Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Hvordan bli kvitt stølhet og melkesyre?

Hvordan bli kvitt stølhet og melkesyre? #1392945 08/05/2012 15:40
GauteS Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Heisann!

I morgen skal jeg sykle det første rittet for sesongen, og har gledet meg veldig på grunn av mye bedre form enn i fjor. Dessverre sitter jeg nå med bein som svakt verker av stølhet, og lurer på hvordan det blir i morgen. Det er jo kjipt om jeg ikke kan dra på på grunn av dårlige bein når kondisen er på topp. Stølheten/syra i beina skyldes nok for mye hard trening forrige uke, men jeg lurer på hva jeg kan gjøre for å merke minst mulig til syra i morgen?

Her er treningsloggen min fra onsdag forrige uke. Tirsdagen forrige uke hadde jeg hviledag og var helt uthvilt. Lurer på om dette opplegget hadde virket bra hvis jeg ikke hadde løpt på fredag?

Onsdag: 2.00, Intervalløkt på sti. 4*6 min i sone 4, lang oppvarming og lang, rolig nedkjøring.

Torsdag: 2.30, Ganske rolig tur på grus og enkel sti. Følte meg helt topp, så det ble 3*1 min maksdrag i bakker for å få ut litt energi.

Fredag: Økt 1: 0.30, Her hadde jeg tenkt å ta det rolig, men det ble dessverre 25 minutter løping så hardt jeg kunne. Hadde egentlig ikke noe valg om å slippe denne testen, og ble ikke informert om den før samme morgen. De siste minuttene hadde jeg ikke krefter til å holde høy frekvens på beina, så jeg måtte ta så lange skritt jeg greide. Gangsperren kom fort, men er heldigvis borte nå.
Økt 2: 01.00, Rolig sykling t/r butikken, følte at kroppen var sliten.

Lørdag: Fri, sliten i kroppen.

Søndag: 1.30, Veldig rolig sykling, pluss bæring av tunge planker i oppoverbakke i sykkelsko på dugnad. Jeg kan tenke meg at dette bidro til stølheten i leggene.

Mandag: 1.40, Rolig på asfalt og sti, med noen hastighetsdrag på ca 30 sekunder. Syra kom veldig fort på dragene, men var på fellestrening og ville følge opplegget.

Tirsdag: Veldig tunge bein, merker syre av rolig gange i bratt oppoverbakke. Bør jeg vispe rundt med pedalene i en halvtimes tid?

Totalt ble dette 9 timer trening forrige uke, som er mindre enn hva jeg pleier å trene (og som ikke er noe problem).

Akkurat nå er det leggene som føles verst, men låra er ikke så bra de heller.

Hvordan kan jeg merke minst mulig til syra i morgen, og ville et lignende opplegg virket bra uten løpetesten på fredag og hastighetsdragene på torsdag?

Gaute

Re: Hvordan bli kvitt stølhet og melkesyre? [Re: GauteS] #1392986 08/05/2012 16:28
K
Krank1 Offline
Entusiast
Entusiast
K
Er ikke så mye annet man kan gjøre en å prøve å sove godt og ellers hvile så mye som mulig. Kjerringråd og andre lure tips overlater jeg til de mest kyndige her inne. Sikkert flere som har noen gode råd i ermet...

Re: Hvordan bli kvitt stølhet og melkesyre? [Re: GauteS] #1393002 08/05/2012 17:06
Simen00 Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Ett tips er å varme GODT opp før starten går!

Re: Hvordan bli kvitt stølhet og melkesyre? [Re: GauteS] #1393011 08/05/2012 17:21
J
Joar71 Offline
Veteran
Veteran
J
Min erfaring er at bein som føles kjipe, kan funke overraskende bra etter oppvarming. Tror det blir hipp som happ om du visper i dag eller hviler. Tar du deg en rolig tur, kan du jo ta en siste sjekk på om sykkelen er klar til i morra.

Skal du kjøre på Skullerud? Ta deg en runde gjennom løypa, så noen drag og så er du klar ICON_WINK

Re: Hvordan bli kvitt stølhet og melkesyre? [Re: GauteS] #1393012 08/05/2012 17:23
D
Danfea Offline
Avhengig
Avhengig
D
dra på med varmekrem på utsatte steder, antifriksjonskrem i ræva, drikk Ringer drink og spis magnesium kosttilskudd.

