Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2

Fallskjermjeger Opptak

Fallskjermjeger Opptak #1401792 18/05/2012 21:07
K
Kanondal Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
K
Min eldste sønn har søkt og kommet inn på opptak på Fallskjermjeger på Rena i midten av juli.

De enkle fakta er at de 350 som da kommer (som allerede har vært i gjennom et nåløye) skal bli 20 i løpet av noen uker.
Han holder akkurat på å ”akklimatisere” seg etter å ha ”bodd” i en russebuss de siste ukene.

Han har gode fysiske forutsetninger (han er turner) og jeg tenkte meg å lage et tilpasset opplegg med løping og sykling for å bedre utholdenhet og kondis frem mot opptak.
Til mandag reiser vi og handler M77 marsjstøvler som han skal bruke mye. Han skal også gå mye i marka med ganske tung sekk.

Jeg ber med dette om gode råd og synsinger om hva han bør forberede seg til for å ha sjangs til å bli blant de siste 20.

En av SYKKELGUTTA på Sæter.
Re: Fallskjermjeger Opptak [Re: Kanondal] #1401803 18/05/2012 21:20
J
JMGJMG Offline
Entusiast
Entusiast
J

Re: Fallskjermjeger Opptak [Re: Kanondal] #1401805 18/05/2012 21:22
pilaren Offline
Entusiast
Entusiast
Forbered hodet på at på at kroppen kommer til å innbille hodet at hodet ikke vil/ har lyst mer.

Re: Fallskjermjeger Opptak [Re: Kanondal] #1401811 18/05/2012 21:30
Pink floyd Offline
Ringrev
Ringrev
Har vel ett eller to pr M77 som står i kjelleren om han bruker størrelse 44/45

Selges for en billig penge.
Ihvertfall ett pr nye

Hvorfor har kamikaze-piloter hjelm?
Re: Fallskjermjeger Opptak [Re: Kanondal] #1401823 18/05/2012 21:46
S
snøsokk Offline
Fersking
Fersking
S
Fysisk bør han passe på at han klarer minstekravene med god margin også på en dårlig dag. Ellers er det nok en fordel å være vant til å gå langt med sekk. Tren på å bo ute under forskjellige værforhold, være ute i skogen i mørket, etablere noe enkle feltrutiner som for eksempel utstyrskontroll og å ta vare på seg selv. Man blir vel også testa for fobier (høyde, vann osv.) så det kan være en fordel å utfordre seg selv på ting man vet at man ikke liker. Hvis han ikke er vant til å gå i kjellern fysisk (sprekke) er det sikkert greit å ha vært innom det også, så han veit hvordan kroppen reagerer og at man fortsatt kan fungere.

Ha fokus på å forebygge skader, det gjør at mange faller fra underveis i opptaket.

Lær og tren på orientering!

Ellers er det mye informasjon på dette forumet: http://milforum.net

Re: Fallskjermjeger Opptak [Re: Kanondal] #1401852 18/05/2012 22:53
Ketle Offline
Ivrig
Ivrig
Alt for mange legger alt for mye i de fysiske kravene. Det er ikke NM i militær 10-kamp. Riktig holdning og et godt hode er viktigere enn om man løper fort og er sterk. Selvsagt må man klare de fysiske kravene, men de er "bare" minimumskrav til en viss fysikk. Det som sitter mellom ørene teller mest. Ville trent på å evne og IQ tester også. Og ta noen private feltturer er ikke dumt det heller.

Av en eller annen merkelig grunn tror alle at bare man tar mest push-ups kommer man inn.

Re: Fallskjermjeger Opptak [Re: Kanondal] #1401856 18/05/2012 23:07
Freakout Offline
Veteran
Veteran
Anbefaler å se på "Surviving the cut". Er inside filming av de tøffeste opptaksprøvene i de forskjellige grenene i USA, har gått på Discovery Channel. Man ser hvor mye man må være villig til å ofre for å klare det.

