Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 3 1 2 3

Borgervern?

Re: Borgervern? [Re: oyvind] #1393596 09/05/2012 09:41
A
anonym5 Offline
Anonym5
Anonym5
A
Sitat: oyvind
Da jeg vokst opp, på 80-tallet lekte vi overalt, fordi bilistene tok hensyn til at rundt omkring i gatene syklet det barn, kom det en ball sprettende osv. Det er trist å se hvor lite leking det er rundt omkring, foruten den som er organisert gjennom idrettsklubber osv.

+1 fra en som selv vokste opp på 80-tallet

Anonym5
Re: Borgervern? [Re: anonym5] #1393607 09/05/2012 09:53
kjull Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Sitat: pontiff
Da jeg vokst opp, på 80-tallet lekte vi overalt, fordi bilistene tok hensyn til at rundt omkring i gatene syklet det barn, kom det en ball sprettende osv. Det er trist å se hvor lite leking det er rundt omkring, foruten den som er organisert gjennom idrettsklubber osv.

+1 en til

Syns det er et sykdomstegn at ungene som i et villastrøk ikke går i neongul refleksvest til ehvert tid sees på som å ha uansvarlige foreldre, fordi bilene kjører så lite hensynsfullt. (jada jada....noen syklister også)

Re: Borgervern? [Re: anonym5] #1393611 09/05/2012 09:54
Johnny Yuma Offline
Avhengig
Avhengig

Da jeg vokste opp, lærte vi at vi måtte passe oss for trafikken. Noen veier kunne vi leke på, andre ikke. Mistet vi en ball ut på hovedveien, måtte vi kanskje ha hjelp av de voksne til å hente den...

Re: Borgervern? [Re: Johnny Yuma] #1393618 09/05/2012 09:59
A
anonym5 Offline
Anonym5
Anonym5
A
Sitat: Johnny Yuma
Da jeg vokste opp, lærte vi at vi måtte passe oss for trafikken. Noen veier kunne vi leke på, andre ikke. Mistet vi en ball ut på hovedveien, måtte vi kanskje ha hjelp av de voksne til å hente den...

Og det lærte vi også.

Forskjellen i dag er tilsynelatende langt flere biler, som kjører mye fortere, mindre hensynsfullt og kanskje verst av alt mindre oppmerksomme og med en holdning at alle andre skal være oppmerksomme på dem.

Anonym5
Re: Borgervern? [Re: kjull] #1393621 09/05/2012 10:02
P
P_Dalen Offline
Veteran
Veteran
P
Denne "samfunnsdebattantens" egentlige anliggende er jo ikke råsyklister i Krohnåsveien. Han har langt videre perspektiver enn som så!

Slik det fremgår av innledningen, er forholdene i Krohnåsveien bare brukt som et illustrerende eksempel for å påvise følgende generelle, skarpsindige observasjoner:

(1) syklister har andre kjemiske prosesser i hjernen enn andre mennesker,

(2) den eneste hjerneaktiviteten som finnes hos syklister, dreier seg om at de selv er konger som må slippes fram, fordi de anser sin egen tid som viktigere enn andres.

Mannen er jo genial!

Re: Borgervern? [Re: oyvind] #1393625 09/05/2012 10:06
Dan Offline
More than words
More than words
Det er trist å se hvor lite leking det er rundt omkring, foruten den som er organisert gjennom idrettsklubber osv.

+1

Alt skal tilpasses den hellige bilen og det har blitt et så normalt syn at de fleste ikke en gang tenker over hvor sykt det har blitt.

Re: Borgervern? [Re: Dan] #1393633 09/05/2012 10:16
Johnny Yuma Offline
Avhengig
Avhengig
Sitat: Dan
Det er trist å se hvor lite leking det er rundt omkring, foruten den som er organisert gjennom idrettsklubber osv.

+1

Alt skal tilpasses den hellige bilen og det har blitt et så normalt syn at de fleste ikke en gang tenker over hvor sykt det har blitt.

Er det slik at bilens mer dominerende stilling i bybildet har fordrevet barna fra rundt omkring, og til organisert idrett og evt innelek?

Re: Borgervern? [Re: Johnny Yuma] #1393635 09/05/2012 10:17
A
anonym5 Offline
Anonym5
Anonym5
A
Er det slik at bilens mer dominerende stilling i bybildet har fordrevet barna fra rundt omkring, og til organisert idrett og evt innelek?

