Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Hjulguruer, se her: Rette dish uten kast?

Hjulguruer, se her: Rette dish uten kast? #1399999 16/05/2012 15:06
jens fredrik Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Ok, relativt kryptisk tittel, men er er problemet:
Rett før påske kjøpte jeg sykkel og var storfornøyd. Tok med hoien på stitur og alt var fryd og gammen, bortsett fra at jeg merket at klaringen mellom dekk og kjedestag var veldig liten på non-drive side(i mangel på bedre ord). Tenkte at det sikkert skulle være sånn og tok med sykkelen på grustur. Etter et tur på fem mil merket jeg at dekket hadde gnisset et lite spor i kjedestaget. Alarmklokkene ringte og jeg tok med sykkelen til butikken. De var enige i at dette ikke så bra ut og sendte ramma til importøren.

Importøren svarte at ramma var sjekket og funnet rett, så de ville ha inn hjulet. De fikke hjulet og sa at alt var i skjønneste orden, det skulle være lite klaring på disse rammene, noe de hadde avklart med produsenten. Etter en lengre belæring om dekktrykk og viktigheten av å stramma QR godt nok fikk jeg beskjed om å bare sykle videre. Da hadde jeg vært uten sykkel i to uker.

Det gjorde jeg og gnissingen fortsatte, så inn til butikk igjen. Der hadde de vært borti et tilfelle til hvor det skyldtes et hjul med feil dish. Ok, inn med hele sykkelen på nytt, men først sjekket jeg et par ting.
1. Dish på hjulet så greit ut når jeg sjekket selv, men siden det var litt kast i det er det ikke så lett å vite 100%.
2. Hjul fra en annen sykkel så ut til å sitte off-centre i rammen.

Etter en og en halv uke får jeg sykkelen tilbake med beskjed om at hjulet har vært inne hos importør av hjulmerket og alt skal være fint. Tar en titt i butikken og det ser jaggu ut til å sitte midt i rammen. Blid som bare det triller jeg ut og sykler hjem.

Hjemme tar jeg en titt igjen og ser at hjulet sitter like langt over til siden som før, men at QR'en var strammet durabelig godt til. Da blir jeg mistenkelig, siden det er fullt mulig å plassere hjulet i dropouten på en måte som får det til å se rett ut. Det er det også til jeg tråkker til med mine 90kg.

Nå har jeg kommet til spørsmålet mitt:
Hjulet har fortsatt kast etter at dish angivelig skulle ha blitt rettet opp. Er det mulig å rette opp dish og få det helt riktig uten å først rette hjulet, dvs. fjerne kastet?

Redigert av jens fredrik; 16/05/2012 15:07.
Re: Hjulguruer, se her: Rette dish uten kast? [Re: jens fredrik] #1400003 16/05/2012 15:16
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Du kan jo bare stramme alle eikene på den ene siden like mye, og slakke alle eikene på motsatt side tilsvarende mye, så trekker felgen seg mot den siden der du slakker.

Hvis du kjenenr noen med sentreringsverktøy, ville jeg få dobbeltsjekket at felgen faktisk sitter i senter av navet selv, og hvis det gjør det, mens det fremdeles ikke er sentrert i bakramma, ville jeg gått en runde til med butikken. Da er det ramma som er skjev. Det finnes jo en viss mulighet for at på akkurat den sykkelen skal hjulet være off-center, men det høres veldig rart ut.

Hvilken sykkel er det?

Re: Hjulguruer, se her: Rette dish uten kast? [Re: jens fredrik] #1400004 16/05/2012 15:20
jens fredrik Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Jepp, det skjønner jeg, men jeg har problemer med å skjønne hvordan man kan vite at hjulet er sentrert når det er kast i hjulet?

En betenkelighet til er at de mener at 1-2mm feil dish forårsaker gnissing, men at minst like mye kast ikke er verdt å rette opp.

Re: Hjulguruer, se her: Rette dish uten kast? [Re: Stein] #1400005 16/05/2012 15:23
jens fredrik Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Sitat: Stein

Hvis du kjenenr noen med sentreringsverktøy, ville jeg få dobbeltsjekket at felgen faktisk sitter i senter av navet selv, og hvis det gjør det, mens det fremdeles ikke er sentrert i bakramma, ville jeg gått en runde til med butikken. Da er det ramma som er skjev. Det finnes jo en viss mulighet for at på akkurat den sykkelen skal hjulet være off-center, men det høres veldig rart ut.

