|
Formula R1 bremser med liten klaring til skivene
|
Formula R1 bremser med liten klaring til skivene
18/05/2012 08:43
|
Fiveno
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Jeg har nå en ny sykkel med Formula R1 bremser. De er veldig vanskelige å stille inn uten at det subber i bremseskiva. Klaringen i mellom klossene og bremseskivene er veldig liten. Jeg har selvsagt presset klossene fra hverandre, men når jeg bruker bremsene, selvjusterer de seg tilbake. Jeg har også prøvd å slippe ut "litt" olje, men det har ikke hjulpet. Tidligere har jeg hatt Avid bremser og da har det vært en egen justeringsmulighet på bremsen for å få bedre klaring. Er det noen som vet hvordan jeg kan justere dette?
|
|
|
Re: Formula R1 bremser med liten klaring til skivene
[Re: Fiveno]
18/05/2012 09:08
|
larsb
Bjolsen Zeit
|
Bjolsen Zeit
Du kan ikke justere det. Det er sånn det er på R1. Sørg for rette skiver så går det bra. Dette er lettvekts/høyytelsesbremser og krever fikling og pleie.
LarsB
|
|
|
18/05/2012 09:29
|
Freakout
Veteran
|
Veteran
Tidligere har jeg hatt Avid bremser og da har det vært en egen justeringsmulighet på bremsen for å få bedre klaring. Hvor er den justeringsmuligheten lokalisert? Sliter med mine Avid bremser. Beklager litt avsporing
Tryner du aldri, prøver du ikke hardt nok!
|
|
|
[Re: Freakout]
18/05/2012 09:30
|
Hæ?
Navnet skjemmer ingen.
|
Navnet skjemmer ingen.
Tidligere har jeg hatt Avid bremser og da har det vært en egen justeringsmulighet på bremsen for å få bedre klaring. Hvor er den justeringsmuligheten lokalisert? Sliter med mine Avid bremser. Beklager litt avsporing Den finnes ikke på alle Avidmodeller. Hvilken modell ha du?
Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM! Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!
|
|
|
[Re: Hæ?]
18/05/2012 11:19
|
jerik
Ringrev
|
Ringrev
Tidligere har jeg hatt Avid bremser og da har det vært en egen justeringsmulighet på bremsen for å få bedre klaring. Hvor er den justeringsmuligheten lokalisert? Sliter med mine Avid bremser. Beklager litt avsporing Den finnes ikke på alle Avidmodeller. Hvilken modell ha du? Arrester meg hvis jeg tar feil, men tror ikke det er noen slik justeringsmulighet. Justeringen du snakker om, tror jeg er den som regulerer hendelens engasjering av stemplene (hvor langt inn/ut), altså når hendelen begynner "å ta", men ikke selve klaringen mellom stempler og skive.
|
|
|
18/05/2012 11:53
|
J_A_H
Ringrev
|
Ringrev
Tror det siktes til blant annet Juicy 7 blant annet.. Jeg har et sett, har aldri klart å justere de ordentlig.. Nå tester jeg Formula K18, og er litt i samme båt som trådststarter. Jeg har tenkte meg en tur til skogs, å få døpt bremsene i litt godt grumsete gørrete myr vann. Det + litt oppbremsing nedover bruker å gjøre underverker..
Ride it out.. touch the brakes and you'll die..
|
|
|
[Re: jerik]
18/05/2012 11:55
|
Fiveno
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Avid Ultimate bremsen jeg har hatt var det vel to forskjellige innstillingsskruer. Den ene hvor langt unna hendelen var fra styret og den andre avstand bremseklosser - bremseskive.
|
|
|
[Re: larsb]
18/05/2012 12:07
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Du kan ikke justere det. Det er sånn det er på R1. Sørg for rette skiver så går det bra. Dette er lettvekts/høyytelsesbremser og krever fikling og pleie.
LarsB Det finnes som en oppgradering (tror jeg). Det heter FCS (feel control system) men er litt usikker på om det gjør noe med avstand til mellom kloss og skive. Tenkte på å skaffe meg dette selv, for å få hendelen til å ta nærmere styret. - Aberet er at de koster 450,- PER BREMS. Og jeg har sjekket på eBay o.l. og det vil komme på det samme inkl frakt og fortolling og (bamse)moms totalt. Dyrt, men kanskje redningen.
|
|
|
18/05/2012 12:54
|
sanouka
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg har noen RX som subbet, åpnet opp lufteskruen på hendelen og trykket ut stemplene etter dette har det funka. Det oppgraderingssettet er for just av pad contact, dyrt men ant det som må til for å få ting til å oppføre seg optimalt (som på alle bremser).
