Hei,
Har nettopp blitt ubehagelig klar over den tyske stats regler for eksport ut av EU sonen, og tenkte jeg kunne informere her slik at andre ikke unødvendig havner i samme situasjon.
Det har seg slik at dersom vi utenfor EU kjøper varer for mer enn 1000 Euro fra Tyskland må selger eksport deklare pakken, og den må gjennom tollen på vei UT av Tyskland...
Den deklarasjonen er det nok ikke så vanlig å gjøre for alle nettbutikker, og er den ikke riktig utfylt går pakken i retur til avsender fra tyske tollmyndigher.
Jeg bestilte i slutten av februar deler til en ny sykkel fra Hibike.de. Har handlet fra dem flere ganger, de har fin nettside og godt ordresystem, du får melding når bestilte varer er kommet på lager, og de belaster kortet ditt når pakken sendes med posten. Strålende!
Slik var det denne gang også, varene ble sendt 22.03. MEN pakken var verdt mer enn 1000 Euro og måtte via tysk toll på vei ut. -> Tysk toll sendte pakken tilbake til Hibike pga exportdeklarasjonen.
Hibike beklager og sier at tollen roter, og sender pakken på nytt 04.04. -> Det samme skjer igjen!
Nok en gang sier Hibike at tollen roter og de sender pakken på nytt 19.04. Alle gode ting er tre? > Niks, pakken var tilkake hos Hibike.de igjen 03.05.
Jeg tilbød meg å betale for UPS ekspress for å få varene til denne helgen, men det går vist ikke. Venter spent. De skrev på tirsdag at NÅ viste de hva som gikk galt de 3 første gangene. Pakken er fremdeles hos dem i dag en uke etter siste retur.
Hva kunne jeg gjort anderledes?
->Jeg kunne delt opp bestillingen slik at pakkene kom under 1000 Euro! Det hadde kostet meg noen få hundrelapper mer i frakt og tollbehandling, men gort papirarbeidet mye enklere for Hibike.de og pakken ville ikke måtte gå via tyske tollmyndigheter.
->Eller jeg kunne kanskje brukt en annen butikk.... Har feks handlet dyre Simplon rammer fra bike24.de to ganger helt problemfritt.
Kjøper du deler i løsvekt fra Tyskland er uansett min anbefaling:
-Ikke kjøp for mer enn 1000 Euro på en gang om du ikke må!Atle