Det finnes sikkert en fin formel av en eller annet slag på dette.. Men det jeg lurer på... Hvor stort utslag har det egentlig om man sparer 100g på et hjulsett feks?
Snakker man å spare 5 sekunder på mila, eller er det brutalt mye mer?
Det har vært et par tråder på det her på forumet, og i alle fall jeg har blitt overbevist om at 100 gram på et hjulsett ikke har mer å si enn 100 gram et annet sted på sykkelen. I praksis ikke målbart, med andre ord. (Et mulig unntak dersom du sykler ekstremt fort i kriteriumsritt, med veldig, veldig mange oppbremsinger og akselereasjoner.)
100gr er lite, men for totalen 100 der 100 der 100 der osv osv, så kan det gjøre litt utslag.
Du sparer noe, og jo mer bakker det er på den mila du snakker om jo mer vil du spare. Men det krever jo at hjulene er like stive, ellers går vinninga i spinninga.
På grus sparer man fint lite utover den vekten man slipper å dra med seg oppover. I terrenget merker man mer til vekten, fordi man hele tiden løfter og skyver sykkelen under seg, og man bremser og aksellerer mye.
Lette hjul FØLES veldig raske, fordi sykkelen bykser frem under deg når du trår til. Men så skal kroppen din også settes i bevegelse. Når sykkel og rytter veier f.eks. 80000g, spiller ikke noen få 100g egentlig noen rolle, utenom den psykologiske effekten av at sykkelen føles rask.
Sykler du mye i flatt/småkupert terreng der farten er relativt stor,og bakkene ikke alt for lange og bratte, vil et aerodynamisk hjulsett gi deg mer utbytte enn et ultralett "klatrehjulsett". Det er kun i lange og bratte knekkere disse virkelig har noe for seg.
Det finnes sikkert en fin formel av en eller annet slag på dette.. Men det jeg lurer på... Hvor stort utslag har det egentlig om man sparer 100g på et hjulsett feks?
Med mindre du livnærer deg av å sykle, spiller vektplasseringen ingen rolle. Jeg gjentar i tilfellet dette var uklart -- ingen rolle. Spar disse 100g der det er billigst (aller helst på motoren :))
Quote:
Snakker man å spare 5 sekunder på mila, eller er det brutalt mye mer?
Man sparer tid med mindre vekt i 2 situasjoner: når man akselererer (sprint) og når man krabber opp en bakke.
Hjulvekt er vel det stedet de fleste ser seg blind. Jeg har både superlette og superaerodynamiske hjul og siden rytter er mer bygd for fartenn klattring et de de tyngre, aetodynamiske som blir brukt mest. Men det er knall å klatre i bratte bakker med lette hjul. Skal man ha allroundhjul et det ikke vekt man skal se på som hovedegenskap.
Det dere da egentlig sier at forskjellen på et 1400g hjulsett kontra 1600g's kan være litt oppskrytt såsant stivheten er på plass og man ikke skal bestige teide?
Det dere da egentlig sier at forskjellen på et 1400g hjulsett kontra 1600g's kan være litt oppskrytt såsant stivheten er på plass og man ikke skal bestige teide?
Viss det eneste du skal oppgradere på sykkelen er et hjulsett som gir deg 200g, men ikke er stivere, så er det ikke mye vits.
Men dyrere og lettere til et vist punkt , feks dura ace c24 , 1380gr vil gi forbedring i stivhet i forhold til billigere hjul som veier 1600.
Og skal du slanke sykkelen med 1kg som de fleste vil merke. Så må du jo ta del for del, og da vil de 100 eller 200grammene være viktige totalt sett.
Litt av grunnlaget for at jeg spør er fordi jeg har hørt folk si at 200g på hjulsettet gir samme effekt som om at jeg skulle slanket ned andre steder med 1 kg... Kjører på et ksyrium elite hjulsett nå, og vurderer å kjøpe inn cosmic carbone, eller om jeg også skal driste meg til ett sett med powertap
Tror det er noe forskjell der, om det er så mye som 5 gangen skal jeg ikke si noe på.
Men det beviser bare hvor lite 200gram på sykkelen eller 1kg på kroppen betyr. Det er det store bildet du må se på.
Slanker du deg med 10kg og 1kg på sykkelen så vil det jo seff gi mye bedre tider, da du kan henge med bedre grupper og slipper å sykle alene (ritt). Og det vil gi god effekt på solo økter da med kjent effekt + placebo der du vet du kan/skal sykle raskere
Når man akselererer så akselererer man hele sykkelen pluss kroppvekt med hvert tråkk, så jeg er ikke overbevist om at hjulvekten har mer å si der heller.
200 g vektforskjel mellom to hjulsett utgjør bare 0,27% av totalvekten for totalet når fører og sykkel til sammen veier 75 kg. 0,27% er 0,27% uansett. Selv om det hadde vært riktig at hjulvekt hadde dobbelt så mye å si som annen vekt, hadde det bare vært en ubetydelig del av massen som skal akselereres.
