pumpe opp et sykkeldekk. Det kan være forskjeller fra selskap til selskap. Er en i tvil så er det bare å høre med selskapet, eller en eller annen redcap.

Tviler på at man hadde sluppet igjennom fra Telaviv med El Al og tre gasspatroner.

Skulle det skje trykkfall i cabinen ville det være mye annet som er farligere enn om en sånn patron skulle poppe i ei veske eller koffert. Trykket i en kabin på marshøyde tilsvarer om jeg ikke tar feil trykket på bakken ved/mellom 2500-3000 meter.

Stisykling.no

Det er plass til alle, om vi bare tar hensyn til hverandre.

< TOC >

Re: Luft i dekk under flyreise [Re: StigB] #1419276 08/06/2012 21:21
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: StigB

.

Tviler på at man hadde sluppet igjennom fra Telaviv med El Al og tre gasspatroner.

Jeg har reist både til og fra Tel Aviv med El Al. Dog uten gasspatroner. Til er verst, men det er en lang historie vi tar på Skei over en hveteøl.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll

Moderator  support