Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Førstereis på landevei, hvilke sykler bør vurderes

Førstereis på landevei, hvilke sykler bør vurderes #1397246 13/05/2012 15:42
S
Solstråler Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
S
Jeg har null erfaring på landeveissykkel, men har kommet frem til at jeg også vil prøve det. Leser her inne det jeg kommer over, og også landeveismagasiner.
Jeg er ikke den mest aggresive syklisten, og ønsker vel mer en komfortabel sykkel hvor jeg kan sitte i mange timer. Men det er viktig for meg med gode gir og bremser.
Har lest en bra test av Trek 3.1 (med unntak av hjul,bremser og gir, m.a.o. oppgradering av disse måtte til). Vil helst ikke legge for mye penger i det, men når jeg finner hvilken sykkel jeg ønsker er jeg også åpen for å kjøpe brukt.
Jeg er 174 cm (jente).
Alle råd tas imot med takk.

Re: Førstereis på landevei, hvilke sykler bør vurderes [Re: Solstråler] #1397253 13/05/2012 15:58
L
Lektoren Offline
Besatt
Besatt
L
Tja, det kommer kanskje litt an på hvor du bor. Ghost gjorde det jo bra i testen til "Landevei", men er ikke tilgjengelig over alt i Norge. Focus er kanskje lettere å få tak i, i alle fall i Oslo-regionen.

Er man fersk, kan det være gull verdt å ha en virkelig god forhandler å forholde seg til, så om du sier hvor i landet du bor, kan sikkert noe gi deg konkrete råd om det.

P.S. Forøvrig er det ingen spesielle sykler som ikke skal vurderes. Om du føler at du sitter godt på en sykkel og den passer deg med hensyn til pris, er det vanligvis et greit kjøp.

Redigert av Lektoren; 13/05/2012 16:02.
Re: Førstereis på landevei, hvilke sykler bør vurderes [Re: Lektoren] #1397256 13/05/2012 16:01
S
Solstråler Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
S
Sitat: Lektoren
Tja, det kommer kanskje litt an på hvor du bor. Ghost gjorde det jo bra i testen til "Landevei", men er ikke tilgjengelig over alt i Norge. Focus er kanskje lettere å få tak i, i alle fall i Oslo-regionen.

Er man fersk, kan det være gull verdt å ha en virkelig god forhandler å forholde seg til, så om du sier hvor i landet du bor, kan sikkert noe gi deg konkrete råd om det.

Bor i Stavanger

Re: Førstereis på landevei, hvilke sykler bør vurderes [Re: Solstråler] #1397265 13/05/2012 16:19
L
Lektoren Offline
Besatt
Besatt
L
På den kanten er ikke jeg så veldig kjent, men det er kanskje bryet verdt å stikke innom Sykkelzentrum?

De har fått gode skussmål her på denne siden før, i alle fall. Dessuten fører de gode sykler, og noen ganger kan man slumpe til å gjøre et godt kjøp om man stikker innom en god butikk.

Re: Førstereis på landevei, hvilke sykler bør vurderes [Re: Solstråler] #1397285 13/05/2012 16:36
S
Simenhbe Offline
Entusiast
Entusiast
S
Både Sykkelzentrum og Spinn har peiling i Sandnes ihvertfall, ganske fornøyd med begge. Vet ikke helt hvordan det er i Stavanger ICON_SMILE

Merk at de sikkert har litt prutningsmonn, og at det i alle tilfeller er billigere å kjøpe brukt eller fjorårsmodeller!

Re: Førstereis på landevei, hvilke sykler bør vurderes [Re: Simenhbe] #1397287 13/05/2012 16:38
gare Offline
More than words
More than words
Det kan være greit å vite at Bikebrothers har blitt forhandler for Cannondale også. Mye å velge i med andre ord.

Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
Re: Førstereis på landevei, hvilke sykler bør vurderes [Re: Solstråler] #1397356 13/05/2012 17:44
L
Leiv Fredrik Offline
Medlem
Medlem
L
Bikebrothers har fører vel også Focus, som ble nevt over. Bikebrothers har en liten butikk ved Madlasenteret, spinn i hillevåg, ellers er der verdt å ta en tur til Sandnes, stor Spinn, Sykkelzentrum og bikebrothers på kvadrat. Hvis du er interessert i Trek fører sykkelcenteret i Sola sentrum og på Randaberg. Jeg trives best på sykkelzentrum, hyggelige, kunnskapsrike folk og gode sykler.

Ta en en tur rundt å se hva som er, hvor du trives og hvem som har sykler som frister. Flere av merkene lager sykler som er skreddersydd til damer, med litt kortere overrør og bredere sete, feks Treks wsd-modeller. Prøvesitt, prøve sykle, og finne noe du liker å se på også, hold deg unna de aller rimeligste girsystemene(sora/tiagra) og bruke hodet:). Sikkert lurt å sette deg et budsjett før du går inn i butikken, så du ikke går ut med -20k og et stort smil.

Re: Førstereis på landevei, hvilke sykler bør vurderes [Re: Leiv Fredrik] #1397515 13/05/2012 20:08
S
Solstråler Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
S
Kjempeflotte svar. Da blir det runde i butikkene. Jeg har vært innom Spinn Sandnes (flott butikk). Der ble jeg anbefalt Ridley Asteria og Orion.

Pinarello, har de noen som går for å være komfortable?

Re: Førstereis på landevei, hvilke sykler bør vurderes [Re: Solstråler] #1397523 13/05/2012 20:16
anderz Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Solstråler
Pinarello, har de noen som går for å være komfortable?

Alt etter budsjett er Dogma K og ROKH kategorisert som komfortracere av Pinarello.

Moderator  support, Valentino