Sammenlign med å gi fart med en fot i bakken på skateboard. Når foten er i bakken og dytter akselererer ikke foten sammen med kropen. Når foten løftes og føres frem for å ta nytt tak så aksererer den raskere. Det går opp i opp. Det samme gjelder et sykkelhjul som ruller.
BTW. Jeg har et hjulsett på 1200 g til salgs.
Jeg lagde et diagram. Rødt er området som må akselereres mer enn sykkel/rytter, grønt er området som akselereres mindre. Gul et sykkel/rytter. Nærmere midten av hjulnavene blir det selvfølgelig gulere og gulere uansett hvor på sirkelen du ser.
Kjører på et ksyrium elite hjulsett nå, og vurderer å kjøpe inn cosmic carbone, eller om jeg også skal driste meg til ett sett med powertap
Jeg tror at du vil kunne sykle flate løyper raskere med CC på tross av at hjulene er litt over 200g tyngre.
De 200g ekstra du må dra med deg oppover tror jeg ikke du merker hvis ikke bakkene er lange.
Jeg for min del hadde kjøpt for eksempel Dura-Ace C24 som er litt rimligere enn CC, og brukt resten av pengene på andre ting som jeg trenger....men det er nå min mening. Har brukt CC i 1 år i trening og eneste grunn for meg til å bruke de igjen er hvis jeg evt skaffer powertap nav til de.
Litt av grunnlaget for at jeg spør er fordi jeg har hørt folk si at 200g på hjulsettet gir samme effekt som om at jeg skulle slanket ned andre steder med 1 kg.
Folk vet ikke bedre (for guds skyld, ikke ta mitt ord for det. Linkene som er nødvendige for å verifisere dette er gitt alt).
Når man akselererer så akselererer man hele sykkelen pluss kroppvekt med hvert tråkk, så jeg er ikke overbevist om at hjulvekten har mer å si der heller.
200 g vektforskjel mellom to hjulsett utgjør bare 0,27% av totalvekten for totalet når fører og sykkel til sammen veier 75 kg. 0,27% er 0,27% uansett. Selv om det hadde vært riktig at hjulvekt hadde dobbelt så mye å si som annen vekt, hadde det bare vært en ubetydelig del av massen som skal akselereres.
Sammenlign med å gi fart med en fot i bakken på skateboard. Når foten er i bakken og dytter akselererer ikke foten. Når foten løftes og føres frem for å ta nytt tak så aksererer den raskere. Det går opp i opp. Det samme gjelder et sykkelhjul som ruller.
BTW. Jeg har et hjulsett på 1200 g til salgs.
Jeg lagde et diagram. Rødt er området som må akselereres mer enn sykkel/rytter, grønt er området som akselereres mindre. Gul et sykkel/rytter. Nærmere midten av hjulnavene blir det selvfølgelig gulere og gulere uansett hvor på sirkelen du ser.
Det skal uansett mere krefter til for å akselerere et tungt svinghjul enn et lett, men på den annen side så opprettholder det tunge hjulet farten bedre.
Ja, men mer er i dette tilfellet mikroskopisk. Hele sykkelen+rytter akselereres alltid samtidig. Periferihastigheten til utsiden av dekket er alltid den samme som sykkelen beveger seg fremover med. Man spiner ikke opp hjulet til en enormt mye høyere hastighet enn resten av sykkelen.
Hjulet ugjør forsvinnende lite, og gevinsten per krone er liten. Har man valget mellom et hjulsett til 6000 kr som veier 1200 g, og et aerohjulsett som veier 1800 g, mener jeg at å kjøpe hjulsettet som reduserer luftmotstanden med 5-10 W i 40 km/t gir veldig mye mer for pengene enn et som veier 600 g mindre. Har du 15 km/t motvind i en bakke hvor du holder 15 km/t hjelper den reduserte luftmotstanden til hjulsettet sannsynligvis mer enn vektforskjellen.
Hva om du ikke klarer å sykle i 40 km/t ? hvis du for eksempel kun klarer å ligge på snitt 30 km/t på turene. Er fortsatt aerohjul det beste alternativet ?
Grunnen til at jeg spør er for at jeg selv har droppet mine "aero" hjul til noen litt lettere hjul.
Syklet selv 6 min raskere med lettere hjul på en 44.5km løype. Kan dog være mange grunner til det....men men.
Lette hjul hjelper deg ikke med å holde 30 km/t på flatene. 600 g lettere hjul tror jeg vil hjelpe deg med hundreler til tideler av en prosent i bakker, avhengig av hvor bratt det er.
Aerohjul hjelper deg fra hull, men ubetydelig i veldig lave lufthastigheter. Med sterk motvind blir lufthastigheten betydelig selv om du sykler sakte. Det hjelper kanskje ca 5-6 W ved 30 km/t lufthastighet for et som trenger 10 W lavere effekt ved 40 km/t.
