har syklet i ca et år nå, og nærmer seg Bergen - Voss for andre gang. Jeg sliter spesielt en ting og det er at pulsen stiger enormt fort når jeg sykler bakker. fra rundt 70 % på flate til rett opp i 90% og gjerne økende opp mot 95 hvis det er en bratt bakke. Noe tips til trening de siste ukene?
(skal ikke legge skjul på at jeg er tung og ikke spesielt sterk)
Min erfaring er at bakker handler om psyke. Men får du høy puls, så får du prøve å roe ned tempo, men ikke hastigheten på beina. Altså lettere gir og ta deg tid.
Skulle selv syklet B-V i år for andre gang, men måtte melde forfall. Var en fantastisk tur .
det jeg merket hjalp en del var å trene i bakker. så blir en del bakke intervaller osv for meg fremover. da blir du jo sterkere i beina og du bedrer kondisen/pulsen. jeg trener etter pulsen i bakkene nå og syntest det faktisk er litt gøy. fordi jeg merker fremgang hver uke:-D
If you worried about falling off the bike, YOU`D NEVER GET ON.
Er man dårlig i bakker, så trener man mere bakker. Er ikke verdens beste klaterer selv, men biter meg fast til hjulet foran meg og holder det så lenge jeg klarer.
Det som funka for meg, var å gå ned 25Kg, og trene løping gjennom hele vinteren. Har løpt naturlig intervall i motbakker (opp mot en mil), og harde langturer (1-1,5 mil) på flata. Får fortsatt høy puls, men det går mye fortere nå, og henger mye bedre på de andre/kjører fra andre... Dessuten har jeg mye mere overskudd når jeg kommer til toppen å skal trå videre!
Tren bakker. Henger du med i bakken får du jo drahjelp før og etter. Er du turist så er dette nesten det eneste du trenger. Resten av rittene er gratis. Intervall i bakker, så henger du med en sprekere gjeng opp, og de drar deg fortere gjennom på flata. Lykke til.
Her kan du se hvor mye du tjener pr kg uønsket vekt du går ned i vekt. Veier du 100kg og tråkker 200W blir det 2W/kg. Bruker du Strava kan du få en indikasjon på hvor du ligger.
Feks stigningen fra Gressbanen til Tryvann har en stigning på 6,7% og er 5,6km lang. Går du ned 5kg med 2w/kg sykler du i overkant 2 min raskere. Hvis du velger å sykle like sakte som før du slanket deg gjør du det med betydelig lavere puls.
Dette er litt forenklet, men du skjønner tegninga.