Jeg er fornøyd med stativet du hadde før... Hvilke muttere er det du sliter med? Kranklager og pedaler går helt fint å montere/demontere i de aller fleste tilfeller.
Sleit med en vintersykkel i våres, med kranklager og pedaler som trengte litt ekstra krefter. Løsningen på dette var å sette sykkelen på bakken for denne oppgaven. Ikke noe stress.
Stativ som ikke kan brukes til sykkelvask/girjustering/bremsesentrering frister ikke. Så ofte skrur jeg ikke på ting som har rustet fast.
På det jeg hadde er detselve festeinnretningen for å låse rotasjonen som er håpløs. Du må bruke mye krefter for å skru det så det holder, og bruker du litt lite krefter og du tar i på en bolt/mutter, så roterer det og gjengene får en omgang. Det skulle vært en forvokst vingemutter heller enn en rund knott. Vurderer om jeg skal få dreid og borret en erstatning, men det koster jo litt når man ikke har kunnskaper eller utstyr selv.
Har sett litt nærmere på en del stativer, og ser at Feedback Sports Ultralight har fått en ny knott for å feste armen til stative, så da blir den litt mer aktuell. Selv om Park Tool PCS10 absolutt ser ut til å ha en god klemme og koster mindre.
Farken, dette er vanskelig. Ikke gira på en ny katt i en sekk.
I og med at prisen er noenlunde lik på PRS-25 og PRS-3 kunne sistnevnte vært aktuelt om jeg hadde hatt mer plass, men sånn situasjonen er nå må jeg ta stativet ut fra ski/sykkel/vedboden min og sette det opp i kjellergang eller utenfor blokka når det skal mekkes, så da er det greit med noe som er lett å flytte på.
Jeg har lånt noe lignende PRS-3 for mange år siden, og jeg likte den klypa, men etter å ha sett denne videoen ser den nymotens skrusaken og ganske snasen ut.:
Jepp, slikt må man ta hensyn til. Moralen er uansett. Ikke gå ned i kvalitet hvis man står mellom to mekkestativer. Stort, robust osv, er det alt dette handler om.
Dette er vel den nye referanseklemma. Den er enkel å betjene og tar større rør.
e
*** Hjulbygging, service Chris King og alle typer sykkelmekanikk***
Endte opp med dette fra Biltema. er ikke noen tilhenger av Biltema, men dette var helt greit for min bruk, dyrt var det heller ikke sammenlignet med lignende, kan lett taes med på tur også. til og med verktøy hylle inkl. http://www.biltema.no/no/Fritid/Sykler/T...r-sykkel-27295/
Er det noen som har erfaringer med Park Tool PCS-4 eller PRS-25? Lurer litt på hvor stødige disse er i forhold til hverandre. PCS-4 konstruksjonen ser noe stødigere ut, men begge stativene er oppgitt til å tåle samme vekten.
Ønsker også gjerne betraktninger rundt valg av klemmen. Har svært god erfaring med den gamle proffklemmen, men den nye ser også fin ut. Noen som har brukt begge to?
Jeg tenker lite over balanse, og kan ikke huske at det har veltet eller vært i nærheten av å velte noen gang. Med festing i seterør eller bak på overrøret er alt meget stabilt, og stativet lar meg også lett kunne vippe sykkelen opp hvis jeg f.eks skal inspisere undersiden av krankhuset.
Da jeg hadde et billigstativ av den typen man får på Clas husker jeg det lett kunne velte om jeg hadde sykkelen festet bare bittelitt skeivt. Geometrien og lengden på beina spiller nok en viktig rolle for stabiliteten mistenker jeg. Etter snart halvannet års bruk har jeg så langt svært lite negativt å si om PRS-25, annet enn at det koster en grei sum penger, og at ting som plate for å legge fra seg ting på kunne fulgt med som standard (må kjøpes til).