"It never gets easier, you just go faster."
|
|
|
[Re: sanouka]
18/05/2012 13:05
|
jerik
Ringrev
|
Ringrev
Jeg har noen RX som subbet, åpnet opp lufteskruen på hendelen og trykket ut stemplene etter dette har det funka. Det oppgraderingssettet er for just av pad contact, dyrt men ant det som må til for å få ting til å oppføre seg optimalt (som på alle bremser). Jeg tolket også Pad Contact til å skulle bety å justere klaringen mellom skive og stempel, men det er feil. Justerer kun hendelens engasjement. Og justeringsskruen på hendelen er kun for å justere hendelens avstand til styret. Jeg kjenner ikke til noen bremser som har justering for klaring mellom skive og stempel.
Redigert av jerik; 18/05/2012 13:05.
|
|
|
18/05/2012 13:07
|
Ole
More than words
|
More than words
Med unntak av gamle lukkede Hope-bremser, er det meg bekjent ingen bremser på markedet som justerer klaring mellom skive og kloss. All dødgang du kan justere inn i diverse mekanismer Formula og Avid har, er rett og slett en dødgang for hvor langt hendelen må trykkes inn før den begynner å flytte bremsevæske videre ned i bremsen. Klossene står så langt ut de kan uansett.
Ekstra tykke uorginale klosser, og ekstra tykke skiver, kan gi problemer med litt subb rett og slett fordi klossene ikke kommer langt nok unna uansett hva man gjør.
Ole.
|
|
|
[Re: Ole]
18/05/2012 13:11
|
jerik
Ringrev
|
Ringrev
Nemlig
|
|
|
18/05/2012 13:19
|
larsb
Bjolsen Zeit
|
Bjolsen Zeit
Dermed er det et marked for godt brukte skiver under oppseiling!
|
|
|
18/05/2012 13:25
|
Hæ?
Navnet skjemmer ingen.
|
Navnet skjemmer ingen.
Med unntak av gamle lukkede Hope-bremser, er det meg bekjent ingen bremser på markedet som justerer klaring mellom skive og kloss. All dødgang du kan justere inn i diverse mekanismer Formula og Avid har, er rett og slett en dødgang for hvor langt hendelen må trykkes inn før den begynner å flytte bremsevæske videre ned i bremsen. Bortsett fra noen mekaniske bremser, bl.a. Avid BB7. 
Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM! Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!
|
|
|
18/05/2012 14:39
|
Fiveno
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Da har jeg lært noe i dag også  Jeg kjenner til de Hope bremsene. Satt blandt annet på sykkelen til Rune H. fra Sydney OL. Trodde derfor at Avid bremsene hadde samme mulighet til justering. Merket at det ikke var stor forskjell når jeg justerte på den stillskruen. Nå vet jeg hvorfor. Foreløpig er alle delene originale. Da får jeg bare være ennå mer nøyaktig i justeringen av bremsene. Takk for alle svar!
|
|
|
[Re: Hæ?]
18/05/2012 18:39
|
Freakout
Veteran
|
Veteran
Tidligere har jeg hatt Avid bremser og da har det vært en egen justeringsmulighet på bremsen for å få bedre klaring. Hvor er den justeringsmuligheten lokalisert? Sliter med mine Avid bremser. Beklager litt avsporing Den finnes ikke på alle Avidmodeller. Hvilken modell ha du? XX og Juicy 7
Tryner du aldri, prøver du ikke hardt nok!
|
|
|
18/05/2012 18:47
|
sanouka
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Med unntak av gamle lukkede Hope-bremser, er det meg bekjent ingen bremser på markedet som justerer klaring mellom skive og kloss. All dødgang du kan justere inn i diverse mekanismer Formula og Avid har, er rett og slett en dødgang for hvor langt hendelen må trykkes inn før den begynner å flytte bremsevæske videre ned i bremsen. Klossene står så langt ut de kan uansett.
Ekstra tykke uorginale klosser, og ekstra tykke skiver, kan gi problemer med litt subb rett og slett fordi klossene ikke kommer langt nok unna uansett hva man gjør.
Ole. Spiller jo liten rolle hva de der skruene egentlig gjør så lenge de lar brukeren justere/evt lufte bremsen slik at den ikke subber og føles riktig i fingeren. Juicy 5 er jo helt umulig mens den goe gamle 7rn er tiptop med sitt røde hjul på toppen av hendelen. Hvis disse greiene fra Formula gjør samme nytta så kommer ihvertfall jeg til å smelle avgårde en tusenlapp 
|
|
|
18/05/2012 18:53
|
sanouka
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Forresten: Er de originale klossene noe ræl eller, mine stopper nesten ikke når det er vått. Noen tips til klosser som funker tas imot med takk.
