Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Hurghada - noen erfaringer?

Hurghada - noen erfaringer? #1402508 19/05/2012 22:36
D
Dragev87 Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
D
Noen som har vært i Hurghada, som har erfaringer å dele?

Har mer eller mindre imot min vilje fått tur hit til sommeren av mine svigerforeldre, 14 dager også for sikkerhets skyld.

For det første, er det muligheter for å leie sykkel der for å vedlikeholde sykkelformen? Eller blir det to uker på tredemølle og i styrkerommet? (Som er på hotellet)

Det som bekymrer meg mest er risikoen for å bli syk og dårlig i magen der. Hvilke forhåndsregler må man ta? Har hørt nok av skrekkhistorier fra folk som har vært i Egypt. Skeptisk...

Re: Hurghada - noen erfaringer? [Re: Dragev87] #1402604 20/05/2012 08:29
Aleksander2 Offline
Dr. Slow
Dr. Slow
Var der en uke på solferie i fjor og sykling var ikke det første som slo meg.
Prøver du deg på landeveissykling blir du nok meid ned og drept av en taxi forholdsvis kjapt. Offroad er det bare sand.
Gamlebyen er ganske fin og det er veldig fint å bade på strendene.

Hurghada er visstnok et populært reisemål for tyskere og russere, og lite nordmenn.
Når vi var der var byen og strendene fylt til randen av gamle feite russere i speedo.

2022 Trek Top Fuel 9.8 XT Project One
2015 Canyon Ultimate CF SLX 7.0 Di2
X 2017 Santa Cruz Hightower CS 29"
Re: Hurghada - noen erfaringer? [Re: Dragev87] #1402613 20/05/2012 08:40
L
Lundby89 Offline
Entusiast
Entusiast
L
Samme inntrykk her. Overfylt av høylytte russere. Kan heller ikke se for meg at jeg ville satset på å sykle en meter, utrolig hissig traffikk, med få småveier. Brukte treningsstudio på kvelden, solseng om dagen.

Vi holdt oss til hotellmaten, og det gikk fint. Spiste pizza på flyplassen på vei hjem, da slo magen seg vrang.

Re: Hurghada - noen erfaringer? [Re: Dragev87] #1402630 20/05/2012 09:06
T
Tjuvtrener Offline
Ivrig
Ivrig
T
Samme inntrykk. Var lite komfortabel i Taxi der. Reisefølge ble dårlig av maten, uvisst, men trolig av hotellmaten. Forøvrig fantastisk temperatur i vannet og ikke glem snorkel og dykkemaske.

Re: Hurghada - noen erfaringer? [Re: Dragev87] #1402690 20/05/2012 10:58
skibum Offline
Besatt
Besatt
Ikke spis salaten på andre restauranter enn OK hoteller og kjente restaurant/kjeder som Pizza Hut, McDonalds eller Burger King. Jeg har vært der nede to ganger, og unngått dårlig mage begge gangene i det at jeg ikke spiser salat her hjemme heller ICON_SMILE

Bruk tiden på å se flere deler av Egypt samt skaff deg snorkleutstyr, det er god trening å svømme ut over revene i det krystallklare vannet som er der nede, så det kommer nok til å gå fint ICON_SMILE

Espen

NOTS!
Re: Hurghada - noen erfaringer? [Re: Dragev87] #1402810 20/05/2012 14:56
Tråkk'n roll Offline
Avhengig
Avhengig
Hurghada er i sannhet en av de verste plassene jeg har feriert (var der for ca. fem år siden). Er du glad i å sole deg og bade hele tiden, er det sikkert topp, men ellers er det en stusselig by som kun er bygd opp for sol- og badeturisme. Sykling virker ikke veldig enkelt pga en nokså intens trafikk. Om jeg hadde hatt ambisjoner om å trene i Hurghada, ville jeg satset på at hotellet hadde nødvendige fasiliteter.

Når det gjelder andre ting enn trening; 14 dager i Hurghada er VELDIG lenge. For min del ble ferien reddet av en flott todagerstur til Luxor. Gravkamre, spennede gamle statuer, bygninger og dekorasjoner, samt en seiltur på Nilen i solnedgang. En utflukt til Luxor er å anbefale. Kanskje også Kairo (har aldri vært der).