Jeg vil hevde at bilen har bidratt til det, ja.

Anonym5
Re: Borgervern? [Re: Johnny Yuma] #1393642 09/05/2012 10:26
O
oyvind Offline
AKA DynamittGubb
AKA DynamittGubb
O
Jeg sier ikke at det ikke finnes "rundtomkringlek", men jeg mener; Ja, det har det til en viss grad.

At det reageres veien blir kalt "veien vår", for å påpeke at veien er offentlig, mener jeg handler om hvordan vi ser på nærmiljøene rundt omkring. Småveier er som oftest offentlige, men aktiviteten som foregår der er gjerne med på å definere lokalmiljøet.

øyvind
http://teamkjelsaslaererne.blogspot.com/
"I'm the jack, I'm the joker in the stack" WE
Re: Borgervern? [Re: anonym5] #1393648 09/05/2012 10:29
Kjesk Offline
Ringrev
Ringrev

Jeg vil hevde at bilen har bidratt til det, ja.

Jeg vil si både ja og tja.
Ja til bilen - tja til organisert idrett. Er det fler nå enn for 20-40 år siden? Kanskje - vet ikke!

Derimot er det en annen rakkare kalt internett som driver ungene bort fra alt, både gata, idrett, utelek og innelek.
Det er den største faren, for i dette tilfellet barns evner til å finne på noe ute/rundt omkring!

Men, det er en annen diskusjon!

Re: Borgervern? [Re: kjull] #1393650 09/05/2012 10:31
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Sitat: kjull

Syns det er et sykdomstegn at ungene som i et villastrøk ikke går i neongul refleksvest til ehvert tid sees på som å ha uansvarlige foreldre, fordi bilene kjører så lite hensynsfullt. (jada jada....noen syklister også)

Det är ju möjligt att orsaks sambandent är annorlunda. På 80 talet fanns det väl nestan inte reflex väster (eller sykkelhjälmar för den del) och det var väl i alla fall (nestan?) ingen som satte de på barnen.

Att vi idag anser att en del säkerhetstiltak som viktiga trots att vi inte ansåg det tidigare behöver inte medföra att risken faktiskt är större.

Jag är förövrigt skeptiskt till att folk som växte opp på 80 talet kan jämföra trafik situationen då och nu.

Men jag vet inte heller då jag växte opp i ett radusområdet utan bilar mellan husen, många g/s vägar långt ifrån bilvägar och stora bilfria ytor.

Re: Borgervern? [Re: fredriks] #1393652 09/05/2012 10:34
A
anonym5 Offline
Anonym5
Anonym5
A
Sitat: fredriks
Jag är förövrigt skeptiskt till att folk som växte opp på 80 talet kan jämföra trafik situationen då och nu.

Hvorfor det?

Anonym5
Re: Borgervern? [Re: kjull] #1393656 09/05/2012 10:37
D
Den glade amatør Offline
Entusiast
Entusiast
D
Synes mannen har flere gode poeng jeg.

Må også innrømme at jeg selv har syklet forbi biler i det aktuelle området, i ganske høy hastighet.Akkurat dette er noe jeg skjemmes litt over etter å ha lest innlegget. Har faktisk ikke tenkt så mye på at barn kanskje bruker området som lekeområde:/ Heldigvis har det gått bra, og jeg skal ta mere hensyn til omgivelsene neste gang jeg er ute på tur.

En annen ting i relasjon til barn er at de ofte hører at det kommer en bil, og dermed tilpasser seg det(til en viss grad). Det er ikke alltid like lett å høre at det kommer en syklist, det må vi ha i bakhodet når vi sykler i slike områder.

Re: Borgervern? [Re: anonym5] #1393660 09/05/2012 10:38
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
För att jag inte tror att ett litet barn håller reda på trafik situationen och att det generellt är svårt att jämföra då och nu.

Re: Borgervern? [Re: kjull] #1393664 09/05/2012 10:43
Johnny Yuma Offline
Avhengig
Avhengig
Kan løsningen være å stenge denne veien for bilkjøring og bilparkering?

