Evt kan du sykle til Moss og ta ferga til Horten, da sparer du vel noen km og får en halvtimes pause med litt påfyll i kafeteriaen. Spesielt gunstig hvis du bor i oslo øst kanskje?
Jeg ville vel tatt pendlerruta forbi bygdøy, lysaker, sandvika, asker, lierbakkene, drammen/kobbervikdalen, gamle e18 forbi sande, holmestrand, ta kopstadkrysset på "innern" (åh hva heter det der igjen, da) og deretter indreveien rett sørover nedover stokke, sandefjord osv (motsatt av Vestfold rundt ruta) og rett ned til larvik. Fin rute det i fint vær. Ingen ferger.
Har syklet Oslo - Sandefjord flere ganger og har funnet ut at det enkleste og raskeste for meg er å sykler Lysaker, Sandvika, Asker, Lierbakkene og gjennom Drammen sentrum. Går helt fint, 10 min med bysykling gjennom Drammen.
Derretter opp kobbervikdalen også gjelder det å følge gamle E-18 gjennom Sande og Holmestrand. Sykler opp til Kopstadkrysset tar til venstre i rundkjøringen rett før bensinsatasjonen og følger veien langs E-18 noen kilometer, krysser under E18 og fortsetter på gamle E18 til Tønsberg, Stokke og Sandefjord.
Fra sandefjord til Larvik ville jeg fortsatt på gamle E18 helt til Larvik. Når du krysser Lågen tar du til venstre og går gjennom Larvik sentrum. Så er det bare sjarmøretappen ut til Stavern igjen.
Ville tro dette er den raskeste veien til Stavern, veiene har god kvalitet de fleste steder, det er ganske flatt, og det er lite traffikk utenom ut av Oslo og gjennom Drammen.
Hvis du er ute etter en mer opplevelsesrik tur med opplevelse av mer natur, glem denne ruten. Denne er for rask transport og trening.
Kan sende deg GPS-spor til Sandefjord hvis du er interessert.
Fin tur idag, lite vind og ikke for galt med trafikk ( bortsett fra strekket mellom Lierbakkene og Drammen by)
Den lille nedturen startet 5-6 km før Holmestrand og sluttet ikke før en god bit etter. Toppen av asfalten et skrapet av i påvente av ny. Bispeveien ville vært bedre.
Mange takk for alle tips! Jeg endte opp med å sykle en liten omvei rundt Hurumlandet, siden det var en eksepsjonelt fenomenalt flott dag, og hele turen ble 211km: http://app.strava.com/rides/9323177 FV755 (eller hva det var den het) fra Tønsberg mot Sem var turens høydepunkt, rett og slett flott.
Familiegården ligger i Lågendalen så det er antakelig kjappere å dra via Hvittingfoss, men var litt bekymret for stigningen da jeg fikk meg en oppvekker på hvor dårlig jeg er i bakkene sist tur til Nesodden
Må kikke litt på rutene før jeg bestemmer meg, tenkte å ta en tur hjem en helg med fint vær.