Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Droppe å ha TV

Droppe å ha TV #1396461 12/05/2012 13:58
B
bixit Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
B
Det er ikke så ofte jeg ser TV.

Noen som har erfaringer om det blir uglesett på å ikke ha TV?

Re: Droppe å ha TV [Re: bixit] #1396469 12/05/2012 14:19
gare Offline
More than words
More than words
Sitat: bixit
Det er ikke så ofte jeg ser TV.

Noen som har erfaringer om det blir uglesett på å ikke ha TV?

Tja, om så, spiller det noen rolle? Du vil jo på sett og vis bli sett på som anderledes og uvanlig, men det er da ikke noe problem??

Det er flere her som ikke har tv vet jeg, jeg tror småttingene i heimen hadde vært uendelig skeptisk til et liv uten, men selv tror jeg det hadde vært fin-fint. I dag kan man jo få det man vil via pc også.

Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
Re: Droppe å ha TV [Re: bixit] #1396475 12/05/2012 14:29
B
bixit Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
B
Kan jeg ha TV uten å betale lisens da?

Fikk høre at TV-lisens mannen kunne se at jeg hadde TV. At de ser et signal eller noe, eller har en viss for magisk kontroll.

Så kan TVen brukes som dataskjerm, og for film.

Re: Droppe å ha TV [Re: bixit] #1396477 12/05/2012 14:36
gare Offline
More than words
More than words
Du kan ikke ha TV uten å betale lisens, men hr du sørget for at du ikke kan bruke den TV`en du eventelt har til å motta tv-signaler kan du faktisk slippe lisensen. Jeg antar at lisenskontoret/NRK har de eksakte svarene på dette, og at en eller annen her vil gi de samme opplysningenene i løpet av dagen.

Re: Droppe å ha TV [Re: bixit] #1396479 12/05/2012 14:40
K
krankdrev Offline
Besatt
Besatt
K
Jeg har ikke hatt TV i nærmere 10 år nå, det går helt fint.

Da blir det mer tid til viktigere ting, som feks. sykkel, sykkel og sykkel ICON_SMILE

Får dekt mine behov gjennom DVDer, NRK nett TV og slikt. Trenger ikke TV når man har internett.

Re: Droppe å ha TV [Re: bixit] #1396483 12/05/2012 14:45
Anders Offline
Besatt
Besatt
Folk synes man er litt rar om man ikke har tv. Det er visst greit å ikke SE på tv, men om du ikke har det, så er det rart.

Jeg har ikke hatt tv på over 15 år. Ikke noe problem for meg, men folk synes jeg er litt (ekstra) rar selvsagt.
Til film bruker jeg DVD/BluRay spiller koblet på projektor.

Angående lisensspørsmålet, så sier loven at så lenge du har utstyr som kan ta i mot tv-signalene, så er du lisenspliktig. Om du bruker utstyret eller ikke har ingenting å si. Så har du en tv som du bruker som monitor må du betale. Har du en ren monitor trenger du ikke betale lisens.

Det som avgjør er altså om du har tv-tuner noe sted eller ikke.

Jeg har projektor som naturlig nok ikke har tuner innebygget, så jeg unngår problemet på den måten.

Anders
Re: Droppe å ha TV [Re: Anders] #1396484 12/05/2012 14:48
K
krankdrev Offline
Besatt
Besatt
K
Sitat: Anders
Folk synes man er litt rar om man ikke har tv. Det er visst greit å ikke SE på tv, men om du ikke har det, så er det rart.

Jeg har ikke hatt tv på over 15 år. Ikke noe problem for meg, men folk synes jeg er litt (ekstra) rar selvsagt.
Til film bruker jeg DVD/BluRay spiller koblet på projektor.

Angående lisensspørsmålet, så sier loven at så lenge du har utstyr som kan ta i mot tv-signalene, så er du lisenspliktig. Om du bruker utstyret eller ikke har ingenting å si. Så har du en tv som du bruker som monitor må du betale. Har du en ren monitor trenger du ikke betale lisens.

Det som avgjør er altså om du har tv-tuner noe sted eller ikke.

Jeg har projektor som naturlig nok ikke har tuner innebygget, så jeg unngår problemet på den måten.

Ikke hatt TV på over 15 år, da er du enda rarere enn meg da! ICON_SMILE

Re: Droppe å ha TV [Re: krankdrev] #1396508 12/05/2012 15:42
BjornS Offline
Ivrig
Ivrig
Han lisensmannen jeg pratet med en gang mente det var nok at du hadde en dings som kunne ta imot NRK radiosignaler. Fikk aldri noe henvisning til vedtekter eller forskrifter, selv om jeg spurte.

