Hei, Dette er vel kanskje ikke helt riktige forum, men jeg krysser fingrene for at en eller annen av dere kanskje kan hjelpe meg litt på vei.
Jeg har i det siste kikket en del på gamle retro sykler - tenker da på singlespeed/fixed speed sykler med minimalt med utstyr. Litt sånn 40 talls racer sykkel.
Er det noen av dere som vet hvor man kan finne slike gamle rammer? Hadde lyst på et sommerprosjekt - bygge opp en slik fra bunnen av, men sliter med å finne en fin ramme som utgangspunkt. Er det noen her som vet hvor jeg kan finne dette? De rammene jeg leter etter ligger vel gjemt bak låver over det ganske land - de var iallefall ikke på finn......
Håper på litt hjelp slik at sommeren blir reddet:-)
Hei Hadde også noen lignende planer, men så var det der med tid og barn og kone og slik. Så da er planene skrinlagt og du kan få 1 eller begge 2 om du vil.
Syklene befinner seg på Langhus,20min sør for oslo.
Jeg har en komplett Miyata Elevation 2000 fra 1992. Den er så og si i original stand. Den ene felgen var ødelagt når jeg kjøpte den og fikk en bedre i bytte. Når den ble kjøpt byttet jeg bak gir til Shimano racer gear 600. Nest best den gangen og lyyyn kjapp i giringen!!!. Det er Shimano Deore topp skiftere. Tror det originalt var rapidfire. Setet og dekk er også skiftet. Resten av utstyr er Deore. Den er pen og fin i lakken. Dessverre har noe av klistremerkene falt av.
Verden ville rett og slett vært et bedre sted å være om flere hadde slike fine sykkel-planer for sommeren. Få ting er bedre enn å ta vare på gamle sykler, gi de hedersplassen i boden og sette de i slik stand at de kan sykles på.
Hmm, bør selv gjøre alvor av planene å finne noen gamle sykler i Trøndelag som kan finne veien til boden min gitt.
Forøvrig er en Miyata også en av grunnene til at peugeot planene strandet, fikk denne av en kollega til kona. Og da var ikke valget så vanskelig da jeg allerede har en nydelig Miyata racer fra før.. Strippa, rensa, vaska og satt sammen igjen:
Setter meg i bilen i morgen og henter Peugeotene - gleder meg som en unge:-)
Lover å poste bilder etterhvert.
Sal og styre er allerede på vei i posten - Planene er en veldig ren, enkel fixie med brunt lær på sal og styre, matt svart ramme og veldig enkle hjul. Tror dette blir en fin sommer:-)
MEN et lite spørsmål - har kontroll på alt bortsett fra lakkeringsjobben. Bør man sette bort jobben til en lakkerer (Vet noen pris på dette?) eller klarer jeg å få det fint med biltema lakksprøyte på kompressoren her hjemme?
Ville bare si tusen takk til Hans Kristian for en super sykkel. Her er det endelige resultatet (nesten). [img:center]http://bike.vindsurf.no/#3.0[/img]
Peugeoten ble dritlekker. Hvordan fikk du gjort lakkeringsjobben til slutt?
Og forstår jeg rett at du tok begge Peugeotene? Hva gjorde du med den andre?
Mr. Wicked, had a look at this? I just read about these vertical drop-friendly fixed gear hubs today. Can't voucher for it, but it looks interesting: http://sheldonbrown.com/harris/white-hubs.html
Var skikkelig morsomt! Mye pussing, pussing og pussing men fikk til slutt den finishen jeg ville, selv om den ble lakket hjemme. Peugeot nr to venter påinstruksjoner. Kona hadde veldig lyst på den. Så fort hun har bestemt seg for hvordan hun vil ha den blir det igangsatt:-)