|
Passende dekkpark
|
Passende dekkpark
07/05/2012 19:15
|
Rune Vegard
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Hva er et passende utvalg dekk for vanlige norske terrengsykkelritt? Jeg ser for meg to eller tre sett dekk som alene eller kombinert kan dekke litt asfalt, mye grus, kjerrevei, sti og terreng. Altså både maratonritt og rundbaneritt. Både på vått og tørt føre.
Jeg ønsker først og fremst å sette opp dekkene slangeløst og derfor dekk som i utgangspunktet ikke er så alt for vanskelig å få til dette med.
Fra før har jeg: Conti Race King SS 2.25 - Har forsøkt å sette opp disse slangeløst uten hell. Selv med Biltemas microglassballonger fikk jeg ikke disse tette. Bruker derfor disse med Michelin latexslanger. Disse overlapper kanskje med Crossmark?
Maxxis Crossmark eXp 2.1 - Disse har jeg satt opp slangeløst uten problemer. Disse overlapper kanskje med Race King?
Schwalbe Rocket Ron - Disse har fulgt med de to siste syklene mine i tillegg til at jeg har kjøpt meg et par utenom også. Jeg har brukt disse på Birken, Drammensrittet, Fjellsykkelrittet, Gruverittet og Sykkelenern og de har for så vidt fungert helt greit etter min mening. Jeg har heller ikke punktert med de. Jeg har ikke forsøkt å sette opp disse uten slange.
De tre merkene jeg kjenner best til er Schwalbe, Conti og Maxxis.
Schwalbe sine mest aktuelle dekk vil jeg tro er Furious Fred, Racing Ralph og Rocket Ron. Furious Fred har jeg dog mine tvil til, da jeg ønsker litt mer punkteringssikkerhet.
Conti sine aktuelle kandidater kan vel være Race King og X-King, kanskje også Twister?
Maxxis har Crossmark, Ardent, Ikon, Beaver og Aspen?
Av en eller annen grunn hadde jeg foretrukket å kunne holde meg til ett merke og jeg har bare hørt positive ting om Conti, men så var det å få de opp å gå slangeløst. Mine erfaringer med 2011 utgaven er i alle fall at Race King SS 2.25 ikke er å anbefale slangeløst.
Til slutt så har man vel også både volum og utgave av samtlige dekk å ta hensyn til. Det skal ikke være lett=/
Redigert av Rune Vegard; 07/05/2012 19:15.
|
|
|
Re: Passende dekkpark
[Re: Rune Vegard]
07/05/2012 19:29
|
olechr
More than words
|
More than words
Er det til 26" du lurer på.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
07/05/2012 19:40
|
Rune Vegard
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Det stemmer, men jeg innbiller meg kanskje at et par tips til 29" kan være til hjelp for andre som lusker her inne på forumet også.
|
|
|
07/05/2012 19:46
|
oyvlie
Avhengig
|
Avhengig
Jeg vil tro det, siden han snakker om RK SS.
Har gode erfaringer med Racing Ralph i år, syns de var grusomt glatte tidligere. Nå er det vel å merke på 29", men ordet på gaten omhandler også 26. Var skeptisk da de stod på nye riggen, men er svært positivt overrasket. Godt volum i 2,25. Ruller brillefint. Greit kantgrep. Som så mange andre, bedriten i gjørma. Kan anbefales!
Men om du har RK SS 2,2 allerede er vel mye gjort i parken om du har et X-king eller to, samt et valgfritt gjørmedekk.
Om du får opp RK SS med guffe bør du levere lottokupongen snarest!
- Øyvind
|
|
|
07/05/2012 19:58
|
Rune Vegard
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Hehe, det var også en måte å si det på. Tar det med andre ord for gitt at også årets utgave av RK SS er like umulig å få tett.
Jeg deltok på rNC Rundbane på Konnerud i fjor sommer, noe jeg antar kan kalles et skikkelig rundbaneritt, men også et skikkelig gjørmeritt. Her syklet jeg på Crossmark, da jeg hadde disse og RK SS å velge mellom. Jeg innbilte meg at disse var best av de to i skog og mark og ikke minst i gjørma. Jeg så flere som stilte med X-King og disse er vel kategorien grovere enn Crossmark. Likevel undrer jeg på om også X-King kom til kort og at et enda grovere dekk hadde vært bedre egnet. Hvilke dekk ville i såfall dette være? Beaver, Ikon, Mountain King eller kanskje Mud King?
|
|
|
07/05/2012 20:34
|
chrisf
Medlem
|
Medlem
Har tidligere sverget til RKSS, men i år har jeg Specialized Renegade og Fast Track, begge oppsatt slangeløst på hvert sitt hjulsett.
Utrolig fornøyd med begge to så langt, og innbiller meg at de vil dekke mine behov både i UB Cup og grusritt utover sesongen.
|
|
|
08/05/2012 07:06
|
hJürg1
Ivrig
|
Ivrig
Jeg bruker Maxis Ikon på mer tekniske ritt hvor det er relativt tørt og gjerne mye røtter. Jeg kjører RK SS på typiske birkenritt. Jeg syns det "slipper" bedre enn Ikon på grus/asfalt.
Når det gjelder med gjørmete forhold er jeg også usikker, X-king har jeg sett blitt brukt. Vurderer å teste de selv.
facebook.com/secondhandsessions
|
|
|
08/05/2012 07:33
|
Horgen
Veteran
|
Veteran
Jeg har gått for renegade 1.95 til tørt og xking 2.2 på vått på mine 29" hjulsett. Foreløpig har jeg ikke prøvd xking mer enn en tur i våte forhold, men det virket bra. Renegade overrasker med bedre grep enn man skulle tro og de ruller bra. Det er samme volum på xking og renegade på tross av forskjellige størrelser forresten.