På tide å tenke over dette igjen, nett gir det jeg trenger av film, nyheter ++

Bjørn

Re: Droppe å ha TV [Re: bixit] #1396515 12/05/2012 15:57
S
SgtPepper Offline
Avhengig
Avhengig
S
Jeg mener man kan plombere signalinngangen på TV og dermed slippe lisensen. Hvor man får gjort dette vet jeg ikke ICON_SMILE

Edit: Etter en kjapp tur innom Google fant jeg ut at en elektriker kan plombere TV.

Redigert av SgtPepper; 12/05/2012 16:00.

Canfield Brothers Balance
Ragley Bluepig X
Re: Droppe å ha TV [Re: SgtPepper] #1396537 12/05/2012 16:31
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Hvis du har en TV uten innebygget dekoder og ikke har kabelabonnement, kan du jo ikke se TV.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Droppe å ha TV [Re: bixit] #1396624 12/05/2012 17:43
T
tygster Offline
Veteran
Veteran
T
Etter at de analoge signalene forsvant er det nå nok å opplyse lisensfolket om at du ikke har mulighet til ta inn tv-signaler.

Lisensfolket kan kreve å få plombere tv-en din, men da er det altså de som må ordne det og ikke du.

Re: Droppe å ha TV [Re: BjornS] #1396838 12/05/2012 20:46
T
trondmm Offline
Veteran
Veteran
T
Sitat: BjornS
Han lisensmannen jeg pratet med en gang mente det var nok at du hadde en dings som kunne ta imot NRK radiosignaler. Fikk aldri noe henvisning til vedtekter eller forskrifter, selv om jeg spurte.

Radiolisensen opphørte i 1976

Re: Droppe å ha TV [Re: bixit] #1396843 12/05/2012 20:53
O
Ola_Kr Offline
Medlem
Medlem
O
Har ikke hatt TV på 5 år nå og kan ikke si jeg savner det i det hele tatt, har en ganske ålright hjemmekino jeg ser filmer/serier på og det lille jeg ser av nrk ses på nett-tv.
Folk blir somregel overrasket når jeg sier jeg ikke har TV, men er veldig befriende å slippe å måtte delta i diskusjoner om Paradise Hotel og slikt.
Har også mere tid til det som betyr noe, sykling og runkepelling av sykkelutstyr!

Re: Droppe å ha TV [Re: bixit] #1396960 13/05/2012 06:32
geiranders Offline
Besatt
Besatt
Det går forbløffende lett å venne seg av med TV-dingsen. Og så lenge det er rikelig med tilgang på kvalitetsfilm og -serier via DVD eller nettløsninger, så er det heller ikke noe å savne, synes jeg. Utrolig digg å slippe tidstyven i stua. Men det er vel snart ikke så veldig eksotisk å droppe kassa? Jeg har inntrykk av at stadig flere erstatter TV-timene med nettkoping. Fra én skjerm til en annen. Jeg skulle gjerne brukt mindre tid på nettet, for min del. Får fortsatt altfor ofte følelsen av bortkastet tid (skrev han på nett...)

Re: Droppe å ha TV [Re: geiranders] #1396996 13/05/2012 08:17
Boas Offline
Fiseufin
Fiseufin
Har levd uten TV i snart 3 år, men har som andre her hatt projektor til å se på NRK nett-TV, filmer og serier fra DVD eller nedlastet. Det blir sjelden til at jeg skrur på bare for å se om det er noe og blir sittende og kope, setter heller på når det er noe jeg har lyst til å se.

Har ved et par tilfeller merket et oppdemmet TV-behov når jeg har besøkt folk med kasse, men dette er sjeldent og jeg har stort sett ikke savna TV. Så heller ikke mye TV før. Det jeg kanskje har savnet aller mest er TV2 innimellom, som f.eks. til TdF. Kjøpte abonnement til iPhone i fjor sommer, og har kjøpt nett-TV-abonnement f.eks. under ballspill-VM (og da er det kult å ha projektor og få dette stort!)
Flytter inn i ny leilighet i morgen hvor TV-signalene er bakt inn i husleia og ny TV er allerede på plass (en nett 32", ikke noe monster som dekker hele veggen).
Jeg mistenker at summen av sløvetid er konstant, og at man som noen over skrev bruker mer tid på å kope på nettet. Dette fører som dere vet ofte til utstrakt netthandling og lisensen kan derfor være et billigere alternativ. Så slutt å klage på lisensen! ICON_GRIN

