Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

"Virring" fra skivebrems

"Virring" fra skivebrems #1403209 20/05/2012 22:54
E
edwardgreen Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
E
Hei,

eg har ein 26" HT med Fox-demper og Shimano M505 180/160 skivebremser. Når eg bremser i alt fra ca 20 km/h og oppover så kjem det ein lyd frå framre skivebrems som best kan beskrivast som "virring" - altså ein svak, raskt repeterande lyd - vrrrrrrrr. Men det er ikkje ein hard lyd. Litt vanskeleg å beskrive kanskje.

Dette var der når sykkelen var ny, og såg ut til å vere borte etter at eg fekk etterstramma skruane på den fremre kaliperen. Lyden er no tilbake og eg har sjekka skruane og dei er framleis stramme.

Gaffelen ser ut til å vibrere når eg bremser, så kan dette ha noko med saken å gjere? Ujamn bremseeffekt???

Re: "Virring" fra skivebrems [Re: edwardgreen] #1403229 21/05/2012 05:23
Dan Offline
More than words
More than words
Sannsynligvis er dette bare den helt normale lyden fra skiver med ventilasjonshull. Det som skjer, veldig raskt, er at skiven blir varm, klossene stenger inn luften i hullet, luften blir oppvarmet slik at lufttrykket i hullet øker og til slut kommer hullet ut fra klossene og luften "eksploderer" ut i fri luft med en liten lyd.

Siden skiven har noen titalls hull rundt om som gir disse små eksplosjonene så får du den vrrrr-lyden du beskriver. At lyden blir borte innimellom kan komme av vær, hvor hardt du bremser, hvor mye du har bremset rett før osv.

Kort sagt, en helt naturlig lyd. Når det gjelder vibrerende gaffel så er det et problem jeg også har, i lav fart. Min gjetting er at det er bølgeformen på skiven som gir en litt pulserende bremsekraft, og når den pulsen kommer i interferens med gaffelens selvsvingingsfrekvens så begynner vibrasjonen. Men jeg har fortsatt ikke testet min teori ved å montere runde skiver.

Re: "Virring" fra skivebrems [Re: edwardgreen] #1403741 21/05/2012 12:55
E
edwardgreen Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
E
Takk for oppklaring!

Moderator  support