Påkjørt med vilje - 2 ganger. Politianmelde?
|
Re: Påkjørt med vilje - 2 ganger. Politianmelde?
[Re: -Jan]
08/05/2012 09:00
|
Vanilla Ninja
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
En motorsykkel, eller syklist hindrer ikke en bil Viss dei snik i køen så gjer dei jo forsåvidt det. Men så er jo spørsmålet om de sniker i køen slik at andre må ta et skritt bak, eller om de bare sørger for at de selv kommer raskere fram mens resten er i status quo. I de fleste tilfellene er det sistnevnte som gjelder.
|
|
|
[Re: Pink floyd]
08/05/2012 09:01
|
tomash
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Er du ikke litt på tvilsom grunn selv mtp. forbikjøring av kø? Skal ikke syklist følge samme regler som kjørende? når ser man ikke en motorsykkel idiot legge seg både til venstre og høyre for og kjøre forbi saktegående trafikk? de oppfører seg som om det er en rett de har, jeg hadde veldig morro av og "blokkere" en motorsykkel i fjor høst, køen var så lang og treg den kunne få blitt, og motorsykkelen la seg ut, noe jeg la merke til. Han virka som en arrogant jævel og hytta med neven til folk som ikke reagerte fort nok, så jeg bare la meg ut til venstre:D kosa meg villt for detta så ut som en slik wannabe på en skikkelig gvass streetbike(du veit en slik som ser ut som streetbike tommy i nitro circus:p) så jeg lot det være plass nok til sykkelen:D men det var jo ikke nok plass til gubben oppå. endte med att han vrengte over til høyre og rasa forbi og jeg fikk den lengste fingern i ett par sekunder etterpå:D var verdt det.. så har de lov så har vi lov, om en kjørende blinker inn til høyre for og flette så skal man jo slippe denne inn og avpasse farta. stå på ditt og bruk litt skattekroner på viktige ting som sykkel rettferd, kanskje abb blir mindre viktig om en sykkelist blir drept i trafikken pga de ikke gadd og reagere på din anmeldelse og idioten kjører på fler... For å se en idiot, finn deg et speil... Hva tjener du på å hindre en motorsykkel når du står i kø? Hva hvis den motorsyklisten neste dag ikke gidder å kjøre motorsykkel lenger på grunn av tullinger som deg i trafikken, tror du han da tar bilen og lager ti meter mer kø? Du oppfører deg jo akkurat på samme måte som han som er årsaken til denne tråden, som du sier bør anmeldes. Skikkelig konsekvente holdninger, gitt... +1 Voksent.. +2!
|
|
|
[Re: Vanilla Ninja]
08/05/2012 09:06
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
En motorsykkel, eller syklist hindrer ikke en bil Viss dei snik i køen så gjer dei jo forsåvidt det. Men så er jo spørsmålet om de sniker i køen slik at andre må ta et skritt bak, eller om de bare sørger for at de selv kommer raskere fram mens resten er i status quo. I de fleste tilfellene er det sistnevnte som gjelder. Vid sluppen bru är det i alla fall det försnevnte som gjelder och det samma borde väl gälla när det är köerna kommer på grund av rödlys.
|
|
|
08/05/2012 09:09
|
tmork
Lilloman
|
Lilloman
Har merket det samme i Sandvika og flere andre steder. Når en kommer utover E-18 og VET en skal svinge av mot Hønefoss og en ser køen starter på Blommenholm, hvorfor må da noen kjøre i den raske filen og så presse seg inn i høyre felt rett før avkjøringen til E-16. Tror disse menneskene at vi som faktisk har stått i denne saktegående køen siste km gjør dette for moro skyll? Slike idioter slipper heller ikke jeg inn, og om det som oftest er gamle damer i golf som er i køen er det som regel Audi/BMW som har det så mye mer travelt enn alle andre og ikke har lært seg kø kultur.
