Da er det på tide med skikkelig stisykkel! Jeg har knota rundt i skogen med en Everest Twenty9 (23’’) i tre år. Fantastisk moro, men vil ha fulldemper! Jeg har fått kjøpe gamleramma til Langen, en Ventana el Capitan i 25’’ (XXXL!). 29er med 120 mm vandring foran og bak: http://terrengsykkel.no/ubb/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=536539#Post536539 Er 200 cm, litt kortere enn Langen, men satser på at den skal passe bra allikevel.
Trenger råd om valg av komponenter og bygging, og regner med det er mange her som kan synse litt... Har aldri bygget sykkel før, og egentlig ikke mekket noe særlig heller. Har et lite verktøysett og en bod i kjelleren.
Dette er klart: - Ramme: Ventana el Capitan, 25’’ - Bakdemper: Cane Creek Double Barrel - Gaffel: RS Reba 120 mm, 20 mm Maxle light - Styrelager: King - Bakhjul: Flow 29 på Hope Pro 2, fra FN-sykkel
Har surfet på CRC/Cyclecomponents/Bikeshop og forsøkt å finne deler. Kjøper gjerne brukt om noen har noe passende, og hører gjerne på andre forslag! - Halo Freedom Disc 29 med 20 mm aksling (CRC) - Full SLX-gruppe, evt SLX-gir med Avid Elixir 3/5 bremser - Shimano M530 SPD-pedaler - Setepinne 27.2 - Stem: tror det blir 70 mm - Styre: Bredde? - Sete.
Jeg skal forsøke med 190 mm krankarmer (Profile Racing) fra Langen. Kan hende de er litt lange, men blir bra å prøve noe lengre enn 175 mm som jeg har brukt til nå.
Legger ut bilder etterhvert som sykkelen blir ferdig!
Re: Første sykkelbygg: Stisykkel str XXXL
[Re: svk]
#140428421/05/201221:54
Ettersom bremser er så billige om dagen ville jeg droppet Elixir 3 bremsene; kjør på med 5 (som jeg er veldig fornøyd med), eller SLX (som alle andre skryter av).
Det finnes også gode gruppepriser hos noen nettbutikker for gir/drivverk/bremser, så kanskje du kan få mye gode SLX-produkter for den prisen, inkl de gode bremsene som skrytes i skyene for mye for penga.
Takk for svar! Stor sjanse for at det blir en SLX-gruppe (har jo sett skrytet av bremsene jeg også...), men skal se på Code R. Har noen kilo å stoppe
Er litt usikker på framhjul. Har tenkt på dette: http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=26808 Får god tilbakemelding rundt omkring, mest for felgen. Budsjettet er ikke ubegrenset, så må sette ting opp mot hverandre... Dette framhjulet og en dropper seatpost vs. et håndbygget hjul (tilsvarende bakhjulet) og stiv pinne? Evt dette hjulsettet og Code R-bremser vs. håndbygd og SLX?
Redigert av svk; 22/05/201207:20.
#140449422/05/201208:02
Holder med 750, tror jeg. På stisykler er det litt avveining mellom hva man vil ha og hva som er hensiktsmessig på stien. Mer enn 720-730 og du må knote litt ekstra mellom trær på stadig flere steder.
Ble et spontankjøp av Code R, satser på at det blir bra! Har bestilt framhjul fra Frode Nielsen også, Hope Pro 2 og Stan's ZTR Flow. Skulle bli solid nok dette...
Har 700 mm styre på hardtailen, 720-740 høres greit ut på denne. Får ikke bygget sykkelen før framhjul er klart og bremsene har kommet fra Junaiten, nå er det bare å vente! (... og nyte tørre stier med hardtailen)
#141847407/06/201221:26
Endelig fått satt sammen en sykkel! Trenger litt justering på kabler og slanger, så er litt arbeid igjen...
Utrolig fornøyd foreløpig Virker som den passer bra, selv om styre og stem jeg har lånt foreløpig kanskje er litt høyt. Skal prøve meg fram og se hva som passer. Har ikke fått prøvd den skikkelig enda, fikk litt problemer med fordekk/framhjul. Når jeg svinger og bremser samtidig går dekket inn i demperen. Er litt klaring når den står stille:
Er det noe som skal strammes eller justeres annerledes? Glemte å ta bilde av klaringen på andre siden, men det er ikke veldig mye mer der. Dekket er et Hans Dampf 2,35, ca 20 psi.
Redigert av svk; 07/06/201221:30.
#141853407/06/201222:43
Endelig fått satt sammen en sykkel! Trenger litt justering på kabler og slanger, så er litt arbeid igjen...