Tror sønnen din har godt av å være forberedt på at det kommer til å gjøre jævelig vondt i perioder. Å ikke ville forberede seg på det mentale er å gjøre seg en bjørnetjenste.

Tryner du aldri, prøver du ikke hardt nok!
Re: Fallskjermjeger Opptak [Re: Freakout] #1402160 19/05/2012 17:08
MuddyBear Offline
Måsabjønn
Måsabjønn
Da det var Marinejegeropptak da jeg var på Madla, sa befalet det ganske greit: vi skal se hvordan de reagerer og er etter å ha møtt veggen. Noen gir seg, andre fortsetter med det de klarer. Det er de vi vil ha.
Selvfølgelig må man ha fysiske og mentale evner og ferdigheter; men uansett hvor fysisk sterk du er, vil de bryte deg ned til det sier stop.

Mitt egent lille stalltips: lær å drikke jevnt, uannsett hvor trøtt og sliten han er.

Re: Fallskjermjeger Opptak [Re: Kanondal] #1402173 19/05/2012 17:32
123 Offline
Entusiast
Entusiast
Har man ikke lov å bruke egne skikkelige sko på jegeropptakene? Jeg ville ikke brukt M77.

Re: Fallskjermjeger Opptak [Re: 123] #1402245 19/05/2012 18:37
Ola R. Offline
Veteran
Veteran
Sitat: 123
Har man ikke lov å bruke egne skikkelige sko på jegeropptakene? Jeg ville ikke brukt M77.

Denne kommentaren alene vil være diskvalifiserende.

Re: Fallskjermjeger Opptak [Re: Kanondal] #1402250 19/05/2012 18:40
H
henrikh Offline
Ringrev
Ringrev
H
God fysisk form er en forutsetning. Derifra er det motivasjon alene som man står/faller på. Mye lureri og utpsykning det ikke er så lett og forberede seg på, er bare å bite tenna sammen.. Enten så går det eller så går det over

Re: Fallskjermjeger Opptak [Re: Ola R.] #1402705 20/05/2012 11:30
Jokis Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Ola R.

Denne kommentaren alene vil være diskvalifiserende.

På opptak til spesialjeger/ FSK er det ivertfall lov med en fem-seks spesifikke skomodeller, bl.a Varg Isogaisa.
På HJS vet jeg ikke.

Re: Fallskjermjeger Opptak [Re: 123] #1402720 20/05/2012 11:54
Vanilla Ninja Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Folk har gjort tøffere ting i dårligere fottøy før.

Klarer han ikke å løpe i M77 er det vel så som så med resten av kroppen også.

Re: Fallskjermjeger Opptak [Re: Kanondal] #1402724 20/05/2012 12:12
Jacobsen Offline
Ringrev
Ringrev
Nøkkelen til å klare dette er nok psyken. Du sier jo at gutten er i god fysisk form, så da er det kun hodet som kan stoppe ham. Men jo bedre form han er i, jo lettere blir det nok. En som er ufattelig godt trent vil nok ha det litt lettere enn han som akkuratt består styrkekravene.

Re: Fallskjermjeger Opptak [Re: Kanondal] #1402725 20/05/2012 12:15
Altabjorn Offline
Ivrig
Ivrig
Å gå, for eksempel, Nordmarka fra nord til sør med lite mat og for lite klær, med start en dag det er skikkelig møkkavær, tror jeg er en god treningsøkt. Selvfølgelig ikke i hightech sko.
Spartanerne gikk i samme tunika sommer som vinter for å bli tøffe. De ble tøffe.