I et slik avkjøring's felt er det ikke fletting, det er bilen i venstre feit som gjør et fil skifte og plikter da å se at det er klart før han svinger inn. Samme har en ved Hamang, påkjøringen der på E-16 har faktisk vikeplikt, ikke mange som vrenger ut der får med seg det skiltet.
Rolig nå :-) Nå burde jeg kanskje skrevet at dette gjaldt etter at man har tatt av motorveien, og man er i tunnelen under Sandvika. Enig i at man ikke skal presse seg inn i enden av en kø, men nå snakker vi om at du allerede har tatt av motorvei og skal mot Hønefoss under Sanvika.
Lillo-Connoisseur Terje ™ Lostjenesten - Lillomarka
|
|
|
[Re: front biker]
08/05/2012 09:10
|
Lurifax
Besatt
|
Besatt
-Jan, det er litt av selve kjernen du er inne på her. "Hvis de sniker i køen"
Sniker de i køen? altså en syklist som passerer en laang rekke med stillestående billister, sniker han?
Man må nesten være Norsk for å ha et slikt syn på saker og ting. Etter mitt syn har han bidratt til en litt mindre kø, og er absolutt ikke i veien for meg i min bil (ja jeg pendler med bil) Kjører han motorsykkel så tar det ingen tid å samhandle med han, kontra en bil, så her er det mange som burde revurdere sitt syn på saker og ting.
Er ikke rart folk tilter og at det blir mange farlige situasjoner. Vi sitter på dette forumet her som syklister stort sett hele gjengen, selv HER inne møter man de som gosser seg over å presse andre av veien.
Ikke rart at den jevne mann/kvinne som er i dårlig fysisk form og som i tillegg sikkert har kranglet med både unger og partner ser sitt snitt til å ta igjen litt på første og beste offer som kommer i veien for dem.
En helt merkelig holdning som jeg neppe kommer til å forstå noen gang. De som mener syklister / motorsyklister er problemet i trafikken tar fullstendig feil. Ser ut som alle med STOR fordel kan begynne med seg selv.
Jeg jobber med meg selv HVER dag. Gjør du????
Og jovisst, en og annen sykkelidiot ser man også, men det gjør man da med biler, fotgjengere, rullestolbrukere og alt annet også. Ta deg to sekunder lenger tid, hjelp de, få en bedre følelse enn irritasjonen som "spiser" deg opp.
Rest my case!
PS. Trådstarter, ANMELD
Redigert av Lurifax; 08/05/2012 09:12.
______________________________________________________________ "Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett."
|
|
|
[Re: Lurifax]
08/05/2012 09:36
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
-Jan, det er litt av selve kjernen du er inne på her. "Hvis de sniker i køen"
Sniker de i køen? altså en syklist som passerer en laang rekke med stillestående billister, sniker han?
Det är klart han sniker om han går tilbaka in i kön eftersom han tar opp plats. Syklister och anda tvåhjulingar som kör längst fram till rödlysen gör ju också att färre bilar kommer över på grönt lys. Sen kan man självklart mena olika om tidförsinkelsen för bilarna bakom spelar någon roll. Ikke rart at den jevne mann/kvinne som er i dårlig fysisk form og som i tillegg sikkert har kranglet med både unger og partner ser sitt snitt til å ta igjen litt på første og beste offer som kommer i veien for dem.
Hur kommer fysisk form in i bilden? En helt merkelig holdning som jeg neppe kommer til å forstå noen gang. De som mener syklister / motorsyklister er problemet i trafikken tar fullstendig feil. Ser ut som alle med STOR fordel kan begynne med seg selv.
