Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 2 1 2

39/26 frontdrev på 26"-sykkel - hva er greia?

Re: 39/26 frontdrev på 26"-sykkel - hva er greia? [Re: RazeFaze] #1393746 09/05/2012 11:50
Registrert: Sep 2004
Innlegg: 2,704
jorn_almberg Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Registrert: Sep 2004
Innlegg: 2,704
Sitat: RazeFaze
Sitat: kjerts
Sitat: baronKanon

Men nå stusser jeg litt: trådstarter kjøper fulldemper fra øverste hylle til GRUS-ritt? Trodde litt av greia var at det var typisk hardtailtyperitt?!


Det er vel mange ritt i norge som er humpete nok til at FS er et lurt valg, som likevel har lange utforkjøringer med høy hastighet, hvor 39-11 på 26" hjul kommer til kort.


Er også et poeng å vite hvem man snakker om.

Trådstarter har nok et betydelig bedre beslutningsgrunnlag for sin sykkel, dens oppsett, utveksling og bruksområde enn det kanonen har... :-)


Takk for tilliten Jørgen ICON_SMILE

Tanken er at Scalpel skal være min "do it all" terrengsykkel til konkurransebruk. Scalpelen jeg hadde i fjor hadde 42/27 krankdrev, og det syns jeg var ideell utveksling for meg, både til tekniske rundbaneritt som Festningsrittet, og til grusritt som Sykkelenern.

Krank med 39/26 gir meg nesten 10% lettere tyngstegir i ene enden (39/11 i år versus 42/11 i fjor), og en etter min mening unødvendig lett letteste utveksling (26/36) i den andre enden.

Hvis man må bytte frontgir bare for å dreve om en krank så syns jeg det begynner å bli vel tungvindt å tilpasse sykler til personlige preferanser.


-Jørn

NOTS
Re: 39/26 frontdrev på 26"-sykkel - hva er greia? [Re: erling] #1393791 09/05/2012 12:27
Registrert: Oct 2009
Innlegg: 719
Johnny Yuma Offline
Avhengig
Offline
Avhengig
Registrert: Oct 2009
Innlegg: 719
Sitat: erling
Sitat: quattro
Jeg byttet drivverk på 29-eren her om dagen, og satte på 44-36-24 fra originalt 42-34-24. Siden jeg ikke er spesielt mye på sti, så synes jeg den kombinasjonen funket helt glimrende på grusveier. Fikk det lille ekstra på slettene, samtidig som det er passe tungt i bakkene.

Blir sikkert en time bedre tid på birken på grunn av nye deler... bigsmile


Regner med å se deg på toppen av res.listene i Birken om du har behov for den utvekslinga på en 29er.


Man behøver vel ikke å sikte mot toppen fordi man ønsker seg tyngre utveksling. Hvis man ikke sykler sti så bruker man vel de letteste girene sjelden? På flata derimot, som han sier, fint å kunne kneppe ned et par hakk til. Noen foretrekker å sykle med lavere frekvens enn andre, Mitt inntrykk er at tyngre ryttere liker å tråkke tyngre, mens småfolket elsker å tråkke i hundre. Kan dette stemme?

Re: 39/26 frontdrev på 26"-sykkel - hva er greia? [Re: jorn_almberg] #1393806 09/05/2012 12:39
Registrert: Sep 2004
Innlegg: 1,063
Q
quattro Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
Q
Registrert: Sep 2004
Innlegg: 1,063
@Johnny Yuma:

Du er nok inne på noe. ICON_SMILE Er såvidt over tresifret på vekten, så hører nok med i gruppen tyngre ryttere. Jeg synes iallefall at sykkelen ble bedre og passet bedre til meg med byttet til 44-skive, da kan jeg kjøre med kjedet litt høyere på kassetten og ha litt igjen ved behov. Lett nok er ellers ikke noe problem med tre-delt.

Toppen av resultatlistene havner jeg nok aldri i nærheten av, det er bare å finne seg i, men i nærheten av merkekrav har jeg et lite håp om.


Lars Olav
Re: 39/26 frontdrev på 26"-sykkel - hva er greia? [Re: olechr] #1394329 09/05/2012 22:11
Registrert: Jul 2008
Innlegg: 209
TrondF Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
Registrert: Jul 2008
Innlegg: 209
Sitat: olechr
Sitat: TrondF

En irritasjon siden de fleste er interessert i grusræsere og ikke rundbane sykler.


Hvis du spørr Cannondale om det så får du nok et helt annet svar. Da det nok er flere som bruker en slik sykkel i terrenget enn på grus.


