|
Avid Elixir 3 - slakke bremsehendler?
|
Avid Elixir 3 - slakke bremsehendler?
07/05/2012 09:44
|
mårt1
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Jeg kjøpte nettopp en Xeed XC Comp 5 på Sport 1, den har Avid Elixir 3 skivebremser. Jeg har kun hatt sykkel med felgbrems før, og ble litt forundret over at det gikk an å klemme bremsehendlene helt inn til holkene. Sendte den tilbake til forhandler for å sjekke / lufte bremsene. Dette ble gjort, men hendlene er like "slakke", og det var ikke luft i systemet. Reparatøren hadde også sjekket mot tilsvarende sykkel som de hadde flere inne av, og disse hadde tilsvarende vandring på hendlene som min sykkel. Det ble dermed konkludert med at dette var normalt for denne sykkelen.
I praksis tar bremsene godt, så det er ikke noe problem, men jeg lurer på om det er normalt at skivebremser er "mykere" enn felgbremser? Med perfekt justerte felgbremser på gamlesykkelen, tar de tak med en gang og vandringen er mye kortere...
|
|
|
Re: Avid Elixir 3 - slakke bremsehendler?
[Re: mårt1]
07/05/2012 12:24
|
KenR
Besatt
|
Besatt
Det skal ikke være slik at man kan trykke hendelen helt inn. Garantert luft i systemet et eller annet sted. Litt pussig å konkludere med at det skal være sånn bare fordi at flere bremser er like. Kan tyde på litt svak kompetanse i butikken.
|
|
|
07/05/2012 12:56
|
torsteinvh
Ivrig
|
Ivrig
Nederst i denne PDF'en er det et avsnitt som heter "Advancing the pad position". Der er det noen tips om hva du kan gjøre for å få hendelen til å ta tidligere.
With light parts come great responsibility
|
|
|
[Re: KenR]
07/05/2012 13:01
|
hanseinar
Avhengig
|
Avhengig
Ved nok maktbruk vil vel enhver bremsehendel kunne la seg presse helt inn?? Det som er viktig er at du kan få full bremsekraft før hendelen stopper.
Har du forsøkt å justere ut hendelen med den lille skruen som sitter helt inne ved hendelen? Du må trolig løsne litt på hendelen for å komme skikkelig til. Jeg har gjort dette selv, og det hjalp betraktelig.
|
|
|
07/05/2012 17:46
|
Sany
Fersking
|
Fersking
Som nyforelsket eier av Shimano XT disc bremser må jeg tillate med å påpeke hvor vanvittig mye "slakkere" Avid sine bremser føles. Jeg har sykklet med Avid, riktig nok ikke Elixir men Juicy i 3 år, og har knotet, luftet, justert, bytte til alle mulige klosser, bannet og truet for å få de faste og kontante - men ikke sjangs!
Bremsene bremset upåklagelig (ikke ned Ballettbakken....), men følelsen av at alt var laget av svamp forsvant aldri, og jeg tør påstå jeg har prøvd alt. Vil understreke at de tok bra, reddet den små feite raua mi flere ganger og fungerte uten svikt hele tiden.
---------------------------- Salsa Spearfish - Fulldemperen Birk Elite - Rittsykkelen Giant XTC - Jobbsykkel -----------------------------
|
|
|
[Re: KenR]
07/05/2012 20:46
|
Paragon
Ringrev
|
Ringrev
Det skal ikke være slik at man kan trykke hendelen helt inn. Garantert luft i systemet et eller annet sted. Litt pussig å konkludere med at det skal være sånn bare fordi at flere bremser er like. Kan tyde på litt svak kompetanse i butikken. enig med maximus her, dette er ikke riktig i hele tatt. Dra tilbake og forlang at dem skal fikse bremsene dine
|
|
|
08/05/2012 08:47
|
mårt1
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Takk for alle tips, skal ta med pdf'en torsteinvh linket til og dra tilbake til Sport 1 og få dem til å gå over en gang til. Føler meg ikke helt kompetent til å begynne å mekke altfor mye på dette selv, samtidig er jo sykkelen ny og bør være i tipp topp stand.
Har også googlet litt, og det virker faktisk som flere har noe av samme "problem" med myke Avid Elixir bremser...
|
|
|
08/05/2012 09:07
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
Mine Elixir og alle mine tidligere Juicy og Code bremser har hatt "bitepunkt" ca 1cm fra styret, noe som jeg mener er helt rett. Jeg har også forsøkt å justere slik at hendelen er 3-4cm fra styret.
Jeg liker at Avid bremser ikke føles "harde" slik noen tydeligvis liker her, da jeg mener det gir bedre modulasjon og kontroll: des mer man klemmer des mer power. Digg og fin følelse med god modulasjon. Jeg får helt fnatt når bremsene har en "hard" følelse.
Hvis dere liker at bremsene tar lengst mulig ute, prøv å få dem til å ta nesten helt inn. Mer kontroll, mer kraft i fingrene, mindre arm-pump og bedre kraft rundt styret når man slipper å strekke ut pekefingern :-)
-------------------- Happy Trails! Jørgen
|
|
|
08/05/2012 09:08
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
Takk for alle tips, skal ta med pdf'en torsteinvh linket til og dra tilbake til Sport 1 og få dem til å gå over en gang til. Føler meg ikke helt kompetent til å begynne å mekke altfor mye på dette selv, samtidig er jo sykkelen ny og bør være i tipp topp stand.
Har også googlet litt, og det virker faktisk som flere har noe av samme "problem" med myke Avid Elixir bremser... Jeg tror ikke det er et problem, det er ganske stor sjans for at det er slik de føles og skal føles. MEN, det kan hende de er dårlig lufta, men det merkes stort sett ved at de "pumper" når de går varme, slik at hendeltrykket endres når de blir varme. Det fine med Avid er at de funker knallbra selv med slapp lufting, men da med litt varierende trykkpunkt :-D
-------------------- Happy Trails! Jørgen
|
|
|
08/05/2012 09:38
|
mårt1
OP
Fersking
|
OP
Fersking
RazeFaze: Kan kanskje hende det er slik bremsene er designet ja, i og med at det er flere som opplever myke hendler. Men i pdf'en som torsteinvh liket til står det også at: "Note - if the lever pulls to the bar, a bleed is not necessarily required"... og så henviser de til å "advance the pad position" som et alternativ å før man evt. lufter bremsene.
Slik jeg forstår det, sier Avid indirekte at hendelen i utgangspunktet ikke skal kunne klemmes helt inn til styret?
|
|
|
08/05/2012 11:05
|
DuckPase
Medlem
|
Medlem
Mine Elixir 3 er lik beskrivelsene over. De er "myke" og fungerer sånn passe. Alt i alt er jeg drittlei. Uansett hva jeg gjør subber de mot skiven og etter en halvtimes tur nedover i småbratt terreng er jeg fullstendig utslitt i fingrene. For morro skyld prøvde jeg et par brukte Shimano M445 og tør påstå at de er bedre. Skrudde de fast og syklet i vei. Ingen subbing, tighte og fine. Planen er å bytte Elixirene med XT når sjansen byr seg.
|
|
|
[Re: DuckPase]
08/05/2012 11:34
|
KenR
Besatt
|
Besatt
Mine Elixir 3 virker helt perfekt, og minst like bra som andre og vesentlig dyrere bremser jeg har/har hatt. Hvordan de er ved levering vet jeg dog ikke, da jeg tilpasset ledningene og dermed luftet bremsene før bruk.
|
|
|
|
|