Jag betvivlar att det är många som tror att syklister / motorsyklister är problemet i trafiken men i en del situationer kan de faktiskt vara ett problem.
|
|
|
[Re: Trillebår]
08/05/2012 09:46
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
for jeg har jo lov og bruke hele kjørebanen fra gul til hvit Men du har ikke lov å med overlegg sperre veien for folk. men det er jo ikke lov og presse seg forbi på venstre og hvertfall ikke høyresida da får mann stempelet idiot i boka mi Jo, tohjulinger har lov til å kjøre forbi andre kjøretøyer i samme kjørefelt. ....Og uansett har ikke DU lov å sperre veien for dem enten de gjør noe ulovlig eller ikke. DU er en farlig trafikant, som jeg håper jeg slipper å møte på veien.
|
|
|
[Re: fredriks]
08/05/2012 10:02
|
P_Dalen
Veteran
|
Veteran
Det är klart han sniker om han går tilbaka in i kön eftersom han tar opp plats. Syklister och anda tvåhjulingar som kör längst fram till rödlysen gör ju också att färre bilar kommer över på grönt lys. Ikke ulikt bilister som kjører forbi syklister og stiller seg lengst foran ved neste lyskryss.
|
|
|
08/05/2012 10:05
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Motorsykler som kjører forbi køen sparer alle for tid og plass. Om de må smette inn i køen innimellom, der det ikke er plass til å kjøre forbi, tar de fremdeles bare én plass i køen, og de forsvinner nok igjen så fort det er plass utenfor køen igjen.
Utelukkende positivt!
|
|
|
08/05/2012 10:06
|
-Jan
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Sniker de i køen? altså en syklist som passerer en laang rekke med stillestående billister, sniker han? Klart han gjer det. Med sykkel er det sjeldan til noke hinder, men det kan f.eks. vera det ved at ein bil ikkje rekk å kjøre over på grønt. Men kva viss det kjem ei rekkje med tjue motorsyklar? Er det greit at alle kjører forbi deg og svingar inn framom deg i køa? For min del så har eg ikkje store problem med dette, og det hender eg kjører forbi stilleståande kø sjøl med sykkel, men at det overhodet ikkje er til hinder for bilane er eg uenig i.
|
|
|
08/05/2012 10:07
|
Lurifax
Besatt
|
Besatt
Man ser problemer over alt, om det er problemer man ønsker å se.
______________________________________________________________ "Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett."
|
|
|
08/05/2012 10:17
|
Johnny Yuma
Avhengig
|
Avhengig
Vel,trådstarter, blir det noen anmeldelse eller går du for offentlig uthenging her ?
|
|
|
[Re: Stein]
08/05/2012 10:27
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Motorsykler som kjører forbi køen sparer alle for tid og plass. Om de må smette inn i køen innimellom, der det ikke er plass til å kjøre forbi, tar de fremdeles bare én plass i køen, og de forsvinner nok igjen så fort det er plass utenfor køen igjen.
Utelukkende positivt! Jag ska komma ihåg detta nesta gång jag snikker mig fram i köen på skooter. Det måste alltså vara en illussion att jag och de andra på två hjul tar opp plats så att en del bilar inte kommer över på grönt.
|
|
|
[Re: tmork]
08/05/2012 10:35
|
Pink floyd
Ringrev
|
Ringrev
Har merket det samme i Sandvika og flere andre steder. Når en kommer utover E-18 og VET en skal svinge av mot Hønefoss og en ser køen starter på Blommenholm, hvorfor må da noen kjøre i den raske filen og så presse seg inn i høyre felt rett før avkjøringen til E-16. Tror disse menneskene at vi som faktisk har stått i denne saktegående køen siste km gjør dette for moro skyll? Slike idioter slipper heller ikke jeg inn, og om det som oftest er gamle damer i golf som er i køen er det som regel Audi/BMW som har det så mye mer travelt enn alle andre og ikke har lært seg kø kultur.
I et slik avkjøring's felt er det ikke fletting, det er bilen i venstre feit som gjør et fil skifte og plikter da å se at det er klart før han svinger inn. Samme har en ved Hamang, påkjøringen der på E-16 har faktisk vikeplikt, ikke mange som vrenger ut der får med seg det skiltet.
