Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 2 1 2

Toll på sykkelutstur.

Re: Toll på sykkelutstur. [Re: schelvis] #1395476 11/05/2012 07:36
adrenaline Offline
Entusiast
Entusiast
Det beste er å enten kjøpe smått, under 200kr inkl frakt, og holder seg da unna alt tolltullet. Superstar er fine sånn til små duppeditter. (hvis de har det du trenger da)
Eller så må man handle stort skal det lønne seg.
Å kjøpe for 3-500 kroner vil sjelden lønne seg noe særlig. Det er som LarsB sier å spare seg til fant.

Specialized Camber Expert Carbon EVO 29, Niner RIP9, Niner SIR9
Re: Toll på sykkelutstur. [Re: schelvis] #1395500 11/05/2012 07:54
polkaDOT Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: schelvis
Sitat: baronKanon
Hva er det dere klager på? Noen ganger kan man faktisk spare seg til fant. Dukker stadig vekk opp tråder om dette HVER JÆVLA VÅR!

Det er relativt klare, konsise regler på dette med fortollingsgebyr og moms på varer. Posten er ryddige der. Men kjøper du noe til 205 og må betale moms og fortolling, så er det surt, men det er din egen forbanna skyld.

Dette til ettertanke. Så for å spare 30 kroner ved å kjøpe på CRC kontra lokalt, ender du fort opp med å betale 200 MER. Man gjør det en til et par ganger før man tenker seg om en gang til når man bestiller fra utlandet.

Ta deg en pille a... Snakk om å fyre seg opp for ingenting..

Er ikke alle som har 10 års fartstid og 10000+ poster på forumet. Noen har et liv utenfor forum også..

Frem med popcornet!

Ride your bike, and be happy!

Team Ibis / Probike

Re: Toll på sykkelutstur. [Re: schelvis] #1395512 11/05/2012 08:01
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Sitat: Alexr80
Forenklet tollbehandling fra posten ja. Spurte de engang hvordan jeg kan unngå dette gebyret. Da måtte jeg hente pakken på terminalen før den ble sendt til postkontoret og fortolle den selv.

Spurte så hvordan jeg skulle kunne vite nøyaktig når pakken er der og så unngå å få den sendt videre. Det viste personen ikke.

Så disse 120.- kommer man seg vel ikke unna.
Bestillte noe til 205.- engang. 25% + 120.- til posten, da bli det fort dyrt gitt.

Håpløst..

Er jo bare håpløst av han som ikke var klar over reglene.
Disse reglene er enkle, ikke håpløse.

Følger man reglene er det null problem og ikke noe håpløst.

Også greit å vite at posten bruker egne valutakurser, så selv om du har regna ut at det koster 199.70, så kan det godt hende posten(eller kursen) har endra seg dagen etter og de beregner 202 kroner...da må man betale ekstra likevel :-)

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Toll på sykkelutstur. [Re: polkaDOT] #1395519 11/05/2012 08:07
SimonS Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: polkaDOT
Sitat: baronKanon
Hva er det dere klager på? Noen ganger kan man faktisk spare seg til fant. Dukker stadig vekk opp tråder om dette HVER JÆVLA VÅR!

Det er relativt klare, konsise regler på dette med fortollingsgebyr og moms på varer. Posten er ryddige der. Men kjøper du noe til 205 og må betale moms og fortolling, så er det surt, men det er din egen forbanna skyld.

Dette til ettertanke. Så for å spare 30 kroner ved å kjøpe på CRC kontra lokalt, ender du fort opp med å betale 200 MER. Man gjør det en til et par ganger før man tenker seg om en gang til når man bestiller fra utlandet.

Ta deg en pille a... Snakk om å fyre seg opp for ingenting..

Er ikke alle som har 10 års fartstid og 10000+ poster på forumet. Noen har et liv utenfor forum også..

Frem med popcornet!

Kan jeg heller ta meg en yoghurt,er litt sulten.

Forøvrig så kan det jo hende at Baronen faktisk må ta seg en pille,og det er jo sant at det ikke er alle som har 10 års fartstid på forumet og 10000 poster.

Er heller ikke alle som behersker kunsten å være høflig på nett,men det får stå for deres regning.

Når folk fyrer avgårde slike salver på nett så ser jeg for meg noen som sitter og skriker til PCen, mens de hamrer på Capslock og tab til fingra blør.

Vintage mtb,ikke noe annet
Spotify link:Trance and more..
Re: Toll på sykkelutstur. [Re: RazeFaze] #1395933 11/05/2012 15:01
T
trondmm Offline
Veteran
Veteran
T
Sitat: RazeFaze
Også greit å vite at posten bruker egne valutakurser, så selv om du har regna ut at det koster 199.70, så kan det godt hende posten(eller kursen) har endra seg dagen etter og de beregner 202 kroner...da må man betale ekstra likevel :-)

Det å si at de benytter "egne" kurser er litt drøyt. Det høres ut som om noen på posten synser seg frem til hva kursen burde være til enhver tid. Det stemmer selvfølgelig ikke.

Først og fremst så følger de referansekursene som tollvesenet publiserer hver torsdag på denne websiden: http://toll.no/templates_TAD/Tolltariffen/TvinnExchangeRates.aspx?id=98&epslanguage=no Disse gjelder for den påfølgende uken.

Disse kursene er heller ikke noe som tollvesenet finner på. De henter kursene fra Norges Bank hver tirsdag, fra denne siden her: http://www.norges-bank.no/no/prisstabilitet/valutakurser/dagens-valutakurser/ Kursene rundes av til to desimaler, med normale avrundingsregler.

Normalt vil denne kursen ligge en del under det Visa tar for valutaen, men hvis det er lang leveringstid, så kan det selvfølgelig hende at kursen har rukket å stige nok til at du må betale moms når varen ankommer landet, selv om du faktisk har betalt mindre enn 200,- for varen.

Re: Toll på sykkelutstur. [Re: polkaDOT] #1398468 14/05/2012 20:15
I
inflames Offline
Medlem
Medlem
I
Sitat: polkaDOT
Sitat: morta
Det er lov hvis varen skal eksporteres, i dette tilfellet ut av EU.

I butikker på land og utenfor flyplasser så betaler turister moms, men de kan gå til et kontor hvor de får tilbakebetalt det de betalte av moms. Så det stemmer ikke helt.

Det er sant. Jeg gjorde det samme selv når jeg bodde i Tyskland. Kjøpte en del elektriske artikler på elkjøp og andre nettbutikker og fikk refundert momsen. Egentlig skal man jo da betale tysk moms ved innreise til Tyskland, men helt ærlig ble det aldri gjort.

Samme er det på flyplasser i EU. Skal du ha billig røyk så får folk som reiser ut av EU handle røyk uten moms, men skal du reise innenfor EU blir det dyrere. Men husk at vi har en grense på 200 sigaretter per person. Alt over må det betales moms og toll for på grensa.

Den samme grensen har de også i flere EU land, så egentlig har ikke Norge så stein gal "kvote" i forhold til andre land. Tyskere kan også bare ta med seg 200 "tollfrie" sigaretter fra land utenfor EU.

Handler du fra f. eks CRC eller Amazon betaler du ikke moms. Dette betales når varen ankommer Norge.

Side 2 av 2 1 2

Moderator  support