Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Ulyd/hyling i bremser

Ulyd/hyling i bremser #1395243 10/05/2012 20:22
Stuf Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Jeg har ansvaret for "mekking" på familiens sykler, og lærer litt etter hvert. På min terrengsykkel har jeg Magura Louise Bat 180 bremser. Syklen er en 2010 modell og den er sikkert brukt 700-800 mil, og jeg har ikke gjort andre ting med bremsene enn bytting av klosser og litt småjustering. De fungerer og er fri for ulyder ICON_SMILE .

Min sønn har Avid Elixir 5 160 bremser, og de lager konstant ulyder. Det er værst når hjulet går rundt uten motstand, ved f.eks justering av gir, de hyler som en gris som blir kastrert. Eller er det masse ulyd når syklen brukes, men da kommer det og går litt.
Bremseklossene er ikke slitt.

Noen som har noen tips om hva jeg bør foreta meg?

Re: Ulyd/hyling i bremser [Re: Stuf] #1395247 10/05/2012 20:25
polkaDOT Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sentrert?
Siden det er avid kan det hende at en av bena i fjæra som holder klossene fra hverandre har bøyd seg og kommer borti skiven.

Ride your bike, and be happy!

Team Ibis / Probike

Re: Ulyd/hyling i bremser [Re: Stuf] #1396049 11/05/2012 18:45
asa Offline
Entusiast
Entusiast
Har du løsnet umbraco skruene som holder kalipperen, samtidig som du bremser med hendelen, for deretter stramme skruene? Kan være at kalipperen er skjev ift skiva...

Re: Ulyd/hyling i bremser [Re: Stuf] #1396061 11/05/2012 18:58
Telemark Skier Offline
Entusiast
Entusiast
Gav opp på kvinnens Elixir 7 frambrems og bytta til "elixir CR"
Ferdig justert og lekkert så ruller det noen mil og vips like mye vibrasjon igjen, og det fører til hyling

Blir vel litt det samme som når man kjøper billig bil det skal skrangel og knirke endel. Billige bremser er billige bremser - man kan treffe bra på en god dag og ikke så bra de andre dagene.
Men - prøv med litt kopperpasta på baksiden av klossen, juster caliper - kanskje det hjelper en stund tommelopp

Redigert av Telemark Skier; 11/05/2012 19:00.

-------
ride it !
Re: Ulyd/hyling i bremser [Re: Stuf] #1471479 23/08/2012 19:52
A
avskyelig Offline
Fersking
Fersking
A
Låner denne tråden litt da det er nok av tråder om ulyd i bremser.
Har leita gjennom de uten å finne svar som hjelper meg.

Har en "White" sykkel (1 år gammel) med shimano hydr. skivebremser på. er usikker på hvilken modellbetegnelse det er på bremsene, da jeg sitter i stavanger å sykkelen står på stord for øyeblikket, men det er nok ikke fra øverste hylle.

Problemet er at når jeg bremser i sakte fart lager de enn EKSTREM hylelyd, (tro meg, den er helt insane!..), å det rister i hele sykkelen, samt dårligere bremsekraft.

skiftet klosser, å bremsene var stille i ett par dager, men så kom problemet tilbake.

Har spylt med brake cleaner, pussa klosser med sandpapir, sentrert kalippere X antall ganger, luftet kalippere, copaslip bakpå klosser, uten hell.

Har lagt merke til at når jeg bremser så bøyer skiven seg litt mot ene siden, som om stemplene i kalipperen virker med forskjellig kraft, jeg har en mistanke om at dette forårsaker lydene og vibrasjonene. Noen som har hatt problemer med kalipperene sine? skiftet? overhalt?

Håper noen her har noen gode tips ICON_SMILE

Re: Ulyd/hyling i bremser [Re: Stuf] #1471485 23/08/2012 19:59
G
Gjermundfjeld88 Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
G
Men hvis du har sentrert kaliper, så vil dette gjøre at selvom ene stempelet går lenger ut enn det andre, vil de fortsatt møtes på midten.
Men, kan skiva være skeiv? Fått seg en trøkk uten at du har lagt merke til det. Kan du prøve å bytte skiver foran og bak om de er like store.
Har en mistanke om at du ville opplevd subbing med en skeiv skive, for det har jeg (men driter i det).

Re: Ulyd/hyling i bremser [Re: Stuf] #1471494 23/08/2012 20:08
A
avskyelig Offline
Fersking
Fersking
A
jeg tenker at dersom det ene stempelet ikke returnerer like langt som det andre (pga treghet) vill kansje dette stempelett treffe skiva før det andre (altså det stempelet som går lett og har returnert helt inn) å dermed presse den sideveis?

forresten noen som vet om stemplene skal returnere helt inn når man slipper opp bremsen?

Skivene mine ser ikke ut for å vere skeive når jeg snurrer på hjulet å "sikter". ikke subber det heller, samt jevn bremsekraft uten noen from for "wobbel", så tviler på de er skeive.

Re: Ulyd/hyling i bremser [Re: Stuf] #1471496 23/08/2012 20:10
A
avskyelig Offline
Fersking
Fersking
A
Er selvfølgelig mulig at jeg ikke har sentrert riktig, men har forstått det slik at man løsner litt på festeskruene, for så å holde inne bremsen mens man strammer de igjen. Det er vertfall den fremgangsmåten jeg har brukt.

Re: Ulyd/hyling i bremser [Re: Stuf] #1471558 23/08/2012 21:19
W
WizVaz Offline
Entusiast
Entusiast
W
Min erfaring er at "siktemetoden med lik lysåpning på begge sider" fungerer bedre for sentrering. Så snurre med litt etter litt trykk på bremsehendel for kontroll.
Løsne_bremse_feste er hurtigmetode som unngår subbing, men ikke nødvendigvis sentrerer perfekt.

Re: Ulyd/hyling i bremser [Re: WizVaz] #1471591 23/08/2012 22:24
M
magnusc Offline
Ivrig
Ivrig
M
Sitat: WizVaz
Min erfaring er at "siktemetoden med lik lysåpning på begge sider" fungerer bedre for sentrering. Så snurre med litt etter litt trykk på bremsehendel for kontroll.
Løsne_bremse_feste er hurtigmetode som unngår subbing, men ikke nødvendigvis sentrerer perfekt.

+1
Og bytt til klosser som ikke kviner, som feks Nukeproof

Re: Ulyd/hyling i bremser [Re: Stuf] #1471604 24/08/2012 05:20
A
avskyelig Offline
Fersking
Fersking
A
Takk for svar ICON_SMILE skal prøve å sikte ved neste annledning, så får vi se om det løser seg.

Moderator  support