Rolig nå :-) Nå burde jeg kanskje skrevet at dette gjaldt etter at man har tatt av motorveien, og man er i tunnelen under Sandvika. Enig i at man ikke skal presse seg inn i enden av en kø, men nå snakker vi om at du allerede har tatt av motorvei og skal mot Hønefoss under Sanvika. Og da legger du deg over i rett felt med en gang fu kommer ned bakken og ikke kjører helt frem til avkjøringen ved Hamang. Da har du allerede passert flere skilt som sier hvilket felt som går til Hønefoss. Helt greit å slippe inn andre bilder der du sier frem til første tydelige skilt som forteller ukjente hvor de skal legge seg. De som da ikke klarer det... Artige er også de som når køen går i 10km/t passerer i påkjøringsfelt/bussfelt i 80km/t med blinklys på. Må bare flire av slike folk. Men det er jo alltid noen som er viktigere eller har dårligere tid en andre. Det ser en jo over alt hver eneste dag.
Hvorfor har kamikaze-piloter hjelm?
|
|
|
08/05/2012 10:38
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Man ser problemer over alt, om det er problemer man ønsker å se.
Jag tycker du ska försöka hålla reda på vad som är fakta och vad som är ett problem. Att folk är oeniga med dig när du tex skriver "En motorsykkel, eller syklist hindrer ikke en bil" så är inte det samma sak som att folk tycker att det är ett problem.
|
|
|
08/05/2012 10:41
|
Vanilla Ninja
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jag ska komma ihåg detta nesta gång jag snikker mig fram i köen på skooter. Det måste alltså vara en illussion att jag och de andra på två hjul tar opp plats så att en del bilar inte kommer över på grönt.
Når du kjører forbi en kø som venter på grønt: hvor finner du egentlig plass til å snike deg inn igjen? Om det ikke finnes plass tviler jeg på at biler i køen rygger unna for å slippe deg inn igjen. Slik ser jeg ikke helt at du tar opp ekstra plass, og heller ikke at du forhindrer at en del biler kommer over på grønt.
|
|
|
08/05/2012 10:43
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Jag ska komma ihåg detta nesta gång jag snikker mig fram i köen på skooter. Det måste alltså vara en illussion att jag och de andra på två hjul tar opp plats så att en del bilar inte kommer över på grönt.
Vel, hvis en hel sverm av scootere smetter inn foran deg så du må vente på neste gang lyset skifter, så skjønner jeg at det kan være irriterende, men skjer dette ofte? Like fullt tipper jeg dessuten at køen totalt sett går fortere enn om disse scooter-ene hadde stått på rekke og rad i køen. Folkeskikk og trafikkreler bør følges, selvsagt. Jeg vet ikke om det er tilsiktet, men jeg skjønner ikke helt grunnen til den arrogante og kranglete tonen din, forøvrig.
|
|
|
08/05/2012 10:46
|
Vanilla Ninja
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Og da legger du deg over i rett felt med en gang fu kommer ned bakken og ikke kjører helt frem til avkjøringen ved Hamang. Da har du allerede passert flere skilt som sier hvilket felt som går til Hønefoss. Helt greit å slippe inn andre bilder der du sier frem til første tydelige skilt som forteller ukjente hvor de skal legge seg. De som da ikke klarer det... Artige er også de som når køen går i 10km/t passerer i påkjøringsfelt/bussfelt i 80km/t med blinklys på. Må bare flire av slike folk.
Men det er jo alltid noen som er viktigere eller har dårligere tid en andre. Det ser en jo over alt hver eneste dag.
