Sadel, bib og diskusjon om beste hattestørrelse
Debatt er bra.
Slike innlegg som fungerer som provoserende kunst kan være bra underholdning.
Oftest gidder ikke de fleste av oss å kommentere allslags utspill. De fleste avhengige av terrengsykkel.no gidder ikke å ha klippekort på allslags innlegg, men om en kjeder seg en dag så kan en jo la seg rive med, og ikke bare skumme før en klikker videre.
** Sadel
SELLE ITALIA SL XC er kortidstestet
Får etter ca. 90 minutter vondt i skrittet. Ikke på sitteknutene, men i perineumområdet.
Dette er et billig og dårlig sete. Buhhh, møkkasadel, vil ha den gamle sadelen min.
SELLE ITALIA SL XC er langtidstestet
Dillet og dallet med innstilling av sadel og kortere stem. Endelig resultat;
- sadel kunne festes lengre fremme på sadelskinnene, dette ga mer fjæring og bedre komfort i slagete og raske gruspartier (der småhumper kommer uforvarende på i terreng en trår sittende )
- seteknutene hvilte mer naturlig på sadelens bakre puter uten at jeg stadig måtte dytte meg bakover
- fikk flere naturlige sittevalg på sadel; lett å komme bak sadel i steile partier, snutesitting under raske akselerasjoner
- mindre belastning på håndledd med 2 cm kortere stem
- så at sadelpinnens skruer ga spor under sadel. Harde slag bunnet mao. på skruene. Skruene ble kuttet, dette ga mindre bråstopp i fjæringen og enda mer fjæring
- viktig at sadel finjusteres med sykkelsko og favorittbuksa. Har dillet mye med setevinkel etc. og nå er jeg fornøyd med sadel.
** Sykkelbukser
Dyre Assos-bib og knebukser er oppskrytt. Ikke kjøp!
Er 183 cm høy og Assos størrelse L gjør at jeg blir skjeløyd. Det strammer slik over skuldrene at de har røde spor etter selene. Og viss de strammer på skuldrene, hvordan ser det da ut i det nedre pressområdet? Kan ikke beskrive dette helt i detalj, vil bli sensurert av at språkprogram samt at redaksjonen vil sende meg advarsel og henvise til konvensjoner om sømmelig spåk, Genevetraktater og norsk folkeskikk. Uansett, en stram bukse strammer både oppe og nede.
Dyre Assos-bib og knebukser er dyrt, men det lønner seg. Løp og kjøp!
Kjøp sykkelbukse som passer i korrekt størrelse.
Jeg vet ikke om jeg har lange ben eller overkropp, men korpus er som nevnt 183 cm. Assos sine bib og knebukser i str. L er grusom. Den korte bib’en kan brukes, men begge bukser i str. XL er flotte sykkelbukser.
Nok en gang, tilpassing av utstyr har noe for seg. Assos hipp-hurra, i korrekt størrelse!
Ellers må jeg nevne, for å heve øyenbryn hos tvangsestetikere, jeg meget glad i en gammel Castelli yPRO3 (i kategorien OPG, anmeldt i 2004, kjøpt i 2004!!!!) Omtalt her:
http://terrengsykkel.no/index.php?id=1089Buksen har vært i hendene på svigermor 2 ganger, der hun med nål og tråd har forlenget plaggets levetid.
Buksen er en klar favorittbukse på spinning. Den totalt sammenpressede puten er etter så mange år særs flat. Men buksen og puten er fantastisk god. Den er litt slakk for terrengbruk, kan gi heng i sadel, men på landevei og gruspeising kan dette tilårskomne plagget fint, og med en god brukeropplevelse benyttes.
Og til alle vasketrådene, her er den røde tråd, æhhhh…utvaskede tråd
Plagget har vært gjennomvætet med svette mange 100 ganger, plagget er maskinvasket på 60 varmegrader med vanlig vaskemiddel nesten etter hver trening. De siste årene, ja – kan si siste årene, har plagget hatt en mørk koksgrå farge. Kan fint brukes i full offentlighet, den ser ikke døll ut.
Silikonstripen neders på låret er fortsatt inntakt, den holder på knevarmere. Dog, vil ikke bruke den sammen med knevarmere da fargeforskjellen mot mine helt sorte Assos-knevarmene gir et noe klovnaktig preg.
Skikkelige sykkelbukser betaler seg.
Kjør på med 60 grader, vanlig vaskemiddel, 1200 omdreininger, ikke trommeltørk. Pris pr. tur er særs billig. Om du ikke er bælsvett, og om du på neste tur ikke skal sitte i en spinninngsal, så kan en sykkelbukse, dann og vann, vaskes i 40 graders vann…..
Vask sliter, bruk sliter, men dyre sykkelbukser er billig. Bruk og vask i mange år, kjøp så ny med god samvittighet.
Buksene til Pearl Isumi er også fine, men jeg synes de er litt slappe til terrengbruk (heng).
Billige Kalasbukser gir en umiskjennelig følelse av at det er noe i sprekken som ikke skal være der. Har fått en Kalas reklamebukse som helst egner seg til stående sykling. Dyrere Kalasbukser er etter sigende helt supre!
Har forsøkt ymse sykkelbukser, de i øvre prisjikt er stort sett bra, til sitt bruk. Dyrt er billig! Castelli eller Assos, eller mange, mange andre produsenter lager gode sykkelbukser.
Konklusjon
a) Dyre sykkelbukser/sykkelklær er billig. Vask hardt om du er på spinning. Opplever selv at om jeg kun vasker på 40 ’C så blir det grevlinglukt når jeg begynner å få opp pulsen på neste trening. Ute er det sikkert ok å tiltrekke seg grevling, her er det større aksept. Inne i en spinningsal kan en fort få en kald skulder av ellers svært så varme damer om ens kroppsodør gir assosiasjoner til en dyr, korsikansk muggost!
Selv med mye bruk og vask på 60 ’C så holder slike kunstfiberklær særs lenge. Ikke dyrt pr. bruk. De fleste kjøper nytt før det er utslitt!
b) Utstyr kan godt være svindyrt, men en må ofte tilpasse utstyret.
c) Få så hatten passer. Vi er forskjellige, og vi har ulike preferanser. En sadel er ikke en sadel, men gi den en sjanse, dill og dall med justering av sadel. Dersom ei suksess, rykk tilbake til start, surf, snakk med andre om sadel, kjøp sadel i butikk som kan gi deg service tilpasset skinkene.