Re: Droppe å ha TV [Re: geiranders] #1397102 13/05/2012 11:05
K
krankdrev Offline
Besatt
Besatt
K
Sitat: geiranders
Det går forbløffende lett å venne seg av med TV-dingsen. Og så lenge det er rikelig med tilgang på kvalitetsfilm og -serier via DVD eller nettløsninger, så er det heller ikke noe å savne, synes jeg. Utrolig digg å slippe tidstyven i stua. Men det er vel snart ikke så veldig eksotisk å droppe kassa? Jeg har inntrykk av at stadig flere erstatter TV-timene med nettkoping. Fra én skjerm til en annen. Jeg skulle gjerne brukt mindre tid på nettet, for min del. Får fortsatt altfor ofte følelsen av bortkastet tid (skrev han på nett...)

Enig der. det blir fort fremdeles for mye tid foran en skjerm, særlig med tanke på at veldig mange av oss også tilbringer arbeidsdagen foran en skjerm. Men det som trekker i positiv rtning er at nettsurfing KAN være mer fornuftig enn TV, man leser jo ofte om ting man interesserer seg for og innhenter kunnskap.

Re: Droppe å ha TV [Re: krankdrev] #1397158 13/05/2012 12:59
gare Offline
More than words
More than words
Jepp, man kan for eksempel sjekke ut TED Talks, som er en nærmest uendelig rekke av interessante foredrag.

Re: Droppe å ha TV [Re: bixit] #1397172 13/05/2012 13:24
Djenghis Offline
Avhengig
Avhengig
er ikke mange årene uten å betale lisens før du har tjent inn kjøpet av prosjektor eller monitor

Re: Droppe å ha TV [Re: Djenghis] #1398077 14/05/2012 12:43
J
Jon Magnus Aa Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
J
Jeg har ikke hatt tv på ca 4 år, og synes det er fint.

Det er litt morsomt når "tv-vante" kommer på besøk for første gang. De merker nemlig at noe mangler i stua, men greier ofte ikke å sette fingern på det med en gang. Så da sier de selvsagt ikke noe om det, før det plutselig går opp for dem f.eks etter en time. Da kommer det som et utbrudd, gjerne midt i en samtale "Du har ikke TV!"

Re: Droppe å ha TV [Re: Djenghis] #1398079 14/05/2012 12:44
Leif_H Offline
Entusiast
Entusiast
Har vært uten TV siden de slo av vanlig analog kringkastning. Har ikke inntrykk av at man bli uglesett av den grunn. Det er jo ingen som diskuterer hva de har sett på TV likevel.

Har nå fått lagt inn kabel med nett, telefon og TV. Fant fort ut at jeg ikke har gått glipp av noe. Hvorfor i all verden skal jeg sitte å glane på noen overfladiske julenisser som driver og fjanter og gjør seg til? Tror det er ment som underholdning. Men Giro Italia i HD kvalitet på stor flatskjerm er ikke så verst.

Re: Droppe å ha TV [Re: bixit] #1398187 14/05/2012 14:58
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Det er bare å kaste ut TV-en. Besteforeldrene klarte seg fint uten ; og som vi vet var alt bedre før.
Når du har kvittet deg med TV-en så kan jeg også anbefale deg å ha i hvertfall én PC/nettfri dag i uka. Hender en sjelden gang det siste går fløyten her i huset men de få gangene kompenseres med tre ukers ferie uten PC og nett. Bare deilig.

Re: Droppe å ha TV [Re: bixit] #1398190 14/05/2012 15:01
S
skrotnissen Offline
Fersking
Fersking
S
Sitat: bixit
Kan jeg ha TV uten å betale lisens da?

Ja. Du skal i utgangspunktet betale lisens hvis du har kringskastingsmottaker, men gitt at du bor et sted hvor det ikke er kabel-tv så er ikke TV lengre kringskastingmottaker da det analoge bakkenettet er nedlagt, du må ha parabol/riksTV-antenne for å få inn TV-signaler.

Har du kabel-tv så:

Fra Forskrifter om fjernsynsmottakere

Dersom NRK ønsker det, skal det også være adgang til å plombere mottaker og/eller antenneinntak.

Du kan altså meddele NRK at du ikke bruker appratet til å se på TV, så kan de for egen regning plombere apparatet.

Quote:

Fikk høre at TV-lisens mannen kunne se at jeg hadde TV. At de ser et signal eller noe, eller har en viss for magisk kontroll.

