Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

GPS

GPS #1397092 13/05/2012 10:47
T
trt Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
T
Hei.
Er det noen som har erfaring med Timex Cycle Trainer 2.0 GPS fra XXL, eller er det bare Garmin edge 800 som gjelder?

Er usikker på hva jeg skal kjøpe, og har ikke lyst til å bruke mer penger enn nødvendig. Må funke mot mac og det gjør begge tror jeg.

Re: GPS [Re: trt] #1397269 13/05/2012 16:23
asa Offline
Entusiast
Entusiast
Hva skal du bruke den til og hvilke funksjoner er det du trenger?

Re: GPS [Re: trt] #1397389 13/05/2012 18:28
Rednax Offline
Ringrev
Ringrev
Edge 800 er ikke den Garminmodellen jeg ville ha sammenlignet Timexen med.

Timexen er derimot absolutt sammelignbar med Edge 500, styrebrakketten er største forskjell. Begge synker de på Ant+ signaler, og er derved tredjepartskompatible med samme utstyr. Begge tilbyr tilnærmet samme antall viste verdier og programerbare visningsvinduer, begge kan "skreddersys" i forhold til visning/alarmer/etc, begge har barometrisk altimeter, kapasiteten er omtrent den samme også på lagring og batteri, de har omtrent samme størrelse og vekt. Pulsbeletene er også ganske like.

Edge 800 er for deg om du har behov for kartvising/navigering/visning av høydekurve/visning av virtual racer, og touch screen. Er det nyttig å kune laste ned ruter du ikke har syklet før og få de vist på enheten når du er på tur? Jeg presterte å sykle meg helt vill under en sykkeltesting på ukjent grunn og fant veien til sivilisasjonen kjapt ved hjelp av kartet på 800 (va'kke noe langt). Under XC-ritt har jeg 800 innstilt på tre visningsvinduer som autoscroller; ett vindu med % puls/medgått tid/distanse igjen til mål, et vindu med høydekurve for kommende 500 meter, et vindu med kart, foruten alarm for å minne meg på å spise. Løypen har jeg enten logget eller lastet ned på forhånd.

Vet du hvor du skal og greier å trykke på knapper (evnt. programmere autoscroll og visnningsparametre), er 500 eller Timex inget dumt valg. Blandt landeveisgutta er det 500 som gjelder over den større og tyngre 800. 800 har finesser hverken 500 eller Timexen har, men om det er en fordel avgjøres kun av ditt behov. Som et analyseverktøy/loggere er alle tre alternativene likestilte.

Med Timex får du nøkkel til Trainig Peaks, med Garmin tilgang til Garmin Connect og Training Center. Har ikke prøvd TP, men jeg har inntrykk av at det er et vel så bra analyseprogram som TC. TP er et "selvstendig" tredjepartsprogram som andre må betale for å bruke (i motsetning til TC og GC som er proprietære for Garmin), og krever bla. ikke proprietære (kjøpe-) Garminkart for å vise tracking i ettertid.(Ja, GC viser tracking både i Google og Bing maps, men jeg opplever GC som for ustabilt til å vurdere det som et "ordentlig" analyseprogram, det faller under samme kategori som gratis Strava og gratis Endomondo.)

Disclaimer; Jepp, jeg jobber på XXL og selger Timexen, men jeg selger og (bruker personlig) 800 også.

..just wait 'til I'm cllipped in and sober..
Re: GPS [Re: trt] #1398540 14/05/2012 21:17
T
trt Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
T
Hei og takk for et godt svar.

Jeg må nok bare finne ut om jeg trenger muligheten for kart eller ikke, og hva jeg vil legge i en Gps.

Re: GPS [Re: Rednax] #1405817 23/05/2012 13:25
Mizuno Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Sitat: Rednax
Under XC-ritt har jeg 800 innstilt på tre visningsvinduer som autoscroller; ett vindu med % puls/medgått tid/distanse igjen til mål, et vindu med høydekurve for kommende 500 meter, et vindu med kart, foruten alarm for å minne meg på å spise. Løypen har jeg enten logget eller lastet ned på forhånd.

Låner og bygger videre på denne. Hvordan setter man opp Edge 800 med autoscroll slik det er beskrevet av Rednax? Blir ikke klok på bruksanvisningen.

Moderator  support