Cube Agree SLT Di2 Trek Superfly 100 m/DB inline og Pike 120mm
|
|
|
08/05/2012 08:00
|
olechr
More than words
|
More than words
Ikon i terreng ritt, Beaver når det er vått og Renegade eller Maxxlight 285 på grus.
I hvertfall er Beaver et utrolig bra dekk i vått, også på steiner og røtter.
Jeg er veldig glad i gummien på Specialized og Maxxis dekk. Men syntes også det nye Xking dekket ser veldig bra ut. Men det har jeg ikke testet skikkelig enda.
Men for meg så er det de 3 øverste dekkene som gjelder når jeg ikke kjører pariser med Tufo dekk.
Ellers har jeg prøvd et dekk som heter Ground Control. Det også sitter ganske bra på våte stier. Men føltes litt døere/stummere Beaver dekket selv med samme trykk.
|
|
|
08/05/2012 08:40
|
erling
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Dekk 29er: Renegade funker knall på tørr/våt sti uten gjørme. Fast Track funker enda litt bedre og tåler noe gjørme. Begge ruller veldig bra på grus/asfalt. Disse kan man jo også kombinere litt etter føre og underlag. Disse er lette å sette opp slangeløst. Holder godt på lufta. Hvis du i tillegg har et sett med Beaver til gjørma (som jeg kjøpte først i går) så bør man være godt dekket.
|
|
|
[Re: olechr]
08/05/2012 21:35
|
olechr
More than words
|
More than words
Ellers har jeg prøvd et dekk som heter Ground Control. Det også sitter ganske bra på våte stier. Men føltes litt døere/stummere Beaver dekket selv med samme trykk.
Retter meg selv. Etter noen turer på dette dekket så føltes det mye bedre. Det har blitt "mykere" ved litt bruk. Er altså et veldig bra dekk i grove løyper med mye røtter og stein når det er vått.
|
|
|
09/05/2012 06:31
|
Rune Vegard
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Så hos Maxxis kan Ikon, Crossmark og Beaver/Ground Control anbefales, hvor Crossmark tilsvarer RK, Ikon X-King og Beaver/Ground Control et rent dekk for tekniske våte stier med innslag av gjørme?
|
|
|
09/05/2012 09:31
|
Ocoee
Entusiast
|
Entusiast
Crossmark er OK, ble litt bedre svinggrep osv når jeg kuttet de runde knastene før sesongen (slanket samtidig dekket med 20 gram), men byttet akkurat ut Crossmark 29x2.1 med Fast Trak 29x2.2, etter noen turer under veldig vekslende forhold er jeg godt fornøyd.
Rullemotstand på grus og asfalt er omtrent likt, kanskje minimalt raskere med Fast Trak Grep på tørt og løst underlag omtrent likt, begge har begrenset med knaster så grep i leire er dårlig på begge. Grep på våte røtter, våt stein osv. er bedre med Fast Trak, merker at Specialized gummien er mykere og griper bedre enn Crossmark når det blir sleipt (når skal Maxxis tilby den beste gummiblandingen for Crossmark?) Fast Trak er mer stabile med lavt dekktrykk (21-23 psi), synes crossmarkene ble veldig ustabile i svinger på hardt underlag, føltes som om jeg skulle vrenge dekket av felgen ved flere anledninger.
|
|
|
09/05/2012 10:39
|
cinematic
Entusiast
|
Entusiast
Noen som vet om man får tak i Ground Control 29 i "control" utgaven i norge? Bab og raske har kun s-works utgaven. Litt rart at et dekk tiltenkt mer røff bruk kun selges i punkteringsutgaven.
Har forelsket meg helt i Hans Dampf, gir trygghet og mestring opp og ned, men selvsagt helt umulige å ta med seg på langtur. Finnes det lettere dekka med noe av det samme, bortsett fra cross mark?
|
|
|
09/05/2012 11:22
|
Trillebår
Ivrig
|
Ivrig
har brukt X-King 2.4 og det funker greit i søle, bare pass på og ha stor nok plass, da den er stoor:p
kjører fortsatt xking 2.4 foran måtte bytte ut bakhjulet da det revna etter litt ublidt møte med tynntynn is i slike pytter langs grusvei. bruker pr nå en slik mountainking med protection, bare for og være sikker:p
|
|
|
[Re: cinematic]
09/05/2012 12:59
|
olechr
More than words
|
More than words
Noen som vet om man får tak i Ground Control 29 i "control" utgaven i norge? Bab og raske har kun s-works utgaven. Litt rart at et dekk tiltenkt mer røff bruk kun selges i punkteringsutgaven.
Har forelsket meg helt i Hans Dampf, gir trygghet og mestring opp og ned, men selvsagt helt umulige å ta med seg på langtur. Finnes det lettere dekka med noe av det samme, bortsett fra cross mark? Prøv foss sport på strømmen
|
|
|
[Re: olechr]
09/05/2012 14:03
|
BikeTorjus
Veteran
|
Veteran
Har forelsket meg helt i Hans Dampf, gir trygghet og mestring opp og ned, men selvsagt helt umulige å ta med seg på langtur. Finnes det lettere dekka med noe av det samme, bortsett fra cross mark? Prøv foss sport på strømmen vet du om de har fast trak SW?
Orbea Occam H20 LT 2022 Diamant AR Sora
|
|
|
09/05/2012 14:04
|
olechr
More than words
|
More than words
Det er jeg nesten helt sikker på at de har ja
|
|
|
|
|