Nå som du starter og har mål om å gå ned vekt + sykle Trondheim - Oslo er mange rolig og litt hardere langturer veldig vikitg (her øves også på rulle og spising). Ellers er noe intervall trening 4x4 , 6x3 og lignende viktig for å få opp maks VO2.
Når du senere tenker mer på å komme i gammelt slag å konkurrere på noe høyere nivå så kan en bra trenings uke se slikt ut:
Økt 1 : Kort intervaller 4x4 16 min intervall med 30 min oppvarming og nedkjøring
Økt 2 : Langintervall 1t +/- hardkjør
Økt 3 : Kort intervall 6x3 18 min med intervaller å 30 min oppvarming og noe nedkjøring
Økt 4 : Middels Tur 1-1,5t middels intensitet
Økt 5 : Langtur 3-6t roligt
Totalt 10 timer i snitt per uke vil gi veldig mye resultater i forhold til tid brukt. Har du planer om å gå MYE høyere enn turritt konkurranse må vel både 2 og 3 ganger mer trening til.
Har prøvd å følgt treningsplanen over, men klarer sjelden økt nr 5, ligger på 3,5 i snitt pga enda dårlig vær ute + er i slutten av studiet mitt.
Når du sykler alene og når du er med på felles intervall trening, anbefaler jeg STERKT å skaffe deg en eller annen form for gps, om det er mobil eller dedikert spiller ikke stor rolle , men er veldig glad i min edge 500.
Bruk Strava og lag segmenter på faste intervall bakker og runder du pleier å sykle slik at du kan se fremgang klart å tydelig. Har du ingenting du SKAL slå eller forbedre så får man ikke samme motivasjon

.