Spørsmålet er om de du snakker om bryter trafikkreglene, eller om de bare irriterer deg. At du velger ikke å slippe dem inn i køen får være ditt valg, men om du i tillegg velger å på en eller annen måte hindre dem har du jo brutt loven kun ut fra egen irritasjon. Den godeste quattro viser jo et perfekt eksempel på slik oppførsel.
|
|
|
08/05/2012 10:48
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Når du kjører forbi en kø som venter på grønt: hvor finner du egentlig plass til å snike deg inn igjen? Om det ikke finnes plass tviler jeg på at biler i køen rygger unna for å slippe deg inn igjen. Slik ser jeg ikke helt at du tar opp ekstra plass, og heller ikke at du forhindrer at en del biler kommer over på grønt. Ta turen till sluppen bru vid 3-4 tiden en dag så får du se hur det går till. Folk snikker sig in och det blir extra plats. Vel, hvis en hel sverm av scootere smetter inn foran deg så du må vente på neste gang lyset skifter, så skjønner jeg at det kan være irriterende, men skjer dette ofte? Like fullt tipper jeg dessuten at køen totalt sett går fortere enn om disse scooter-ene hadde stått på rekke og rad i køen.
Varje dag mellan 3-4 vid sluppen bru. Om skootrarna står bredvid varandra går det totalt sett lite snabbare men annars inte. Men jag har inte fått intrykk av att bilisterna tycker att det är irriterande.
|
|
|
08/05/2012 10:52
|
Vanilla Ninja
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg har kjørt over Sluppen bru ganske mye, blant annet de årene jeg jobber for Posten, men jeg kan ikke huske å ha vært plaget med at særlig mange tohjulinger presset seg inn steder hvor det ikke var plass. Hvis jeg noen gang har måttet vente en ekstra gang på grønt lys blir det mer enn oppveid av fordelen med at alle tohjulingene som ellers ville ha stått i køen foran meg har gjort det samme fem minutter før.
Som du selv sier gir ikke bilister inntrykk av at det er irriterende heller, så jeg skjønner ikke helt hvorfor du skal gjøre det til et problem.
|
|
|
08/05/2012 11:01
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Som du selv sier gir ikke bilister inntrykk av at det er irriterende heller, så jeg skjønner ikke helt hvorfor du skal gjøre det til et problem. Jag försöker inte göra det till ett problem men tar opp det som ett exempel. Har du kört där mycket runt 3 tiden när det är kö? Jag åker som sagt skooter där rätt ofta och jag tycker att jag nestan alltid ser andra skootrar som snikker sig in. Det alla gör är att köra ut i andra feltet när det inte kommer bilar i mot och sen bara kör in mellan bilarna när det kommer bilar imot. Bilarna blir tvingade att ge plats.
|
|
|
08/05/2012 11:01
|
Dan
More than words
|
More than words
At du velger ikke å slippe dem inn i køen får være ditt valg, men om du i tillegg velger å på en eller annen måte hindre dem har du jo brutt loven kun ut fra egen irritasjon. Det morsomme er jo at de som sperrer for dem som, bevisst eller ubevisst, har havnet i feil fil også sperrer for de som kommer bak den bilen som ikke blir slippet inn. Ved Sandvika tror jeg ikke det er et problem, fordi det er god plass, men jeg har mange ganger måttet stoppe i venstrefeltet ut mot Fornebu i Granfosstunnellen fordi en eller annen hobbypolitikonstabel nekter å slippe inn bilen som står i venstre felt og blinker til høyre for å komme seg inn i køen som skal ut på E18. Alltid morsomt å være tredjepart når den ene jubelidioten skal oppdra den andre jubelidioten.
|
|
|
08/05/2012 11:20
|
tmork
Lilloman
|
Lilloman
Og da legger du deg over i rett felt med en gang fu kommer ned bakken og ikke kjører helt frem til avkjøringen ved Hamang.
Jepp, og det selv om jeg kjører svart Audi med mørke ruter – det er der damene med VW Golf ligger på lur.
Lillo-Connoisseur Terje ™ Lostjenesten - Lillomarka
|
|
|
08/05/2012 11:21
|
Johnny Yuma
Avhengig
|
Avhengig
Er man en hobbypolitikonstabel og jubelidiot fordi man i irritasjon over de som ikke gidder å sitte i 10 minutter i kø i tunnellen skal presse seg inn fremst i køen? Du står i kassa på rema på julaften, alle har store vogner, og det kommer en som stiller seg opp først. Lar du han gå foran fordi du regner med at han har dårlig tid, eller ikke helt har skjønt hvordan køsystemet fungerer? Eller er du den tredje jubelidioten?
|
|
|
08/05/2012 11:29
|
Alexr80
Ringrev
|
Ringrev
Dette er typisk bilister i norge. Er selv bilist og har ikke behov for å presse syklister av veien i kø eller andre steder. Problemet i norsk trafikk er ikke syklister, men andre bilister.