Re: Fallskjermjeger Opptak [Re: Kanondal] #1402911 20/05/2012 17:46
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Egen erfaring fra opptak (annen skole innen Forsvaret) så er det først og fremst hodet som må fungere. Mulig FSK/MJK etc gjør ting en del forskjellig, gitt hva aktiv tjeneste vil medføre. Men like fult så er det fysikk som er "enklest" å gjøre noe med. Og som nevnt over, hele poenget er å se hvordan man reagerer under stress og hvordan man "gir seg" når man møter veggen. Det er nok av tester (som jeg ikke skal avsløre) som har som eneste mål å se hvordan du reagerer når du knekker.

(Selv var jeg ikke innom en eneste fysisk test i 2 innledende faser på opptaket jeg deltok i.)

Redigert av Anders A-R; 20/05/2012 21:02.

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: Fallskjermjeger Opptak [Re: Kanondal] #1403198 20/05/2012 22:20
Ola R. Offline
Veteran
Veteran
Da passer det å fortelle en liten historie fra virkeligheten.

Var på opptak til BSHSB way back i 1983. En av gutta var ei skikkelig klyse fra Fredrikstad, type verdensmester i alt. Han drev med badminton, som var en tøff og hard sport må vite. Kisen hadde et smykke i halsen hvor det sto "Number 1".

Etter et par dager var det fysiske tester, og pushups var en av øvelsene. De fleste klarte jo et brukbart antall, mens badmintonduden med høy sigarføring fra Fredrikstad klarte hele 9. Etter det ble han døpt "Number Nine". Men vi fikk faktisk skikk på ham etterhvert, og det ble befal av ham også.

Moralen? Ydmykhet er ikke medfødt, men det kan trenes opp ICON_SMILE

Re: Fallskjermjeger Opptak [Re: Kanondal] #1403295 21/05/2012 07:02
Knirkekne Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Holdninger til jobben er viktig. Selvgående, initiativrik og ressursfull er nok egenskaper man ser etter.
Nesten alle kan lære å ta push-ups, samt løpe langt. Klarer man minstekravene uten store problemer ser de ikke så nøye på den delen.

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
Re: Fallskjermjeger Opptak [Re: Knirkekne] #1403332 21/05/2012 07:32
Ola R. Offline
Veteran
Veteran
Sitat: Knirkekne
Holdninger til jobben er viktig. Selvgående, initiativrik og ressursfull er nok egenskaper man ser etter.
Nesten alle kan lære å ta push-ups, samt løpe langt. Klarer man minstekravene uten store problemer ser de ikke så nøye på den delen.

Det stemmer nok det, for Number Nine kom inn han (og det hjelp nok på at vi med-aspiranter korrigerte holdningene og adferden hans ICON_SMILE ).

Re: Fallskjermjeger Opptak [Re: Kanondal] #1403373 21/05/2012 07:56
O
Ole M Offline
Entusiast
Entusiast
O
Jeg ville ha funnet en uke i treningsprogrammet til HJK/FSK som er på passende nivå og fulgt dette ganske konsekvent derfra. Programmet er enkelt, men er gjennomtenkt og har god progresjon.

Jeg anbefaler å vektlegge gåing med sekk dersom alle fysiske minstekrav bestås med grei margin pr i dag.

Også er det utrolig mange som må gi seg underveis pga skader. Ikke overdriv i tiden fram mot opptaket!

Å møte på Rena med overskudd og motivasjon gjelder også i denne disiplinen;)

Re: Fallskjermjeger Opptak [Re: Kanondal] #1403376 21/05/2012 07:57
S
Spencer Offline
Entusiast
Entusiast
S
Enda en historie fra virkeligheten:

Var på opptaket til HJK i 99. Etter en uke tømmerstokkbæring begynte jeg å legge sammen to og to og fikk en plass ellom tre og fem og fant ut dette ikke var noe for meg, så jeg ga meg.
"Kaptein, jeg ønkser å skyte en hvit pil etter å bli fallskjermjeger" var mine ord. Jeg hadde ikke the right stuff for å bli fallskjermjeger. Det fysiske var ikke det værste, bare å bestemme seg for å ikke gi seg, innta mottat-slutt-modus og ikke tenke for mye over det du blir satt til i opptaksperioden

