Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

justere styrets vinkel og girskifters høyde

justere styrets vinkel og girskifters høyde #1393863 09/05/2012 13:50
E
elgbert Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
E
Har lest gjennom utallige sider på nett på hvordan vinkel på styret (drop?) skal være i forhold til høyde på girskifter, men rådene spriker. Hva er anbefalinger på dette? Eller er det helt opp til egne preferanser?

Jeg har lyst å legge girskiftere litt høyere på styret, dvs. i litt skråere vinkel slik at de kommer nærmere meg på setet og jeg kan støtte meg bedre på dem. Men er det ulemper med det? Må jeg ta av styretapen for å gjøre det?

Re: justere styrets vinkel og girskifters høyde [Re: elgbert] #1393887 09/05/2012 14:17
thamg Offline
Ivrig
Ivrig
Det er jo noen stilpolitiske retningslinjer på dette.
Man kan selvfølgelig justere akkurat som man selv vil - det verste som kan kanskje er vel forenklet forelegg fra stilpolitiet.. ICON_WINK

Om jeg forstår deg rett kan du med en slik justering risikere at du ikke når like godt frem til bremsehendlene fra bukken. Det er jo ikke helt heldig.
Dersom du imidlertid nedprioriterer dette fordi du "aldri" bruker bukken, kan man selvfølgelig vurdere å heller bruke et flatt styre, og dertil egnede bremse-/girhendler.

Hensikten med den tradisjonell plasseringen av styre, bremsehendler og generell geometri på en landeveissykkel er nettopp at man skal ha en mer fremoverlent og dermed mer aerodynamisk sittestilling. Dette passer jo selvsagt ikke alle, og det er jo kanskje også grunnen til den økende(?) interessen for "komfortracere"?
Du kan jo også se på om du kan heve styret ditt (om du har mer å gå på på styrerørslengden til gaffelen), og/eller om du kan greie deg med en kortere stem.

Re: justere styrets vinkel og girskifters høyde [Re: elgbert] #1393930 09/05/2012 15:35
Valentino Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Det er ikke heldig å legge for mye vekt på hendene.

Jeg vet jo ikke hvordan styret og styrefremspringet ditt ser ut nå. Et bilde eller to av sykkel med og uten deg på vil gjøre det lettere å gi råd.

Kjetil Bjarne Wallentinsen Haaland
Attaché culturel à Landevei et landevei.no.
Moderateur på Landeveisforumet
Facebook Twitter: @landevei
Re: justere styrets vinkel og girskifters høyde [Re: elgbert] #1394428 10/05/2012 07:28
T
Thmro Offline
Entusiast
Entusiast
T
Dersom du er ny på sykkelen og ikke kommer ned i bukken, så vil dette komme etter hvert med litt trening. (egentlig ganske fort om du prøver litt på hver tur). Da kan du bare tilte hele styret mot deg, og gradvis justere det tilbake til "normalen" etterhvert som du blir mer vant. Dette funket veldig bra for meg.

Er du derimot mer erfaren og bare ikke når helt frem, så ville jeg prøvd kortere stem og evt. mindre ramme. Å ligge med for mye vekt på styret vil gjerne følges av problemer og smerter i skuldre, og albuene. For å ikke ligge med for mye vekt på styret er det igjen kortere stem og/eller flytte setet litt ned og litt bak(ned for å kompansere for at det blit lengere til pedalene ved å bare flytte bak).

Re: justere styrets vinkel og girskifters høyde [Re: elgbert] #1394586 10/05/2012 09:24
Hefferlegs Offline
Medlem
Medlem
Kortere stem er nok en god løsning som kan aksepteres stilmessig også, men til syvende og sist er det jo det som fungerer for deg som avgjør. Pass på at du når bremsene dine godt fra bukken. Evt kanskje flytte setet litt fram (evt om du har set-back på setepinnen kan denne byttes)

Du må av med styretapen for å flytte hendlene ja. Dette er en rimelig grei operasjon som du løser greit selv.

Shut up, legs!!

Moderator  support, Valentino