5 W er 3,9% reduksjon av effekten ved 30 km/t (ca 130 W).
Hvis man tenker at man gir eff i vekten, for den ikke har noe å si, og bare kjøper tunge komponenter, så blir det noe annet. Da baller det på seg og blir mange kilo til slutt.
Kan man bruke Aabergs wattkalkulator til å besvare spørsmålet? Jeg tastet inn rytter på 90kg, og sykkel på 8 og 7,8kg. Samme snittwatt som skal til for å sykle opp en 1,8 km lang bakke med 125m stigning (Grafsenkollen fra Lachmansvei?) oppnås ved hhv. 6 min og 5:59. Altså en besparelse på 1 sekund (gitt lik rulle- og luftmotstand). (Er dette helt på jordet?
Jeg plukker av 700g når jeg bytter til ritthjul på Mtb og landevei. Det er som å gå fra gummistøvler til joggesko. Jeg tror ikke jeg hadde fått samme effekt, ved å ta disse grammene fra andre steder på sykkelen.
Jeg tastet inn rytter på 90kg, og sykkel på 8 og 7,8kg. Samme snittwatt som skal til for å sykle opp en 1,8 km lang bakke med 125m stigning (Grafsenkollen fra Lachmansvei?) oppnås ved hhv. 6 min og 5:59. Altså en besparelse på 1 sekund (gitt lik rulle- og luftmotstand). (Er dette helt på jordet?
Jeg gav "deg" 300W her og sparte hele 0.81s på 200g.
Jeg er ganske sikker på at hele hjulet har samme hastighet altså. Skal oversiden av dekkene gå raskere enn undersiden?
Toppen av dekket beveger seg dobbelt så fort fremover som ramma. Bunnen av dekket står i ro i forhold til bakken. Periferihastigheten er samme som ramma, men ikke hastigheten relativt til bakken.
Lette hjul hjelper deg ikke med å holde 30 km/t på flatene. 600 g lettere hjul tror jeg vil hjelpe deg med hundreler til tideler av en prosent i bakker, avhengig av hvor bratt det er.
Aerohjul hjelper deg fra hull, men ubetydelig i veldig lave lufthastigheter. Med sterk motvind blir lufthastigheten betydelig selv om du sykler sakte. Det hjelper kanskje ca 5-6 W ved 30 km/t lufthastighet for et som trenger 10 W lavere effekt ved 40 km/t.
5 W er 3,9% reduksjon av effekten ved 30 km/t (ca 130 W).
Hvis man tenker at man gir eff i vekten, for den ikke har noe å si, og bare kjøper tunge komponenter, så blir det noe annet. Da baller det på seg og blir mange kilo til slutt.
Takker for forklaringen
Følte i hvertfall at jeg fikk en mye kvikkere sykkel med nye lettere hjul.
Jeg føler at sykelen blir kvikkere oppover og i terrenget, det nok for meg.
Jeg har litt engelpulver (velsignet av hennes kongelige majestet, engeltøyta) som er garantert[tm] til å få deg til å føle deg kvikkere opp bakker. Selges krisebillig til 20NOK/5g pose. Smaker veldig lik sukker, men det er ikke det, kors på halsen Strøs over forhjulet (kun det) like før ritt. Topp 10 plassering er garantert.
Et argument mot myten om at roterende vekt har mye mer å si enn annen vekt: Jeg lagde en illustrasjon til som viser hvor mye ett punkt på hjulet akselererer i løpet av to omdreininger mens det ruller mot en flate med konstant hastighet. Hver prikk viser punktet når hjulet er rotert 1/10 runde, altså 36 grader. Avstanden mellom prikkene viser hvor langt det beveger seg ved 1/10 hjulrotasjon. Kort avstand betyr at punktet beveger seg saktere mellom punktene.
Som dere ser så er det svært høy akselerasjon når hjulet runder toppen, og svært lav akselerasjon (null) når hjulet passerer bakkepunktet. Den er ikke konstant. Avstanden mellom to prikker øverste er ca dobbelt så stor som avstanden mellom navpunktene. Nederst er det null avstand. Jeg mener derfor at det nesten utligner hverandre.
Legger vi sammen avstanden mellom prikkene, og sammenligner med rullet avstand, ser vi at prikken har beveget seg 27% lengre på en omdreining enn hjulet har beveget seg. Jeg antar derfor at roterende vekt har nesten 30% større innvirkning enn annen vekt i verste fall, altsæ hvor vektforskjellen befinner seg ytterst på dekket.
90 kg rytter pluss 8 kg sykkel: 200 g forskjell i roterende vekt utgjør da 0,2%*1,3=0,27% økning av belastning sammenlignet med et 200 g tyngre hjulsett med hele vektforskjellen ytterst på dekket.