God tur uansett! :-)

Re: Hurghada - noen erfaringer? [Re: Dragev87] #1403129 20/05/2012 20:59
M
Melnir Offline
Fersking
Fersking
M
Stygg men spennende by. Byen er autentisk og ikke konstruert for turisme på samme måte som Sharm ElSheikh, altså møter du et ekte egyptisk samfunn og det er spennende. Hvorfor er ingen hus ferdigbygde f.eks? Test sushien på little buddha. Kult sted og bra sushi. Vi trivdes bra der og var mer plaget av brautende dansker enn feite russere. Utfluktene er gode. Luxor er spennende men du bør også teste 4-hjuling i ørkenen. Det var vedig fint. Ta med briller med vanlig glass- blir fort mye sand og når det mørkner må solbrillene av. Om mulig bør du besøke et seriøst parfymeinstitutt. Spør turoperatøren. Veldig imponerende. Og gateselgere må du avslå kontant ellers blir du aldri kvitt dem. Avslå også å skrive plakater til forretninger på norsk. Bare lureri for å få deg inn i butikken. Ellers må du bare nyte de innøvde replikkene: "ahhh...Norway! Fiskebolla! Heia Tufte!" God tur!

Re: Hurghada - noen erfaringer? [Re: Dragev87] #1403721 21/05/2012 12:37
White Offline
Avhengig
Avhengig
Vært i Hurghada flere ganger. De fleste som blir syke blir det på middels ok turistfellerestauranter. Har aldri blitt syk i Egypt. Men jeg spiser sjelden annet enn frokost på hotellet. De fleste sitter jo på hotellet hele ferien igjennom, men inne i byen er det mye spennende å finne. Styr unna New Marina når du skal spise. Her kommer ett stalltips. Rett ved siden av den store Mc Donalds i hovedgataen av Sakala, om du står og ser rett på, er det i bygget til høyre en restaurant som heter Chef Ramadan!!! Anbefales, lokalt sted, ikke engelsk på menyen, men de hjelper deg etter beste evne. Koster null niks å nada å spise der, men fantastisk er maten! Little Buddah som er nevnt her har utsøkt sushi, men det koster kjapt 1000 - 1500 for to pluss noen utsøkte drinker (feks mohito). Spis heller i byen, mye å velge i. Det er mye å se og oppleve også. Anbefaler om du er litt ungdomelig å ta en lørdag på Hedkandi eller Minestry of Sound. Jeg har spist på gaterestauranter i Kairo, Luxor, Alexandria, drukket vann fra Nilen og mer. Aldri blitt syk i Egypt. Men flere jeg kjenner som har spist på restauranter jeg nevnte innledningsvis og typ Mc Donalds har blitt syke. Sykle der nede burde går greit. De har en ny hovedvei mot El Gounda, den indre veien er det så og si bare esler og kameler på. Dog en del sand etter dager med mye vind. Har sett sykkelutleie, men det er triste sykler. Folk som mener Hurghada er en stusselig by burde vel komme seg litt ut, ikke gjøre som Tyskerne og Russerne, bare henge på resorten eller handlegatene utenfor. Er du ikke kultursky har både nye og gamle byen massevis å by på. Sakala er drit moro om du tør å bevege deg litt ut fra hovedgata. Liker du dykking er det flere revturer med fantastisk liv. Delfiner, havskilpadder, alt av fisk og hai om du ønsker det. Selgerne var mer innpåslitne før, nå har de moderert seg litt. Men som en nevner her, kontant nei er det beste. Stopper du opp er du solgt for litt mas ICON_SMILE Ja det er mye Tyskere der, de har feriert i Egypt i alle år. De fleste tiltaler deg på Tysk før de prøver Engelsk, litt trist. Ny-rike russere kryr det av. Men mye flotte damer de drar med seg da ICON_WINK. Se det positive i det. De som syns det er trist, er etter min mening triste mennsker. De forventer seg kultur servert på fat, men realiteten er at uansett hvor i verden man reiser, må man ut å OPPDAGE kulturen. Men sånn er det nå. Vi drar vel ikke på ferie til en av de største kulturnasjonene i verden for å sitte ved bassenget på resorten ICON_TONGUE

Redigert av White; 21/05/2012 12:44.

2012: Raumerrittet, Skiptvet-rittet, Trysilrittet?, Grenserittet, CykelVasan, Kongerittet, TrippelBirken +++

Moderator  support