Ub= ultrabirken? Alt fra ultrabirken til fjørå.. Spideren skal virkelig få kjørt seg skjønner jeg...
det er vel omtrent det den har vært brukt til siden jeg bygde den. UB i 2010 og fjørå 2011, likt oppsatt. Det er nok det spekteret den kommer til å brukes til framover også. Godt bevis på at det er andre ting en vandringslengde som bestemmer hva en sykkel kan fungere til. Bruken er i all hovedsak sti, og en del av det er lange klatringer og lange nedkjøringer
lefty sier du ja. hvor kjøper jeg lefty til god pris og hvordan er driftsikkerheten?
Har ikke bestemt meg for om jeg skal kjøpe med 15mm/nytt hjul. Jeg er litt usikker på hvor mye stivhet det faktisk gir om man allerede har et stivt chassis. Det jeg har lest er at 120 gafflene til fox er veldig myke sideveis uten 15mm. Tenkte da evt å bygge ned en 140 (med 9mm) for å kompansere for det.
Såvidt jeg har skjønt er 831 et senket 140 chassis med stivere krone og mer progressiv fjær. hvor "stiv" den er kan man vel justere som alle andre? Kunne godt tenkt meg en mer progressiv gaffel da jeg føler at jeg må kjøre ganske trykk for at den ikke skal "synke sammen" i de grøvste nedkjøringene. det har jo sikkert sammenheng med at 125mm er relativt lite vandring å ta av.
Synker gaffelen sammen i grove nedkjøringer, kan det være at du har for treig retur, bare. Husk at returdempingen må sjekkes når du har justert lufttrykk.
En 140mm med 9mm QR er nok ikke like stiv som en 15mm noe, men det er litt esynsing.
CyklOn selger stort sett ikke direkte til sluttkunde, så du bør ta kontakt via en god LSB hvis du skal ha en gaffel. De vil kunne videreformidle evt. ønsker.
Uansett, kjøp deg en stigaffel heller enn en 831 er mitt råd. Sjekk også ut om Revelation kan bygges ned til 120mm, for det er visstnok en sinnsykt god gaffel ifølge de som har en.
Lefty kan du kjøpe via project 321, med full pakke (gaffel, hjul og kronerør), evt. fra eighty-aid, eller du kan bil overrasket over prisen hos din LSB.