Jeg hadde ikke hatt et problem med utvekslingen på kranken hvis det bare hadde vært å bytte drevene, men man må bytte krank og fremgir for å få større drev på og det synes jeg er litt dumt. De kunne vel lagt litt større drev som hadde passa sammen med gir og krank ICON_SMILE

Re: 39/26 frontdrev på 26"-sykkel - hva er greia? [Re: jorn_almberg] #1394369 10/05/2012 05:39
Registrert: Jan 2009
Innlegg: 1,625
A
aktiviteten Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
A
Registrert: Jan 2009
Innlegg: 1,625
Cannondale tilpasser ikke syklene for det norske markedet, som er grusritt. Som jeg har forstått det så er det ingen Norsk importør, og de kjøpes da fra Cannondale Europa. Flere andre merker i Norge kommer med et oppsett som er tilpasset det norske "grusmiljøet". Det er faktisk mange som mener at bla. Birken er terrengritt:-)



40årskrisesylist
Re: 39/26 frontdrev på 26"-sykkel - hva er greia? [Re: aktiviteten] #1394628 10/05/2012 10:20
Registrert: Jan 2002
Innlegg: 9,316
gauter Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Jan 2002
Innlegg: 9,316
Sitat: aktiviteten
Cannondale [...]. Som jeg har forstått det så er det ingen Norsk importør, og de kjøpes da fra Cannondale Europa.

Pirk: Dette stemmer ikke helt lenger, men var sånn før, med hovedkontor og lager i Nederland. Cannondale distribueres nå av danske Intercycle, som har egen norsk agent for vårt marked. Samme firma har også flere andre merkevarer i sin portefølje.


Gaute
Re: 39/26 frontdrev på 26"-sykkel - hva er greia? [Re: olechr] #1394678 10/05/2012 10:55
Registrert: Mar 2008
Innlegg: 2,304
over the top Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: Mar 2008
Innlegg: 2,304
Sitat: olechr
Sitat: jorn_almberg
Sitat: TrondF
Det kan vel ha noe med at f.eks. årets shimano 2delte krank (xt) kommer med denne utvekslinga.
Har vært borti en del sykler med denne kranken som har 39/26, dessverre var det ikke mulig å få fatt i andre drev og en måtte bytte hele kranken og krankgiren for å dreve den om (3delt front) evt bytte ut til XTR 2 delt som har større drev.
Er det en SRAM krank er det ikke noe problem å få drevet den om.
En irritasjon siden de fleste er interessert i grusræsere og ikke rundbane sykler.


Det er en SRAM-krank, 2210 kalles den og er en karbonvariant av X.0. (Sykkelen er en Scalpel 1 2012). Ser at kranken også fås bl.a. med 42/28, så "omdreving" bør være en smal sak. Har dessuten en XX BB30 42/28 liggende som kan settes på.

Da blir det nye spørsmålet om det direktemonterte X.0-frontgiret kan justeres nok oppover til å passe med 42-drev, eller om man trenger noe slags adapter evt. et annet gir?


Giret vet jeg ikke. Men trur også TA specialties eller hva det heter også lager 44 til den kranken


Jeg har TA Specialities 44/30 på min Merida O.Nine. Det er en XX BB30 krank. Jeg måtte fram med slipemaskinen for å forhindre at storeklinga tok borti giret når kjedet var på minsteklinga. Slipte bort et par millimeter og det fungerer bra. Kan ta et par bilder og legge ut i kveld....


Re: 39/26 frontdrev på 26"-sykkel - hva er greia? [Re: jorn_almberg] #1435795 30/06/2012 22:07
Registrert: Apr 2011
Innlegg: 202
torstein1995 Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
Registrert: Apr 2011
Innlegg: 202
tenkte jeg skulle bytte på min 29" har 30-42 originalt. sykler rundbane burde jeg bytte til 40-28 eller 38-26? ICON_SMILE


2012:
HR Circo Volante Team Sl 2012
Cannondale supersix evo 2012

2013
HR Circo Volante Team SL 2013
HR Helium Team RRC 2013
Re: 39/26 frontdrev på 26"-sykkel - hva er greia? [Re: torstein1995] #1435797 30/06/2012 22:16
Registrert: Sep 2009
Innlegg: 72
Torarne Offline
Medlem
Offline
Medlem
Registrert: Sep 2009
Innlegg: 72
D er det bare du som vet..... du må finne ut hvilke gir du bruker mest på den du har nå. (27 gir ? ) Og finne ut om du skal sykle molde challange ell birken med den. Det går ikke med samme giringa. du får ikke i pose & sekk med bare 20 gir.

Side 2 av 2 1 2

Moderator  support