Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 3 1 2 3

Bruke den lokale sykkel/sykkelutstyrshandler

Bruke den lokale sykkel/sykkelutstyrshandler #1397396 13/05/2012 18:37
T
Tobben63 Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
T
Jeg hadde tenkt å kjøpe med skoovertrekk og begynte å lete på nettet. På CRC fant jeg noen jeg dro kjensel på, Endura sine i neoprene. Er det ikke slike min kone har liggende?
Jo det stemte, samme type. Hun hadde kjøpt dem hos en av Bergens "beste" sykkel butikker. kostet litt over 500kr for ca 2 år siden.
På CRC koster de 184kr!
Det frister ikke å støtte den lokale butikk så mye eller hva mener dere?

Endura overtrekk

Redigert av Tobben63; 13/05/2012 18:37.

Jeg er ikke født med ski på beina. Jeg er i beste fall født med en sofapute bak nakken!
Re: Bruke den lokale sykkel/sykkelutstyrshandler [Re: Tobben63] #1397416 13/05/2012 19:00
J
Jon Anders Offline
Entusiast
Entusiast
J
Husk moms,frakt,og tollklareringsgebyret på 120kr.

Men det er vel for øyeblikket fortsatt fri frakt fra CRC?

Re: Bruke den lokale sykkel/sykkelutstyrshandler [Re: Tobben63] #1397421 13/05/2012 19:04
Lunatic Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Glem det..ble feil

Redigert av Lunatic; 13/05/2012 19:05.
Re: Bruke den lokale sykkel/sykkelutstyrshandler [Re: Tobben63] #1397425 13/05/2012 19:05
thamg Offline
Ivrig
Ivrig
Ingen mva på varer under 200, så da er det bare å bestille..
Som nevnt er det (har iallefall vært) gratis frakt fra crc for tiden ICON_SMILE
Jeg har nylig supplert med slanger derfra - i 2 pakker, så hver skulle komme under 200.

Re: Bruke den lokale sykkel/sykkelutstyrshandler [Re: Tobben63] #1397486 13/05/2012 19:51
J
Jon Anders Offline
Entusiast
Entusiast
J
Sjekket og det er fortsatt gratis frakt fra CRC så hvis du bestiller nå slipper du alle gebyrene.

Re: Bruke den lokale sykkel/sykkelutstyrshandler [Re: Tobben63] #1397524 13/05/2012 20:17
Pink floyd Offline
Ringrev
Ringrev
Var innom en butikk her på Lørdag, få i butikken og da jeg spurte en ansatt om de hadde sykkel hansker som var lange fikk jeg til svar at det TRODDE han ikke, men jeg kunne jo gå bort i en hylle å se selv.

Når de ansatte er så giddalause så orker jeg ikke handle, ble til at jeg tok helomvending (sitter fortsatt etter 9mnd i HMKG 1987) og gikk ut.

Er for meg greit å betale litt mer i en norsk butikk, men da forventer jeg også et ja eller nei, TRO kan de gjøre andre steder.

B

Hvorfor har kamikaze-piloter hjelm?
Re: Bruke den lokale sykkel/sykkelutstyrshandler [Re: Pink floyd] #1397594 13/05/2012 21:37
J
Joaking Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
J
For å ta butikkansatte litt i forsvar, så er det ikke lett å vite hva man til en hver tid har på lager. Spesielt ikke om man jobber i butikk av en viss størrelse.

Men enig i at det er sløvt å ikke følge deg opp og faktisk sjekke om de har hansker eller ikke.

Re: Bruke den lokale sykkel/sykkelutstyrshandler [Re: Tobben63] #1397597 13/05/2012 21:49
Pink floyd Offline
Ringrev
Ringrev
Som du selv skriver, så BØR da den butikk ansatte som ikke hadde noe annet å gjøre vist meg hyllen, eller sjekket selv.

Men dette opplever jeg stadig vekk, ansatte som tror ditt og datt, hvorfor ikke sjekke og så gi kunden en klar tilbakemelding.

Re: Bruke den lokale sykkel/sykkelutstyrshandler [Re: Tobben63] #1397705 14/05/2012 07:05
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Støtt din lokale sjappe så ofte du kan, det kan lønne seg i lengden. Ofte kan du få konkurransedyktige priser også, varen rett i lanken og du slipper å spille bingo på fortollingsgebyr og valutafluktueringer (når du bestiller noe aaaaaaaakkurat under 200NOK).

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Bruke den lokale sykkel/sykkelutstyrshandler [Re: baronKanon] #1397722 14/05/2012 07:20
T
Tobben63 Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
T
Sitat: baronKanon
Støtt din lokale sjappe så ofte du kan, det kan lønne seg i lengden. Ofte kan du få konkurransedyktige priser også, varen rett i lanken og du slipper å spille bingo på fortollingsgebyr og valutafluktueringer (når du bestiller noe aaaaaaaakkurat under 200NOK).

Jeg er stort sett for å støtte lokale foretninger. Men når prisforskjellen blir så stor (+500 - 184 = 216kr) så mistenker jeg den lokale sykkel forhandler beregner seg vell mye avanse. Jeg er klar over at det er forskjell på prisnivået i (Irland) og her, men ikke så stor som dette.
Det er forskjel på å støtte og subsidiere den lokale sykkelforhandler som har levert meget gode regnskap i mange år.

Jeg er ikke født med ski på beina. Jeg er i beste fall født med en sofapute bak nakken!
Re: Bruke den lokale sykkel/sykkelutstyrshandler [Re: Tobben63] #1397741 14/05/2012 07:33
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Sitat: Tobben63
Jeg er stort sett for å støtte lokale foretninger. Men når prisforskjellen blir så stor (+500 - 184 = 216kr) så mistenker jeg den lokale sykkel forhandler beregner seg vell mye avanse. Jeg er klar over at det er forskjell på prisnivået i (Irland) og her, men ikke så stor som dette.
Det er forskjel på å støtte og subsidiere den lokale sykkelforhandler som har levert meget gode regnskap i mange år.
Altså, man må da følge markedet litt også. Jeg har en lokal forhandler jeg bruker mye, og det koster litt ekstra, men ikke dobbelt+ som i dette tilfellet. (dessuten er regnestykket ditt feil, det er 316 i forskjell ICON_WINK noe som gjør kjøp lokalt uaktuelt). Å kjøpe fra kjeder gjør jeg sjelden, for de har ofte for høy pris, for lavt kunnskap og oftest for dårlig utvalg.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Bruke den lokale sykkel/sykkelutstyrshandler [Re: Tobben63] #1397743 14/05/2012 07:34
Pink floyd Offline
Ringrev
Ringrev
Og så får vel den lokale sjappa få hue ut av tåka og høre hva kunder spør om og så gi dem service, ikke bare tull og tøys.

Da betaler jeg gjerne 10-20% ekstra
når en begynner å nærme seg 80-100% ekstra så må det være noe galt med pris setting.

Koster meg ca 2-3000,- i året å støtte den lokale Joker butikken, og det er det verdt.
Min lokale sykkel butikk støtter jeg også gjerne om de slutter å tro og begynner å vite.

B

Re: Bruke den lokale sykkel/sykkelutstyrshandler [Re: Tobben63] #1397750 14/05/2012 07:43
Boas Offline
Fiseufin
Fiseufin

Det kan jo være at regnskapene til den lokale butikken ikke stemmer noe bedre enn regnestykket ditt?

Re: Bruke den lokale sykkel/sykkelutstyrshandler [Re: Tobben63] #1397752 14/05/2012 07:45
R
Reke Offline
Entusiast
Entusiast
R
Det er komboen av pris, manglende kunnskap i personalet, og pushing av varer som gjør at jeg mer enn gjerne handler på nettet.

Når man agresivt blir pusha mot å kjøpe feks dekk, som til tross for klubbrabatt er vesentlig dyrere enn i nettbutikker, så er veien til tastaturet kort.

Butikkene klarer i liten grad å gjøre handelen koselig, kanskje til og med det motsatte. Da er det ingen grunn. Det man ikke veit får man google, spørre om på nett. Det skal tre søk til for å ha mer peil en den jevne butikkmedarbeideren.

Re: Bruke den lokale sykkel/sykkelutstyrshandler [Re: baronKanon] #1397753 14/05/2012 07:46
ELO73 Offline
Ivrig
Ivrig
Dette er jeg i utgangspunktet enig i, men priselastisiteten knyttet til dette er ikke uendelig.

Sikkert riktig at der er mulig å å få konkurransedyktige priser hvis man:
a) er kompis med de som jobber der
b) er flink til å prute.
Når en er verken eller blir det som oftest lettere å handle til fornuftige priser på nett.

Med modererte påslag og ikke minst et bredere utvalg ville nok en større andel gått via LBS.
Det finnes jo et par eksempler her i byen som absoulutt er konkurransedyktige med "internett"

Re: Bruke den lokale sykkel/sykkelutstyrshandler [Re: Tobben63] #1397759 14/05/2012 07:56
B
bvp Offline
Avhengig
Avhengig
B
Jeg hadde tenkt å kjøpe med skoovertrekk og begynte å lete på nettet. På CRC fant jeg noen jeg dro kjensel på, Endura sine i neoprene. Er det ikke slike min kone har liggende?
Jo det stemte, samme type. Hun hadde kjøpt dem hos en av Bergens "beste" sykkel butikker. kostet litt over 500kr for ca 2 år siden.
På CRC koster de 184kr!
Det frister ikke å støtte den lokale butikk så mye eller hva mener dere?

Endura overtrekk

Nå er det vel ikke helt riktig og sammenligne norske priser med mva. og priser på CRC hvor mva. er trukket fra men bortsett fra det er jeg enig, i Norge har vi en kultur for å kjøre høye priser så man kan gi store rabatter, ikke så rart egentlig når en kommune innbyr til anbud på kontormateriell og det står i anbudsinnbydelsen at anbudet går til den som gir størst rabatt i prosent. Jeg har selv vært ansatt ved ett firma som økte villedende priser for å kunne gi større rabatter siden det var avslag i % kundene stort sett så etter.

Redigert av bvp; 14/05/2012 07:57.

I didn't want my Mom to know I was drag racing for 30 years so I told her I was in prison.

T.C. Lemmons
Re: Bruke den lokale sykkel/sykkelutstyrshandler [Re: baronKanon] #1397770 14/05/2012 08:05
H
hJürg1 Offline
Ivrig
Ivrig
H
Å kjøpe fra kjeder gjør jeg sjelden, for de har ofte for høy pris, for lavt kunnskap og oftest for dårlig utvalg.

Hvorfor skulle kjeder ha høyere pris enn enkeltstående butikker med mindre innkjøp?
Markedskrefter er jo stikk motsatt. Stort innkjøp gir lavere pris.

Et generelt moment i diskusjonen mellom LBS og onlinebutikker er jo hva man skal kjøpe og når man trenger det.
Hvis jeg må ha en kritisk del til sykklen midt i sesongen, det er kanskje bare en uke til neste ritt, da har jeg ikke tid til å surfe på nettbutikker med noe ullent forhold til leveringstid.
Men, dersom jeg skal ha en ny gaffel eller nytt hjulsett til sesongen ville jeg brukt tid i både LBS og på nettbutikker for å fått den beste dealen.

Det er jo endel nettbutikker som også kan lære seg en ting eller to om kundebehandling ikke bare de i butikkene.

facebook.com/secondhandsessions

Re: Bruke den lokale sykkel/sykkelutstyrshandler [Re: Tobben63] #1397781 14/05/2012 08:11
Pink floyd Offline
Ringrev
Ringrev
Du har så rett, viktigste som mange glemmer er slutt summen ikke hva en har fått i rabatt.

Jobbet tidligere med snøbrøyting i Oslo, der hadde vi bruk for hydraulikk deler.

Hos Tess fikk vi 50% på veiledende priser, men selv da var de dyrere en listeprisen til hydroscan og disse prisene fikk vi så 80% på.
Da kan en lure på om prisene er mer villedende en veiledende hos begge firmaer. Viktigste for oss var jo sluttsummen.

Så er en flink til å søke og lete så kan en sikkert finne mye billig både på nett og i butikker, så de som selger må nok jobbe hardere idag med internett for å holde på kundene.

Som sagt tidligere så gjør jeg noe unntak hos min lokale Joker butikk, og gjerne også sykkel butikk om de har noenlunde fornuftige priser.

Kan kanskje virke som at mange butikker ikke har fått med seg at internett også er en måte å handle på.

Har hørt historier jeg ikke liker om folk som går til en butikk for å prøve størrelser, så bestiller de på nett.
Kan jo være greit så lenge butikken har varen inne, men har hørt om de som har fått butikken til å bestille rett størrelse, prøvd, for så å handle på nettet.
Det er dårlig gjort.

B

ps dette ble sikkert veldig rotete skrevet også
Jeg får vel jobbe litt isteden her .

Redigert av Pink floyd; 14/05/2012 08:13.

Re: Bruke den lokale sykkel/sykkelutstyrshandler [Re: Tobben63] #1397800 14/05/2012 08:26
kitbay Offline
Ivrig
Ivrig
Er vel tilbehør butikker skal tjene penger på, tviler på sykkelsjapper tjener store penger på selve sykkelen.

For min del blir "stor innkjøp" handlet på nettet og mindre ting i butikk. Er helt greit å betale 20-40% mere på ting i butikk, men på større ordre utgjør det for mye.

Hadde jeg hatt råd hadde jeg handlet alt fra butikk, men dessverre har jeg ikke det. Og jeg er ikke villig til å gå ned f.eks fra XTR til XT kvalitet for å lande på lik pris.

Re: Bruke den lokale sykkel/sykkelutstyrshandler [Re: Tobben63] #1397812 14/05/2012 08:34
R
Reke Offline
Entusiast
Entusiast
R
I distriktet der jeg bor finnes en stor nettbutikk kombinert med vanlig butikk hvor prisene er like (og lave). De ansatte spør om man vil ha hjelp, og holder seg ellers unna.

Det er denne standarden jeg mener alle butikker må søke mot. Kan den ene få til lave priser i en fysisk butikk, er det ingen grunn til at andre ikke skal få det til.

Re: Bruke den lokale sykkel/sykkelutstyrshandler [Re: Reke] #1397826 14/05/2012 08:51
kitbay Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Reke

Det er denne standarden jeg mener alle butikker må søke mot. Kan den ene få til lave priser i en fysisk butikk, er det ingen grunn til at andre ikke skal få det til.

Så du mener det er like enkelt for en sykkelbutikk på et lite tettsted å ha lave priser som en butikk i en storby ?

Re: Bruke den lokale sykkel/sykkelutstyrshandler [Re: Tobben63] #1397827 14/05/2012 08:53
R
Reke Offline
Entusiast
Entusiast
R
Nei, jeg mener ikke det er like enkelt, jeg mener de må prøve.

og det er jo ikke bare det lille tettstedet som sliter, butikkene som ligger innenfor samme byen sliter med prisene.

Disse butikkene har jo hansken kasta i trynet, og de kommer til å måtte utvikle seg for å overleve.

Redigert av Reke; 14/05/2012 08:56.
Re: Bruke den lokale sykkel/sykkelutstyrshandler [Re: Tobben63] #1397853 14/05/2012 09:23
Lurifax Offline
Besatt
Besatt
Jo dyrere produkter, jo større prisforskjell, der kunne med fordel forhandler nettet og muligens også butikkene gått litt i seg selv. Men all den tid folk handler så vil prisene være høye.
Vi tjener litt mer her hjemme enn de gjør f.eks. i Kina også, så en sammenligning av prisene er sånn sett ikke helt i tråd med "fair trade". Men mye vil ha mer, så også kundene.

Alle kjeder legger opp til høyest mulig profitt ved å flytte all produksjon til østen, dette for å tjene mest mulig selv. At de ikke ser at kunden i økende grad vil følge samme prinsipp tror jeg vil få store konsekvenser for økonomien i vesten om noen år. Undres på hva man skal jobbe med om noen tiår...

Redigert av Lurifax; 14/05/2012 09:24.

Re: Bruke den lokale sykkel/sykkelutstyrshandler [Re: Lurifax] #1397859 14/05/2012 09:32
T
Tobben63 Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
T
Sitat: Lurifax
Jo dyrere produkter, jo større prisforskjell, der kunne med fordel forhandler nettet og muligens også butikkene gått litt i seg selv. Men all den tid folk handler så vil prisene være høye.
Vi tjener litt mer her hjemme enn de gjør f.eks. i Kina også, så en sammenligning av prisene er sånn sett ikke helt i tråd med "fair trade". Men mye vil ha mer, så også kundene.

Alle kjeder legger opp til høyest mulig profitt ved å flytte all produksjon til østen, dette for å tjene mest mulig selv. At de ikke ser at kunden i økende grad vil følge samme prinsipp tror jeg vil få store konsekvenser for økonomien i vesten om noen år. Undres på hva man skal jobbe med om noen tiår...

Transport/ posten ICON_SMILE

Re: Bruke den lokale sykkel/sykkelutstyrshandler [Re: Tobben63] #1397865 14/05/2012 09:40
olechr Offline
More than words
More than words
Nå er jeg såpass heldig at jeg får det meste jeg skal ha. Men når jeg først kjøper deler så syntes jeg det er gøy å gå i butikk. Riktig nok de få butikkene som har litt snacks på lager og som kan sykkel. Det å gå i en butikk, prate med de som jobber der, ta en kaffe hvis de har syntes jeg er verdt noen 100lapper. Og ikke minst få det i hånda der og da.

Å kjøpe i en stor kjedebutikk gir meg samme gleden som å handle i nettbutikk. Men å dra innom feks Sørensen sykkel, raske sykler, sykkeldelisk, Thorsov etc etc.syntes jeg er verdt litt ekstra kroner.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Bruke den lokale sykkel/sykkelutstyrshandler [Re: Tobben63] #1397866 14/05/2012 09:40
A
ASB Offline
Medlem
Medlem
A
Den lokale sykkelbutikken her i byen yter fremragende service. Men dessverre ender jeg opp med å betale 50 % høyere pris for deler enn en viss nettbutikk i Horten. Hadde differansen vært 10-20 %, hadde jeg aldri mer handlet på nettet.

Re: Bruke den lokale sykkel/sykkelutstyrshandler [Re: Lurifax] #1397871 14/05/2012 09:43
kitbay Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Lurifax

Er det ikke andre veien ?
Jo rimeligere produkt jo større forskjell.

Jeg synes f.eks sykler i utenlandske nettbutikker ikke er så veldig mye rimeligere enn Norsk butikkpris om du ser på prosent forskjell. I mange tilfeller er det faktisk dyrere.

Re: Bruke den lokale sykkel/sykkelutstyrshandler [Re: olechr] #1397890 14/05/2012 10:04
T
Tobben63 Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
T
Sitat: olechr
Nå er jeg såpass heldig at jeg får det meste jeg skal ha. Men når jeg først kjøper deler så syntes jeg det er gøy å gå i butikk. Riktig nok de få butikkene som har litt snacks på lager og som kan sykkel. Det å gå i en butikk, prate med de som jobber der, ta en kaffe hvis de har syntes jeg er verdt noen 100lapper. Og ikke minst få det i hånda der og da.

Å kjøpe i en stor kjedebutikk gir meg samme gleden som å handle i nettbutikk. Men å dra innom feks Sørensen sykkel, raske sykler, sykkeldelisk, Thorsov etc etc.syntes jeg er verdt litt ekstra kroner.

Ja og nei (altså litt enig)
Butikken jeg snakker om her er en reinspikka sykkelbutikk, sommer/vinter. De har "alt" og rimelig kunnskapsrik betjening. Men, skal jeg godta å betale noen hundrelapper mer på allt jeg skal ha fordet? Skovertrekk + 300, sykkelbukse + 100 sykkelskjorte +200, drikkeflaske +50, pedaler + 200 osv. Dette blir det etterhvert litt mer enn noen hundrelapper av. Resultatet er jo at jeg ikke handler der, men finner alternativer enten på nett, i kjedebutikker eller venter til ferien og kjøper billigere i europa. Men så lenge mange nok er villig til å betale blodpriser er det ok?
Hadde vi godtatt det samme prispåslaget hvis det hadde handlet om matvarer, eller vanlige klær?

Re: Bruke den lokale sykkel/sykkelutstyrshandler [Re: Tobben63] #1398019 14/05/2012 11:59
hennir Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Kan jeg få spørre, vet du med sikkerhet at matbutikker og klesbutikker ikke har samme salgsmarginer som sykkelbutikker? Dette tviler jeg på, men har ikke mer kunnskap enn at jeg vet salgsmarginer hos sykkelbutikker.

LTVL Captain
Re: Bruke den lokale sykkel/sykkelutstyrshandler [Re: Tobben63] #1398034 14/05/2012 12:12
Lurifax Offline
Besatt
Besatt
Hvis man skal forholde seg til % så kan det godt være at man tjener like mye på billige sykler som på dyre sykler.
Men hva er egentlig en % verdi verdt i rabatt?

Vil du kjøpe en sykkel til 29900 eller en du får 35% på?

Ikke alle er like grådige og markedet har en tendens til å justere seg FØR det stopper opp. Importører +++ følger med på trender osv, så de gjør små grep for å demme opp for nettsalg. Spørsmålet er om de klarer å justere inn dette før kommende generasjoner som faktisk vokser opp med nettet som "nær" butikk blir de som sitter på de store lommebøkene.

Poenget mitt er at det finnes noe som heter riktig / akseptabel pris. Markedet pleier å fungere på en slik måte at prisene justerer seg til det som er ok.

Så sier nok folk, skal du da sitte og fortelle de som tar inn sykler, de som selger sykler hva som er riktig pris?
Nei, men det går an å gi sin mening åkke som.

Et produkt skal ikke koste 3490,- eks mva, eks frakt i Kina, fra butikk, for så å koste 8990,- eks mva i Norge. Får være grenser for hva man skal skylde på av valutakurser og dyr frakt.

Når man som privat person kan ta inn varer og spare tusenvis - NÅR man gjør det på korrekt måte. Altså betaler både moms, evt. toll og frakt. Vel da er det noen som skor seg litt vel mye.

Men enn så lenge så er det bare å nyte det for de som selger dyrt, de tjener jo masse penger så lenge de kan - og fullt lovlig er det også. Langsiktig? Vel kanskje ikke.

Moderator  support