SNIP BILDE
Utrolig fornøyd foreløpig Virker som den passer bra, selv om styre og stem jeg har lånt foreløpig kanskje er litt høyt. Skal prøve meg fram og se hva som passer. Har ikke fått prøvd den skikkelig enda, fikk litt problemer med fordekk/framhjul. Når jeg svinger og bremser samtidig går dekket inn i demperen. Er litt klaring når den står stille:
SNIP BILDE
Er det noe som skal strammes eller justeres annerledes? Glemte å ta bilde av klaringen på andre siden, men det er ikke veldig mye mer der. Dekket er et Hans Dampf 2,35, ca 20 psi.
Jeg vil, uten tvil, si at det dekket er for bredt for den gaffelen.
RS har ikke de største broene på sine gafler, fox er betydelig bedre der.
Smalere dekk eller bytt gaffel er medisinen her, dessverre
-------------------- Happy Trails! Jørgen
#141870208/06/201207:55
Har strammet begge godt, ja, tror det er bra. Går bare bortpå i skarpe svinger, men det er jo ikke noe særlig det heller. Hjulet bør være stivt nok, er jo Flow-felg bygget til meg. Googlet litt, og virket som flere synes det er liten klaring, selv om gaffelen skal klare dekk opp til 2.4. Det er litt mindre klaring på bremsesiden (5 mm vs. 8 mm).
Ny gaffel er litt utenfor budsjett... Mulig å skjære ned knotter på den ene siden? Andre forslag?
#141883008/06/201209:59
Har strammet begge godt, ja, tror det er bra. Går bare bortpå i skarpe svinger, men det er jo ikke noe særlig det heller. Hjulet bør være stivt nok, er jo Flow-felg bygget til meg. Googlet litt, og virket som flere synes det er liten klaring, selv om gaffelen skal klare dekk opp til 2.4. Det er litt mindre klaring på bremsesiden (5 mm vs. 8 mm).
Ny gaffel er litt utenfor budsjett... Mulig å skjære ned knotter på den ene siden? Andre forslag?
Kjør mindre gummi, etter 3mnd på 29er er så store dekk rimelig overkill... i hvertfall hvis de sliter på gaffelen, det er noe man bør ta konsekvensen av og kjøpe noe smalere ;-)
-------------------- Happy Trails! Jørgen
#141897308/06/201212:40
Den var høy og kjekk. Morsomt å se ramma igjen. Jeg fikk prøve den på parkeringsplassen en gang og følte meg som en liten gutt når jeg tråkket stående foran setet.
Ha det gøy med den. LarsB
#142335913/06/201222:17
Da ble det Ardent 2.25, orket ikke å stresse med dekk som sitter for trangt! Passer bedre:
Kom meg ikke ut før sent, så ble bare 20 min før det ble for mørkt - men det var helt fantastisk! Første gang jeg sykler på fulldemper som er stor nok. Dere andre vet det jo, men jeg føler jeg har bedre kontroll, det går lett over steiner og røtter, jeg kan trykke til mer i svingene og sykkelen får mindre juling
Jeg sitter bra, ramma er riktig størrelse. Mulig jeg vil ha styre lavere og lengre bak, men jeg skal prøve meg litt fram. Bakdemperen tar bra i mot slag og landinger, fungerer fint når jeg tråkker, men tror den skal strammes opp litt allikevel. Ardent 2.25 er greit foran, spent på om jeg kommer til å savne Hans Dampf...
Synes midten av sykkelen er ganske tøff:
Redigert av svk; 13/06/201222:19.
#142364714/06/201210:47
- Forslag til andre gode krankalternativer i 180 mm? Evt. noen som selger? - Størrelse på drev? Kjørte 22T forrige helg med 190 mm krankarmer, var for lett (...) - Hvordan setter jeg opp kranken med enkeltdrev, kjedefører og evt slagring? Ta utgangspunkt i dobbelt- eller trippelkrank? Hva gir best kjedelinje? Forslag til kjedefører?
Setter pris på alle råd!
#146008308/08/201222:19
Har blitt mye bra turer på denne i sommer Satt på en RaceFace Turbine krank med et 32T drev og MRP Mini G2 SL kjedefører sammen med en 11-32T kassett som jeg hadde liggende da jeg bygget. Har fungert knall, men fikk en liten overraskelse i kveld da jeg skulle bytte til ny 12-36T kassett:
Ikke særlig pent etter bare en sommer med sykling...
Kjent problem, tydeligvis (skjønte jeg etter litt googling), må bruke alukassett på dette bosset eller bytte til stålboss. Litt usikker på om dette bosset er tapt nå, eller om det bare er å bytte til alukassett? Hvis jeg får problemer senere uansett setter jeg bare på Deore-kassett og fortsetter så lenge det går, vektforskjellen mellom XT og Deore er tross alt bare 0,7 promille av min egen vekt.
Redigert av svk; 08/08/201222:20.
#146010209/08/201203:38