|
|
|
18/05/2012 18:57
|
Ole
More than words
|
More than words
Med unntak av gamle lukkede Hope-bremser, er det meg bekjent ingen bremser på markedet som justerer klaring mellom skive og kloss. All dødgang du kan justere inn i diverse mekanismer Formula og Avid har, er rett og slett en dødgang for hvor langt hendelen må trykkes inn før den begynner å flytte bremsevæske videre ned i bremsen. Klossene står så langt ut de kan uansett. Spiller jo liten rolle hva de der skruene egentlig gjør så lenge de lar brukeren justere/evt lufte bremsen slik at den ikke subber og føles riktig i fingeren. Poenget er jo at de justeringene IKKE lar deg justere avstand mellom skive og kloss. Hvis bremsen er luftet skikkelig, holder det å justere hendelplasseringen én gang for å få justert trykkpunktet. En brems uten trykkpunktsjustering har samme korte dødgang som en med justering når denne er satt til minimum. Hvorfor ønsker man egentlig mer dødgang? Og hvis først bremsen tar der den skal, er det da noen som synes at bremsehendelen bør stå lengre bort fra styret når man ikke har klemt den inn? De eneste gangene jeg har tenkt at nå hadde trykkpunktsjustering vært kjekt, er når det er under minus 10 og pakningene i caliperen stivner såpass at klossene ikke trekkes like langt tilbake. Da biter bremsen litt tidligere enn ellers, og sammen med tykke vinterhansker blir det opptil flere millimeter "feil". Jeg vente meg vel til det etter et par minutter...
|
|
|
18/05/2012 20:09
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Hvorfor ønsker man egentlig mer dødgang? Og hvis først bremsen tar der den skal, er det da noen som synes at bremsehendelen bør stå lengre bort fra styret når man ikke har klemt den inn? FOr min del er det slik at R1-bremsene tar langt ute, og det gir uheldig belastning på finger. Når jeg har justert hendel helt inn, og jeg fortsatt har 2-3cm fra hendel til holke når bremsene er helt inne, så må man ha sånn justering (bare håper den vil gi mer dødgang innover). Eller er det noen som har en annen fiks for slikt?
|
|
|
18/05/2012 20:10
|
sanouka
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Med unntak av gamle lukkede Hope-bremser, er det meg bekjent ingen bremser på markedet som justerer klaring mellom skive og kloss. All dødgang du kan justere inn i diverse mekanismer Formula og Avid har, er rett og slett en dødgang for hvor langt hendelen må trykkes inn før den begynner å flytte bremsevæske videre ned i bremsen. Klossene står så langt ut de kan uansett. Spiller jo liten rolle hva de der skruene egentlig gjør så lenge de lar brukeren justere/evt lufte bremsen slik at den ikke subber og føles riktig i fingeren. Poenget er jo at de justeringene IKKE lar deg justere avstand mellom skive og kloss. Hvis bremsen er luftet skikkelig, holder det å justere hendelplasseringen én gang for å få justert trykkpunktet. En brems uten trykkpunktsjustering har samme korte dødgang som en med justering når denne er satt til minimum. Hvorfor ønsker man egentlig mer dødgang? Og hvis først bremsen tar der den skal, er det da noen som synes at bremsehendelen bør stå lengre bort fra styret når man ikke har klemt den inn? De eneste gangene jeg har tenkt at nå hadde trykkpunktsjustering vært kjekt, er når det er under minus 10 og pakningene i caliperen stivner såpass at klossene ikke trekkes like langt tilbake. Da biter bremsen litt tidligere enn ellers, og sammen med tykke vinterhansker blir det opptil flere millimeter "feil". Jeg vente meg vel til det etter et par minutter... Folk er forskjellige, du mener at det ikke er noen vits og det er vel greit. Jeg gidder ikke ta en lang teknisk diskusjon som du sikkert "vinner" alikevel. Jeg ser jo hva som funker og ikke funker selv og bremser med pad contact eller hva man ønsker å kalle det, lar seg lettere lufte/justere til å funke optimalt. Skrur jo endel jeg også Ole.
|
|
|
19/05/2012 12:44
|
Ole
More than words
|
More than words
Var kanskje litt bombastisk i mitt innlegg over. Sliter du med at du ikke får hendelen nærme nok styret, kan jo FCS være til hjelp. Ellers er det jo også en løsning å skjære litt mer gjenger på staget som bestemmer hendeljusteringen, det er både billigere og enklere enn å ettermontere FCS.
Når det er sagt, jeg har et ubrukt FCS-system for R1/The One i sort/gull liggende, hvis noen skulle trenge.
|
|
|
19/05/2012 17:34
|
neistein
Veteran
|
Veteran
Jeg har montert slike greier og de funker akurat på samme måte som det røde rattet på jucy 7 . Hvis disse greiene fra Formula gjør samme nytta så kommer ihvertfall jeg til å smelle avgårde en tusenlapp  [/quote]
Stokk og stein sykkelklubb
|
|
|
19/05/2012 19:12
|
sanouka
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Er de bare å smekke på eller trengs det noen andre smådeler? Ole: Passer dine til Rx n også, i så fall vil jeg gjerne ha dem 
|
|
|
|
|