Men har etter dette både tjenestegjort på grensa og en tur med Forsvarets Solreiser til Kosovo med TmBn

Re: Fallskjermjeger Opptak [Re: Kanondal] #1403378 21/05/2012 08:00
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Jeg ville forberedt meg på at det kommer til å bli vondt. Og kaldt. Skikkelig vondt, og skikkelig kaldt. Og det er når alt er på sitt verste man skal vise at hode og kropp fungerer. Så lenge han vet at de fysiske minstekravene er oppfylt, ville jeg gjort gradvise "tilnærminger" til det å ha det jævlig. Tre dager uten søvn og kun et knekkebrød som mat, og SÅ gjennomføre en speedmarsj med full oppakning, for eksempel.

Re: Fallskjermjeger Opptak [Re: Kanondal] #1403399 21/05/2012 08:14
Freakout Offline
Veteran
Veteran
Ikke dra den for langt. 3 dager uten mat og med mye trening vil tærer mye på musklene, kroppen vil ta det den får tak i til forbrenning

Tryner du aldri, prøver du ikke hardt nok!
Re: Fallskjermjeger Opptak [Re: Kanondal] #1403438 21/05/2012 08:35
E
eirikbk Online
Ivrig
Ivrig
E
Gikk BSK på Rena for noen år siden hvor HJK holder til. Mye er likt på opptakene, bare at HJK er hakker verre. Han kan i alle fall forberede seg på å løpe mye - over alt faktisk. Gutta hadde løpeplikt i leiren et halvt år. Uansett hvor de skulle, måtte de løpe. Og mye push-ups. Det er alltid en unnskyldning for å måtte ta push-ups. Gjerne i full utrustning. Eller stå i såkalt "ferdigstilling" (les: planke). Og han skal få båret så mye tungt som han aldri har gjort før. Tømmerstokker er en sikker vinner. I tillegg til full utrustning. Og gjerne bære et såret lagsmedlem + hans utstyr. Springmarsj meg 40+ kg sekk. Veldig lite søvn (kanskje det aller verste). Og være våt og kald. Mye våt og kald - og trøtt.

Trening: Minst mulig sykling, mest mulig gåing og løping med sekk. Grunnleggende styrkeøvelser (push-ups, hang-ups osv). Det er ikke kondisen han kommer til å ryke på, men eventuelle belastningsskader som følge av for lite trening på det nevnte.

Mye kan sies om fysiske utfordringer, men noe av det viktigste er å utvise gode samarbeidsevner. Ta sin del av børen i laget, passe på lagkamerater, motivere hverandre osv. Særlig når det står på som verst.

Hvis han innstiller seg på følgende har han gode sjanser for å motivere seg: Når du tror det nærmer seg slutten på noe, har det så vidt begynt. Det at man er på vei tilbake mot leiren/brakka, betyr ikke at man skal inn dit, men snu like før og være ute i skogen et par dager til. Psyken skal testes til det ytterste. Og alt skal gjøres under tidspress.

Artig historie: Vi så HJK aspirantene skulle stille til skapinspeksjon, men dette var 2-3 km utenfor leirens område. Så alt av skap + innhold måtte fraktes ut dit i flere omganger. Tror de hadde en time på seg.

Hadde en vikar en gang som var fallskjermjeger. Da de var ferdig med opptaksukene var de to personer for mange. Måten de løste det på var at de måtte løpe frem og tilbake på en flystripe helt til to gav seg. Sier seg selv at når du er så nære er det ingen som ønsker å gi seg...

Annet eksempel på type test: Stå naken og bli spylt med kaldt vann mens befalet hamrer på hjelmen på hodet ditt mens du skal løse matteoppgaver.

Så lenge han har en god grunnfysikk, er det egentlig bare motivasjonen det står på. Så sant man ikke får noen skader. Den største trusselen er belastningsskader i beina.