Det er ikke så vanskelig å detektere TV-signaler da kablingen gir fra seg mye støy i UHF-båndet, men jeg har liten tro på at dette fungerer i urbane strøk.

Hvis du ikke betaler NRK-lisens så må du påregne å bli plaget av kontrollørene til NRK, en gjeng pågående og innpåslitne idioter hvis fremgangsmetode befinner seg et sted mellom mangel på folkeskikk og lovbrudd.

Lang og informativ diskunsjonstråd her:
http://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1349043&st=60

Re: Droppe å ha TV [Re: tygster] #1398365 14/05/2012 18:52
S
SgtPepper Offline
Avhengig
Avhengig
S
Sitat: tygster
Etter at de analoge signalene forsvant er det nå nok å opplyse lisensfolket om at du ikke har mulighet til ta inn tv-signaler.

Lisensfolket kan kreve å få plombere tv-en din, men da er det altså de som må ordne det og ikke du.

Er det virkelig nok? De fleste TV-apparater kommer gjerne med DVB-dekoder innebygd. Jeg trodde at man var lisenspliktig uansett dekodertype.

Det er jo interessant siden en monitor i TV-størrelse er fryktelig dyrt.

Canfield Brothers Balance
Ragley Bluepig X
Re: Droppe å ha TV [Re: bixit] #1398411 14/05/2012 19:33
Alexr80 Offline
Ringrev
Ringrev
Kunne klart meg fint uten mulighet for å få inn tv signaler, men en flatskjer/tv måtte jeg hatt. Ser sjeldent på tv selv, men spiller av fra mediacenteret / streamer fra netflix hver dag.

Så lenge skjermen du har ikke har en mottaker / tuner, så slipper du lisens. Har flatskjermen dvb dekoder så må du betale lisens.

Mulig man kan plombere dekoeren, men vet ikke om NRK ville godtatt dette.

Re: Droppe å ha TV [Re: SgtPepper] #1398428 14/05/2012 19:43
S
skrotnissen Offline
Fersking
Fersking
S
Sitat: SgtPepper
Sitat: tygster

Er det virkelig nok? De fleste TV-apparater kommer gjerne med DVB-dekoder innebygd. Jeg trodde at man var lisenspliktig uansett dekodertype.

http://www.forbrukerombudet.no/id/11039492.0

DVB-dekoder vil jo være lisenspliktig gitt at du kan ta inn NRK som sendes ukryptert i det digitale bakkenettet, men du kan ref. Forskrifter om fjernsynsmottaker §9 meddele NRK at mottakeren din ikke er i bruk.

Re: Droppe å ha TV [Re: bixit] #1399913 16/05/2012 13:07
Dexter Offline
Ivrig
Ivrig
TV lisensen er ikke en lisens for NRK, men en lisens for å eie TV. Husker for en del år siden så var de streik i NRK under ballspill VM, fatter'n regnet da ut hva dette utgjorde å trakk disse dagene fra lisensen. Fikk da et langt brev fra NRK hvor akkurat dette stod.

Så i teorien så skal du betale lisens selv om du har den avslått i en boks på loftet. Men det har vel blitt litt mer praktisk tilnærming til dette nå.

Hvis du vil ha TV for å kikke på filmer, så må du ha en uten tuner (monitor) for å være sikker på at du ikke skal betale lisens.

Re: Droppe å ha TV [Re: Dexter] #1399975 16/05/2012 14:18
BeefCake Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Dexter
TV lisensen er ikke en lisens for NRK, men en lisens for å eie TV. Husker for en del år siden så var de streik i NRK under ballspill VM, fatter'n regnet da ut hva dette utgjorde å trakk disse dagene fra lisensen. Fikk da et langt brev fra NRK hvor akkurat dette stod.

Så i teorien så skal du betale lisens selv om du har den avslått i en boks på loftet. Men det har vel blitt litt mer praktisk tilnærming til dette nå.

Hvis du vil ha TV for å kikke på filmer, så må du ha en uten tuner (monitor) for å være sikker på at du ikke skal betale lisens.

Etter det jeg vet så stemmer ikke dette helt. Har hørt at det er ett sted utenfor bergen hvor et par hustander er såpass isolert pga fjell at de ikke har signaler fra mastene i nærheten, og heller ikke kabel/parabol, som slapp å betale pga de kunne dokumentere at de ikke hadde TV dekning. Samtidig så har man da lov å bruke TV som PC'skjerm?

- Mvh BeefCake
- - - - - - - - - - - - - - -
I may do foolish things, but I do them with great enthusiasm!

Moderator  support