Var i Roma for ikke så lenge siden og der kjører syklister / mopedister forbi på alle sider. Der går trafikken som smurt uten noe problem. Bare i norge noen folk tenker "jeg har stått i denne køen lenge, ikke faen om du skal få snike forbi"
|
|
|
08/05/2012 11:37
|
Johnny Yuma
Avhengig
|
Avhengig
Jeg tror ikke det er typisk bilister i Norge å presse syklister. Om det sniker seg frem en scooter eller en sykkel så tenker bilister flest ikke særlig på dette. Men å se på de som presser bilen inn først i en lang kø, slik som i eksempelet ovenfor i Granfosstunnellen, irriterer nok langt fler, ,, tror jeg. (Det irriterer ihvertfall meg, jeg blir jævlig forbanna. (Men det blir jeg forsåvidt over det meste.))
|
|
|
08/05/2012 11:50
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Likevel fullt lovlig, og hvis alle hadde gjort det, det mest effektive, å kjøre helt frem til enden av påkjøringsfeltet og FLETTE!
|
|
|
08/05/2012 11:58
|
Kaipa
Fersking
|
Fersking
Her står det mye usakelig gitt.....
Tror man kommer langt med sunn fornuft, både som billist og sykkelist:):)
Og til deg som startet denne tråden, hvis du mener at du blir påkjørt 2 ganger med vilje, bør du annmelde personen. Neste gang han gjør noe lignende så kan det gi helt andre konsekvenser....
Specialized Stumpjumper Comp Carbon 29
|
|
|
08/05/2012 12:04
|
Johnny Yuma
Avhengig
|
Avhengig
I Granfosstunnellen går en fil til Drammen, her er det bom kø i rushen, og det går en fil til Fornebu, her er det ikke kø. Noen kjører i fornebufilen , forbi to kilometer kø, og foretar et feltskifte rett før disse filene skiller lag. Det er elendig køkultur, og de som gjør dette kan gjerne møte sosiale sanksjoner i form av en bært , finger, råtne egg osv.
Det irriterer meg kanskje like mye mye de som slipper de inn som de som selv sniker. ( Jeg kjenner det nesten klikker for meg bare jeg skriver dette...)
|
|
|
[Re: Johnny Yuma]
08/05/2012 12:10
|
Dan
More than words
|
More than words
Er man en hobbypolitikonstabel og jubelidiot fordi man i irritasjon over de som ikke gidder å sitte i 10 minutter i kø i tunnellen skal presse seg inn fremst i køen? Ja, hvis resultatet av din hobbyvirksomhet gjør at andre, uskyldige bilister må stoppe fordi du skal gjøre et poeng isteden for å gjøre hva du kan for å la trafikken flyte. Og bare så det er sagt, jeg irriterer meg også over folk som sniker på steder som Granfosstunnellen og før Statoil i Sandvika. Men jeg irriterer meg enda mer over hobbypoliti. Og så hadde jo Stein et halvt poeng også, nemlig at køen blir kortere hvis alle valgte det feltet med kortest kø. Det blir dog bare et halvt poeng, siden hans forslag for det første er upraktisk andre steder enn i flettefelt der to felt går sammen til ett. I tilfeller der veien deler seg vil det være upraktisk og blokkere for folk som skal til den andre veien enn den som køen skal til. Og i tillegg mener jeg å ha lest at så lenge køen beveger seg så blir det mindre trekkspilleffekt og bedre flyt hvis folk velger riktig felt før de når enden av køen enn om man fletter, selv om køen da blir dobbelt så lang.
|
|
|
|
|