Eller bare sov godt og spis før du sykkler og kos deg masse.

G-sport Tillertorget.
Jeg ytrer mine egne meninger på vegne av meg selv. Og g-sport er ikke å holde ansvarlig for mine meninger.
Re: Hvordan bli kvitt stølhet og melkesyre? [Re: GauteS] #1393276 08/05/2012 21:40
erling Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Massasje med Arnica olje er gull for trøtte støle bein.

Re: Hvordan bli kvitt stølhet og melkesyre? [Re: GauteS] #1393341 09/05/2012 05:53
Østers1 Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Sove (og gå rundt) i kompresjonsbukse.

Placebo eller noen reell effekt. Tja, jeg synes faktisk det hjelper når jeg har tunge slitne bein...

Re: Hvordan bli kvitt stølhet og melkesyre? [Re: GauteS] #1393403 09/05/2012 07:07
Rockefoten Offline
Ivrig
Ivrig
Du kan selvmassere med en pilatesrulle. Søk på foam rolling. Det brukes aktivt av blant andre Aaron Gwin. jeg kjøpte min på klubben.no og er dritfornøyd.

I've got a bike, you can ride it if you like.
It's got a basket, a bell that rings
And things to make it look good.
I'd give it to you if I could, but I borrowed it.
Re: Hvordan bli kvitt stølhet og melkesyre? [Re: GauteS] #1393485 09/05/2012 08:05
HrS Offline
Fersking
Fersking
Varmt bad, et par pils og nøtter (gjerne mandler). Hvis det ikke funker har du i hvertfall kosa deg!

Re: Hvordan bli kvitt stølhet og melkesyre? [Re: GauteS] #1393537 09/05/2012 08:39
parob Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Mulig trådstarter allerede har utelukket dette, men jeg tar det med som generell info til andre som kan dumpe innom tråden.
Jeg har pollenallergi (Bjørk, nå på våren), og for min del gir det seg mest utslag (i tillegg til såre øyne) i at jeg er konstant støl i musklene i kroppen. Kjennes ut som en begynnende influensa hele tiden.

Ganske irriterende, og det øker ikke akkurat treningsiveren, men jeg sykler som før uten at formen blir noe bedre eller verre av det. For min del håper jeg på regnvær dagene før et ritt... :-)

Armstark var han inte, men svaga ben, det hade han
Re: Hvordan bli kvitt stølhet og melkesyre? [Re: GauteS] #1395875 11/05/2012 13:20
GauteS Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Da var rittet på Skullerud gjennomført. Takk for alle rådene!

Som vanlig før ritt la jeg meg tidlig for å være mest mulig uthvilt til dagen etter. Det ble ingen visping da jeg ikke hadde overskuddet, og trodde jeg kunne tjene mer på å være uthvilt i kroppen enn å kanskje være bedre i beina. Varmekrem, olje, pilatesrulle eller kompresjonsbukse hadde jeg ikke tilgang til, så det var dessverre ikke et alternativ. Takk for forslagene likevel, kan jo være smart neste gang ICON_SMILE Jeg passet på å varme opp forsiktig i starten og tok noen korte drag i konkurransefart etterpå, totalt ble det ca 20 minutter oppvarming.

Rittet startet veldig bra opp den bratte bakken mot Vannverket. I det første stipartiet gikk det også veldig bra, her merket jeg heller ikke til stølheten i det hele tatt. Nedkjøringa gikk enda bedre, men det har jo mer med teknikk å gjøre ICON_WINK Så kom jeg til grusen i nedoverbakke mot Skullerudstua. Her hadde jeg ingenting å gi, ble tatt igjen av en del og kjente litt på krampe i leggene. Opp gjørmebakken måtte jeg som de fleste av sykkelen, og kjente leggene godt da jeg jogget, så jeg måtte gå fort i stedet.

Neste runde var helt lik, full trøkk på sti og null trøkk på grusen. Endte etter to runder fire minutter bak vinneren som jeg er greit fornøyd med, selv om jeg gjerne skulle mistet mindre tid på grusen. Du hadde rett Joar, det gikk bedre enn jeg trodde mtp. beina.

Jeg har pollenallergi, men jeg har ikke merket spesielt mye stølhet i pollensesongen tidligere år. Det var likevel nyttig å vite, jeg skal prøve å finne ut om det er sånn for meg når gresspollensesongen starter.

Moderator  support