Det er egentlig det jeg har gjort. Jeg sjekket hjulet med sentreringsverktøy før jeg leverte den inn og syntes det så rett og fint ut, men siden det var kast i det lot jeg tvilen komme importøren til gode. Naiv som jeg var trodde jeg at jeg kanskje hadde målt feil sted og at jeg ikke klarte å måle dish riktig fordi det var kast.

Sitat: Stein

Hvilken sykkel er det?

Jeg har min tvil til at hjulet skal ha en spesiell dish som f.eks. Spec Demo.

Jeg får trippelsjekke at hjulet er rett og at det ikke faktisk skal være elendig klaring før jeg "sladrer" om importøren, men man kan lese seg til det på forumet ICON_WINK

Re: Hjulguruer, se her: Rette dish uten kast? [Re: jens fredrik] #1400006 16/05/2012 15:23
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Er det mye kast, da?

Hvis de har målt det ved å bare sette verktøyet inntil felgen et tilfeldig sted på hver side, så kan det gå bra, og det kan gå galt.

De burde jo strengt tatt uansett ha rettet hjulet først, er jeg enig i.

En enkel måte å finne det ut på, er å sette hjulet feil vei i ramma (hvis du får det til mtp. klaring til kassett og skive). Hvis hjulet flytter seg mot den ene siden da, er ikke hjulet sentrert over navet.

Re: Hjulguruer, se her: Rette dish uten kast? [Re: jens fredrik] #1400009 16/05/2012 15:25
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Sitat: jens fredrik
Jepp, det skjønner jeg, men jeg har problemer med å skjønne hvordan man kan vite at hjulet er sentrert når det er kast i hjulet?

En betenkelighet til er at de mener at 1-2mm feil dish forårsaker gnissing, men at minst like mye kast ikke er verdt å rette opp.

Gode poenger. De har selvsagt bare tatt den lettvinte løsningen.

Hvor mye klaring har du egentlig, da?

Re: Hjulguruer, se her: Rette dish uten kast? [Re: jens fredrik] #1400010 16/05/2012 15:25
jens fredrik Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Godt poeng, jeg får skru av bremseskiven og ta en titt. Har gjort det før, men glemte å måle, denne gangen skal skyvelæret frem.

Re: Hjulguruer, se her: Rette dish uten kast? [Re: jens fredrik] #1400014 16/05/2012 15:47
jens fredrik Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Da har jeg snudd hjulet og finmålt, og det ser jaggu ut til at hjulet flytter seg litt til den andre siden når jeg snur det. Vanskelig å bedømme pga. kast, men jeg lar absolutt tvilen komme importøren til gode og er helt åpen for at det er hjulet som har feil dish.

Det som derimot er helt på trynet er at jeg i såfall etter totalt tre og en halv uke uten sykkel fordelt på to innsendinger har en sykkel hvor hjulet er like fordømt skjevt.

Klaringen er uansett meget liten i denne ramma. Det ser ut til å være omtrent 5mm å hver side om hjulet står dønn midt i ramma. Mulig produsenten har pushet dekkdimensjon en smule.

Re: Hjulguruer, se her: Rette dish uten kast? [Re: jens fredrik] #1400046 16/05/2012 16:40
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Høres sånn ut, men hvis det er originaldekkene, har du jo en ganske klar reklamasjonssak, synes jeg.

Re: Hjulguruer, se her: Rette dish uten kast? [Re: jens fredrik] #1400067 16/05/2012 17:15
Ranur Offline
Fersking
Fersking
Slik jeg ser det er det vel så viktig å rette opp kastet, men det er en mye mer avansert jobb. Høydekastet må " trekkes" ned og for å få dette rett fordelt på resten av hjulet og krever mer jobb og forståelse for hvordan hjulet er satt sammen. Samtidig skal alle eikene på samme side ha samme spenn, og forskjellig lengde på de to sidene så lenge flangene på baknavet har samme diameter. En eikespenningsmåler vil vise om alle eikene er innenfor samme toleranse. Dersom du finner noen med et Park TS 2 hjulbyggerstativ i nærheten er det enkelt å sjekke både dish og høydekast svært nøyaktig da dette har en klo som sentrerer seg automatisk rundt felgen i bredde og høyde. Da vil du også kunne se om felgen er tynnere eller tykkere i skjøten, noe mange felger er i dag. Et riktig bygget hjul skal det normalt være unødvendig å gjøre noe med fra "fødsel til død" medmindre det blir utsatt for en unormal ytre påkjenning som for eksempel å kjøre selve felgen rett i en stein med stor kraft.