Re: Borgervern? [Re: Kjesk] #1393690 09/05/2012 11:07
P
P_Dalen Offline
Veteran
Veteran
P
Sitat: Kjesk
Derimot er det en annen rakkare kalt internett som driver ungene bort fra alt, både gata, idrett, utelek og innelek.
Det er den største faren, for i dette tilfellet barns evner til å finne på noe ute/rundt omkring!

Men, det er en annen diskusjon!

Jeg er enig i at nettbruk antakelig er en større rakker enn bilen på dette punktet.

På den annen side hører jeg stadig at barns organiserte aktiviteter brukes som begrunnelse (blant flere, riktignok) for at folk er så fordømt "avhengig" av bil. (Jada, jeg synder på det området sjøl, dessverre.)

Re: Borgervern? [Re: kjull] #1393701 09/05/2012 11:18
Tex Offline
Besatt
Besatt
OK, jeg synser litt (ikke spør meg om kilder og referanser):

Jeg tror at den økte bruken av bil de siste 30 år har bidratt til at færre barn bruker veien til lek og formålsløs sykling, slik vi gjorde på det glade 70-tallet.

Det ironiske er at en ikke uvensentlig del av bilbruken består i å kjøre barn til ulike fritidsaktiviteter.
På samme måte som skoleveier blir traffikerte og farlige å gå langs fordi det har blitt mer vanlig å kjøre barn til skolen (fordi veiene er så traffikerte og farlige for små barn ... )

Re: Borgervern? [Re: Tex] #1393731 09/05/2012 11:35
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: Tex
Det ironiske er at en ikke uvensentlig del av bilbruken består i å kjøre barn til ulike fritidsaktiviteter.
På samme måte som skoleveier blir traffikerte og farlige å gå langs fordi det har blitt mer vanlig å kjøre barn til skolen (fordi veiene er så traffikerte og farlige for små barn ... )

Et annet høne/egg-tilfelle er jo at "her kan man sykle fort fordi det ikke er noen barn ute og leker". Selvfølgelig er det ingen barn ute og leker, siden det er alt for skummelt med alle syklistene som passerer i for høy fart.

Er det noen her som bor i Ullernveien 37-105 eller som sykler forbi der på sin daglige jobbpendling? Det er et flott eksempel på fryktelig dårlig planlegging av sykkelrutenettet i Oslo. Sykkeltraséen langs Ring 3 går inn i et ellers uforstyrret boligfelt som ligger langs en blindvei med god nok helling til at jobbsyklister på vei østover kan få opp god fart. Jeg sykler selv som en prest når jeg passerer der men ser aldri barn som leker i veien, selv om hagene og blindveien virkelig innbyr til det.

Re: Borgervern? [Re: fredriks] #1393772 09/05/2012 12:16
A
anonym5 Offline
Anonym5
Anonym5
A
Sitat: fredriks
För att jag inte tror att ett litet barn håller reda på trafik situationen och att det generellt är svårt att jämföra då och nu.

Hvem sier at vi selv er eneste kilde til informasjon om trafikksituasjonen på 80-tallet?

Anonym5
Re: Borgervern? [Re: kjull] #1393818 09/05/2012 12:52
Ketle Offline
Ivrig
Ivrig
Barn har blitt vant til å kjøres over alt. Om jeg husker riktig så viste en undersøkelse i USA at besteforeldregenerasjonen hadde en aksjonsradius for å ferdes alene på rundt 6 miles. Foreldregenerasjonen hadde 1 mile, mens for dagens barn er den på 300 yards!

Glemmer ikke min tidligere kollega som fortalte at hans sønn på ca 12 år var den eneste av flere barn som syklet under 2 km til fotballtreningen til tross for at det var sammenhengende gang og sykkelsti hele veien fra boligfeltet.

Re: Borgervern? [Re: kjull] #1393826 09/05/2012 13:01
Garpen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Nå som tråden allikevel har sporet av:

Jeg mener å se at flere barn med utenlandske foreldre farter rundt alene. Jeg synes jo at det er en god ting for unger å smake litt på friheten en sykkel eller litt frislipp hjemme gir; tror dere at innvandrerbarn vokser opp med mer trygghet i nærmiljøet på grunn av det at de sykler til fotballtrening/kompiser og henger mer utendørs enn sine "norske" jevnaldrende?

NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!

Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
Re: Borgervern? [Re: kjull] #1393831 09/05/2012 13:08
kjull Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Har tråden sporet av?
Hadde jeg aldri ventet..... :-)

Re: Borgervern? [Re: kjull] #1393842 09/05/2012 13:20
F
FuzzyLogic Offline
Bah..
Bah..
F
Er det dette en kaller et troll? Eller en tøffing som skal markere seg?
Jeg sykler ofte langs osbanetraseen, spesielt i sommerhalvåret. Jeg er positivt overrasket over hvor bra det går når alle brukere som joggere, hestefolk og syklister viser hensyn og er obs på hverandre. Jeg får litt inntrykk av at denne karen vil helst ikke bry seg om andre og får angst når han ser en syklist i speilet.

Re: Borgervern? [Re: kjull] #1394062 09/05/2012 18:04
Johnny Yuma Offline
Avhengig
Avhengig
Fartshumper er med bil skumle saker i et visst hastighetsintervall. Min erfaring er at rundt 80-90kmt bare spretter bilen over. Så det blir litt enten eller. Men fartshumper er jo også forskjellige. Litt ut fra dette vil jeg lansere ideen om spesialfartshumper for sykkel. Hva svir mest rundt 35kmt men er OK i 20?

Re: Borgervern? [Re: Johnny Yuma] #1394202 09/05/2012 20:17
Dan Offline
More than words
More than words
Litt ut fra dette vil jeg lansere ideen om spesialfartshumper for sykkel. Hva svir mest rundt 35kmt men er OK i 20?

Det smarte med fartshumper når man kommer med sykkel er jo selvfølgelig at jo fortere man sykler desto lengre og høyere hopper man og hvis man holder høy nok fart så spretter man fint over de lekende barna. Selvregulerende altså.

Re: Borgervern? [Re: kjull] #1394263 09/05/2012 20:58
sl500 Offline
Ringrev
Ringrev
Forbi huset mitt er det en vei med 40 sone.
Noen ganger kommer det biler i veldig godt driv langt over fartsgrensen.
Dette er også en vei som mange sykelister bruker for å trene på uten jeg noen gang har reagert på at de sykler for fort etter fartsgrensen

Siden det er relativt lite trafikk så hender det at ungene i nabolaget leker i og ved veien.
De aller fleste bilister bremser ned når de ser barna mens de færeste treningssykelister gjør det samme.
De har lagt inn høyeste gir og holder kadensen oppe mens de paserer tett opp til ungene som leker.

Som regel går det bra men i fjor så sto jeg å så på en tulling på racer i 40 km/t hektet borti en av ungene som syklet langs veien.
Heldigvis gikk det værst utover tullingen selv som selvfølgelig var rasende på ungene som lekte i veien.
Da er veien "vår" å sånne tullinger vil vi ikka ha i gata vår noe han fikk klar beskjed om.

For ca 4 timer siden kom det et tog av sykelister som tilhører et treningsenter i nærheten ned gaten i 40 km/t mens ungene trakk ut av veien på begge sider.
Noen antydning til avpasse farten når de passerte 15 unger ?
Neppe for her skulle det trenes.
Faren med en så stor ungefokk er jo at noen ikke har fått helt med seg at det kommer noen ned veien

Redigert av sl500; 09/05/2012 21:15.
Re: Borgervern? [Re: kjull] #1394303 09/05/2012 21:38
Rednax Offline
Ringrev
Ringrev
(Så ikke tråden før nå, beklager at jeg tar utgangspunkt i trådstarters innlegg. Sykler strekningen de gangene jeg velger "the scenic route" og har god tid. Det finnes et betraktelig mer effektivt og kortere alternativ mellom Skjold og gang-sykkelvegen langs Fanavegen/til Rådalen hvor en kan holde høyere fart med sykkel som jeg foretrekker til effektiv transport- og hardere treningssykling.)

Terje Haugom bor i enden av en blindvei i Krohnåsen. På toppen av en bratt bakke. Når han kjører til eller fra eiendommen sin må han kjøre gjennom Krohnåsvegen, som helt riktig er del av sykkelrutenettet Bergen kommune anbefaler. At det er "cycling in traffic" er tildels riktig. Der Haugom svinger av Krohnåsvegen for å kjøre opp sin blindvei fortsetter syklistene rett frem i Bjørneveien som er forbudt for motorisert ferdsel. Den delen av Krohnåsvegen som er "bebygget" og derved "tvinger" bilister "av arealmessige årsaker" til å parkere i gaten er i følge Google Maps mindre enn 200 meter langt. Her er en link ; http://g.co/maps/5vbvw . Den delen av Krohnåsvegen som ikke er forbudt for motorisert ferdsel er 400 meter lang, forut for dette strekket kommer syklistene fra Rådalen/Stends uavbrutte gang- og sykkelveinett.

På strekket (hvor man parkerer og det finnes bebyggelse) er det hele tre fartshumper, egentlig to siden det første ligger i forkant. På 200 meter. Det har aldri vært tettparkert når jeg har syklet gjennom, jeg oppfatter det ikke som om veien i praksis kun har ett ledig felt grunnet parkerte biler, tvert i mot passerer biler hverandre tilsynelatende uten problemer og det er heller ikke uansvarlig av en syklist å passere en bil på strekket (det er god plass til det). Eller "presse seg forbi", som Haugom omtaler det som. Ei heller har jeg bitt meg merke i at syklister driver "grisekjøring" eller holder særlig høy fart på dette strekket, eller at det leker overmåte mye barn i gaten. Friluftsområdet på i umiddelbar nærhet på toppen av Krohnåsen er nok mer yndet til det siste formålet. Hele problemstillingen er konstruert, mannen er misunnelig på syklistene som slipper å bremse ned for fartshumpene og derved kan ta seg mer effektivt frem.

Som en annen nevnte, på den gamle Osbanetraseen er samspillet mellom gående og syklende særdeles godt. Synd for Haugom at han ikke takler syklistene de få hundre meterene av den ellers bilfrie strekningen (for syklistene) han er tvunget til å dele med dem. "Deres vei"? Pah! Denne fyren har hatt en særdeles dårlig dag på jobben, og har det usedvanlig travelt med å komme seg hjem dersom det kun er fartshumpene og omtanke for understellet som holder farten hans nede på strekket han omtaler. Utrykningspolitiet og politiet i Fana (ridene ryttere til hest?) burde kanskje bekymre seg for Haugom. Det skinner gjennom at han gremmes de 20/40 sekundene han MÅ ferdes med syklistene, hensynet til barna er kun en unnskyldning for å få blåse ut. Han ønsker veien "sin" for seg selv.

Redigert av Rednax; 09/05/2012 22:42.

..just wait 'til I'm cllipped in and sober..
Re: Borgervern? [Re: kjull] #1394459 10/05/2012 07:52
kjull Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Saksopplysning:

Mange som er fornøyd med Haugoms leserinlegg i Bergenspressen later det til:

http://www.demokratene.no/2010/04/vi-gratulerer-terje-haugom-med-60ars-dagen/

Re: Borgervern? [Re: KenR] #1394573 10/05/2012 09:08
P
pbk Offline
Ivrig
Ivrig
P
Sitat: maxminus
Sitat: pbk
For å snu litt på det han selv skriver: "Hva som skjer i hjernen på folk som synes treåringer skal leke i veibanen, er begrenset."

Som "eier" av en treåring, så kan jeg forsikre deg om det ikke alltid er like enkelt å ha 100% kontroll på hvor slike befinner seg til enhver tid, selv om man selv bare er 5-6 meter unna. De kan være svært raske til fots, men dessverre ikke like raske i risokovurderinger.

Jeg har selv en ett- og en fireåring, og lærte sistnevnte trafikkvett så snart han kunne gå. Mulig han tok det over gjennomsnittet kjapt, men han har aldri funnet på å stikke av ut i veibanen. Jeg er sikker på at han kan kunne gått eller syklet til og fra barnehage på egenhånd (inkludert trafikkerte lyskryss og annen "moro") på en tryggere måte enn de fleste voksne.

For øvrig er ikke 99% (eller mindre) kontroll over mine barns sikkerhet et alternativ for meg, men jeg registrerer at det er det for mange andre.

Re: Borgervern? [Re: pbk] #1394626 10/05/2012 10:14
Ola R. Offline
Veteran
Veteran
Sitat: pbk
For øvrig er ikke 99% (eller mindre) kontroll over mine barns sikkerhet et alternativ for meg, men jeg registrerer at det er det for mange andre.

Hvis jeg tolker deg rett: Ditt alternativ er 100% sikkerhet for dine barn?

Da lurer jeg på hvordan du oppnår det?

Side 2 av 3 1 2 3

Moderator  support