Re: Fallskjermjeger Opptak [Re: eirikbk] #1403458 21/05/2012 08:53
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Sitat: eirikbk
Så sant man ikke får noen skader. Den største trusselen er belastningsskader i beina.

De holder på med det tullet der enda ja.
Broren min fikk beinhinnebetennelser av å løpe rundt i M77støvler på hardt underlag avvekslende med å løpe med de forfredelig dårlige joggeskoene på hardt underlag. Og det var ikke opptak til noen skole en gang.

Det er så utrolig idiotisk å påføre motiverte ungdommer skader for å luke dem ut. De skal trene på alt mulig annet i ett år så man kunne funnet på noe som ikke gjør nitti prosent til fysiterapipasienter på kort tid.

LarsB

Re: Fallskjermjeger Opptak [Re: Ola R.] #1403470 21/05/2012 09:08
Lenny Offline
Veteran
Veteran

Det stemmer nok det, for Number Nine kom inn han (og det hjelp nok på at vi med-aspiranter korrigerte holdningene og adferden hans ICON_SMILE ).

Ved hjelp av såpestykker inntullet i håndklær?

"I'd take the awe of understanding over the awe of ignorance any day." - Douglas Adams

Re: Fallskjermjeger Opptak [Re: Lenny] #1403517 21/05/2012 10:01
Ola R. Offline
Veteran
Veteran
Sitat: Lenny
Ved hjelp av såpestykker inntullet i håndklær?
Neida, vi var ikke slemme i det hele tatt. Korrigeringen var av verbal karakter - men det var heller ikke mobbing, snarere type "svar på tiltale".

Edit: Realitetsorientering kan det vel kalles.

Redigert av Ola R.; 21/05/2012 10:04.
Re: Fallskjermjeger Opptak [Re: Kanondal] #1403566 21/05/2012 10:28
G
geronimo Offline
Entusiast
Entusiast
G
Var selv med på moroa i 02/03... Det er hardt, men når du først er igjennom nåløyet får du gjøre de kuleste tingene andre soldater bare drømmer om.

Vær forberedt på løpeplikt, bære tungt, gjør som du blir bedt om, ikke still unødvendige spørsmål, teip føttene for å unngå gnagsår, ikke klag, ha en god tone med dine medsoldater - de trenger din støtte og du trenger deres, ikke la deg psyke ut, du vil bli testet på fobier, og du skal kunne løse både teoretiske og praktiske oppgaver under stress.

Re: Fallskjermjeger Opptak [Re: Kanondal] #1403594 21/05/2012 10:56
comerik Offline
Entusiast
Entusiast
Tren på å gå langt med sekk, gjerne over flere dager. Under opptaket blir det mange mil med tung sekk.

Re: Fallskjermjeger Opptak [Re: Ola R.] #1403620 21/05/2012 11:22
MuddyBear Offline
Måsabjønn
Måsabjønn
Da passer det å fortelle en liten historie fra virkeligheten.

Var på opptak til BSHSB way back i 1983. En av gutta var ei skikkelig klyse fra Fredrikstad, type verdensmester i alt. Han drev med badminton, som var en tøff og hard sport må vite. Kisen hadde et smykke i halsen hvor det sto "Number 1".
Dette bringer meg tilbake også ICON_SMILE Vi hadde en Europa mester i diverse obskure kampsporter med på opptaket. Men jo hardere det ble, jo mindre søvn han fikk, jo mer innesluttet ble han, og jo mer konserverte han, helt uten tanke på resten av oss. Når han ble fort ferdig med en oppgave, tok han seg en "velfortjent" pause mens han ventet på andre skulle bli ferdig. Siste dag kom et befal bort of forklarte ham litt om hvordan en tropp fungerer.. Han kom ikke med videre etter opptaksukene. ER noe med samarbeid som står sentralt i det militære ICON_SMILE

Side 1 av 2 1 2

Moderator  support