Livet blir bedre med 29"
Re: Hjulguruer, se her: Rette dish uten kast? [Re: jens fredrik] #1400081 16/05/2012 17:32
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Kan ikke se at trådstarter har nevnt høydekast? Ikke egentlig at høydekast er vanskeligere å forstå eller utbedre enn sidekast heller.

Re: Hjulguruer, se her: Rette dish uten kast? [Re: Stein] #1400104 16/05/2012 18:03
Ranur Offline
Fersking
Fersking
Ooups! Leste nok litt for raskt! Ser jo nå at det ikke var snakk om høydekast.

Livet blir bedre med 29"
Re: Hjulguruer, se her: Rette dish uten kast? [Re: jens fredrik] #1400141 16/05/2012 18:47
thewizard Offline
Ivrig
Ivrig
Hva slags sykkel er dette?

Grand Patron
Sørensen Sykler
kim@sorensensykler.no
www.sorensensykler.no
Oslo

Re: Hjulguruer, se her: Rette dish uten kast? [Re: thewizard] #1400174 16/05/2012 19:28
L
Lars K Offline
Avhengig
Avhengig
L
Tipper det er Nakamura/Diamant ICON_SMILE

Re: Hjulguruer, se her: Rette dish uten kast? [Re: jens fredrik] #1400177 16/05/2012 19:34
Ynot Offline
Besatt
Besatt
Om hjulet er bygd med for lange eiker på drevsida, eller spennet er nærme flytgrensa på eikene kan det bli vanskelig å få korrigert dish over mot drevsida.
Ingen felger er perfekt runde, men uttalt høydekast tyder ofte på at det er bygget litt vel stramt. Er det sidekast har de ikke korrigert dish. Om det i tillegg er fullt av lettvekstkomponenter og mekanikeren ikke har vært den stødigste på hjul har du en tålmodighetsarbeid foran deg..

Hvorfor ikke bare lære seg hjulretting/bygging framfor å bruke masse tid og energi på krangling med butikkpersonale og innsending til importøren? 2-3t jobb første gangen, deretter går det radigere.
T

Be responsible, follow stivettreglene!

Tenk grønt, kjør stål!
Re: Hjulguruer, se her: Rette dish uten kast? [Re: jens fredrik] #1400185 16/05/2012 19:40
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Det står jo ingenting om høydekast. Tror det er ganske usannsynlig at eikene nærmer seg flytgrensa også. Høydekast er vel ikke noe som oppstår kun når hjulet er for stramt, forresten.

Re: Hjulguruer, se her: Rette dish uten kast? [Re: Ynot] #1400217 16/05/2012 20:06
jens fredrik Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Sitat: Ynot

Hvorfor ikke bare lære seg hjulretting/bygging framfor å bruke masse tid og energi på krangling med butikkpersonale og innsending til importøren? 2-3t jobb første gangen, deretter går det radigere.
T

Høydekast var null problem, det var snakk om sidekast og feil dish.

Jeg har nå tatt av hjulet og satt det opp i rettestativet. Ville ikke tukle med dette selv i starten, mest fordi jeg ville la butikk og importør prøve å fikse dette uten at jeg hadde tuklet med det, litt fordi hjulbygging tar litt tid. Dessuten mistenkte jeg ramma.

Uansett, hjulet er i rettestativet, har blitt slakket helt ned og er i ferd med å bli bygget opp med Schraners bok i den ene hånden og en Gleipner sort IPA i den andre. Bortsett fra at niplene antakeligvis var satt inn med noe gjengegugge ser alt ut til å oppføre seg bra. Tipper hjulet var for slapt bygget og for dårlig stressavlastet for en rytter på 90kg. Jeg mistenker at en robot er synderen.

Siden importøren har hatt hjulet inne to ganger uten å klare å rette det kan jeg vel røpe at sykkelen er en Scott scale 29 expert og at hjulene er DT av den relativt hampesolide typen, dvs. det er der Scott har spart penger. Hadde hjulet vært godt bygge i utgangspunktet ser jeg ingen grunn til at det ikke skulle holdt seg rett og fint. Lærdom: Netthandel er ikke like avskrekkende når man ender opp med å måtte rette opp skiten selv....

Re: Hjulguruer, se her: Rette dish uten kast? [Re: jens fredrik] #1401777 18/05/2012 20:44
jens fredrik Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Sukk....

Nå har jeg bygget opp hjulet helt fra scratch og kan med stor grad av sikkerhet si at hjulet er rett og har riktig dish. Hjulet står fortsatt skjevt i ramma, noe som bekreftes av at ingenting endres når jeg snur hjulet i ramma. Det er fortsatt like dårlig klaring.

Blir vel en tur innom butikken igjen...

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå