Hva er vitsen med rittklar racer på 5780 gram?
|
Hva er vitsen med rittklar racer på 5780 gram?
#1397326
13/05/2012 17:23
|
Registrert: Aug 2011
Innlegg: 1,846
kaiost
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Registrert: Aug 2011
Innlegg: 1,846 |
Kikket litt på bloggen til Elisabeth Sveum: http://www.elisabethsveum.no/2012/05/07/for-et-smykke-av-en-sykkel/Der sier hun: Jeg har hatt min første treningsøkt på min nye landeveissykkel – Nakamura Pursuit 9.0. Den er satt opp med samme utstyr som originalt, men har komplett Sram Red Black-edition, Lezyne flaskeholder, SpeedPlay Zero stainless pedaler og Tune Speedneedle sete. Vekt rittklar er 5780gram. Akkurat passe:-). Men om du sykler norgescup er vel vektgrensen på 6.8 kg så hva er vitsen? Vet at Fostervold og co la ekstra vekt inni ramma for å få sine Diamantsykler tunge nok for tre-fire år siden.. Er det ikke bedre å øke vekta på å gjøre sykelen stivere/ mere solide?
|
|
|
Re: Hva er vitsen med rittklar racer på 5780 gram?
[Re: kaiost]
#1397344
13/05/2012 17:33
|
Registrert: Jan 2012
Innlegg: 315
Simenhbe
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: Jan 2012
Innlegg: 315 |
Ganske poengløst ja.. Spesielt dersom en får litt tyngre (og kanskje stivere?) rammer og sykler ganske mye billigere.
|
|
|
Re: Hva er vitsen med rittklar racer på 5780 gram?
[Re: kaiost]
#1397368
13/05/2012 17:56
|
Registrert: May 2008
Innlegg: 2,256
thamg
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: May 2008
Innlegg: 2,256 |
Skulle tro du finner tyngre og dermed stivere (og dermed bedre? ihvertfall for NC-formål) stem og styre også - og kanskje også stivere hjul? Men det er jo gøy og motiverende med lett sykkel da.. Selv om jeg neppe kunne syklet mange meterne på den før noe knakk..
|
|
|
Re: Hva er vitsen med rittklar racer på 5780 gram?
[Re: kaiost]
#1397383
13/05/2012 18:20
|
Registrert: Jan 2012
Innlegg: 315
Simenhbe
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: Jan 2012
Innlegg: 315 |
eneste fordelen jeg kan komme på er at ekstravekten kan festes helt nede ved krankpartiet, så man får lavt tyngdepunkt.. Ikke at det sannsynligvis har så mye (eller noe) å si, men lavt tyngdepunkt er ihvertfall bedre i teorien.
|
|
|
Re: Hva er vitsen med rittklar racer på 5780 gram?
[Re: kaiost]
#1397458
13/05/2012 19:30
|
Registrert: Jul 2008
Innlegg: 217
dOLe!
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: Jul 2008
Innlegg: 217 |
Hun sykler vel bare ritt på mtb, så da er det sikkert morro med en racer treningssykkel som er lett 
|
|
|
Re: Hva er vitsen med rittklar racer på 5780 gram?
[Re: kaiost]
#1397471
13/05/2012 19:39
|
Registrert: Jun 2009
Innlegg: 143
Lunatic
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Registrert: Jun 2009
Innlegg: 143 |
Det tenker eg også er grunnen. Og hun er jo utelukkende mtb syklist.
|
|
|
Re: Hva er vitsen med rittklar racer på 5780 gram?
[Re: kaiost]
#1397481
13/05/2012 19:44
|
Registrert: Apr 2009
Innlegg: 1,384
tygster
Veteran
|
Veteran
Registrert: Apr 2009
Innlegg: 1,384 |
Vitsen med en slik sykkel for Sveum er vel at hun har fått den. Om ikke gratis så billig.
Så kan alle som bare sykler turritt kjøpe en tilsvarende sykkel som de har lest om på bloggen hennes og alle blir fornøyde.
|
|
|
Re: Hva er vitsen med rittklar racer på 5780 gram?
[Re: kaiost]
#1397500
13/05/2012 19:59
|
Registrert: Aug 2009
Innlegg: 540
ohaga
Avhengig
|
Avhengig
Registrert: Aug 2009
Innlegg: 540 |
Den var iallfall pen å se på 
|
|
|
Re: Hva er vitsen med rittklar racer på 5780 gram?
[Re: kaiost]
#1397513
13/05/2012 20:06
|
Registrert: Aug 2010
Innlegg: 1,367
Statham
Veteran
|
Veteran
Registrert: Aug 2010
Innlegg: 1,367 |
Leste en plass at Cav hadde en ramme som var tyngre eller de rammen som ble solgt ut i butikk, og det kun for at den skulle være stivere, som nevnt så må den jo være over 6,8kg
Scott Scale SL 29 Scott Foil Premium Ibis Mojo HD C
|
|
|
Re: Hva er vitsen med rittklar racer på 5780 gram?
[Re: kaiost]
#1397572
13/05/2012 21:06
|
Registrert: Jun 2009
Innlegg: 143
Lunatic
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Registrert: Jun 2009
Innlegg: 143 |
Elisabeth Sveum Not my day today. Two bad crashes and two broken frontwheels :-/
|
|
|
Re: Hva er vitsen med rittklar racer på 5780 gram?
[Re: kaiost]
#1397650
14/05/2012 05:28
|
Registrert: May 2012
Innlegg: 6
Miguelón
Fersking
|
Fersking
Registrert: May 2012
Innlegg: 6 |
The Official Rules of the Euro Cyclist
38. Team bikes will be built up so that they violate the UCI weight limit in order that weights might be attached to the frame to demonstrate its superiority and lightness.
|
|
|
Re: Hva er vitsen med rittklar racer på 5780 gram?
[Re: kaiost]
#1397734
14/05/2012 07:29
|
Registrert: May 2009
Innlegg: 530
LasseF
Avhengig
|
Avhengig
Registrert: May 2009
Innlegg: 530 |
Synes den var dritfet jeg! Og, hvor mange her inne bruker ikke masse penger på å få sykkelen sin lettere. Skjønner ikke hvorfor dette plutselig skal være feil nå. Og hvis det stemmer det mange sier her, at hun ikke sykler ritt på landevei så er det vel ett fett hvor mye den veier. Elisabeth veier jo ikke stort, så vil tro at sykkelen er stiv nok for henne til trening. Er vel mange som er vesentlig større enn henne som sykler på denne?
Jeg hadde gjerne tatt i mot en sånn sykkel!
|
|
|
Re: Hva er vitsen med rittklar racer på 5780 gram?
[Re: kaiost]
#1397776
14/05/2012 08:07
|
Registrert: Jul 2006
Innlegg: 2,014
hJürg1
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Jul 2006
Innlegg: 2,014 |
Den er vel strengt tatt ikke rittklar når den veier 5780gram? Ihvertfall ikke UCI-ritt, men triathlon kan den vel brukes til.
facebook.com/secondhandsessions
|
|
|
Re: Hva er vitsen med rittklar racer på 5780 gram?
[Re: kaiost]
#1397782
14/05/2012 08:11
|
Registrert: Jan 2012
Innlegg: 315
Simenhbe
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: Jan 2012
Innlegg: 315 |
Neida, men det funker jo på turritt 
|
|
|
Re: Hva er vitsen med rittklar racer på 5780 gram?
[Re: hJürg1]
#1397785
14/05/2012 08:13
|
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 2,114
NjuK
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 2,114 |
Den er vel strengt tatt ikke rittklar når den veier 5780gram? Ihvertfall ikke UCI-ritt, men triathlon kan den vel brukes til. Den er veldig rittklar til andre ritt.
Den dagen du er fornøyd, da kan du legge opp.
|
|
|
Re: Hva er vitsen med rittklar racer på 5780 gram?
[Re: kaiost]
#1397933
14/05/2012 10:37
|
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 20,828
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 20,828 |
Men Elisabeth har ikke lov til å sykle turritt siden hun sykler på profflag. Men at hun synes det er trivelig å trene med en lett racer er ikke så vanskelig å forstå.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
Re: Hva er vitsen med rittklar racer på 5780 gram?
[Re: sykkeloyvind]
#1397944
14/05/2012 10:46
|
Registrert: Aug 2008
Innlegg: 7,624
Kriss
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Aug 2008
Innlegg: 7,624 |
Syntes det hørtes lett ut.. Ser det står rittklar, men er det virkelig med pedalene? Ellers så er vel de fleste toppmodeller altfor lette med lette hjul, spesielt i slike barnestørrelser som jeg og Elisabeth bruker.. Siden verden går fremover er det kanskje på tide at grensa justeres også.
|
|
|
Re: Hva er vitsen med rittklar racer på 5780 gram?
[Re: kaiost]
#1397959
14/05/2012 10:56
|
Registrert: Aug 2010
Innlegg: 1,367
Statham
Veteran
|
Veteran
Registrert: Aug 2010
Innlegg: 1,367 |
Bare jeg som har tung racer!!!, veier faktisk like mye som min 29er med dempegaffel og skive bremser..
Scott Scale SL 29 Scott Foil Premium Ibis Mojo HD C
|
|
|
Re: Hva er vitsen med rittklar racer på 5780 gram?
[Re: Kriss]
#1397963
14/05/2012 10:57
|
Registrert: Oct 2003
Innlegg: 17,570
olechr
More than words
|
More than words
Registrert: Oct 2003
Innlegg: 17,570 |
Syntes det hørtes lett ut.. Ser det står rittklar, men er det virkelig med pedalene? Ellers så er vel de fleste toppmodeller altfor lette med lette hjul, spesielt i slike barnestørrelser som jeg og Elisabeth bruker.. Siden verden går fremover er det kanskje på tide at grensa justeres også. Syntes vektgrensa er konge jeg. Da kan jeg kjøre på min Scott komfort sykkel med Ultegra og carbonhjul. Da veier den ca det den skal. Helt perfekt for da er det mye billigere å drive lag. At mange lag her hjemme kjører med toppgruppene for så å legge bly på sykkelen er helt uforstålig for meg. Så klager de samme på etter velt at det er så dyrt med nye deler.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
Re: Hva er vitsen med rittklar racer på 5780 gram?
[Re: Statham]
#1397967
14/05/2012 10:58
|
Registrert: Oct 2003
Innlegg: 17,570
olechr
More than words
|
More than words
Registrert: Oct 2003
Innlegg: 17,570 |
Leste en plass at Cav hadde en ramme som var tyngre eller de rammen som ble solgt ut i butikk, og det kun for at den skulle være stivere, som nevnt så må den jo være over 6,8kg Det stemte hvertfall før. Han kjørte på en ramme hvor det var lagt flere lag med carbon for å få den stivere i krank. Ikke fordi den ikke var stiv men fordi bly hjelper hvertfall ikke en sykkel til å gå fortere.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
Re: Hva er vitsen med rittklar racer på 5780 gram?
[Re: kaiost]
#1397972
14/05/2012 11:03
|
Registrert: Oct 2003
Innlegg: 17,570
olechr
More than words
|
More than words
Registrert: Oct 2003
Innlegg: 17,570 |
Blitt så kjip jeg at jeg kunne faktisk ønske det kom en vektgrense i terrenget også. Ikke fordi jeg ikke får tak i lette sykler. Men fordi det er så deilig å slippe og mase så mye med det. Feks:
UCi junior ritt terreng: min 9 kg Uci Senior ritt terreng: min 8,5 kg.
Mange nordmenn kjøper jo så mye dyrt og fint utstyr at de ikke har råd til å dra ut å kjøre ritt.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
Re: Hva er vitsen med rittklar racer på 5780 gram?
[Re: kaiost]
#1398015
14/05/2012 11:57
|
Registrert: Jun 2007
Innlegg: 2,069
sigmund1
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Jun 2007
Innlegg: 2,069 |
Det tror jeg ikke er lov lenger. Uci krever at sykkelen skal være/bli tilgjengelig for allmennheten.
|
|
|
Re: Hva er vitsen med rittklar racer på 5780 gram?
[Re: sigmund1]
#1398029
14/05/2012 12:08
|
Registrert: Jul 2009
Innlegg: 238
Bakkeklatrer
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: Jul 2009
Innlegg: 238 |
Ja til vektbegrensning også på terrengsykkel! Utstyrsjag av en annen dimensjon i hele sykkelmiljøet nå. Kanskje greit for oss på 40+ med mer penger enn sykkeltalent, men veldig skadelig for rekruttering.
|
|
|
Re: Hva er vitsen med rittklar racer på 5780 gram?
[Re: sigmund1]
#1398044
14/05/2012 12:17
|
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 10,532
Øyvind V
More than words
|
More than words
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 10,532 |
Det tror jeg ikke er lov lenger. Uci krever at sykkelen skal være/bli tilgjengelig for allmennheten. Hva betyr det?
|
|
|
Re: Hva er vitsen med rittklar racer på 5780 gram?
[Re: kaiost]
#1398056
14/05/2012 12:26
|
Registrert: Feb 2006
Innlegg: 3,004
anderz
Besatt
|
Besatt
Registrert: Feb 2006
Innlegg: 3,004 |
Det er ikke et krav at sykkelen blir solgt kommersielt. Det som er kravet til UCI er at man sender inn tegninger og en prototype for testing og betaler 19000kr per ramme som skal testes. Om man senere velger å selge denne modellen eller ikke bryr UCI seg ikke om, de har fått sine penger... Mer også at dette gjelder sk. monocoque-rammer, dvs det meste av karbonrammer. For tubular-rammer koster det kun 3200kr per modell/størrelse og f.eks Richard Sachs har slik godkjenning på sine CX-rammer som deltar i konkurranser. Det gjør det derimot ikke enklere å kjøpe en Sachs. Se forøvrig her: http://www.uci.ch/Modules/BUILTIN/getObj...DU&LangId=1
|
|
|
Re: Hva er vitsen med rittklar racer på 5780 gram?
[Re: anderz]
#1398068
14/05/2012 12:37
|
Registrert: Jun 2007
Innlegg: 901
asbjorjo
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: Jun 2007
Innlegg: 901 |
Den regelen sigmund1 sikter til er mye eldre enn godkjenningsordningen og finnes i §1.3.007: -- Bicycles and their accessories shall be of a type that is sold for use by anyone practising cycling as a sport.
As a result of production imperatives (time constraints), an exception may be requested from the UCI for equipment that is a final product and that will be marketed in the nine months after its first use in competition. The manufacturer must however publish information on the equipment in question in advance and announce the date of its market launch.
The use of equipment designed especially for the attainment of a particular performance (record or other) shall be not authorised. --
Det midterste avsnittet ble lagt til nylig.
|
|
|
Re: Hva er vitsen med rittklar racer på 5780 gram?
[Re: kaiost]
#1398080
14/05/2012 12:45
|
Registrert: Feb 2006
Innlegg: 3,004
anderz
Besatt
|
Besatt
Registrert: Feb 2006
Innlegg: 3,004 |
Det står jo forsåvidt ikke at man trenger å selge produktet men at man må markedsføre det og oppgi en antatt dato for salg. At man pådrar seg "produksjonsproblemer" før lansering skjer jo ofte 
|
|
|
Re: Hva er vitsen med rittklar racer på 5780 gram?
[Re: sykkeloyvind]
#1398133
14/05/2012 13:39
|
Registrert: Dec 2006
Innlegg: 483
beast666
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: Dec 2006
Innlegg: 483 |
Men Elisabeth har ikke lov til å sykle turritt siden hun sykler på profflag. Men at hun synes det er trivelig å trene med en lett racer er ikke så vanskelig å forstå. Utklipp av reglementet for turritt :I fellesstart skal standard landeveissykkel benyttes. Det er forbudt å montere utstyr for temporitt (konf. NCF Utstyrsreglement) Det vil vel si at også i turritt er vektgrensen 6,8kg?
|
|
|
Re: Hva er vitsen med rittklar racer på 5780 gram?
[Re: Statham]
#1398612
15/05/2012 05:38
|
Registrert: Nov 2001
Innlegg: 20,607
Dan
More than words
|
More than words
Registrert: Nov 2001
Innlegg: 20,607 |
Bare jeg som har tung racer!!!, veier faktisk like mye som min 29er med dempegaffel og skive bremser.. Jeg er overbevist om at jeg slår deg. Colnagoen tror jeg bikker over 10 kg og den gamle Nishikien ligger sikkert på over 11 kg. Min letteste sykkel (dog terreng) er Kellyen og den klarte jeg vel akkurat å få tre gram under 10 kg når jeg hadde den satt opp med slangløst, men med slanger ligger den også godt over. Hvordan jeg overlever med så tunge sykler vet jeg ikke. Jeg kan umulig ha det gøy på sykkel og i tillegg kommer jeg ikke opp bakkene...
|
|
|
Re: Hva er vitsen med rittklar racer på 5780 gram?
[Re: Dan]
#1398715
15/05/2012 07:40
|
Registrert: Oct 2006
Innlegg: 7,868
MortenML
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Oct 2006
Innlegg: 7,868 |
Det går nok bra Dan. Jeg mener å ha lest at det er den roterende vekta som er farlig, akkurat som magefettet. Sålenge ikke hele sykkelen din roterer så er vel ikke 10 kg så veldig mye tror jeg.
/mitch
Tunge gir og høy frekvens - slår aldr feil.
|
|
|
|
|